Tuli laitettua otsikon mukainen mopo kesäsksi ja polttelee kovasti päästä puikkoihin.Pyörä ollut koeajokäytössä joten tuskinpa ollut ainakaan vedätyksessä sisäänajovaiheessapyörällä ajettu 800km.Tarkoitus olis kierrellä kesällä suomee ristiin rastiin ja aika paljon kaks päällä.Tehot luultavasti riittää normaaliin liikennerytmiin,vaikka vääntö onkin aika rajallista,vai miten on?En ole vekottimella ajanut sentin senttiä,mutta kilofasua kokeilin -07 ja kyllä kulki.Uudessa bikessä oli testissä fz6 suikin ja hondan kanssa ja testiarvojen mukaan fz6 oli laimeamman tuntuinen kuin se aikaisempi malli ainakin kiihtyvyyden osalta ja porukan hitain.Liekö uudet saastenormitukset laimentanut menoa.Tehojakaan ei löytynyt kytkimeltä läheskään mitä tehdas lupaa
![]()
Olikos se niin, että tuosta fz6:sesta oli kaks mallia? Se noin 100 heppanen ja vaisumpi n.70 hepan versio?
Kawasaki Er-6f
P*skan ostit. Tossa riittää tehot juuri ja juuri taajama-ajeluun yksipäällä, alusta on syvältä ja tekniikkakaan ei kovin hyvin kestä. Nyt on ens kesä pilalla.![]()
Huono tie, parempi mieli
Kyllä se oli se 72kw versio.Siinä on uudet katalysaattorit ja ruiskunohjausta muutettu. Suomessa ei kai muita versioita myydä.Olemassa on kyllä se laimeampikin kone(M-ksa @ Tammi. 26 2008,15:40) kirjoitti
Et sä mikään pessimisti ole,tuohan oli hyvä juttu(R@gdoll @ Tammi. 26 2008,15:43) kirjoitti
![]()
No mulla ei riitä tehot pihakaduillekaan. Ja on vielä naisten pyöräki(Japa vaan @ Tammi. 26 2008,15:48) kirjoitti
![]()
Kawasaki Er-6f
Siis pessimistihän ei pety. Kato jos tuolla asenteella lähdet ensi kauteen, niin saattaa olla että yllätyt positiivisesti.(Japa vaan @ Tammi. 26 2008,15:48) kirjoitti
Eikäkö onnea uuden pyörän johdosta.
![]()
Huono tie, parempi mieli
Itse tuli hommattua ensi kesäksi FZ6-N vm. 2005. Kokemustakaan mullakaan ei tuosta ole vielä paljoa, 50 kilometrin lenkki tässä kuussa on toistaiseksi ainoa koeajo.
Päästörajoituksia kompensoimaan on hankittu Akrapovicin SP-Series -slipari, katalysaattorin paikalle Arrowin väliputki, K&N -ilmansuodatin ja Powercommander PC III USB. Saapahan ainakin paremmin henkeä. Sitten kun on saanut noi kilkkeet asennettua, niin pitääpi käydä dynolla säädättämässä. Sittenpähän näkee onko nuo mitään auttaneet.
Vanhaa versiota (2004-2007) ainakin moitittiin hengettömäksi alakierroksilla. Tosin uuteen S2-malliin on moottorinohjausta päivitetty. Mutta ilmeisesti uudessakin siis on puutetta väännöstä alakierroksilla. No, edelleenkin tuo PC auttaa vääntökäyrän siloittelussa.
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
Oma rakas Thundercat´ini täyttää 10 vuotta, ja ainakin sivullisten mielestä minun tulisi harkita kulkineen päivittämistä.
Koska oma runkoni (selkä, niska) ei ole yhteensopiva R6:n rungon kanssa, niin ainoa Yamaha -merkkinen korvaava tuote olisi ilmeisestikin FZ6S2...
Hiukan kyllä nyppii nuo "fillarin" tangot ja se että pyörästä ei löydy katetta tarpeeksi (tarvikekokokate tosin kuulemma sisältyy hintaan messuilla saadun informaation mukaan, ei tosin kovin kaunis härpäke). Olennaisin kymysys lienee minulle kuitenkin se, että miten YZF600R:n vm. ´98 ja FZ6S:n vm. ´07/´08 suorituskyky eroaa toisistaan? Ihmettelen lisäksi sitä, että kuinka molempien kuivapaino voi olla noin 187 kg kun otetaan huomioon että FZ6S:n runko on alumiinia?
Onko uusi/uudehko Fazer mopedi YZF600R:ään verrattuna eli tuleeko itku tuollaisen oston jälkeen?
Eikös tuo vm. -98 YZF-600R:n deltabox II -runko ole myös alumiinia? Näyttäisi olevan molemmissa sama teho/painosuhde 0,54 hp/kg. Eihän tuo toki sano kaikkea kun ei tiedä molempien teho-/vääntökäyriä. Fazerin konehan perustuu R6:een, joten luulisi potentiaalia löytyvän.
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
Thundercatin runko on terästä, näin kerrotaan joka paikassa josta olen speksejä tarkastellut. Runko ei myöskään ole Deltabox II vaan vanhempi versio.(Tachometer @ Helmi. 03 2008,22:32) kirjoitti
Vuoden 2002 mainoksen mukaan YZF600R:n teholukema on 100,1 HP (73,6 kW). Jos tapa valehdella tehon suhteen on pysynyt samana,niin ei noissa suurta eroa ole. Muistelen tosin että aiemmin ilmoitus oli niinkin optimistinen kuin 105 HP. Kai sitä täytyy odottaa ajokelejä että pääsee vertailemaan käytännössä.
OT:Sääli että saastemääräysten takia ei EU:n alueelle enää tuoda uusia Thundercat´teja. Jenkeissä myytiin uusia vielä ainakin viime vuonna ja näyttääpä olevan vanhemman korimallin R6 myöskin mallistossa.
OK. Ei mulla ollutkaan kuin mutu-tietoa asiasta.(zed @ Helmi. 03 2008,23:18) kirjoitti
Olen antanut itselleni kerrottavan, että jos pienentää vastapainetta uusissa Fasuissa niin muuttuu huomattavasti pirteämmäksi, eli putkea vaihtoon jos tuntuu tukkoiselta
Ittellä sen verran vanha mopetin että tukkoinen joka tapauksessa![]()
Jollekkin muulle vastasin myös sillai saman tyyppiseen
kyselyyn, et noi teho hommat on aina kiinni siitä
mihin vertaa.
Aina on joku rutisemassa ellei sitten ole kyseessä
joku 200 hv tuottava peli.
Jos tollanen FZ6 pesee valoissa WRC-autot, niin
eihän se nyt mikään nokivasara ole! Jostain lueskelin
et 0-100 km/h olisi 3.7 s ko. mallilla. Subarun WRC:lla
sama on 3.9 s. Tän mä aina muistan mainita kun pitää
kusiaisen omistajana "alemmuuttaan" jollekkin korostaa.
Ainahan tonninen tai isompi on kivempi, sitä en kiellä,
mutta pitää olla tosi pöljä jos sellaisen heti ensi pyöräksi
ostaa.
Itse ostin FZ6-N:n viime keväänä ensi pyöräksi ja aion
hyvillä mielillä ajaa myös ensi kesän samalla vehkeellä.
Kyllä sillä kovaa pääsee myös kaks päällä. Kysy vaikka
Tuusulan poliisilaitokselta.
Just just, itsekkin olen pysyny tässä kusiais luokassa koska se on mulle aivan riittävä. Ajelen 99% yksikseni työmatkaa. Painan n. 65 kg, muori lienee 50+ kg ja silloin kyllä huomaa kun hän on kyydissä, että niitä kuutioita voisi olla enemmän.
Yksikseen kun paahtelee niin ei sitä vääntöö kaipaa niin hirveesti, vaihteitahan löytyy.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Minä ostin itselleni puolivahingossa FZ6-N-mallin katupyöräksi (ja myös satunnaiseen rata-ajoon). Ensivaikutelma pyörästä on suht ok, mutta...
- Etujousitus -
Aion ajaa pyörällä myös satunnaisesti radalla. Etujousitus vaikuttaa äkkiseltään todella surkealta, jouston alkuosa on käsittämättömän löysä. Haarukka on vanhanaikaista damper-rod tyyppiä, eikä säädettävissä.
Korjaus tähän voidaan tehdä joko vaihtamalla R6:sen haarukka vuosimallista 03-05. Pitäisi sopia pienin muutoksin. Tai laittamalla Matriksen valmistama cartridge-sarja haarukan sisään. Matris cartridge kit maksaa luokkaa 420 € Carpimoto.comissa. Tutkin asiaa.
- Takajousitus -
Huoh... ei säätöjä. Lisäksi vaimennuksissa ja herkkyydessä on toivomisen varaa. Vaihtoehtoina on Öhlins, WP tai Wilbers. Wilbers miellyttää eniten hinnaltaan (629 €), Ö-merkkinen on turhan kallis minusta, hinta kiipustaa lähelle tonnia... Kaikkien aftermarket-vaimentimien toiminta on samankaltaista ja säätöjä löytyy. Vaimentimia voidaan myös modifioida tarpeen mukaan.
- Välitykset -
Helppo ja edullinen tapa muuttaa pyörää. Taidan vaihtaa samalla kapeamman 520 ketjun.
- Ohjaustanko -
Mieltymyskysymys. Taidan vaihtaa tilalle clip-onit. Haittapuolena on se, että tangon kiinnikkeet jäävät yläkolmioon, jollei yläkolmiota vaihdeta.
Edellä mainitut pienet muutokset on helppo tehdä. Muutosten jälkeen FZ venyy paljon pidemmälle kuin vakiona. Minusta maantielle riittää melkein mikä tahansa pyörä, mutta radalla pitää olla ajodynamiikka kunnossa.
Tietysti asennan jonkinlaisen ohjausvaimentimen myös. Lisäksi saatan päivittää etujarrut 4-mäntäisiin Yamahan satuloihin, jos jostain saan sellaiset sopivasti käsiini.
Jalkatappisarjoja on saatavana useita. Valter-Moton perussetti on ihan jees. Nostaa sopivasti tappeja ylös, jolloin eivät osu niin helpolla maahan rata-ajossa.
Pistetään tähän vielä kuva Australian FZ6-cup-pyörästä:
Jotain tuon tyylistä idealtaan, mutta nakuversiona pitäisi saada aikaan. Tarkoitan siis alusta ja hallintalaitemuutoksia, en kosmeettisia. Tästä pitäisi saada kohtuullisella rahalla hyvä sporttipyörä. *