Apuva,
Laitoin tämän jo tuonne plexikeskusteluun, mutta ehkä oikeempi paikka on täällä.
Hyvä matkapyörä olisi hakusessa! Olin jo Wingiin suuntautunut, mutta ovat niin turkasen kalliita. Sitten katse kääntyi K1200LT:hen.
Se tuntuisi ihan hyvältä. Olen katsellut vm. 2001 pyörää, alle 50tkm mittarissa. Mitä erityisesti pitäisi tutkia / tietää ?
Kaikki on kuulemma kunnossa, suomi-pyörä ja myös huoltokirja ja kuitit on tallessa.
Olen n. viimeiset 8v ajellut eri pyörillä, lähinnä tämän suuntainen oli GTR1000. Nyt alla GSX1400, mutta katteita kaipaa...
Mitä näillä K1200LT:llä yleensä pääsee ilman isompia korjauksia ? Wingillähän kai ajelee 100tmailia ainakin...
Pyörässä on matalampi kate, ei liene mulle (185cm) riittävä. Tuossa yhdessä keskustelussa oli juttua tilauksista, saattaisi olla
syytä tulla kimppaan, mutta kauppa ei ratkenne ihan parissa viikossa. Niin, mitähän ne mahtaa noi katteet maksaa tänne tuotuna?
Ehkä pitäisi ajatella myös ST1300 vaihtoehtona?
t. Arto
Nykyiset:
K1200LT -06
Z1 900 -74
GT750L -74
R45 -79
Menneet: Honda GL1800-01, Honda CB750G-79, Suzuki GSX1400-07, Honda GL1100-80, Honda CB450-79, Suzuki GS1100G-83, Kawa GTR1000-88, Honda CB350-73, Suzuki GT750A-76, Kawa S2-74, Suzuki T350-71, BSA B33-55, Simson 425T-58.
Sopivan matkapyörän valinnan ratkaissee kaiketi se, kuinka paljon aikoo ajella ja missä... Jos matkailu suuntautuu Suomen rajojen ulkopuolelle, niin vopi olla hyvinkin LT tai Wingi oikea valinta. Varsinkin kaksi päällä ajaessa on matkustajan olot noissa luxus-tourereissa omaa luokkaansa. Miinuspuolelle tulee tietty järjetön paino ja käsittelyn hankaluus verrattuna kevyempiin (ja siis myös ketterämpiin) matkapyöriin, kuten ST1300, BWM RT / GT, Yamaha FJR tai Kawa GTR1400.
Itse olen ollut (ja vaimo kyydissä myös) erittäin tyytyväinen omaan valintaani, eli ST1300:een. Meidän matka-ajelu on kotimaan päivän tai kahden matkoja, tai sitten ajelen itsekseni työmatkat. Tälläiseen ajeluun em. "pienemmät" matkapyörät soveltuvat mielestäni parhaiten.
Macce
http://www.mkkv.fi/
https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/
ex. BMW K1300S -14
ex. BMW K1300S -12
ex. Triumph Trophy SE -13
ex. BMW K1200R Sport -08
ex. Honda ST1300 -07
ex. Suzuki M800 -07
Noilla kilometreillä ei oikein muuta tule mieleen tarkastaa (Jos huollot on tehty ajallaan) kuin(oh2kw @ Joulu. 20 2007,10:55) kirjoitti
- onhan vaihdeloota alustaltaan kuiva (ei öljyä kytkinkopassa)
- kytkin ei luista
- perässä ei ylimääräisiä ääniä tai yhtään klappia
Pakkiavustimen toiminnan voisi myös tarkistaa. Sen pitää toimia pitemmälle kuin metri kerrallaan (mistäkö tiedän?). No sen korjaaminen voikin sitten olla laajempi juttu ja korjaamisen tarve myös kyseenalainen, mutta jos liikkeestä olet hankkimassa, niin ainakin hintaa saanet hilattua tuolla alas.
Kannattaa myös kokeilla kaasukahvan (ja vakionopeussäätimen) toiminta. Jos kaasukahva nakeltaa tai on pirun raskas kannattaa tingata vaijereiden vaihto kauppaan. On meinaan enstex pas**mainen homma tehtäväksi. Vakionopeussäädin on myös altis häiriöille, joten sen toiminta kannattaa testata.
CB:n Plexi tänne sopivassa yhteistilauksessa maksoi ainakin minulle maksoi kaikkineen tulleineen, veroineen, kuljetuskustannuksineen 264€ osana muuta tilausta.
<p>2002-2014</p>
Ihan off-topic, mutta ihmettelen aina noita ajokilometrejä. Viimeisen päälle matkapyörä ja 7 vuodessa ajettu 50 tkm ==> 7 tkm / vuosi. On se aivan käsittämättömän vähän ! Ilmeisesti jokuset haluaa jaa ne pienetkin pätkät mahdollisimman luxuksella.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Kyllä se 7tkm näillä Suomen ilmoilla on jo IHAN kohtuullisesti? Itte en saanut GTR1000 aikoihinkaan 3tkm enempää... no pyöriäkin on useempi (vanhus). Eri asia, jos kaukomatkailee...Mutta esim. täältä tuonne P-Karjalaan tulee tuollainen 500km siivu, siinä tourer on jo HYVÄ ! Toki varmaan PAN olisi myös erinomainen.kirjoitti
Saakohan (vm 03-04) PANiin vakionopeussäädintä erikseen ostettuna? Suojaako sen kate yhtä hyvin kuin K1200LT:n ? Tietysti olisi hienoa jos siihen vielä saisi yhtä hienon penkin kuin LT:ssä?
Niin, tuosta PANin painosta, sekin painaa tyhjänä n. 290kg, joten ei sekään mikään keiju ole !
Onko netissä missään HYVÄÄ testiä GTR1400? Tai onko jollakulla kokemusta ajostakin?
Nykyiset:
K1200LT -06
Z1 900 -74
GT750L -74
R45 -79
Menneet: Honda GL1800-01, Honda CB750G-79, Suzuki GSX1400-07, Honda GL1100-80, Honda CB450-79, Suzuki GS1100G-83, Kawa GTR1000-88, Honda CB350-73, Suzuki GT750A-76, Kawa S2-74, Suzuki T350-71, BSA B33-55, Simson 425T-58.
Nettiä ei ole tuossa mielessä tullut surffattua, mutta lehdestä luin...(oh2kw @ Joulu. 20 2007,19:26) kirjoitti
Loppukesän BIKE 8/07 numerossa on vertailussa neljä pyörää ja yksi niistä tuo 1400GTR.
Suoraan paikalleen asennettavaa vakionopeussäädintä ei tietääkseni ole. Universaali sarjaa löytyy ja sellaisen väsäsin itse omaan pyörääni. Suojaus on ihan kohtuullinen, mutta ei varmaan LT:n luokkaa. Jotenkin en miellä Pania ja LT:tä "kilpakumppaneiksi", ennenkin Pani ja GT. Tarvikkeena saa myös isompaa jakkaraa (Russel Day Long), mutta originaali on kyllä aika askeettinen.(oh2kw @ Joulu. 20 2007,19:26) kirjoitti
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Matkapyöräksi, jos ajattelet Pania tai LT:tä, kumpainenkin oiva valinta. Itselläni nyt LT (07) ja tosi tyytyväinen.Paino ei mikään ongelma, Panikin painoi täydessä varustuksessa reilusti yli 300kg. Edellinen oli nimittäin PanEuropean(05). Hyvä ajaa kaksi päällä, hiukan ketterämpi kuin LT. LT:ssä arvostan jämäkkää alustaa, ei niin tuuliherkkä kuin Pani, sähk.keskijalka tosi hyvä,vakkari ja tietysti pakki hyviä lisiä.Panissa isompi tankki -> pidempi toimintasäde.
Mutta näistä kahdesta jos valitset kumman tahansa, ei huono valinta kumpainenkaan, enemmän makuasia.
PS. Pienikin pätkä Luxuksella on no....luxusta!![]()
" Errare humanun est! "
Tuosta PAN tai KLT ....
TM testissä moitittiin PANin matkaominaisuuksia etenkin moottoritiellä ja mutkakatiellä "löysästä" rungosta johtuen...
Onko tämä "friikkien" arvostelema juttu, huomaako tavan motoriesti moista, etenkin jos on tällainen rauhallinen ajaja ...
Arto
Nykyiset:
K1200LT -06
Z1 900 -74
GT750L -74
R45 -79
Et huomaa noita rungon "joustoja", kaverilla ST1300 ja kyllä kaks päällä menee kovaa Alppien mutkateilläkin, kuskista enemmän kiinni.![]()
Omakohtainen kokemus on tuosta pannarin suuntavakavuudesta se verran että ei ainakaan suomalaisissa maantienopeuksissa ole ollut mitään ongelmia, ehkä hiukan moottoritienopeudessa, varsinkin takalaukun kanssa. Matkustajan kanssa on itseasiassa vakaampi ajettava.(oh2kw @ Joulu. 31 2007,10:46) kirjoitti
Itse kuulun myös tuohon rauhalliseen kategoriaan ja en ole löytänyt vakavuudesta ongelmaa kun en ole saksan motareilla ajellut.
Etujousitus voisi olla hiukan jäykempi, se kun ei ole säädettävä, niiaa aika syvälle jarrutettaessa, on tullut tavaksi jarruttaa polkimella kun silloin nuo yhdistetyt CBS-jarrut antaa suuremman paineen takajarrulle jolla saa kompensoitua aika mukavasti tuota etupään niiausta.
Etsi kirjastosta Bike 9/06 jossa Hondaa vastaan oli BMW K1200GT ja Yamahan FJR 1300 jossa Hondasta sanottiin, "vähän rauhaton korkeissa moottoritienopeuksissa" kun taas mukavuutta kehuttiin. Kolme testaajaa neljästä valitsisi Hondan ja vielä uusin testi 8/07 jossa oli noiden edellä mainittujen kilpailijoiden lisäksi uusin Kawasakin GTR1400 jossa Honda jätettiin kolmanneksi BMW:n ja Kawasakin jälkeen.
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Tuohon Panin ajo-ominaisuuksiin. Se ei ole mikään supervakaa (kuten esim. GT:n kerrotaan olevan), mutta ihan kelvollinen ajettava. Ongelmat ei minun käsityksen mukaan johdu rungon vetelyydestä vaan tuuliherkkyydestä ja rengastuksesta/säädöistä.
Tuuliherkkyys tulee esille varsinkin takaboxilla yksin ajaessa ==> ihan loppuun asti ei herra Honda ole miettinyt tuollaisen korkealla olevan ison boxin vaikutuksia ajo-ominaisuuksiin isommissa vauhdeissa. Tosin niin täälläkin esiintynyt kaveri konttasi FJR:llä autobaanalla samasta syystä pyörän joutuessa kovaan woblaukseen.
Alusta pitää säätää aika jäykäksi jos meinaa isommilla vauhdeilla ajella vakaasti. Tässä kohtaa tuo Bemun erikoinen jousitusysteemi (Telelever,Paralever) on ilmeisesti parhaimmillaan, koska jousituksen voi jättää löysemmäksi ja silti pysyy vakaana.
Laite on herkkä renkaille, toiset renkaat sopii tosi huonosti. *Ja painetta pitää olla muutaman kympin yli normipaineiden. Lisäksi oli muistaakseni niin että ihan 2002 ekoissa malleissa oli jotain enemmän pielessä ja jotain korjauksiakin tehtiin jälkeenpäin woblauksen estämiseksi. Yleinen kommenttini on että "suomi-nopeuksissa" ihan kelvollinen laite, mutta autobaananopeuksille löytyy varmaan parempiakin laitteita.
![]()
Raskaasti kuormattujen Panien kanssa on ollut ongelmia viranomaispuolella
http://blogs.motorbiker.org/blogs.ns...5636MWEFZX.htm
Kuten tuossa on mainittu, niin noin vakavat ongelmat eivät koske standardiversiota.
Timo
Omakohtaiset kokemukset (kahdella eri pannarilla) kyllä vahvistavat rungon ongelmat. En ole eläissäni pelännyt niin paljon moottoripyörällä ajaessani kuin pannarilla 180 km/h tuntinopeudessa suoralla tiellä yksin ajaessani, sivutuulta oli jonkin verran, ei kuitenkaan mikään erikoisen kova tuuli, ja pyörää oli todella vaikea saada pysymään omalla kaistalla. Nopeus tippui supernopeasti rajoitusten mukaiseksi jossa pyörä oli hyvä ajettava. Mielestäni kuitenkin jos pyörä kulkee yli 200 on siinä myös oltava vastaavat ajo-ominaisuudet.
XJR ja ostat siihen erillisen katteen ... parempaa en tiedä ..
Näin on .. Ding Dong ...
Mutta ne ihmiset, jotka eivät ole kokeilleet oikeasti, voivat väittää muuta ..
Niin joo .. aikaisemmin väitin, että katteeni irroitukseen menee 3 min
ja takaisinlaittoon 5 min .. se oli pötyä .. irroitukseen menee
1 min 10 sec ja kiinnitykseen 3 min .. on testattu .. Se mun kate ei ole
kaunis .. todellakaan .. mutta erittäin käytännöllinen pitkillä matkoilla ..
Saksaan, Italiaan, Ranskaan, Alpeille, Espanjaan, Gibraltarille ...
on tullut testattua ...
Kotimaassa voi sitten ajella nakupyörällä .. jos siltä tuntuupi ..
Rock ....
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
oletkos käynyt triumph sprint st 1050 koklaamassa,sellaisen ostin elokuussa ilman koeajoa ja täytyy sanoa että oli nappi ostos.oon ajellut -76 lähtien ja viime peli oli ducati 851 vuodesta 91 lähtien,oli siinä pitkillä matkoilla huomattava ero(oh2kw @ Joulu. 20 2007,10:55) kirjoitti
nyt sit duce on seisonnassa
![]()
Pannarista ei ole kokemuksia mutta lt:llä voi lasettaa tinni tiskissä vaikka aamusta iltaan ja on kaikissa nopeuksissa vakaa ( ei kävelyvauhdissa) Kaatumarautojen siivekkeet painavat pyörää kovemmassa vaudissa tiehen kiinni.
<p>R 1200 RT</p>
(jappi @ Tammi. 01 2008,15:30) kirjoitti
![]()
Toi tarttee muistaa kun pyörää esittelee....
<p>2002-2014</p>
Samat kokemukset omalla kohdalla, Saksan autobahnilla yli 220/km niin alkoi mahdoton etupään vapina, "kaksi rahaa" menee vielä, mutta ei haluttanut kovempaa ajaa.Alkup.iso takalaukku ei noissa nopeuksissa ole hyvä. Kaveri veti samalla reissulla ohi RT:llä kevyesti ohi ja samanlaisilla laukuilla, eikä kuulemma etupää väpättänyt!(hondamania @ Joulu. 31 2007,13:39) kirjoitti
Mutta nykyäänhän Saksassa "polizei" on alkanut seurata ja mitata "laukullisten" pyörien nopeuksia. Joten ei kai tuo laukkuongelma niin suuri ongelma ole enää?
" Errare humanun est! "
Niin, tämä on mielenkiintoista jos matkapyörän tärkein valintakriteeri on ajo-ominaisuudet yli 200 vauhdeissa *
Ehkä se joillekin on. Silloin valinta ei ole Pannari jos minulta kysytään. Ilman takalaukkua kokeilin viime kesänä Puolassa uudella moottoritienpätkällä ja 240 oli mittarissa parhaalla kohtaa. Meni kyllä silloin ihan vakaasti, mutta silti vanhaa miestä hieman pelotti **Vanhaks ei oo tulemista ...
![]()
Ei se varmasti tärkein ole, mutta jos vaihtoehtoina on pyörä joka on vakaa kaikissa nopeuksissa ja toinen jolla ei pysty ajamaan sitä minkä se kulkee, niin vaikuttaahan se varmasti valintaan.(hondamania @ Tammi. 01 2008,20:48) kirjoitti
Mulle riittää näin yksin matkailevana ja ilman telttaa liikkuvana ihan hyvin vähän sporttisempikin vaihtoehto.
Silloin ne ajo-ominaisuudet isommissa vauhdeissa on tärkeä asia.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Ei ne yli 200:n ajo-ominaisuudet mullakaan tärkein kriteeri suinkaan ole, mutta kun on ajanut useilla pyörillä jotka menee kuin juna suurissakin nopeuksissa niin valinnassa mieluummin päädyin yhteen sellaiseen pyörään (RT 1200)
Viime kesänä kävin koeajamassa pariakin XJR:ää,mutta se tärisi liikaa juuri n. 100-120km nopeusalueella, ei sovi mun näpeille, myskään kate ei kovin hyvä.(MattiR @ Tammi. 01 2008,14:21) kirjoitti
K1200LT ajoin muuten VIIME lauantaina n. 25km koeajolla ja olipa se todella hyvä ! Moottori eirtyisen vetreä ja kavan- ja instuimenlämppärit mainiot ...
Olen omistanut aiemmin mm. GTR1000 ja GL1100 Intenrstes, joten on noilla muillakin "ei huipuilla" ajeltu ja aina toimeen tultu.
Mulle riittää kyllä Suomen huippunopeudet, joten PAN tai K1200LT ne vaihtoehdot voisivat olla. PAN on vielä ajamatta... niin ja GL1800 ...![]()
Nykyiset:
K1200LT -06
Z1 900 -74
GT750L -74
R45 -79
Itse vaihdoin alkuperäiset Bridgestone BT020:t Metzeler ME6:iin 1000km ajon jälkeen, ja pyörän käytös muuttui huomattavasti rauhallisemmaksi myös suuremmissa nopeuksissa! * Saman totesi viime kesänä Tekniikan Maailma testissään, kun heillä meni Bridgestone puhki, ja vaihtoivat tilalle ME4:sen.(oh2kw @ Joulu. 31 2007,10:46) kirjoitti
Itse päädyin ME6:iin niin edessä kuin takanakin, koska ME6 on rungoltaan vielä jäykempi kuin ME4. *Ei ole tarvinnut katua!
Macce
http://www.mkkv.fi/
https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/
ex. BMW K1300S -14
ex. BMW K1300S -12
ex. Triumph Trophy SE -13
ex. BMW K1200R Sport -08
ex. Honda ST1300 -07
ex. Suzuki M800 -07
Jaa .. niissä oli varmaan säädöt jotenkin pielessä .. ei mulla vaan ..(oh2kw @ Tammi. 01 2008,22:08) kirjoitti
Joissain Saksanpyörissä näyttää olevan "kiinteitä" katteita ..
minä olen itse hommannut sellaisen isomman .. mun orkkis on naku . .
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Onneksi ei ole kesälomilla kiire minnekään.(Ekku @ Tammi. 01 2008,20:59) kirjoitti
Terv. Vanha Kusti.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Ei ehkä kiire, mutta kovat matkavauhdit on kyllä ihan piristäviä, kun on sopiva pyörä alla.(Moto guzzi @ Tammi. 20 2008,18:41) kirjoitti
t: 3 vanhaa Guzzia, yksi Bemari ja pari muunmerkkistä italialaista romua
Vanha SP:kin on oikein hyvä matkapyörä, mutta tehoa saisi kyllä olla 2-30 hevosvoimaa lisää, jotta pääsisi testaamaan mihin katteiden aerodynamiikka riittää.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
En ole huomannut ajettavuus ongelmia Panissa muulloin kun jos on takaboksi paikoillaan ja ajelen yksin, kovalla tuulella. Kaks päällä tai mutkatiellä menee kuin ajatus. Rengaspaineet olen pitänyt n 3,2 ssa.
Takapään jousituksen ja paluuvaimennuksen säädöillä on merkitystä.
Mitään yleisohjetta noihin säätöihin ei ole. Pitää vain kokeilla ja "oppia" jousitus ja vaimennus eri painoilla.
Eiköhän se epästabiilius siellä ole mukana, mutta kuljettajasta riippuu kuinka paljon se häiritsee? Kyse lienee aerodynaamisesta ongelmasta, joten kuljettaja on myös itse osana sen syntyä ja erikokoiset kuskit todella saavat Panin vaeltelemaan eri tavoin.(honda @ Tammi. 25 2008,20:35) kirjoitti
Mutkatiellä se tosiaan menee kokoisekseen kuin ajatus ja vasta puoli kesää ajettuani huomasin tiedostamattani muuttaneeni ajotapaa BMW:n jälkeen. RT:lla tuli kaarteiden huojuntaa ja vaappumista aiheuttaneita routapatteja ja muita ryppyjä kierreltyä. Pannulla niistä laskee ylitse jo aivan huvikseen pelkästään kokeakseen jousituksen (ja vaimennuksen!) nielaisevan montun ajosuunnan tai kallistuksen muuttumatta.
Mutta sitten kun sivutuuli alkaa, nopeus on moottoritiellä rikesakon rajoilla tai matkustaja löhöää takasohvalla selkänojaa vasten, niin osat vaihtuvat BMW:n eduksi.
Tuo BMW:ta ja jonkin verran FJR:n takajousitusta vaivaava huojakkuus on tosin vain kahdella pultilla kiinni pyörässä. Pitäisiköhän kysäistä josko Öhlinsiltä saisi Pannariin tarvikeaerodynamiikkaa![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti