Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
  1. #1
    Onkohan kellä kulla tietoa, missä saisi bensatankin lommoja oikastuksi?
    Vai tuleeko halvemmaksi hommata kokonaan uusi?
    ÄLÄ TEE VÄKISIN, OTA ISOMPI VASARA
  2. #2
    kerro vielä että minkä pyörän tankki tämä nyt on? onko mitä materiaalia? alumiinia, kuitua? peltiä? onko paha/pahoja lommoja jne..

    kyllähän ne automaalaamot nuita tankkeja kitillä oikoo jos lommo on vaikeassa paikassa eikä sitä pääse millään kampeamaan sisäpuolelta suoraksi, saati että sitä saisi vetämällä ulos. kittiä päälle ja maalaus. maalarista ja maalarin asuinpaikasta riippuen se hintahaitari on melko laaja.
    Tyyli ennen tarkoitusta.
  3. #3
    Peltiset tankit saa oikaistua hyvin jos lommo ei ole terävä hitsaamalla lommon pohjaan jonkun tapin mistä saa vedettyä ja sitten lämmittämällä tankkia ja vetämällä. Jos lommo on terävä voi yrittää rälläköidä päästöuran ja sitten samoilla tempuilla. Syvää lommoa ei kannata ruveta kittaamaan koska syvä kerros ei kuivu. Tai sitten HC-tyylillä vettä tankkiin, korkki kiinni ja tankki nuotioon...
    ...
  4. #4
    yks kaveri oikasi kolaripyörän tankin niin että laitto sen vettä täyteen, korkki kiinni ja pakastimeen..
    Tyyli ennen tarkoitusta.
  5. #5
    Lainaa (JaZZo @ Tammi. 24 2008,12:21) kirjoitti
    yks kaveri oikasi kolaripyörän tankin niin että laitto sen vettä täyteen, korkki kiinni ja pakastimeen..
    Mites kävi?



    ...
  6. #6
    tais se sitä tigillä korjata vielä..
    Tyyli ennen tarkoitusta.
  7. #7
    Joo, voi tolla nuotio konstillakin saada tankista endurance-mallin...
    ...
  8. #8
    Lommosta riippuen, voi kokeilla myös varovasti paineilmalla.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  9. #9
    Lainaa (mopedman @ Tammi. 24 2008,14:12) kirjoitti
    Lommosta riippuen, voi kokeilla myös varovasti paineilmalla.
    Ei ihan heppoisasti nouse paineilmalla eikä varsinkaan jos koittaa varovasti, jos ei lämmitetä samalla. Ja saa olla todella tiivis venttiili, jolla painat happea sinne tankkiin...
    Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
  10. #10
    Lainaa (Proffa @ Tammi. 24 2008,15:24) kirjoitti
    Lainaa (mopedman @ Tammi. 24 2008,14:12) kirjoitti
    Lommosta riippuen, voi kokeilla myös varovasti paineilmalla.
    Ei ihan heppoisasti nouse paineilmalla eikä varsinkaan jos koittaa varovasti, jos ei lämmitetä samalla. Ja saa olla todella tiivis venttiili, jolla painat happea sinne tankkiin...
    Kohtalaisen kylmäpäistä kaveria tarvitaan työntämään happea tankkiin ja samalla vielä pillillä antaa lämpöä. Jos joku kuitenkin moiseen ryhtyy, niin toivoisinkin videopätkää kyseisestä suorituksesta.

    Palkinnoksi tuostaa saanee joko Darwin Awardin tahi sitten "Orkin kovin jätkä" -tittelin.
    1835
  11. #11
    Kiitos vastauksista!
    Pyörä on 1000 FZR ja tankki on ihan vaan peltiä.

    Kokeilin paineilmaa, mut en saanut tankkia tiiviiksi.
    Ei se pahassa paikassa ole, pääsee korkinreiästä käsiksi ja on aika loiva, mut senverran syvä, et ei viitti pakkelipaikkaa pistää.
    ÄLÄ TEE VÄKISIN, OTA ISOMPI VASARA
  12. #12
    Lainaa (lasse63 @ Tammi. 24 2008,16:30) kirjoitti
    Ei se pahassa paikassa ole, pääsee korkinreiästä käsiksi ja on aika loiva, mut senverran syvä, et ei viitti pakkelipaikkaa pistää.
    Jos on noin niin mutkaraudalla saattaisi päästä sisäkautta painattamaan... Peltisepillä näyttää noita olevan kaikenlaisia.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  13. #13
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Lainaa (r1150r @ Tammi. 24 2008,19:47) kirjoitti
    Lainaa (lasse63 @ Tammi. 24 2008,16:30) kirjoitti
    Ei se pahassa paikassa ole, pääsee korkinreiästä käsiksi ja on aika loiva, mut senverran syvä, et ei viitti pakkelipaikkaa pistää.
    Jos on noin niin mutkaraudalla saattaisi päästä sisäkautta painattamaan... Peltisepillä näyttää noita olevan kaikenlaisia.
    Näinpä, itse olen kokeillut vähän kaikkea, jopa tinatangon juottanut kiinni. (koritinaa) ja "runkkuvasaralla" vetämällä kurttu ulos. Keinoja on monia, kun vaan muistaa että huuhtelee sen tankin helvetin hyvin, ennenkuin alkaa minkään maan tulien kanssa leikkimään. Ettei pössäyttele kovin pahasti. Yksinkertaisin tapa se on tuo "lusikoilla" ulos painelu. Ja turvallisin. Spaklaushommia tulee aina oli se lämmittämällä oiottu, tai kylmänä. Ja aina kun lämmität sitä peltiä, toiseltä puolelta on ruostumisen vaara suuri. Suosittelen tuota kylmänä vain ulos painelua.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  14. #14
    Lainaa (mopedman @ Tammi. 24 2008,14:12) kirjoitti
    Lommosta riippuen, voi kokeilla myös varovasti paineilmalla.
    Ei kelleen ole tullut mieleen kokeilla nestepaineella pullistamista. Putkialalla käytetään useinmiten koeponnistusaineena vettä, joka ei puristu kasaan. Ongelmana ainoastaan korkin ja lähtöputkien tiiveys. Ja nesteellä ponnistettaessa voimaa löytyy, tankista saa vaikka pallon muotoisen, jos se vaan kestää.
  15. #15
    Nyt tulee varmaan satikutia kun menee peltikorjaamoilta leipä.
    Kaikki oikomaan mällipelejä. Ohessa ohjeet...


    http://www.youtube.com/watch?v=miNykNl-0NM
  16. #16
    Loivat lommot oikeaa aika kävevästi kuumaliimalla ilman maalipinnan rikkomista.

    Joskus itsekkin ennen noita valmiita vehkeitä kuumensin sytkärilla kuumaliimatankoa ja tökkäsin peltiin. Sitten vaan kiskomaan.
    Liima irtoa kun lämmittää jollakin ja pyyhkii pois. Loput varovasti raaputtelemalla ja rätillä hankaamalla.



  17. #17
    Tankkeja on oiottu vaihtelevalla menestyksellä ja prätkän tankin kanssa se kehnoin homma on pellin kaarevuus, ei ole yhtään sellaista kohtaa mihin lommon vois vetää. Tälläkin hetkellä on käsissä tankki joka ei oinonnut migin tartuttamalla pultilla ja ulosvetovasaralla vaan tarvitsee palojen poiston, pellin kanttauksen ja kiinni hitsaamisen ja sen jälkeen juotoksen. Uusi tankki olisi halvempi jos tämän joutuisi vieraalla teettämään. Mutta käy kysymään peltipajalla jos on uusimallinen kiinniottolaite, on kuin hitsi, tarttuu vain vähän ja irtoaa ja kiinnittyy uudestaa tosi hellävaraisesti.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  18. #18
    Thanks!

    Nyt tuli niin hyviä vinkkejä, et täytyy alkaa soveltaan käytännössä.
    Ilmottelen myöhemmin, miten oikasu onnistui, vai onnistuiko ensinkään.
    ÄLÄ TEE VÄKISIN, OTA ISOMPI VASARA
  19. #19
    Lainaa (Jartze @ Tammi. 24 2008,20:54) kirjoitti
    Nyt tulee varmaan satikutia kun menee peltikorjaamoilta leipä.
    Kaikki oikomaan mällipelejä. Ohessa ohjeet...


    http://www.youtube.com/watch?v=miNykNl-0NM
    Toihan on ihan järkeenkäypä, jäähdytettäessä pelti kutistuu ja pyrkii takaisin aiempaan olomuotoonsa.
    Ja miksi mitään hiustenkuivaajia, kunnon kuumailmapuhallin ja purkki freezeriä perään..
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  20. #20
    Lainaa (mopedman @ Tammi. 25 2008,18:31) kirjoitti
    Lainaa (Jartze @ Tammi. 24 2008,20:54) kirjoitti
    Nyt tulee varmaan satikutia kun menee peltikorjaamoilta leipä.
    Kaikki oikomaan mällipelejä. Ohessa ohjeet...


    http://www.youtube.com/watch?v=miNykNl-0NM
    Toihan on ihan järkeenkäypä, jäähdytettäessä pelti kutistuu ja pyrkii takaisin aiempaan olomuotoonsa.
    Ja miksi mitään hiustenkuivaajia, kunnon kuumailmapuhallin ja purkki freezeriä perään..
    Ihan vain veikkauksena, notta olisko tuo hiustenkuivaaja turvallisempi maalipinnan kannalta? Kuumailmapuhaltimet nyt antaa (varsinkin jos liian läheltä erehtyy töhhyyttämään) todella kuumaa ja itse tekisin sen vuoksi ehkä ennemmin tyttökaverin "työkaluilla", siis jos vaan tosiaan tuonvertainenkin lämpö riittää? Miksi tappaa hyttystä haulikolla

    - P
  21. #21
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    On tullut kokeiltua tota liimapyssyä ja kuumennusta/jäähdytystä, mutta matala sentin kokoinen lommo ei suostunut tulemaan niillä ylös. Toi kuumaliima ei pysynyt niin hyvin kiinni että olisi saanut riittävästi kohdistettua vetovoimaa.
    1000
  22. #22
    Lainaa (Hannula @ Tammi. 25 2008,21:54) kirjoitti
    On tullut kokeiltua tota liimapyssyä ja kuumennusta/jäähdytystä, mutta matala sentin kokoinen lommo ei suostunut tulemaan niillä ylös. Toi kuumaliima ei pysynyt niin hyvin kiinni että olisi saanut riittävästi kohdistettua vetovoimaa.
    Tuolla (videon kommentteja kun lueskelin) oli mainittuna, että ei toimisi oikein hyvin pikkulommoihin. Eli semmoisiin pitkältä matkalta "sievästi" sisäänpainuneet olis luonnollisesti helmpoimpia tuolla menelmällä ja tosiaan jotkut valittelivat, ettei homma toimi tietynmallisissa lommoissa.

    Ajattelin testata tuota lähipäivinä meidän kotiloon, jossa on semmoinen 4cm x 4cm loiva painauma peräkontin kannessa, saapas nähdä miten homma toimii.

    - P
  23. #23
    Terve!

    Kokeilin kaikki noi liimajutskat ja lämpö/kylmät, mutta ie vaan sostunut oikenemaan.
    Lommo oli noin sentin syvä ja halkaisialtaan 40x60mm.
    No avuksi näppäsin 15mm rosteritangosta sopivan mutkaraudan ,jonka pään muotoilin pollomaiseksi ja aloin varovasti painella lommon ukoreunoilta keskustaa kohti spiraalimaisesti eedeten.
    saatuani lommon pääpiirteittäin oiottua, otin vanhan suuren lattaviilan ja läpsyttelin tekemääni työkalua apuna käyttäen pinnan tasaiseksi.
    Vanha paksu lattaviila on oiva työkalu tässä hommassa, sillä pelti ei veny operaatiossa, toisin kun käytettäessä tavan vasaraa.
    Lopputulos oli hyvä ja linjoissaan, eipä siinä muuta kun ruiskukitit pintaan, hiontaa ja lopuksi maalia.

    Loppukaneettina vielä toteaisin, että tankin pelti on todennäköisesti sen verran paksumpaa kun auton kuoripellit, että noi autopeltien oikaisukikat ei tässätapauksessa toimi.

    Kuulumisiin...
    ÄLÄ TEE VÄKISIN, OTA ISOMPI VASARA
  24. #24
    Tää kone on niin hidas, että se ei kykene kirjottamaan tekstiä ajatukseni ja kirjoitusnopeuteni mukaan ilman virheitä, vika ei siis ole minussa, vaan koneessa.
    ÄLÄ TEE VÄKISIN, OTA ISOMPI VASARA
  25. #25
    Tuo lämpöpari-hommeli perustuu siihen, että kylmä supistaa ja kuuma laajentaa. Kun montun reunojen ulkopuolelle laitetaan vetoa ulospäin (lämpö vetää), kiristää samalla kylmä siellä montun pohjalla peltiä sisään, jolloin se haluaa plommahtaa ulos se kolhu. Paras tulos saadaan juurikin sillä, että käytetään molempiin suuntiin lämpöhoitoa. Se maali kestää ihan hyvin 100 oC lämmön, jos sitä ei rasiteta hinkkaamalla liian kuumana.

    Tää ei sitten toimi, jos pellissä on jo tapahtunut pahoja venymiä. Vain sellaiset painaumat tulee ihan oikoiseksi.

    keskittyen olenaisee ,
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  26. #26
    Isot pojat kertoi kylillä myös yhden kikan klommojen oikomiseen:

    Hiukan you tuben videon tyyliin, mutta ilman fööniä.

    Haetaan esim. AGA:lta hiilihappojäätä, pannaan paksut tumput käsiin ja aletaan hieromaan klommon reunoja jäällä. Ja johan oikenee. Hieman hallitumpi tapa tehdä kun fööni+spray.
  27. #27
    ---------



    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  28. #28
    Ei varmaan onnistu. Sen, mihinkä tinan haluaa tarttuvan, pitää olla myös kuuma ja pohjustettu oikealla aineella.
    CBR 600rr
  29. #29
    Tina vaatii about 320 astetta jotta sulaa/tarttuu, joten maalit varmaankin käryää vierestä.
    Mutta joudut maalaus puuhiin joka tapauksessa, niin mitäpä sitä säälimään.
    Hiukan maalia pois klommon reunoilta ja tinaa perään. Hionta ja maalaus, esim kolhunpuoleinen tankin puolikas kokonaan ja hyvä tuppaa tulemaan.
  30.  
  31. #30
    Taitaa tinailut jäädä tekemättä kun tulee noilla lämmöillä ja näillä taidoilla poltettua koko tankki
    Osaako joku suositella hyvää pakkelia tankin korjaukseen?
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen