Onhan noita pyöriä myös autoliikkeissä jolloin auto saattaa mennä kätevästi vaihdossa.
Vaikka sulla oiskin tosi kova pyöräkuume ei kannata kaikkeen sortua vaan katselet ihan rauhassa ja auto menee kaupaks omiaan aikojaan.
Jee...Hyvin toimittu
Itse eron palkinnoksi ostin pyörän ja autoa en edes omista
Kaksoset kulkee mukavasti vuorotellen kyydissä ja viellä nauttivat siitä enemmän kuin kotilon kyydissä
Moikataan, jos ja kun kohdataan...
(1Tiina @ Helmi. 06 2008,13:32) kirjoitti
Joo tämä asia on tässä lähellä asuvana huomattu.
Aja vaikka suomi ympäri ja jos et muualla näe poliisia , niin kun tulet juvalle niin johan näkyy.
Tänään tuossa juva-mikkeli välissä olin todistamassa kuolonkolaria..
Oli chrysler neon ihan tuusan..... Vanha mies oli jääny puristuksiin penkkien väliin..
Keli oli järkyttävän liukas!
Ja toinen ulosajo oli Juvan Shelliltä laskeutuvan rampin jälkeen samaisella vitostiellä..
Olokee immeiset varovaisia!
Jokos 1Tiina on mopon hankkinut.![]()
Ei tässä autoa jätetä, vaikka pyörä ostettiinkin. Auto kuitenkin käytössä ympäri vuoden. Kiva, kun on molemmat...
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
Eilen kävin istuksimassa CBR F:n päällä.
Se ajoasento oli ihan kiva, ei liian pysty eikä liian kyykky ja ihan ok peli muutenski.
8900,- 15900km ajettu -05, musta.. Liikkeessä..
Sit oli kaks R6R jammua -06, ajamattomia. Lähtis 12 000e:lla. Aivan tautisen upea sellainen musta missä pienet punaiset tribaalityyppiset koristeteippaukset..
Ai niin ja samoin ajamaton -06 Ninja, vaalea beigenvärinen 11 000,-
Mut joo, jos mä yritän pitäytyä vähän halvemmissa peleissä. Jotenkin vaan just tuollainen ajamaton, mutta vanhempi malli olis kiva..
Ja huomautus ed. viestiin. En mä kokonaan autosta luovu vaan tuon farkun tilalle tulee hyvä pyörä ja paska kotilo. Jälkimmäinen vain lasten kuskaamista varten himan ja porukoiden mökin välillä..
ihan fiksua...(1Tiina @ Maalis. 12 2008,10:08) kirjoitti
kyllä hintaluokassa 3-5 löytyy tosi hyviä vaihtoehtoja ekaksi mopoksi.
siinä ei tuu pahasti takkiin, jös homma ei kuiteskaan enää kiinostakkaa ekan kesän jälkeen.
toivottavasti kiinostaa![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
mulla saattaisi olla yhdellä kawakaverilla myytävänä vm. 1992 zzr600 eli se D-malli ilman ram airia, vakiokuntoinen ja jotain 40 000 km ajettu muistaakseni. pyörä on vain niin pohojosesa, että tähän hätään ei edes nähtävissä ja en tiiä myykö sitä oikeasti tosissaan, mutta on tekniikaltaan täysin toimiva ja hyvä. olen sillä itsekin ajanut ja sitä huoltanut joskus vähän, venasäätöjen tarkastukset ym. punamusta tuollainen peruszetori se on. voi olla liian vanha 1tiinalle, mutta olisi melko sopiva aloittelijan harjoittelupyöräksi. on siinäkin sentään 105 hv ja ajettu matka-ajoa melkeinpä pelkästään.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
ei se haluakaan sitä myydä. on hyvä peli ollu ja tykkää.(1Tiina @ Maalis. 12 2008,14:03) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Jos tuut ekaan miittiin BSDM-pallo suussa hohtaen niin lupaan...(tähän jotain järjetöntä aktiviteettia).![]()
Hirvee ninjapomperi
..joo ja tekopenikset takalokarissa imukupeilla..
Sehän olisi jo hmm.. sanoisin jopa "Nostalgista"..
Tavara tykkää kun sitä käytetään..(1Tiina @ Maalis. 14 2008,13:41) kirjoitti
Haet kato fjällen pikkuzetorin pois jollain 1800e, niin kyllä sä sillä ens kesän poljet vaikka kilsoja onkin. Myyt samoihin hintoihin eteenpäin ensi vuonna..
Se täytyy sanoa näihin kilsajuttuihin, että suurin osa noista alle 50tkm ajetuista, joilla ikää on kuitenkin vajaa 20 vuotta on usein jotain ihan muuta kuin mittarissa. Mullakin on reilu 50tkm ajettu xj600:nen, mutta epäilisin sen mittarin pyörähtäneen ainakin kertaalleen. Noihan on matkapyöriä vielä.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Just näin. Ja kumminkin se eka pyörä vaihtuu, jossei samana kesänä, niin seuraavana viimeistään(svahnm @ Maalis. 14 2008,13:55) kirjoitti
Imho hölmöä hakata kaikki rahansa kalliiseen ekaan pyörään mutta jokainen tyylillään.
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
tuo kilsajuttu on usein totta. harvoin 15 - 20 v vanha pyörä on alle 100 000 km ajettu oikeasti, kun nyt puhutaan kuitenkin keskikokoisesta matkasportista. tuo mun kamun pyörä on todella vähän ajettu, koska ei se ole sillä kerennyt paljoa ajamaan. taisi tulla parina kesänä kun katselin niin yhteensä alle 2000 km, pari kertaa ehti vain sillä pyörähtää mutkapätkillä ja ajaa kerran välin hki - roi. on muita kesäisiä harrastuksia kamulla niin paljon ja muita kulkupelejä, ettei ehdi pyörällä ajaa juuri ollenkaan. se on vissiin ollut samalla miehellä jo toistakymmentä vuotta, joten ne kilsat ovat aika hyvin tiedossa. silti ei raski luopua siitä.
mullakin on tuo 1100 zetori ajettu varmaan lähemmäs 200 000 km ja vm 92, eikä ole joka kesä ajettu ollenkaan, sitten taas monina kesinä semmoset 35 000 km per kesä. käy ja kukkuu kuitenkin.
miksei opettelupeliksi joku perinteinen pieni perusnakukin menisi? er-5, gs 500, cb 500 yms. sillä yhden kesän päristelisi. tai sitten joku vanhempi zzr600 tai vastaava. jos prätkäily ei jatkossa oikein olisikaan se juttu, niin rahaa palaisi kuitenkin vähemmän ja melkein omansa voisi saada pois myydessään. jos taas on se oma juttu, niin voi vaihtaa niin isoon kuin tykkää ja on jo vähän pohjia ja ajokokemusta oikeasta katupyörästä. siis pohjilla en meinaa nyt kossupulloa, hehiö.
Jos on yli 100 000 ajettu, mutta pyörän huoltohistorian mulle pystyy todistaa niin tietty voin harkita..
Kaveri omisti 900 RR:n 1995 ja ajeli sillä 180 000!! Mutta mutta, se piti sitä kun kukkaa kämmenellä, siis vaikka ajoi paljon, niin osaa vaihtui rahaa säästämättä ja huollot oli just eikä melkein tietyin väliajoin. Vaihtoi sen -06 600 RR:n viime kesänä.. Käämit ja laakerit alkoi vaatia vaihtoa vähän turhan usein..
En vaan haluis mitään läpensä paskaa kiertopalkintoa. Enkä halua ekana kesänä alkaa kierrättää pyörää pitkin korjaamoja, täällä kun ei ole tuota valinnanvaraa noissa huoltomestoissa, paitsi tietty js-motors Mikkelissä. Mutta toivottavasti edes joku ymmärtäis mitä tarkoitan.. Tää on just tätä pohtimista mitä tässä on harrastettu pidemmän aikaa. Kun pitäis saada halvalla hyvää..
Kyllä noissa vanhemissa pyörissä voi tuon huoltohistorian unohtaa miltei kokonaan.Silmä kertoo ja korva sanoo mis kunnos mopo on.
Kaikki kandee kattoa tapauskohtasesti. Ja jos käy sekä kukkuu komiasti niin ei tuota kilometrimäärääkään kande paljoa tuijottaa.
Niinku aiemmin sanoin 3-5 tonttua ja varmana löytyy ajopeli joka vie ja kuljettaa.
Ja ei siitä mistään takeita ole et pärjää ilman korjaamoja, vaikka laittas vähän uudemman. Monasti nämä hieman vanhemmat pyörät ovat paljon luotettavampia kuin uusinta tekniikkaa olevat käytetyt.
Jos tommosen n.92-96 mallisen siistin pelin löytää niin aikas epätotennäköistä on et se heti alkais ryppyileen ku kerta näihin päiviin asti on pelannut.
Nyrkkisääntönä vois sanoa, et mitä sporttisempi pyörä sitä varmemmin se on saanuut rannetta surutta.
Mahdollisimman vakio olisi oma valintani...Eli tehosliparia yms hieman vierastasin.
Ahkeraan radalla ollut pyörä on saanut aivan erimalliin jenkaa kuin tommonen matkakäytössä ollut.
No tämähän on vain mun oma mielipiteeni. Saatan olla väärässäkin.
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Mulla on ollut joku vajaa 15 pyörää tässä lähivuosina eikä yhdessäkään ole ollut mitään isompaa vaikka suurin osa on ollut vanhoja ja osa todella halpojakin. Tietysti pitää hiukan olla silmää mitä valitsee ja silti loppupeleissä myös onnea tarvitaan. Pahimmat rysät on ollut noita museo/museoitavia 28-35v. vanhat, mutta niissä tulee jo iän takia mm. sähköihin yleensä häikkää. Ja näitähän olen tarkoituksella hankkinut itseni kiusaksi. *
Todennäköisyys iskeä käsi p#skaan kuitenkin tietysti kasvaa kun lukumäärä lisääntyy, mutta halusin nyt tuoda esille omat kokemukseni, että halpojakin uskaltaa ostaa jopa useita peräkkäin. Samat kokemukset mulla on kyllä ollut nelipyöräistenkin puolella.
Pari juttua kannattaa kuitenkin funtsia jos vanhempaan pyörään päätyy.
Hinta pitää olla sellainen, että siinä ei ole ilmaa yhtään, koska pieniin korjauksiin (kulutusosiin) pitää yleensä aina varautua. Muutenhan kannattaa ostaa heti se kunnollinen uudempi. Näin jälleenmyydessä maksaa vain omasta käytöstä, eikä edellisenkin omistajan ajot.
Muutenkaan käytetyssä ei kannata maksaa mielikuvista. Jos myyjä kehuu vaihtaneensa sitä ja tätä osaa, pitäisi asiasta jotain dokumenttia olla. Pahimpia on, kun myyjää edeltänyt omistaja on tehnyt kuulemma isoakin remonttia, mutta todellisuudessa ei ole mitään todisteita, eikä aina oikein käsitystä edes mitä tarkalleen on tehty. Myyjän omaa hölmöyttä, jos on itse mennyt ostamaan kuulopuheilla. Tottahan jossain 1ke pyörissä ei jaksa taustoja aina selvittää, mutta silloin se näkyy myös hinnassa.
Lisäksi merkkiä,mallia,tyyppiä kannattaa miettiä myös jälleenmyynnin kannalta, ikävä kyllä. Vanhaa pyörää kun ei kuitenkaan todennäköisimmin pidä tappiin saakka.
Ostan ehjän hintaisia vain sellaisilta, joilla pyörä on ollut enemmän kuin viikon tai puolikesää, näin on edes vähän isompi mahdollisuus, että sitä on pidetty hyvin ja on jotenkin toimiva.
Samoin jos myyjä ei jaksa yhtään avata pyörän historiaa jää se auttamatta talliin.
Nettimotosta pystyy katsomaan myös myytyjä pyöriä, eli kun sopiva ilmoitus löytyy, kannattaa etsiä siitä aiempia ilmoituksia. Usein löytää pyörästä vuoden takaisen myynti-ilmon ja joskus jopa on kilometritkin vähentynyt viimeisen omistajan aikana.
Edelleenkin, jos budjetti riittää 7-8ke <5v. <30tkm pyörään, on se pitkän päälle yhtä edullinen kuin kesän välein vaihdettavat halpapyörät, joihin tulee pikku fixailuja tehtyä kuitenkin. Jos siis ajaa pyörällä.. Jos kilsoja ehtii kertyä tonni kaksi kesässä, silloin vanha pyörä voi mennä huolettomasti useita vuosia.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Nyt kun tarjoatte noita vanhoja miinoja 1Tiinalle, pitää muistaa että moottoripyörä saa myös olla hieno! Se että omistaa uudenkarhean sportin, joka toimii niin kuin modernin pyörän kuuluu, sopii useimmille paremmin kuin tee-se-itse henkilölle sopiva paljon ajeltu ritsa.
Miksi pitäisi kieltää sitä, että monesti näissä moottoripyörän hankinnoissa myös mielikuva vaikuttaa huomattavan paljon. Fiilis on aivan erilainen jos alla on vaikka 2005 cbr600rr kuin joku vanha 90-luvun alun 600 ZZR. Vanha zetori on yleensä kulunut ja nuhruinen. Ja vaikka ei olisi, se näyttää vanhalta.
MP:n tulee tuottaa omistajalleen mielihyvää. Siksi se hankitaan. Harvoin se on pelkkä karu työkalu, mikä pitäisi hankkia minimirahalla.
Tässä hieman esimerkkiä tuoreemmasta edullisesta kalustosta: Minulla on 11 tkm ajettu ruiskukoneella oleva Yamaha FZ6n. Nakupeli on mielestäni sporttisen näköinen. Moottori on R6:sen ruiskukone, vuosimalli on 2005 ja pyörä on kertakaikkisen siisti ja tuntuu vielä uudelta. Kilsoja on jäljellä vielä vaikka kuinka paljon. Peli lähtee aina laakista käymään ja voidaan olettaa, että laite toimii pitkälle tulevaisuuteen huomattavasti luotettavammin kuin nuo vanhat rotkot mitä täällä tarjotaan. Kolme vuotta vanha FZ6n maksaa likimain 6500 €.
On minulla vanhojakin pyöriä, mutta ne eivät mielestäni oikein ole paras valinta aloittelijalle. Aloittelija kun usein ei halua askarrella vaan ajaa.
->Jyri
Poistin sen "wanhan miinan" pois, että ei aiheuta sinulle valtavasti mielipahaa.
Sen vanhan ritsan nuhruisuudenkin voi tulla itse katsomaan ja kokemaan. Voit jopa yllättyä että jotkut pitävät pyöräänsä hyvässä kunnossa.
Yleistäminen ei ihan jokaisessa paikassa ole asiaankuuluvaa, minun mielestäni.
tv. hienokuntoisen wanhan Kawan omistaja.
ZZR-1400
Yritin jo tuossa ekoissa viesteissä tarjota FZ6S:ää, mutta ymmärsin, että kyykky tai urheilullinen matkasportti ovat ne, joita etsitään.(Jyri @ Maalis. 17 2008,08:35) kirjoitti
Itse suosittelen edelleen joko todella edullista (ei kuitenkaan huonoa) tai sitten uuden karheita.
Tuohon väliin jää usein ne *+- viiden tonnin -90 puolivälin-loppupuolen pyörät (yli 10v!), joissa on vain parin tonnin ero uudehkoon tai vaihtoehtoisesti tuplahinta muutaman vuoden vanhempiin.
Noissa on tekniikka usein jo kulahtanut uudesta, muttei vielä jouduttu korjailemaan mitään. Esim. kaikki alustan peruskunnostukset ym. edessä.
Arvonlasku jatkuu tuon hintaisissa vielä uudempien vauhtia.
EDIT:
Vertailu:
Aja vaikka tällaisella cbr -96 2v. 25tkm, jolloin myydessä saat 3ke kun mittarissa seisoo vajaa 80tkm ja tämän päälle olet päässyt peruskunnostamaan kaikkea pientä jos haluat pitää pyörän ajoltaan ehjänä.
Tai tällaisella cbr -03, jonka jälkeen myyt parin vuoden kuluttua reilu 35tkm ajettuna samalla tai pienemmällä arvon pudotuksella, mutta ei ole tarvinnut miettiä remontteja ja ajettavuus on koko ajan vastannut uutta pyörää. Lisäksi tätä voit huoletta pitää viisikin vuotta..
Kumman valitset? *
En tarkoittanut sinun Kawaasi. Se on varmasti erittäin hienossa kunnossa, en epäile sitä ollenkaan.(fjälle @ Maalis. 17 2008,08:47) kirjoitti
Kyseessä on kuitenkin erittäin vanha malli, mikä ei näytä eikä tunnu nykyaikaiselta. Eiköhän Tiinalle kuitenkin paras vaihtoehto ole hitusen tuoreempi laite. Hän tietysti itse viimekädessä valinnan tekee. Kunhan kirjoittelin hieman edellisestä poikkeavia näkökulmia tähän.
Ajoltaan 2005-mallinen FZ6 hakkaa mennen tullen wanhan Kawan. Niissä on usean sukupolven ero teknisissä osissa.
Pyörää ei välttämättä kannata valita netissä huutoäänestyksellä.
Tuo vertailu vm. 96 ja vm. 03 Honda CBR600:sten välillä on fiksu:
vm. 96 --> 55 tkm --> 5500 €
vm. 03 --> 8 tkm --> 7250 €
Ehdottomasti noista on järkevämpi tuo 8 tkm ajettu. Kyseessä on lisäksi uudempi ruiskupeli, joka taatusti toimii nätimmin kuin vanha 96-mallinen. Hintaerokin on vain 1750 €.
Itse katselisin jotain CBR-F4i-tyyppistä pyörää. Jos honda tuntuu liian laimealta niin sitten vaikka Yammu tai Kawa.
linkki
ilmoitukseen. Osta Tiina tuosta hyvä ensipyörä itsellesi. Hinta on kohdillaan ja kaiken minkä tinkaa, ei tartte maksaa.
Moto Guzzi Norge
"Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
-Tove Jansson
Hämmennetään vielä lisää(svahnm @ Maalis. 17 2008,09:18) kirjoitti
Vai panisiko vielä 2,5 tonnia lisää (edit...eiku 3,5) ja saisi ihan uuden kusiaisen?
Jos ajattelee kannattavuutta niin moottoripyörää ei pitäisi hankkia ollenkaan.
Mutta jos ajatellaan arvon tippumista niin uskoisin että seuraavan viiden vuoden aikana tosta uudemmasta lähtee enempi euroja poies kun tosta vanhemmasta.
Omalla omituisella matematiikalla laskettuna ton vanhemman vois antaa ilman poies viiden vuoden kuluttua ja rahaa ois palanu saman verran kuin tossa uudemmassa.Ja noita remonttikuluja ei voi oikein ennustaa...
On tää jännää...
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
No tuossa esimerkissä ei voi muuta kuin ihmetellä että mitä tuo '96 CBR:n myyjä oikein kuvittelee..(Jyri @ Maalis. 17 2008,10:23) kirjoitti
Itse olen ajatellut laittaa omasta samanikäisestä RF900:sta (joka sentään 135hv/100Nm laite) ilmoitusta kolmella tonnilla. Ja siinä on täysin uudet ketjut&rattaat, takarengas, takajarrupalat, takarenkaan laakerit (eturenkaan viime kesältä), venttiili&kaasarisäätö juuri tehty, keula läpikäyty toissa kesänä jne..
[No okei, mun pyörällä ajettu vähän enempi, eli viime viikolla tuli 70t ongelmatonta kilometriä täyteen, kun oli pakko päästä jo tien päälle]
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Kyllähän tuo -03 paperilla tietysti kiehtoo, mutta rahaahan tuo vain 1750 on ja maksaa se pitää. Tuolla lokiikalla kattoa ei tule vastaan olleskaan. Ja niinkus tossa jo kirjoitin 2,5 tonttua tuon päälle ja saa ihan uuden,,,sen päälle rapiat 5 tonnia saa uuden hajapusan, ja siihen kymppi niin saa jo uuden wingin(Jyri @ Maalis. 17 2008,10:23) kirjoitti
Ekaa pyörää ostavan on turha ajatella sitä kuinka nykyaikainen vehje on alla. Kaksi pyörää ja moottori riittää ruiskut ja muut ei tee yhtään onnellisemmaksi.
Toimii taatusti nätimmin? Totta...ainaskin pitäisi toimia, mutta sitähän ei voi tietää.
LaMasqueraden kans samaa mieltä...mut oishan se tietysti kiva jos tosta ton sais...epäilen kyllä vain...
Kuustonenki sen tietää
-Gut-