Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
    Mopokuumetta pukkaa edelleen. Tauti on ollut pitkään, mutta nyt eräs käytetty Monsteri hieman kiinnostaa. Tässä pyörän tiedot motopalsta.com:ssa.

Mitähän moista harkitessa tulisi ottaa huomioon? Tulevat huollot toki, mutta mitäpä muuta. Tuo pyydetty hinta tuntuu sopivammalta kuin joitain vuosia vanhemmista ja enemmän ajetuista pyydetty pari tonnia pienempi.

Olen vastaavaa koeajanut, mutta en tuota nimenomaista yksilöä. Malli tuntuu vallan mainiolta, mutta pitäisikö pistää jäitä hattuun ja odotella ostamisen (tuon tai ylipäätään) suhteen siihen asti, että kelit sallivat koeajon?

Mitenkäs kuluttajasuoja sanoikaan virheistä? Jotain siellä oli asioista, jotka ostajan olisi pitänyt ostaessa huomata. Jos koeajoa ei voi tehdä, niin koeajossa paljastuvat asiathan eivät sitten kai ole sellaisia, jotka olisi pitänyt huomata?

Pyydetty hinta tuntuu hieman liian kalliilta, mutta ulkomailta tuotuihin en osaa oikein verrata. Myöskään tällä hetkellä suomesta ei vastaavia tunnu löytyvän, joten hinnan vertaaminen on hieman hankalaa.

Onko hölmöä ostaa käytettyä mopoa koeajamatta sitä?

Sattuisiko muuten pyörän edellinen omistaja lukemaan tätä palstaa (rekisterinumero FL-581)? Kiinnostaisi tietää, miten tuota on säilytetty talvet, miksi omistaja luopui pyörästä ja onko siinä jossain vaiheessa ollut jotain vikoja.
    Lainaa (tsj @ Tammi. 16 2008,20:48) kirjoitti
    Mopokuumetta pukkaa edelleen. Tauti on ollut pitkään, mutta nyt eräs käytetty Monsteri hieman kiinnostaa. Tässä pyörän tiedot motopalsta.com:ssa.

Mitähän moista harkitessa tulisi ottaa huomioon? Tulevat huollot toki, mutta mitäpä muuta. Tuo pyydetty hinta tuntuu sopivammalta kuin joitain vuosia vanhemmista ja enemmän ajetuista pyydetty pari tonnia pienempi.

Olen vastaavaa koeajanut, mutta en tuota nimenomaista yksilöä. Malli tuntuu vallan mainiolta, mutta pitäisikö pistää jäitä hattuun ja odotella ostamisen (tuon tai ylipäätään) suhteen siihen asti, että kelit sallivat koeajon?

Mitenkäs kuluttajasuoja sanoikaan virheistä? Jotain siellä oli asioista, jotka ostajan olisi pitänyt ostaessa huomata. Jos koeajoa ei voi tehdä, niin koeajossa paljastuvat asiathan eivät sitten kai ole sellaisia, jotka olisi pitänyt huomata?

Pyydetty hinta tuntuu hieman liian kalliilta, mutta ulkomailta tuotuihin en osaa oikein verrata. Myöskään tällä hetkellä suomesta ei vastaavia tunnu löytyvän, joten hinnan vertaaminen on hieman hankalaa.

Sattuisiko muuten pyörän edellinen omistaja lukemaan tätä palstaa (rekisterinumero FL-581)? Kiinnostaisi tietää, miten tuota on säilytetty talvet, miksi omistaja luopui pyörästä ja onko siinä jossain vaiheessa ollut jotain vikoja.
    Koeajolle vaan, siellähän on 3-5 plusastetta päivisin ja sulat tiet.
    Pyyntihinta ehkä hieman kova, mutta josko sen saisi tingittyä sopivampaan hintaan?
    No en kyllä lähtis koeajolle, kyllä siellä helposti mustaa jäätä voi olla siinä metsäkylän tiellä kun on varjoisia metsäpätkiä.

Hulluja ovat jos koeajoon antavat.

Ja itse pyörästä: Jos ostat ilman vaihdokkia niin pitäähän tuosta pyynnistä kelpo siivu lähteä. Normi kuluttajansuojahan noissa on. Jos ehjänä liike myy ja jotain vikaa paljastuu niin myyjän vastuullahan se on. Normaalikulumat tyyliin ketjut, rattaat, renkaat ja stefat on sitten tietty asia erikseen. Käy kyselemässä niiltä minkälaisia takuita tommoselle antavat. Itse pyörähän on ihan jees, tosin kaipaisi ehkä niitä avaria putkia. Vakioilla se säksättää kuin ompelukone...
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
    Lainaa (wekkuli @ Tammi. 16 2008,22:21) kirjoitti
    No en kyllä lähtis koeajolle, kyllä siellä helposti mustaa jäätä voi olla siinä metsäkylän tiellä kun on varjoisia metsäpätkiä.
    Samanlainen keli tuolla on kun marraskuussa jolloin itse viimeksi ajoin. Pari astetta plussaa ja vesisade. Ja voihan sitä käydä koittamassa motarilla, ei sinne pitkä matka ole. Väittäisin että antavat koeajolle, jos menee nurin niin vakuutus korvaa..
    Nyt kyllä menee offtopiciksi, mutta tähän kysymykseen on pakko takertua, koska asia pyörii omassakin mielessä.
    Eli onko porukka ostellut paljonkin mopoja ilman koeajoa? Eihän siinä niinkään mitään suurempia ongelmia ole, jos on ostamassa uutta pärrää. Mutta käytetyt ovatkin ihan eri juttu. Vaikka antaahan se hieman lisäsuojaa, jos ostat käytetyn pärrän liikkeestä etkä naapurin Sepolta.
    Kawasaki Er-6f
    Lainaa (M-ksa @ Tammi. 17 2008,22:17) kirjoitti
    Nyt kyllä menee offtopiciksi, mutta tähän kysymykseen on pakko takertua, koska asia pyörii omassakin mielessä.
    Eli onko porukka ostellut paljonkin mopoja ilman koeajoa? Eihän siinä niinkään mitään suurempia ongelmia ole, jos on ostamassa uutta pärrää. Mutta käytetyt ovatkin ihan eri juttu. Vaikka antaahan se hieman lisäsuojaa, jos ostat käytetyn pärrän liikkeestä etkä naapurin Sepolta.
    Olen ostanut 2 mopotinta ilman koeajoa. Toisella oli ajettu 6 tkm ja toisella 25 tkm, Hondia molemmat. Ja koska molemmat ostin talvella niin ei ollut koeajomahdollisuutta. Ja liikkeistä ostetuissa on takuu, joten mitäs siinä sen kummempaa.

Ja kun suunnilleen tietää mitä haluaa niin eipä se koeajo välttämätöntä ole. Eikä noissa ostoksissa mitään katumista ollut.
    Olen ostanut viisi pyörää ilman koeajoa: Cagiva, Honda, Yamaha, Aprilia, Ducati. Ducati oli noista ainoa, jonka olin saman mallisena testannut. Selityksenä on, että kaksi on tullut kirjeenvaihdolla Saksasta ja kolme Autovahinkokeskukselta. Noissa on muutenkin varautunut korjaamiseen, joten koeajon puute ei pelottanut.

Ja etten saisi jopparin mainetta, niin noista jokainen oli mulla vähintään kolme vuotta. Paitsi Honda (ja myös muuten sitä edeltävä koeajettu Kawa), joka oli vuoden verran.
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths
    edi: muutama kalja ja viinilasi mukana *
    Italiasta alunperin yhden pyörän valokuvan perusteella ostaneena. Loppupelissä niitä valokuvia oli muutama enemmän. Ostopäätös oli kuitenkin tehty.

Ei ne pyörät mitään koeaajoja kaipailleet. Jos olet epävarma siitä mitä haluat, jätä väliin. Kuluttajansuoja kattaa virheet, ei väärää valintaa. Jos visioit itsesi Ducatistiksi, tee kaupat, muutoin jätä väliin ja jatka etsiskeleyä.

S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
    Minä ostin tuossa syksyllä vm. 1989 Gilera Saturnon Saksasta. En ollut koskaan edes nähnyt kyseistä pyörää livenä missään ennen kuin kävin hakemassa mopon rahtiterminaalista.

Nuo Saturnot ovat suht kalliita ja minulla ei ole mitään tietoa minkälainen se on ajaa. Hyvältä se kuitenkin näyttää ja se on pääasia! Ostin Saturnon, että voisin kurvailla kauniina kesäpäivinä lähiseudun mutkateillä.

Muutkin pyöräni olen hankkinut pääasiassa ilman koeajoa. Ei siitä mitään sen suurempaa ongelmaa ole tullut. Ainoa pyörä, mikä hiukan jälkikäteen harmitti oli CBR600Fie, jonka hankin uutena vuonna 2003. Se ei oikein sopinut omaan käyttötarkoitukseeni, vaikka hyvä pyörä varmasti onkin.
    Moi

Itse olen ajamatta pari Jammua ostanut ja loput lyhyellä koeajolla.
    Kyllähän sillä ajamisella jotain perusasioita selviää, mutta ne suu-
    rimmat v---tuksen aiheet selviävät vasta ajan kanssa jos silloinkaan.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
    Ite ostanut kaksi pyörää ilman koeajoa, jos uusia ei lasketa.

Toinen oli 1100 giksu (jarrulevyt sitten täristi )
    Toinen oli museoitu GS550e, toimi niin kuin oletin.

KAIKKI muut pyörät olen koeajanut (jopa talvella ostetut)
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
    Pääsen kyllä kylmätyypittämään näitä vaihtoehtojani, mutta eihän se kaikkea kerro siitä, millainen ajettava pyörä todellisuudessa on. Juuri nämä talvikelit (?) estävät mahdollisesti minulta sen koeajon. Mutta onhan näitä koeajo-ongelmia muillakin, kuten pikku a:n omaavilla. Ja läpi vuoden
    Kawasaki Er-6f
    Itse voisin ostaa koeajamatta jos olen jossain päässyt samanlaista kokeilemaan ja tekniikan toimivuudesta on takuu (hyvämaineisesta liikkeestä ostettaessa yleensä on). Mutta täysin epätietoisena millainen pyörä on ajaa => en ostaisi. Mitkään lehtijutut ja kuulopuheet ei korvaa sitä miltä se pyörä henkilökohtaisesti tuntuu.

Varsinkin japseista tuntumaltaan poikkeava Ducati voi olla hyvinkin yllättävä ajokokemus. Joillekin positiivisessa ja joillekin negatiivisessa mielessä.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
    Lainaa (M-ksa @ Tammi. 18 2008,10:06) kirjoitti
    Pääsen kyllä kylmätyypittämään näitä vaihtoehtojani, mutta eihän se kaikkea kerro siitä, millainen ajettava pyörä todellisuudessa on. Juuri nämä talvikelit (?) estävät mahdollisesti minulta sen koeajon. Mutta onhan näitä koeajo-ongelmia muillakin, kuten pikku a:n omaavilla. Ja läpi vuoden
    Jos nyt olet koeajanut vastaavaa Monsteria niin tämä on ihan samanlainen. Yksilökohtaisia eroja voi tulla esimerkiksi rengastuksesta, iskareiden toimivuudesta (eli onko huollettu), jarruista ja koneen toimivuudesta (jälleen huolto vaikuttaa tähän).

Jos se nyt jotenkin tuntuu hassulta niin kaikki em. mekaaniset asiat on helppo saattaa kuntoon. Mikäli vakiopyörän ajo-ominaisuudet jostain syystä eivät riitä, markkinoilla pyörii valtava määrä iskareita, vanteita, haarukoita ja muita osia. Pyörän saa siis todellakin muutettua mieleisekseen jos se sitä ei vakiona ole. Myöskin huoltamalla saadaan kuluneestakin pyörästä hyvä.

Ei noita pyöriä liikaa kannata vertailla. Jos alkaa etsimään joka osa-alueella parasta ratkaisua niin todennäköisesti alla on joku cbr. Siitä vaan ostamaan! Ostohetkellä kun tutkii pyörän normaalisti ja tinkii hinnan kohdalleen niin homma on selvä! *

edit: et tainnutkaan olla alkuperäinen kysymyksen asettaja. Mikäli et ole ajanut Ducatilla niin tietysti siinä tapauksessa pieni koeajolenkki on hyvästä.

Lainaa kirjoitti
    Jos alkaa etsimään joka osa-alueella parasta ratkaisua niin todennäköisesti alla on joku cbr.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

RC36 > RC51
    Jos olet samanlaista jo koeajanut niin siitä vaan.
    Mutta jos et niin en suosittele ostamaan pyörää kokeilematta. Itse olen joskus ostanut yhden pyörän ilman koeajoa ja en ollut tyytyväinen ostokseeni, teknisesti oli täysin kunnossa mutta väärä pyörä mulle.
    Sen jälkeen oon koeajanut jokaisen ostoksen ja yleensä useampaan kertaan.
    Ja tuosta pyörästä tarjoaisin ainakin 1000€ alle pyynnin jos muuten kunnossa. Siitä on sitten hyvä lähteä neuvottelemaan, mutta kovasti en tulisi vastaan. Oli niitä muitakin vastaavia tarjolla, kunnon tarjouskilpailu kehiin.
    Lainaa (killa @ Tammi. 18 2008,11:47) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Jos alkaa etsimään joka osa-alueella parasta ratkaisua niin todennäköisesti alla on joku cbr.
    Joo... pitänee vielä lisätä, että cbr on jäätävä kompromissi. Hyvä peli jos tykkää.
    Kaksi pyörää olen ostanut ilman koeajoa ensimmäinen tuli Belgiasta 46000km ajettu ja toinen Suomalaisesta liikkeestä 18000km ajettuna. Ei ole ollut ongelmia.
    Suzuki SV650 -01 --> Suzuki SV1000S -04 -- > KTM 640 LC4 SM -06(Varastettiin) --> BMW F800GS -09
  19.  
    Ekan Ducatin ostin ilman koeajoa keskellä talvea. Tosin se olikin sellainen "leppoinen matkamalli" eli 851. Voisi sanoa että oikea kyykky noihin aikaisempiin japseihin verrattuna. Ja pätkääkään ei tarvinnut sitäkään katua.