Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 36:sta
  1. #1
    Onko tullut soviteltua 1150GSään xenonia lähivaloille onnistuneesti.

    Mikä olisi toimiva malli?
  2. #2
    Ei ihan,

    Ns. korvaussarjaa 12GS:n H7 pitkiin kylläkin, hyvällä menestyksellä ( kuin soihtu konsanaan ).

    Talviajan etuvaloiksi laitoin 2 kpl H3 hellan sumareita, lähivalot jätin ennalleen, nyt on aika laakee valokeila käytössä, varsinkin juuri lumettoman ajan illan vesisateen varalle.
    Senior Team:
    R1200GS
    999S
    VTR SP-1 street, SP-2 race
    Z1 1075 Turbo
    Honda CR250 ice, CRF250R
    Honda CRF150R SM

    Junior Team:
    Yamaha R6R
    Honda RS125R, the real beast.
    Derbi GPR80Cup
  3. #3
    Minkä tyypin polttimo(t) GS:ssä on?

    Itse olen Varaderoon viritellyt tuolta:

    http://www.xenonkauppa.fi/

    Mopossani on kaksi H4-valoa, joissa toimii lyhyet ja pitkät
    molemmat yhtaikaa. Toisella puolella on solenoidilla liikkuva
    H4 bixenon, ja toisella puolella kaksi ballastia vaativa kahden
    xenon-kammion bixenon-polttimo. Nämä tekevät melko erilaisen
    valokuvion pitkillä, mutta täydentävät mahtavasti toisiaan.

    Näin äkkiarvaamalla luulisin, että gessunkin katteissa on ballasteille
    ja releboksille tilaa ja sopiva paikka joten tuolta vaan etsimään
    muunnossarjaa oikealla polttimotyypillä?

    Yksi tuttu heppuli viritteli johonkin Buelliin xenoneita,
    ja ballastin sovittelu katteisiin oli kuulemma hirvittävää tuskaa.
    Sellaista se on noiden pikkukinnereiden kanssa. :-)



    -- sjm
  4. #4
    Ei sitä tilaa ainakaan Adventuren katteiden alla liikaa ole, sovittelemaan joutuu, ennenkuin ne boksit sinne mahtuvat. Tuli todettua, kun asensin Hellan MicroDe-lisäpitkät omaani. Kaksi samankokoista sumuvaloa korjaavat tilannetta lähivaloilla ajettaessa. Ei halpa ratkaisu, mutta lähempänä laillista kuin tuo polttimon vaihto alkuperäiseen umpioon.
  5. #5
    Gessussa on H1-lyhdyt mutta epäilyttää valokuvio. Meinaan jos käy huono tuuri niin valokuvio on surkea ja voi jopa häikäistä vastaantulijoita mikä lisää riskiä virkavallan puuttumiselle.
    Kyse kai olisi määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettamisesta. Tosta ropsahtaisi 10 päiväsakkoa eli sama jos ajaisi päin punaisia, oli suuntaus kunnossa tai ei. Pistää tietty vähän miettimään. Sumarien turhasta käytöstä vaikkei olisi sankka sumu tai sade ei taida saada sakkoa kunhan edes tien pinta on märkä.
    Märkä asfaltti on kyllä se pahin mahdollinen ihan autollakin ajaessa ja kun mopossa on vain se yksi lyhty.

    Gessussa olisi tilaa vaikka kuinka "katteen" takana. Talven aikan pitäisi kutienkin ottaa tankki pois kun pitää vaihtaa laturin hihna (kaatumarautojen tuki muovikannen edessä ja tukea ei saa pois jos ei tankkia irrota) joten samalla voisi purkaa etupäätä tarpeen mukaan.
  6. #6
    Lainaa (Puksuttaja @ Tammi. 21 2008,13:50) kirjoitti
    Gessussa on H1-lyhdyt mutta epäilyttää valokuvio. Meinaan jos käy huono tuuri niin valokuvio on surkea ja voi jopa häikäistä vastaantulijoita mikä lisää riskiä virkavallan puuttumiselle.
    Totta toki, mutta H1 lienee tässä suhteessa paljon
    helpompi tapaus kuin bixenon-H4, jossa on kaksi xenon-kammiota
    tai solenoidilla liikkuva varjostin/kammio. Kyllä se _yksi_ xenon-kammio
    varmaan saadaan täsmättyä melko hyvin samaan kohtaan kuin tavallisen
    halogeeni-H1-polttimon hehkulanka. Eihän siinä ole muusta kysymys.

    Minun veikkaukseni on, että H1 xenon-muunnoksen kanssa valokuviossa
    ei tule havaittavaa eroa alkuperäiseen, valon määrä vain lisääntyy.
    Tällä veikkauksella on toki vain ns. perävalotakuu, tehkää omalla vastuulla
    ja niin pois päin. YMMV.
    -- sjm
  7. #7
    Omaani (640 Adv) xenon tuli kaukovaloon.
    Juurikin sen takia ettei työmatkaliikenteessä yms. ihmisten ilmoilla tapahtuvassa hortoilussa herättäisi pahaa verta ja kiinnittäisi viranomaisten huomiota...

    Takalasista sisäänpaistava xenon-aurinko ei paranna aamuruuhkassa istuvan mielentilaa...

    Noissa olosuhteissa on pärjännyt hyvin H1 lyhkäsen voimin.
    Jotenkin vieruksun tuota (laitonta)xenonia lyhyessä

    Kaukovaloon sitten 50w xenoni.
    Hyvin toimii.
    Metsä valkenee ja jänikset juoksee puita päin...

    Viereisessä pyörässä sekä pitkä että lyhkänen päällä...

    Tuollainen yksilankaisen polttimon vaihto xenoniksi onnistuu todennäköisemmin kuin kaksilankaisen.
    Kuvio, polttimon viemä tila yms...
  8. #8
    Kyllä se kai on pistettävä vain sumarit mopoon kun xenonien laillisuus on mitä on.

    Tällaiset vaikuttaa mielenkiintoisilta ja kun hintakin on jossain 75e/pari kieppeillä ei konkurssikaan uhkaa.

    Micro DE
    FF 50

    Mitenkähän valokuvio mahtaa muuttua kun sijoitus paikka ei olekaan auton etuhelmassa 30-40cm korkeudessa vaan n. 60cm korkeudessa kaatumarautojen päällä?
  9. #9
    Lainaa (Seikkailu_R @ Tammi. 21 2008,18:06) kirjoitti
    Hyvin toimii. *
    Metsä valkenee ja jänikset juoksee puita päin...

    Viereisessä pyörässä sekä pitkä että lyhkänen päällä...

    Tuollainen yksilankaisen polttimon vaihto xenoniksi onnistuu todennäköisemmin kuin kaksilankaisen.
    Kuvio, polttimon viemä tila yms...
    I have seen the light.. *
  10. #10
    Jatketaanpa valoittelua

    Jos joku on laittanut Gessuun (tai kai ne kaikki 1150 boxerit on samalla johtosarjalla) lisää valoja, niin onko tullut otettua sähköt akulta vai jostain muualta ja millaisia kytkimiä lisävaoille on hyvä käyttää?
  11. #11
    Lainaa (Puksuttaja @ Tammi. 24 2008,19:41) kirjoitti
    Jatketaanpa valoittelua :p

    Jos joku on laittanut Gessuun (tai kai ne kaikki 1150 boxerit on samalla johtosarjalla) lisää valoja, niin onko tullut otettua sähköt akulta vai jostain muualta ja millaisia kytkimiä lisävaoille on hyvä käyttää?
    Minulla ei ole Gessua, mutta terve sähkömiehen järki sanoo,
    että jos korvataan halogeenipolttimot xenon-vastaavilla,
    tarvittava sähkö saadaan vanhoista johdoista, jos niin halutaan.
    Näin siksi, että halogeeni ottaa yleensä 55W tai 60W
    ja xenon-polttimo 35W tai supertehokas sellainen 50W.

    Sen sijaan _lisävalot_ pitää aina vetää (sulakkeen läpi)
    ihan omalla johdolla jostain, esim. akulta releen/kytkimen
    kautta valoille. Rele on kätevä, jos ne halutaan toimivan yhtä jalkaa
    mopon omien valojen kanssa. Jos halutaan käskeä käsin, sitten
    pitää laitta kytkin ja sen äheltäminen saataville on oma hommansa,
    ja sen kytkimen olisi hyvä olla säänkestävä yms jne.
    -- sjm
  12. #12
    Noinhan sitä ei saisi tehdä, vaan oikeaoppisesti lisävalojen sähkö pitää ottaa samasta jakopisteestä mistä kaikkien muidenkin valojen ym. sulakkeet ottavat virtansa. Akulta ei saisi ottaa ikinä mitään suoraan, vaan vasta ns. sulakejohdon jälkeen. Tuo sulakejohto toimii ns. pääsulakkeena.
    Relekin olisi hyvä saada samaan paikkaa muiden releiden kanssa. Siellä on muistaakseni vähän tilaakin.
    Eli jos joku on jo tutkinut boxerin johdotusta ja löytänyt oikean haaroitus pisteen...

    Vinkit käytettävyydeltään hyvistä kytkimistä ja niiden sijoittamisesta olisi myös tervetulleita.


    Xenoneista puheen ollen, kyselin mitä maksaa Hellan xenon umpio (90mm)... Vain vähän päälle 500e jossa ei tietysti ole mukana ohjainyksikköä. Kyllä menee kalliiksi laillisen xenonlähivalon rakentaminen.
  13. #13
    Wunderlichiltä löytyy systeemi jolla saat lisävalot päälle ja pois siitä
    joidenkin mielestä turhasta vilkkupalautus napista
  14. #14
    Lainaa (Puksuttaja @ Tammi. 25 2008,11:03) kirjoitti
    Xenoneista puheen ollen, kyselin mitä maksaa Hellan xenon umpio (90mm)... Vain vähän päälle 500e jossa ei tietysti ole mukana ohjainyksikköä. Kyllä menee kalliiksi laillisen xenonlähivalon rakentaminen.
    Vielä ihmeellisemmältä hinnoittelu tuntuu kun on hypistellyt 90mm halogeeni kaukovaloa (heijastin) ja 90mm xenon kaukovaloa (heijastin) kaupan tiskillä...

    Kallista muotoilua heijastimessa vai mitä


    Hellalta löytyy muuten 90mm xenon projektoriumpio jossa sekä pitkä että lyhkänen... Kallis tosin.



  15. #15
    Lainaa (Puksuttaja @ Tammi. 25 2008,11:03) kirjoitti
    Noinhan sitä ei saisi tehdä, vaan oikeaoppisesti lisävalojen sähkö pitää ottaa samasta jakopisteestä mistä kaikkien muidenkin valojen ym. sulakkeet ottavat virtansa. Akulta ei saisi ottaa ikinä mitään suoraan, vaan vasta ns. sulakejohdon jälkeen. Tuo sulakejohto toimii ns. pääsulakkeena.
    Relekin olisi hyvä saada samaan paikkaa muiden releiden kanssa. Siellä on muistaakseni vähän tilaakin.
    Eli jos joku on jo tutkinut boxerin johdotusta ja löytänyt oikean haaroitus pisteen...

    Vinkit käytettävyydeltään hyvistä kytkimistä ja niiden sijoittamisesta olisi myös tervetulleita.


    Xenoneista puheen ollen, kyselin mitä maksaa Hellan xenon umpio (90mm)... Vain vähän päälle 500e jossa ei tietysti ole mukana ohjainyksikköä. Kyllä menee kalliiksi laillisen xenonlähivalon rakentaminen.
    No noinhan se juuri pitää tehdä.

    Ehkä nyt tulkitsemme viestiä eri lailla, mutta kyllä "oikea" (jos sellaista nyt onkaan) tapa on ottaa lisävalojen työvirta suoraan akulta ajovalojen ohjaaman releen kautta.

    MUTTA - jos ajovalot korvataan Xenon-sellaisilla, voinee nuo periaatteessa kytkeä alkuperäiseen johdotukseen. Xenonien työvirta kun on kolmanneksen pienempi kuin alkuperäisen halogeenin.
    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    Lainaa (C-A-D @ Tammi. 25 2008,20:30) kirjoitti
    Lainaa (Puksuttaja @ Tammi. 25 2008,11:03) kirjoitti
    Noinhan sitä ei saisi tehdä, vaan oikeaoppisesti lisävalojen sähkö pitää ottaa samasta jakopisteestä mistä kaikkien muidenkin valojen ym. sulakkeet ottavat virtansa. Akulta ei saisi ottaa ikinä mitään suoraan, vaan vasta ns. sulakejohdon jälkeen. Tuo sulakejohto toimii ns. pääsulakkeena.
    Relekin olisi hyvä saada samaan paikkaa muiden releiden kanssa. Siellä on muistaakseni vähän tilaakin.
    Eli jos joku on jo tutkinut boxerin johdotusta ja löytänyt oikean haaroitus pisteen...

    Vinkit käytettävyydeltään hyvistä kytkimistä ja niiden sijoittamisesta olisi myös tervetulleita.


    Xenoneista puheen ollen, kyselin mitä maksaa Hellan xenon umpio (90mm)... Vain vähän päälle 500e jossa ei tietysti ole mukana ohjainyksikköä. Kyllä menee kalliiksi laillisen xenonlähivalon rakentaminen.
    No noinhan se juuri pitää tehdä.

    Ehkä nyt tulkitsemme viestiä eri lailla, mutta kyllä "oikea" (jos sellaista nyt onkaan) tapa on ottaa lisävalojen työvirta suoraan akulta ajovalojen ohjaaman releen kautta.

    MUTTA - jos ajovalot korvataan Xenon-sellaisilla, voinee nuo periaatteessa kytkeä alkuperäiseen johdotukseen. Xenonien työvirta kun on kolmanneksen pienempi kuin alkuperäisen halogeenin.
    Niih ja kun käy suoraan orkkis piuhasarjaan. Itse kanssa viime kesänä vaihdoin ceepraan xenonin h7 kan tilalle, kylä näkee ny , kotilotki huomaa...
  17. #17
    Dealextremestä voi katsella Xenon-sarjoja. Laitoin jo alkukesästä kyseisen sarjan kotiloon ja hienosti toimii. GS:ään meinasin siirtää ne kotilosta kunhan ajokausi alkaa.

    Sarja maksaa n. 80€, ja tullista lunastettuna kokonaishinnaksi tulee noin 100€. Toimituskuluja ei ole, suosittelen.

    Xenoneilla on myös erittäin käyttökelpoinen taipumus saada kaikki tienviitat ym. heijastinkyltit hehkumaan kirkkaasti, häikäisemättä silti liikaa vastaantulijoita.
  18. #18
    Kyllähän ne xenonit sinne palamaan saa mutta miten rakennatte sen automaattisen korkeudensäädön? Eikö se ole pakollinen?
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  19. #19
    Lainaa (sefo @ Tammi. 26 2008,22:18) kirjoitti
    Kyllähän ne xenonit sinne palamaan saa mutta miten rakennatte sen automaattisen korkeudensäädön? Eikö se ole pakollinen?
    Niin no sehän on selvää että nämä xenon-ratkaisut eivät taida olla laillisia missään moottoripyörissä. Mutta eivätpä ole kahdennetut ajovalotkaan joilla olen ajanut 4 kesää, mutta kummasti vaan oli vaikutusta autoilijoiden huomiokykyyn.

    En näkisi Xenoneissa ongelmaa jos eivät paljoa häikäise. Ei ne ainakaan niin paljon ärsytä kotiloita kuin pitkät päällä ajavat motoristit.
  20. #20
    Xenonit ovat laillisia ilman korkeuden säätöä, jos laittaa niitä pari kappaletta lisäkaukovaloina. Jos lähivaloja haluaa parantaa, niin laittaa pari Xenon-sumuvaloa. Johan alkaa kirkastua ja ihan laillisesti.
  21. #21
    Lainaa (Kunkku @ Tammi. 26 2008,22:40) kirjoitti
    Xenonit ovat laillisia ilman korkeuden säätöä, jos laittaa niitä pari kappaletta lisäkaukovaloina. Jos lähivaloja haluaa parantaa, niin laittaa pari Xenon-sumuvaloa. Johan alkaa kirkastua ja ihan laillisesti.
    Ai pitääks molempia olla kaksi, eli yksi kumpaakin ei kelpaa ?

    Meinaan tulis vähempi kalliiks, nääs.
    Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,

  22. #22
    Minulla on aukko muuten laajassa tietämyksessä sillä kohdalla, että voiko lisätä vain yhden kauko- tai sumuvalon. Silloinhan valot eivät olisi samanlaisia, eivätkä symmetrisesti keskilinjaan nähden. Jaa, ehkä ainakin jossain pyörissä pystyisi ajovalon alle asentamaan yhden lisävalon. 100% varma tieto minulla on siitä, että oman pyörän neljä lisävaloa(2 sumu, 2 xenonpitkä) ovat laillisia ja oikein asennettu. Tosin tässäkin tapauksessa alkuperäinen kaukovalo olisi poistettava, koska niitä saa olla kaksi, ei kolme kappaletta.
  23. #23
    Lainaa (Kunkku @ Tammi. 27 2008,22:04) kirjoitti
    Tosin tässäkin tapauksessa alkuperäinen kaukovalo olisi poistettava, koska niitä saa olla kaksi, ei kolme kappaletta.
    Onneksi en oon moisesta kuullutkaan...
    Kaukovaloja on viisi kpl, joista kolme Xenonia ja pari halogeenia ja sitten vielä päälle pari halogeenisumaria ja yksi Xenonlähivalo.

    Ilmankos ne vastaantulevat rekkakuskit niin hövelisti pudottelee ne kattovalonsa pois jo kolmessa kilometrissä...

    Miksiköhän muuten mopojen valotehoja pitää lähtökohtaisesti rajoitella pienemmiksi kuin autojen?? Tietty, jos ei laturi jaksa, niin ei sitten, mutta jos se ei edes ole siitäkään kiinni...

    ihmettelee pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  24. #24
    Onneksi tuo laturiteho ei pumurissa juuri eroa autoista
    Tai niin no, eihän se tekniikka muutenkaan ero kuin pyörien lukumäärän osalta.

    - Jousitus on edessä kuin autoissa (kolmiotukivarsi)
    - kuivayksilevy kytkin
    - omat öljyt koneessa, laatikossa ja vetopyöärästössä
    - tehostetut ABS jarrut
    - ruisku ja katti
    - laturi hihnalla
  25. #25
    Lainaa (pozo izquierdo @ Tammi. 28 2008,12:56) kirjoitti
    Onneksi en oon moisesta kuullutkaan...
    Kaukovaloja on viisi kpl, joista kolme Xenonia ja pari halogeenia ja sitten vielä päälle pari halogeenisumaria ja yksi Xenonlähivalo.
    HUH!
    Kilvet pois tuommoisesta, sanon minä. Johan se vaarantaa ihan semmoista yleistä turvallisuutta ja saattaapi siinä valokeilassa näkökin vioittua. Paljonkohan tuon pyörän jäljiltä metsissä liikkuu puolisokeita hirviä?
    Moottoripyörien valomääräykset, tai oikeastaan enemmänkin niiden tulkinta tuntuu olevan monelle viranomaisellekin vaikeaa. Siksi valoihin ei ehkä ensimmäiseksi tien päällä puututa. Eikä se nyt varmasti mikään ongelma olekaan, oikeasti. Minulla on omasta pyörästäni kirjallinen Ajoneuvorekisterikeskuksen ylitarkastajan lausunto. Siihen on aika hyvä vedota, jos joku alkaa tien päällä huomauttelemaan...
  26. #26
    Hui kauhistus, kohtahan nuo on pakolliset...

    Juu, ja mullakin on autossa lailliset (halogen) valot.
    Oikein lyhyet, tosilyhyet ja parkit
    Se on sitä turvallisuutta.

    Pyörään en enää halua samanlaisia saunalyhtyjä keulalle.
    Vaan valot joilla tarvittaessa näkee muutakin kuin etulokarin...



  27. #27
    Mistä Kunkun gsa:ssa on otettu sumuvalojen releen ohjaus virta?Varmaankin lähivalon johdosta, jostakin kohdasta?->itse olen suunnitellut omaan gsa hellan ff50 sumareita ja mahdollisesti myös kaukovaloja.



  28. #28
    Lainaa (karkkka @ Tammi. 28 2008,18:52) kirjoitti
    Mistä Kunkun gsa:ssa on otettu sumuvalojen releen ohjaus virta?Varmaankin lähivalon johdosta, jostakin kohdasta?
    Virta akusta, kaikkien lisälaitteiden(sumu-, takavalot, Baehrin sähköpenkki + sähköhanskat, navigaattori) virran ohjaus lisäpistorasialta, silleen ei unohdu päälle ja saa mukavan viiveen, että näkee poistua pyörän luota pimeässä. Sumuvalot katkaisijasta + parkeilta, näin voi ajaa myös pelkillä sumuvaloilla. Kaikkihan tietävät, miten Bemareilla voi ajaa ilman valoja? Ja apupitkät kaukovalolta, jolloin syttyessään sammuttavat sumuvalot.
  29. #29
    Lainaa (Kunkku @ Tammi. 28 2008,19:06) kirjoitti
    Kaikkihan tietävät, miten Bemareilla voi ajaa ilman valoja?
    Taas taitaa olla aukko sivistyksessä
  30.  
  31. #30
    Lainaa (pozo izquierdo @ Tammi. 28 2008,12:56) kirjoitti
    Kaukovaloja on viisi kpl, joista kolme Xenonia ja pari halogeenia ja sitten vielä päälle pari halogeenisumaria ja yksi Xenonlähivalo.

    Ilmankos ne vastaantulevat rekkakuskit niin hövelisti pudottelee ne kattovalonsa pois jo kolmessa kilometrissä...

    Miksiköhän muuten mopojen valotehoja pitää lähtökohtaisesti rajoitella pienemmiksi kuin autojen?? Tietty, jos ei laturi jaksa, niin ei sitten, mutta jos se ei edes ole siitäkään kiinni...
    Kuulostaa hyvin asialliselta, mikäli on tarkoitus ajaa tyypillisen moottoripyöräkesän ulkopuolisenakin aikana

    Lataustehohan nykyisissä isoissa matkapyörissä riittää tuollaiseen oikein hyvin, mutta valistatko asiantuntematonsa, millaiset ovat moottoripyörien valomääräykset? Autojen osalta noista on jonkinlainen käsitys, kun vaimon auton katsastuksessa pitää katsastuskonttorilla ampua selkeällä logiikalla hehkulamppujen referenssilukustandardiin nelivalojärjestelmän + kunnon lisäkaukovalojen mentävä reikä joka kerta.

    Tuleeko mopon valoissa referenssiluvun rajat vastaan vai valaisimien kappalemäärän rajoitukset?

    Tuo valojenvaihto heti kun vastaantulija on havaittu varalaskupaikan toisessa päässä on tosiaan outo juttu. Tämä tosin vähenee mitä pohjoisemmaksi ja kauemmaksi kaupungeista mennään. Syrjäseutujen ihmiset tuntuvat ymmärtävän että on parempi ajaa kun näkee eteensä ja vaihtavat valot vasta valokeilojen kohdatessa.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen