Tai jos haluat ajella tyylikkäästi selkä suorana RT:llä, niin sellainenkin '98 Suomipäryytin olisi tarjolla LT:n alta pois. Rapiat 9 kymppiä ajeltu ja löytyy laukkuja (BMW)sisäkasseilla, tankkilaukkua ja mikä parasta korkeampaa pleksiä ja isompi jakkara (R1150RT Comfort). Tällä huitelee herkempipeppuinenkin reilut kaks tuntia pysähtelemättä. Ja kun kyse on 75v juhlakalusta, niin poppikonekin löytyy vakiona.
Kuvia ja/tai lisätietoa vaikka sähköpostilla.
Kuvia löytyy tuoltakin: http://public.fotki.com/Jysky/bmw-r1100rt ja koeajolle pääsee vaikka heti Järvenpäässä
Sori, ei ollut tarkoitus tehdä tastä ketjusta kaupallista.
Kyllä Bemu on ihan käypä ostos, mopon haku pitää vaan alkaa siitä, että miten tykkäät ajaa ja millaisia teitä: Käytkö viikonloppuna välimerellä ja yksin vai kaksin vai puksutteletko lauantai-iltaisin järvenranta teitä haistellen kesän tuoksuja, vai kiusaako routapaukut asvaltilla ja haluatkin välillä poiketa hiekalle?
Ainoa haittapuoli Bemussa on se että se on niin hyvä ajettava, että lomat loppuu aina kesken!
Onko hyvä ajaa = mukava matkustaa? Jos on, niin sitten ilman muuta samaa mieltä!(Moto-Mikki @ Maalis. 11 2008,14:57) kirjoitti
Kirjoitin itsekin BMW kesänäni omiin muistiinpanoihini havainnon mukavista kilometreistä ja ajan rajallisuudesta. Ajaminen sujuu, mutta valitettava perillesaapuminen tai ajan loppuminen keskeyttää mukavasti alkaneen matkanteon. Mutta hyvä ajaa, tämä on hieman arvostuskysymys, hmm...?
Mihin verrattuna hyvä ajaa? Mistä sen muita paremman ajettavuuden huomaa?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
"Hyvyys" muodostuu tietty kovin monista pikku-tekiöistä, mutta sitä kuvannee esim. se, kun kesä-iltana saavuimme laivalla Saksaan ja ajattelimme piankin pystyttää leirin. Ajelimmekin yön-yli Tsekkeihin ja ajo maittoikin vielä niin, että köröttelimme pikkuteitä lähelle Brnoa, ennen kuin illalla kurvasimme leirialueelle. Tai kun takaisin tullessa Ruåtsin puolelle saavuttuamme, kysyin vaimolta että mennäänkös nyt sitten satamaan ja otetaan laiva Suomeen. Terhi katto mua vähän kieroon ja sanoi että nyt ollaan kuule mopoilemassa: Ei kun Haaparannan kautta vaan kotia. Taisi tulla melkein 2000km lisää ajoa. Mutta HYVÄLTÄ tuntui. Takaistuimellakin tulee olla hyvät tilat, ei oo kivaa ittelläkään, jos "perästä" kuuluu naputusta.
Hyvä ajettava = sellainen vekotin, jossa kaikki yksityiskohdat on mietitty ja kohdallaan, joka tuntuu hyvältä ja käteen sopivalta heti alkumetreillä. Ja jolla tulee heti kättelyssä fiilis; tämä on pakko saada.(Hannu59 @ Maalis. 12 2008,05:55) kirjoitti
Usein kuulee myös sanottavan, että pyörä (tai auto) on hyvä ajettava kun siihen tottuu. Tämä on kuitenkin aika huono vertaus, sillä lähes joka laite on hyvä, kun siihen tottuu..
Harleykään ei tuntunut hullummalta 5000 km Amerikan reissun edetessä.. Vaan kun päästiin kotiin ja ensimmäisen kerran Bemun sarviin, niin mitenhän tuon sanoisi...
Tunnetta on hieman vaikea sanoin kuvata, se pitää kokea. Tuntui se oma K 12 RS vaan HD:n jälkeen niin käsittämättömän mahtavan upean ihanalta. Siis oikeasti sellanen lähes epätodellinen tunne, että voiko tämä olla edes totta![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ja pitääkö hyvyyttä verrata johonkin toiseen pyörään kuten Hannu59 ilmeisesti tarkoitti?
Ainakin henkilökohtaisesti koen BMWn (ja varsinkin boxeri RT:n) hyväksi verrattuna omiin käyttötarpeisiin. Epäilemättä löytyy "parempia" ajettavia, jos kanttailaan Apparalla tai ryvetään soramontussa.
Hyvyyden huomaa kun kuski ja matkustaja nauttivat ajamisesta. Kannattaa ensin pohtia mitä mopolta vaatii ja mihin sitä pääsääntöisesti käyttää. Varmaan löytyy senkin jälkeen useampia vaihtoehtoja, mutta ne lienee jos sitten makuasioita. Ja niistähän kuuluukin kiistellä...
Vähän tätä hain itsekin. Aika usein hyvä ajettavuus vaan mielletään joksikin sellaiseksi, millä sporttipyörää on näppärä pyöritellä mutkaisella suomalaisella radalla.(jysky @ Maalis. 12 2008,12:39) kirjoitti
Mutta se sporttinen hyvä ajettava ei välttämättä olekaan enää yhtä hyvä sitten kun ollaan menossa kaverin ja kamojen kanssa vähän etäämmälle.
Autoihin joku tuota jo vertasikin ja itse olen aina tykännyt, että perheemme kolme Volvoa ovat kukin ikäluokassaan oikein mukavia matkustaa kauaskin, vaikka BMW (bimmer, ei beemer) tai Alfa kuski ei kutsuisi mitään niistä hyväksi ajettavaksi.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Mistäs kannatas ottaa sähkö zumolle navi siis, kun akusta ei suoraan kun koko ajan virta kulkee,voiko rosvota johdosta ja mistä onko kokemusta kellään.(Hannu59 @ Maalis. 13 2008,04:48) kirjoitti
MOIIIIIIIIIII
Aika löyhästi liittyy alkuperäiseen aiheeseen *
Mutta tämä taitaa olla yksi kalutuimmista aiheista näillä foorumeilla. Haku käyttäen sanaa "tupakansytytin" tmv. tuottanee lukemista pariksi illaksi. Kerrataan nyt kuitenkin perussäännöt:
- Ei noita sähköjä "ryöstellä" mistään
- Katseen kestävä ratkaisu on ottaa lisävarustesähköt suoraan akulta - tarvittaessa tuota releellä ohjaten. Releen ohjausvirta voi sitten tulla virtalukolla ohjaltulta piiriltä tai katkaisijalla
- Lisävarustesähköt tulee ehdottomasti suojata sopivan kokoisella (=ei liian suurella) sulakkeella, jonka koko määräytyy lisävarustelaitteen virran tarpeen mukaan
- Erilaisten liitosten suojaaminen tinaamalla ja kutistesukilla on paras tapa suojata ne myöhemmiltä hapettumisen aiheuttamilta kosketushäiriöiltä
Ei tuo mitään tähtitiedettä ole. Jos ei kolvi pysy kädessä tai sähköhommat ole muuten tuttuja, niin tuttavapiiristä moiseen kykenevä yleensä löytyy...
<p>2002-2014</p>
Tiedän että vanha threadi, mutta nostan silti kun on kyssäri. Voiko R1150RT -02:sella ajaa 95E polttoaineella vai onko 98E se ainoa oikea ?
Tuon mukaan käy kaikkiin malleihin:
http://e10bensiini.fi/files/252/E10-...25.02.2014.pdf
Käytännön kokemusta ei vielä ole. Kyselen huomenna tai ylihuomenna vielä virallisesta merkkihuollosta, kun haen R1150GS:n sieltä. Minuakin kiinnostaa sama asia.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
No ei todellakaan tartte 98-oktaanista. Uudemmat 1200-sarjalaiset, joissa on nakutuksentunnistus voivat hieman hyötyä 98-bensasta (suositus) vaikka toimivatkin 95:llä, mutta noi vanhemman liiton boksraattorit ja K-pyörät menee melkein millä kuralla hyvänsä. Muistakaa, jotta noita on viety rapakonkin taa jo vuodesta kypärä & kivi. Sieltä noita 98-tason bensoja on aika turha etsiä normiasemilta käsittääkseni.
Ainakin omat bokserit 1100, 1150 ja 1200 ovat menneet 95:llä nakuttelematta. 1200-sarjaisessakin eron pystyi ehkä vain kuvittelemaan.
<p>2002-2014</p>
2018 Kawasaki Z 900
ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
Kiitos, tällä tiedolla mennään ja laitetaan vast´edes 95E:tä tankkiin. Sen olinkin ajatellut että oktaaniluku riittää, mutta epäilin tätä 95E alkoholibensan sopivuutta.
98:a aina tankannut omaan 2005 RT:hen. Kesän reissulla oli pari kertaa tankattava 95E10:ä. Jotenkin tuntui, että kävi tyhjäkäyntiä huonommin.
Saksassa sai tosin etanolitontakin 95:sta.
Vasta eilen pääsin käymään hakemassa pyörän huollosta.
Siellä todettiin, että 95:nen käy ja toimii R1150:ssä (kuten muissakin), mutta sillä on taipumus aiheuttaa hapettumista polttoaine-ketjun eri komponenteissa. Vaikutus ei siis ole välitön, vaan pidemmän ajan kuluessa komponetteja voi joutua vaihtamaan hapettumisen vuoksi.
Erityisesti pidempiaikainen säilytys kun 95:ttä on tankissa, aiheuttaa hapettumia tankissa olevissa komponenteissa.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Miksi ajaa millään vehkeellä 95:llä, kun voi tankata 98:ia? Viiden prosentin hintaero ei ole paljon ja toisaalta 95:lla nousee kulutus, jos ja kun sitä etanolia on se 10%. Ite pistään mopoihin 98:a ja autoon kans, vaikka ei tarttis. Vuodessa ei montaa kahvikupillista saa hintaerolla, jonka suunnastakaan ei ole varmuutta.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Jos naisesta ei tarvitse maksaa erikseen, niin kyllähän tuossa kortsuesimerkissä ajokerran hinta tuplaantuu.
Autokoulussa opettaja neuvoi tankkaamaan viikonloppuisin 98 koska se antaa pari hevosvoimaa lisää, mutta arjen työmatkat kuulema kannatti sipaista ysifemmalla, koska näin säästyy pitkä penni asuntosäästötilille. Nykyään kukaan ei enää säästä asuntoa varten kun pankeista saa lainaa.
Joskus Rotaksin koneella testailin tuota eroa ja lopputulos oli, että tankillisella 9kasia ajaa noin 30-40 kilsaa pidemmälle.
Nykäs Masan mukaan tämä on selkeä fiftisixti, joka tarkoittanee että ihan sama mitä tankkaat. Koskaan ei ainakaan säästä.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Ollen kaikkien kanssa samaa mieltä. Kuin Masa Niemi aikoinaan: Asiahan ei minulle kuulu. Vaikka kuuluikin.
Niiin sanoisin että säästeliäs motoristi on jo käsitteenä hankalahko.
Ajat millä ajat, koskee ajopeliä ja bensaa, niin harvassa lienee mahdollisuudet säästää. Kun laskee pyörän hinnan, huollot, vakuutukset, bensan, ajokamppeet... Loppuviimeksi kannattaisi ajaa autolla tai lyhyemmät matkat vaikkapa taksilla jos säästää haluaisi.
Kerho keräsi porukkaa jotta ajetaan Vaalimaalle syömään moottoritietä pitkin ja pikkuteitä takaisin. Noin 360 km. Vaimo sanoi että kuluu paljon bensaa. Kerroin että se on yksi asiaan oleellisesti liittyvä juttu.
Tunnen montakin äijää jotka tekee muita typeriä ja kalliita juttuja, kuin ajaa moottoripyörällä. Omaan typeryyyteeni ajaa BMW RT:llä ihan turhia ajoja, olen erittäin tyytyväinen ja ajaessa järjettömästi kaatosateessa iloinenkin kun kastui vain vähän.
Pihassa seisoo kaksi autoa jotka maksavat ihan turhaa sillä aikaa kun ajelen sateessakin moottoripyörällä.
Joten en tämän jälkeen näe järkeväksi ajatella järkevästi moottoripyöräilyä tai paremminkin siinä tapahtuvia säästöjä.. Olen jatkanut Cadin aloittamaa Exel-taulukkoa josta näkee häneltä ostamaani Rt:hen tehdyt huollot ja muut kulut.
Ei moottoripyöräilyssä mitään säästöä ole, kyseessä on keskikallis harrastus. 98:lla ajelen, saa hiukan lisää kuluja lyhyemmällä matkalla.
BMW R1150RS
Noin filosofisesti ja zen-budhistisesti lienet niin oikeassa kuin kasvitieteellisesti katsoen kukaan ei voi olla.Varaan itselleni oikeuden valita olenko typerä säästeliäämmin vai kalliimmin. Koska minulla on muitakin melkein yhtä idioottimaisen kalliita harrastuksia, on pakko "säästää" olemalla tankkaamatta turhaan kalliimpaa pensaa - varsinkaan kun ysikasilla ajaminen ei tunnu paremmalta, kasvata egoa tai muutakaan synnynnäisesti liian pientä elintä...
<p>2002-2014</p>
<p>2002-2014</p>
Minä ostan aina 98E bensaa, koska tässä taloudessa saa olla vain yhtä laatua bensiiniä.
Mennään jo kovasti off topic, mutta tankkasin testimielessä 11 kertaa 95E10 ja 8 kertaa 98E5. Ysikasilla keskikulutus oli 4,9 l/100 km ja ysivitosella 5,2 l/ 100 km. Pyöränä ST-1300 ja enimmäkseen matka-ajoa yksin. Näillä kulutuksilla 98 saa olla 6% kalliimpaa ennenkuin käärinliinojen taskut bensan hintaeron takia alkaa tyhjentyä.