Terve kaikille,
Olen tuleva käytetyn BMW pyörän omistaja... mutta ongelmana on tietämättömyyteni näistä hienoista pyöristä.
Haluaisin kuulla kokemuksianne ja suosituksia kolmesta vaihtoehdosta
R 1150 RT
R 1100 RT
R 1100 RS
Olen ostamassa pyörää jolla ajettu 40-70tkm.
Miten pitkälle näillä peleillä ajaa ja mitä mieltä olette tuotipyöristä, onko kokemuksia esim MImotosta Ky:stä Imatralta, tuovat pyöriä Belgiasta?
Suosituksia tuojista?
Olen ajellut aiemmin customilla mutta täysin kyllästynyt matkantekoon sillä (marauder 800).
Motoristit on mutkattomia![]()
Tärkeintä ei ole mitä teet, vaan kuka sinä olet
Mikäs sai päätymään puimuriin? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun kerrot kumminkin olevasi aika tietämätön ainakin ko. merkin mopottimista?
Tuo belgian tuontiin on se syy, että siellä pyörät ovat hieman halvempia kuin saksassa. eli parempi kate.(Arahi @ Tammi. 20 2008,16:19) kirjoitti
Toinen, ehkä hieman ostajaa kiinnostava seikka on se, että belgialainen ei hetikään kunnioita insinöörityön saavutuksia samassa suhteessa kuin germaani
![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
R1100RT ja R1150RT ovat periaatteessa sama pyörä, jälkimmäinen päivitettynä mm 6-lovisella laatikolla, vähän tehokkaammalla moottorilla ja katteen yläosa 'modernisoitu'. Luotettavia ja mukavia matkafillareita molemmat.
Jos matkustat 2 päällä pidempiä reissuja, niin valinnassa näiden välillä mielestäni ratkaisee ensisijassa millaista yksilöä on tyrkyllä, kilometrejä boxeri kestää taatusti 200 tkm avaamatta. Tuontipyörissä kannattaa tsekata kahvanlämppärit ja abs:it, jotka Suomi-pyörissä ovat vakiona.
RS:stä ei omia kokemuksia ole, mutta jos soolona liikut, niin varmaan ihan pätö peli. Ootko muuten ajatellut GS:ää?
-hessu-
No noilla nyt ajelee reilut toista sataa tuhatta ilman suurempia. Netistä löydät melkoisia tarinoita / kilometrimääriä, joita noilla ajellaan. Perän hajoaminen on "korkeammassa kädessä" mutta ei mitenkään kovin tyypillinen tarina noiden sarjojen pyörissä.
Eroja:
1100-sarjan moottori on mielestäni oikeasti mukavampi kuin laihalla käyvä 1150-sarjainen joka on erittäin herkkä noiden Bemarien tyyppiominaisuudelle - surging'ille, joka aiheutuu ruiskurunkojen epäsynkronista. Tuota ominaisuutta esiintyy jossain määrin monessa 1100- ja 1150-sarjan pyörässä.
1150-sarjan RT:ssä (ja RS:ssäkin?) taitaa olla jo servojarrut. Noiden teho on hyvä. Tunto ja toiminnallisuus sekä vikaherkkyys sen sijaan puhuttavat. Noista ollaan montaa mieltä, mutta se, että BMW:kin luopui noista, kertoo jotain.
RS:n ja RT:n ero on lähinnä katteissa. RS ei ole niin katettu kuin RT. Teknisestihän nuo ovat muuten identtisiä RT-mallin kanssa. Ainakin 1100RS.ssä on viitosvaihde mallia "aavikko". Sillä ajaa-lotkuttaa todella taloudellisesti.
Jos 1100-sarjaiseen päädyt, kannattaa ruiskujen imutorvet vaihtaa GS-mallin pidempiin. Se antaa parin huipputehohevosvoiman hinnalla mukavasti vääntöä keskialueelle ja tekee fillarista huomattavasti toimivamman.
<p>2002-2014</p>
Itselläni on ollut nyt kesän tuollainen listasi viimeinen malli, ja onhan se omanlaisensa pyörä. Helppo ja varmatoiminen peruspyörä. Asento on aika pysty, eikä polvikulmakaan ole liian ahdas noin 180cm kuskille. Penkkiä saa säädettyä muutaman sentin ja sillä luulisi löytävän itselleen sopivan korkeuden. Hiemanhan se bokseri värisee, mutta se on mielestäni 'pehmeää' värinää, eli se ei lainkaan niin häiritsevää, kuin voisi kuvitella. Tehoja ei ehkä ole huimasti, mutta onhan noillakin ehtinyt. Etupää on 'nyökkäämättömänä' miellyttävä normaalissa ajossa, joku vauhdikkaampaan ajoon tottunut varmaan moittii säätöjen puutetta, jne, mutta eihän tänä mikään rataohjus olekkaan. Tuo pikkukate riittä peruskäyttöön, mutta pidemmille matkoille suosittelisin RT-mallia.
Oman pyörän mittarissa on n.80tkm, eikä se juurikaan mielestäni näy vielä pyörän teknisessä-, eikä yleisilmeessä. Perushuolloilla kestää varmasti toisen mokoman.
Eikä minullakaan ollut bokserista senkummempaa kokemusta aiemmin, mutta -86 K100RS oli niin hyvä ikäisekseen, ettei tuokaan sen kummemmin pelotanut. :-)
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Kaipa tähän vaikuttaa eniten ihan fiilis. Tykkään pyörän ulkomuodosta ja olen kuullut paljon hyvää pyöristä tai en mitään pahaa...(MagnaMan @ Tammi. 20 2008,16:30) kirjoitti
kunnes kävin juuri katsomassa keskusteluja noista vilkuista ym. aiheista...
Oma intuitio on ollut aina paras kaveri valinnoissa, uskon että myös tässä.
Tuontipyörissä kannattaa tsekata kahvanlämppärit ja abs:it, jotka Suomi-pyörissä ovat vakiona.(hessu s @ Tammi. 20 2008,16:39) kirjoitti
Eli meinaatko että yleisesti voi luottaa tuotujen pyörien mittarilukemiin, huoltokirjoihin ym?
Ootko muuten ajatellut GS:ää?
En ole kokeillut, kiitos Hessu kommenteista ja muille myös.
Tuo viimeinen viesti meni näköjään vähän säätelyksi, opettelen käyttämään tuota vastaamista : )
Luottaa ja luottaa. Eihän noista kilometreistä ikinä voi ihan varma olla - edes Suomesta ostetun pyörän. Kilometrien ja ajan kanssa synkronissa täytetyn huoltokirjan merkinnät tietty hieman varmentavat kilometrejä, mutta eivät tietenkään takaa. Ei näitä kuitenkaan ajamalla/kilometreillä hajoiteta. Huono tai puutteellinen huolto rikkoontumista toki nopeuttaa.(Arahi @ Tammi. 20 2008,16:53) kirjoitti
Kaikki yllämainitut asiat tietty tuontipyörässä ovat hankalammin tarkistettavissa kuin Suomalaisessa.
<p>2002-2014</p>
vähän menee ohi mutta k100 sarjan pyörät on luotettavia. ehkä fiilis ei ole samaa mitä jossain muissa mutta peruspyöränä aivan ihanteellinen. ajelee sen 200 tuhatta ja enemminkin pienillä huolloilla.
partanen. net
aina ei elämä onnistu eka kerralla.
Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa
Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
Ehdotetusta valikoimasta senverta, että mulla on kokemusta R1100RS:stä ~25000 km.
Hyvä pyörä!
Tyypilliset ominaisuudet on läsnä, elikkä surging ja hiukka alitehoinen. Tuohon on tosin nykyään saatavilla jo monenlaisia ruiskun ja sytkän säätölaatikoita, joilla peruslaihaa konetta voi ruokkia.
Kate on kohtuullisen suojaava pienestä koosta huolimatta. Toisaalta, kun katteen ruuvaa ala-asentoon saa viilentävää tuulenviriä mukavasti (oikeasti!)
RT:tä olen koeajanut. Totaalisen eri pyörä. Kun RS houkuttelee vähän vedättelemän mutkateillä, RT houkuttelee gruisaamaan maisemassa. (Keskivauhdissa minimaalinen ero, fiiliksessä enempi)
Mulle RS:ä oli oikea pyörä tuossa aiheessa. RT:tä en ole vakavasti harkinnutkaan. Siirryin sittemmin GS:iin, joissa mielestäni yhdistyy molemmat puolet + extraa.
Elikä suosittelen ekana RS:än hankintaa, parissa vuodessa osaat päättää, että onko seuraava pyörä RT vai GS.
FIN_GSer
Vuosi sitten pyöränvaihdossa minulla oli vaihtoehtoina joko R1100RT (vm.1998-2001), tai sitten uusi (vm.2007) R1200RT tai R1200GSA. Päädyin sitten lopulta ostamaan vm.-99 R1100RT:n Saksasta, kun suomesta ei löytynyt sopivaa. Päätin olla ostamatta uutta pyörää, kun en oikein ymmärtänyt mitä niin erinomaista olisin saanut yli kymppitonnin lisäpanostuksella, että olisi kannattanut ostaa uusi. 13tkm myöhemmin olen yhä todella tyytyväinen, enkä toisaalta vieläkään tiedä miksi uusi pyörä olisi muka ollut parempi.
Saksassakin voi ostaa enemmän tai vähemmän luotettavista paikoista. *Minä päädyin ostamaan merkkiliikkeestä juuri osittain näiden luotettavuuskysymysten takia. Saksan merkkiliikkeiden käytäntöön kuuluu sekin, että antavat ihan oikean takuun käytetyille pyörille (takuu on vakuutuksen muotoinen, voimassa esim. vuoden, ja valitsemani liikkeen käyttämä vakuuttaja myönsi sen automaattisesti euroopanlaajuisena). Suomalaiset liikkeethän eivät ole tuollaisesta kuulleetkaan, mutta tuolla missä bisnestä tehdään enemmän ovat tuollaiset käytettyjen takuut arkipäivää.
Merkkiliikkeestä ostamisessa huono puoli on tietysti se, että samalla loppuhinnalla olisi kyllä saanut suomestakin pyörän, mutta ei yhtä mielestäni läheskään yhtä hyvää. *Kaupat tein siis yhdessä baijerin alueen suuressa bmw-liikkeessä. Ko. liikkeen toinen konttori oli myynyt tämän pyörän uutena ja olivat saaneet sen 1. omistajalta vaihdossa uudempaan malliin 17tkm ajettuna. Kaikki huollot tehty heidän huollossa jne... C-A-D tai muut vakaumukselliset skeptikot voivat tietysti olla sitä mieltä, että "kaikki asiat tietty tuontipyörässä ovat hankalammin tarkistettavissa kuin Suomalaisessa", mutta esimerkiksi tässä tapauksessa ei noiden faktojen tarkastettavuus tai uskottavuus ollut yhtään sen huonommalla tasolla kuin mitä suomalaisessa liikkeessä se on parhaimmillaan.
Olen nyt tuonut kolme pyörää itse saksasta (kaikki omaan käyttöön). Sen perusteella mitä olen nähnyt pyöriä siellä ja tuontipyöriä täällä liikkeissä, niin en varmasti ostaisi yhtään sellaista tuontipyörää jonka joku diileri on tuonut tänne myytäväksi ja hinnoitellut suomalaisen hintatason mukaan. Ellen hakisi itse, niin voisin ehkä ostaa joltakin joka rehellisesti näyttää sen mitä pyörä maksoi saksassa (tai hakee asiakkaan valitseman pyörän kiinteällä provisiolla, tms). Tämä siksi, että tuolla euroopassa, missä tarjontaa riittää, on käytetyillä pyörillä hintaerot suuria riippuen kunnosta jne. Ei ole mitenkään mahdotonta, että samasta vuosimallista voi Saksassa löytää puolet halvemman pyörän, jos kunto, historia, ym. ei ole kohdallaan. Saksalainen ostaja ymmärtää tuon... Suomessa sitä hintavaihtelua on sitten ehkä 15% samoilla kriteereillä, vai kuinka? Ei ole vaikeaa päätellä, mitä jobbareiden sieltä kannattaa tuoda.
Vielä hieman siitä miksi tuo 1150RT puuttui minun listalta. Suurimpia syitä, ellei suurin, oli jarrujärjestelmä: kaikki 1150RT:t ja ensimmäiset pari vuosikertaa 1200RT:tä on varustettu bmw:n servoavusteisella jarrusysteemillä. 1150:ssä se on vieläpä täysintegroitu, mitä en todellakaan halunnut. Sen kerrotaan olevan myös varsin hankala (lue: kallis) huoltaa, toisin kuin nuo vanhemmat tai sitten ihan uudet. R1100RT:ssä on vanhemman sukupolven integroimaton ABS, joka on ihan ok. Jokainen tietysti tekee omat valintansa, minä nyt vain en ole ollenkaan innostunut "sähköjarruista", joten tämä riitti minulle määräämään valinnan kahden muuten melkein samanlaisen mallin välillä.
1150RT:ssä on toki pieniä parannuksia, jotka olisivat kyllä olleet kivoja, mutta *mikään niistä ei ollut minulle mitenkään välttämätön: Kuusilovinen vaihteisto olisi ollut kiva. 1150RT:ssä on sumuvalot vakiona, 1100RT:ssä ei ole. Sumuvalotkin olisi olleet kivat, mutta voihan sellaiset laittaa myöhemminkin.
RS:stä minulla ei ole mitään kokemuksia. Mutta jotenkin on muodostunut sellainen käsitys, että ajoasento olisi vähän enemmän etukenossa? RT:hän on tunnetusti yksi pystyimmässä istuttavia pyöriä, mikä olikin minulle yksi niitä syitä miksi sellaisen ostin (25+ vuotta näppäimistötyöskentelyä => ranteet ei kestä sellaisia ajopelejä, joissa painoa tulee ranteille. RT on erinomainen tässä suhteessa)
Ai niin, riippuen kuskin pituudesta tuo RT:n tuulilasi saattaa olla toimiva tai sitten ei ole. Hyvin todennäköisesti ei ole, BMW ei ole tehnyt mitenkään erinomaisia tuulilaseja sen enempää kuin penkkejäkään (molemmat voi kyllä olla keskimääräistä parempia, mutta ei mitenkään parhaita mahdollisia). Joten kannattaa varata budjettiin vähän varustelurahaa jotta pyörän saa säädettyä omalle ergonomialle sopivaksi. Tämä koskee yleisesti ottaen myös uusimpia malleja.
No en mää nyt niin skeptinen ole...(Lauri @ Tammi. 20 2008,20:21) kirjoitti
Hankalalla tarkistuksella / kilometreihin luottamisella tarkoitin juuri näkemättä ostettuja, toisen maahantuomia pyöriä, joista mahdollisesti vielä historia on vajaa/tuntematon. Merkkiliikkeestä ostaminen lienee tuolla vähintään yhtä luotettavaa kuin kotomaassa.
Suomessa on kuitenkin aika helppo AKEn kautta selvittää aiempia omistajia ja kilauttaa kaverille historian selvittämiseksi. Normiostajalle moinen on paljon hankalampaa jossain Saksassa.
<p>2002-2014</p>
Yhden kesän suht tyytyväisenä R1100RT:llä ajaneena jäi kokemuksina että istuma asento hyvä 183 senttiselle, helvatan raskas paikallaan ja hitaissa nopeuksissa. Kaikki kehuu että on vääntävä kone, mutta ainoa vääntö mitä mä sillä koin oli paikallaan kaasua annettaessa oli vääntä sivusuunnassa. Vaihdelaatikkoon tottuu ekan tonnin aikana kuten myös vilkkukatkaisijoihin. Vakiopleksi suojaa hyvin, mutta pikkasen antaa huminaa kypärään. katteet on keväällä ja syksyllä hyvät, mutta heinäkuun helteissä on tuskaa ajaa kun ilmavirta ei viilennä jalkoja yhtään. Alkuperäiset kahvanlämppärit ovat ehdottomat, ilman niitä en ottaisi uudelleen RT:tä. Se mikä oli kuitenkin parasta pyörässä oli matka-ajo riippumatta kuorman määrästä. Mutkatietäkin sillä menee vauhdikkaasti kun tottuu pyörään, ei sillä tarvitse hännän huippuna olla, käyttää vaan vaihteita reilusti niin kyllä kerkii. Bemarin etupään jousitusta jäin kaipaamaan kun vaihdoin pyörää viime keväänä, se oli mielestäni sellainen kuin isossa pyörässä pitää olla. Ei niiaa kun jarruttaa, vaan menee vakaasti. Se mitä en kaipaa on se jatkuva sininen savu joka aamu kun laittoi käyntiin ja huom. käytin 20W50 Castrolia.
Nämä hommat kun ottaa huomioon ja jos niiden kanssa pystyy elämään niin osta pois, itsekin voisin vielä joskus harkita paluuta.
Itselläni on bmw r 1100 rt vm.96 * *Pyörästä löytyy 100.000 km testi moto 96 lehdestä en muista lehden numeroa. Oli aikanaan mukava lukea, Sadan tonnin testejä ei ihan aina vilise silmissä. Kaikki luen mitä on oli pyörä sitten ihan minkä merkkinen tahansa. Omalla oli ostettaessa viime keväänä 37.000 km lasissa nyt 47.000 km ei nekatiivista. Tosin vilkku vivut oudot aluksi käyttää ja vaihdelaatikko paukkaa kuin patarumpu vaihdettaessa. On pari japanilaistakin tallissa eli vertailu kohde lähellä.boxerin liikettä jatkossakin.
RT:n ja RS:n välisen eron joutuu aloittaja päättämään itse, koska nämä eivät tähtää aivan samaan käyttäjäkuntaan vaikka tekniikka onkin pääpiirteissään yhteistä. Jos RT:hen päädyt, niin uuden ja vanhan välisen eron ratkaisee lompsasi.
Mainitsit avauksessasi matkanteon, johon RT sopii kuin nenä päähän. Ja vaikka kahdestaankin.
Boxerin 1150 versiota moititaan tuosta surgingista. Omani oli twin spark kantinen enkä siinä missään vaiheessa aistinut tuota ongelmaa vaikka kuten muutamasta muusta BMW Talkin threadista huomataan, olen prinsessa joka tuntee herneen kymmenen patjan alta
Nuo paremmat vuosikerrat ovat valitettavasti myös kalleimmat, eli kaksi viimeistä 2003 - 2004.
Spammayksen uhallakin, omat plussani ja miinukseni R1150RT:lle löytyvät kotisivujeni mopohistoriasta.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
AT-Pleksi, Kiuruvesi auttaa. Kertoo vain kuinka pitkän lipan tarvii.(Lauri @ Tammi. 20 2008,20:21) kirjoitti
Alkuperäinen on pallopinnan osa, joten se yrittää litistää ilmavirtaa joka suuntaan, mistä seuraa melua, moneen muuhun mopoon verrattuna vähäistä tosin.
180 senttisenä pidin kovasti AT Pleksin +6 senttiä yli vakion olevasta. Juoni ei ole pelkästään korkeudessa, vaan pleksin muodossa joka ei ole pallomainen vaan aivan kuin sylinterin kyljestä leikattu, ts. ei litistä ilmavirtaa alaspäin lainkaan. Lopputuloksena vapaa näkyvyys juuri pleksin reunan yli ja aurinkoa varjostaessa siitä huolimatta käsi otsan korkeudella tuulettomassa tilassa![]()
Olen samaa mieltä, muoto ratkaisee todella paljon. Minulla on nyt kolme pleksiä: BMW:n alkuperäinen (surkea), BMW:n "korkea ja leveä", jonka nimi ei kyllä oikein vastaa todellisuutta - se on 5cm alkuperäistä korkeampi ja jokseenkin yhtä leveä (käytössä lähinnä auttava/tyydyttävä), sekä Cee Baileyn desing #3, 4" alkuperäistä leveämpi (eli 5cm leveämpi kummaltakin puolelta) ja 4.5" (11.5cm) korkeampi. Tuo CB:n pleksi aivan loistava. Voi ajaa moottoritiellä visiiri auki ja kuunnella musiikkia pyörän kaiuttimista. Pituutta minulla on 189cm ja pleksin mittoja ehdotti CB:n kaveri, kun kuvasin mitä haluan. Linkki CB:n RT-pleksiin(Hannu59 @ Tammi. 21 2008,14:16) kirjoitti
Vaikka en bemuista niin piittaa, monet olen tehnyt ja ajanut, niin kyllä rs on riemuisa, jos sitten ruvetaan puhuun moottoripyöristä...![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
1100 RS:llä vuodelta -95 olen itse nyt ajanut 20t km (pitää paikkansa) , kaikkiaan mittarissa n. 72t (tästä en tiedä)
Teknisiä ongelmia ei ole ollut. Tuohon pyörään päädyin kun se oli työkaverilla myytävänä ja hinnasta päästiin sopuun. Saksasta se on tuotu niinkuin toistaiseksi vielä kai kaikki muutkin bemarit.
Noihin vilkkukeskusteluihin sun muihin en ole viitsiny osallistua, lueskellut huvittuneena kyllä, miten jotkut asiat tuntuvat nousevan elämää suuremmiksi. Kertonee kai siitä, että todelliset huolet on aika vähissä.
187 cm pitkälle polvikulma voi olla hiukan tiukka, tosin en ole RT:llä ajanut niin pitkään, että osaisi siihen verrata. Samoin pituudesta seuraa, että vakiopleksillä tuulen pauke on sen verran kovaa, että käytän korvatulppia jokseenkin aina. Mulla on siihen myös isompi pleksi, jonka olen asentanut pitemmille reissuille. Se on ruma kuin mikä, eikä mitenkään sovi linjoihin, mutta mukavuutta se hiukan lisää.
Ajoasentoa olen itselleni mukavammaksi parannellut Wunderlichin raisereilla, joihin olen ollut tyytyväinen.
RS:llä tekee matkaa mukavasti silläkin, pisin lenkki viime kesän. oli 4500 km. Kaksi päällä pisin reissu oli n. 1500km. Ok meille, isoin ongelma liukas satulan pinta, joka takana istuvaa haittasi jonkin verran. Ensi kesäksi siihen on ratkaisuna semmoinen mm. kotitaloudessa mattojen alla käytettävä liukuesteverkko.
Mitä sitten pitäis käytetyssä erityisesti katsella tuskin poikkeaa siitä mitä nyt yleensäkin käytettyjen kanssa on tarkkailtava.
t. Jukka
No se tärkein nyt kuitenkin unohtui kertoa. Mulla on ennen tätä bemaria ollut kaksi Hondaa, eikä bemari ole ollut eikä tule olemaan mikään yksi ainoa oikea merkki.
Sovittiinkin, että sain tuon pyörän pitkäksi viikonlopuksi lainaan ennen kaupasta päättämistä.
Pelisäännöt sovittiin etukäteen ja niinpä tein runsaan 500 km koeajon yksin ja kaksin. Tuo jo kertoi pyörän ominaisuuksista paljon enemmän kuin korttelin ympäri kiertäminen.
Jukka
Ei ole ollut suomipyörissä vakiona R1100RT ja R1100RS, ovat useimmiten ilman ABS, hätävilkuja ja kahvanlämppäreitä. Oli niin kalliit että useimmat ei ottaneet niitä uutta ostaessaan.(hessu s @ Tammi. 20 2008,16:39) kirjoitti
Vasta R1150 sarjoissa valiona.
R1100RS kiva matkapyörä.
Kahvalämppärit oli....
<p>2002-2014</p>
Oman kokemuksen pohjalta uskoisin pitkän koeajon boxer-BMW:n osalta vielä keskimääräistä Universal Japanese Motorcycleä tärkeämmäksi valmisteluksi ostopäätökselle.(Jukka M @ Tammi. 26 2008,22:18) kirjoitti
Se nyt vaan on niin paljon omanlaisensa laite, ettei siitä korttelin ympäri ajaen saa kuin pahan mielen.
Ensivaikutelma jää vääristyneeksi, koska parhaat puolet jäävät liian lyhyellä koeajolla näkemättä, etenkin RT on tehty menemään kauas.
Laitampa minäkin lusikkani tähän soppaan. Ajelin 1100RS :llä reilun 50 tkm. Omani oli mallia -93 ja omasi vaihteistossaan välyksen, joka oli kaiketi jonkinlainen tyyppivika M93 vaihdelaatikossa. Kokeillessa tuntui nykäisynä ja kuului kolahduksena. Tämä "ominaisuus" oli heti alusta saakka ( ajettu 40 tkm) mutta vaihteisto toimi muuten normaalisti. Kytkinvaijereita meni pari poikki kohta kahvan jälkeen. Mutta muuten pelasi erinomaisesti. Olikohan -97 vuoden mallissa sitten uusittu jo vaihteisto?
Pleksin alhaalla ollessa tuuletus pelaa upeasti hyvällä säällä ja yläasennossa taas suojaa kohtuullisesti. Tosin kokeilin kahta isompaa versiota joita toinen oli käytössä. Mammakaan ei valitellut muusta kuin vaudin kasvaessa yli 130 km/h alkoi pyörteily heiluttelemaan kypärää.
Mukava ja vaivaton on RS ajella. Ei ollut viimekesänäkään mitään valittamista vaikka 1000 km päivä taipaleita tuli muutama vedettyä. Ja ketteräkin tuo on ainakin jos vertaa nykyiseen K:n GT:n.
R100R -92 >> R1100RS -93 >> K1200GT -03 >> R1200GSA -11 >> R1200GSA -16
Kaikki nuo mainitut eli hätävilkut, ABSit ja kahvanlämppärit olivat vakiona Suomessa heti ensimmäisistä 1100 RT-malleista ´96 alkaen. Katti ei ollut eikä radiovalmius. RS:stä en tiedä kun en ollut siitä niin kiinnostunut. RT:n hinta oli tuolloin ´96 129900 FIM.(Eagle-no2 @ Maalis. 03 2008,18:46) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
mimoto imatralla on mun mielestä ollut positiivinen
paikka.en ole pyörää sieltä ostanut mut moni
on ostanut tuonti pyöriä mimotosta enkä ole
juuri suurempia valituksia kuullut.
ajo vehkeitä myy mukavan edullisesti ja
aika laatu kamaa tuntuu olevan.
![]()
Eikö "Suomi"-pyörä kelpaa?
Tarjolla olisi hieno yksilö: Musta(/hopea) R1100RS vm. -01, otettu käyttöön -02. Kaikki huollot on tehty ajallaan ja jos haluat niin mukaan saat BMW:n huolto-ohjelman ja yli 300 sivuisen kirjan, jossa näytetään "kädestä pitäen" mitä tulee pyörälle milläkin kilometrimäärällä tehdä JA MITEN SE TEHDÄÄN. Myöhemminkin "tukipalvelu" toimii!
Aiheen parissa voidaan (mielellään) viettää päivä tallilla ja käydä huoltoja läpi, mulla on kokemusta Bemuista n. 30 vuodelta ja n. 350 000km.
Hintaa olisi n. 9000€, riippuu vähän mitä haluat mukaan, tarjolla on säätösarjoja takajalkatapeille ja ohjaustangolle, laukkuja ym. Kahvan- ja satulanlämmittimet joka tapauksessa.
Puh: 0400 496865