Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
    Renkaiden suurkuluttaja
    Liittyi Jan 2008
    Kouvola
    MotOrg ry jäsen
    Ostaessani viime syksynä vm. -89 olevan kyseisen mopon myyjä sanoi, että tankkaa siihen ainoastaan 98 okt. bensaa. Kyseltyäni mix ei 95:sta, niin ei pystynyt antamaan selitystä siihen. Joten pyytäisin täältä teiltä experteiltä kommentteja tähän asiaan. Kiitos.

HAYABUSA -12/ko -14
    ex:BMW K1200R -08
    ex:KTM 990 SupermotoT 2010
    ex:FJR 1300 -02
    ex:FZR 1000 -89
    "Yeah, you're a legend in your own mind."
    Joskus sanovat, että 95 oktaaninen polttoaine karstoittaa venttiillit ja pienentää suorituskykyä. Osittain saattaa jossakin tapauksessa olla tottakin.

Itse hieman skeptinen tuon asian suhteen, tosin tulee välillä annettua kaasua niin ei pääse karstaa kertymään. Voithan sitä kokeilla mitä se vaikuttaa jos tankillisen 95 sinne laitat. Onko laiskempi kiihtymään tai muuten vaikuttaa?

Itselläni ei kyseistä pyörää ole, mutta näin mutu- pohjalta.
    puristuskestävyydestä tuo oktaaniluku kertoo, ei mistään muusta. prätkissä on aika korkeat puristukset, joten ei 98 ole pahitteeksi, jos ei naputa 95:llä niin voi ajella silläkin ihan kelvollisesti.
    .
    Tulee ajeltua ihan -95 oktaanisella. En huomaa eroa 98:siin...
    98% of all statistics are made up

Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
    Onhan noissa oktaaneissakin eroja jonkin verran, virhetoleransseista en tiedä, paljoko mitattu saa poiketa ilmoitetusta. Näin ollen 98-oktaanista tankkaamalla varmistaa, ettei tule mitään oireita. Nakutus nyt se ensimmäisenä mieleen tuleva voisi olla.

Jos englanti taittuu, niin Wikipediassa on kattava artikkeli:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Oma pyöräni on vuosimallia -88, enkä ole kokeillut kestäisikö 95-oktaanista. Ikää ja kulumaa löytyy kuitenkin jo sen verran.

Saahan tuolta itärajan takaa jotain 76-oktaanisia lillinkejäkin, koittakaa joku laittaa semmoista pyörän tankkiin ja raportoikaa
    Itsellä vm -91 ja aina tankkaan 98, tai 99 saatavuuden mukaan. Pari kertaa olen pakon sanelemana joutunut tankkaamaan 95:a, en kyllä huomannut käynnissä eroa. Kotilokin saa aina 98:a. Mikäli 98 ja 95 hintaero hirvittää, kannattaa valita joku edullisempi harrastus, kuten sauvakävely tms...
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
    Lainaa (Muukka @ Helmi. 17 2008,17:34) kirjoitti
    Itsellä vm -91 ja aina tankkaan 98, tai 99 saatavuuden mukaan. Pari kertaa olen pakon sanelemana joutunut tankkaamaan 95:a, en kyllä huomannut käynnissä eroa. Kotilokin saa aina 98:a. Mikäli 98 ja 95 hintaero hirvittää, kannattaa valita joku edullisempi harrastus, kuten sauvakävely tms...
    Ei se nyt aina siitä ole kiinni että hintaero hirvittäisi, en vaan näe järkeä tankata 98:ia koska se käyttäytyy omien kokemusten mukaan täysin samalla tavalla kuin 95 oktaaninen. Voitko perustella miksi pitäisi tankata kalliimpaa ihan vain maksamisen vuoksi? Entä v-power, sehän olisi vielä kalliimpaa joten miksi et sitä tankkaa tuolla järkeilyllä?

Turhaa käyttää 98 oktaanista, jos moottorin puristukset eivät sitä vaadi. Edelliseen mopooni olisi riittänyt 91 ja tulevaan riittää 95.
    Lainaa (FixxaH @ Helmi. 17 2008,18:51) kirjoitti
    Ei se nyt aina siitä ole kiinni että hintaero hirvittäisi, en vaan näe järkeä tankata 98:ia koska se käyttäytyy omien kokemusten mukaan täysin samalla tavalla kuin 95 oktaaninen. Voitko perustella miksi pitäisi tankata kalliimpaa ihan vain maksamisen vuoksi? Entä v-power, sehän olisi vielä kalliimpaa joten miksi et sitä tankkaa tuolla järkeilyllä?
    Shellillä tankatessani tankkaan v-poweria. Moottoripyörässä on niinpaljon melua, joten nakutusta on vaikea kuulla kaiken melun läpi, joten itse en ota "riskiä". Omassa kotilossa kyllä kuulee eron, onko 95:a vaiko 98:a. Toinen syy miksi tankaan korkeampi oktaanista on kulutus, aikoinaan gti-corollalla mittasin n.0,5-1,5 l/100km isompia kulutuslukemia 95:lla, muilla vehkeillä en ole jaksanut mittailla, kun totesin että kaiken ne vie minkä niihin pistää. Tuolla 3c hintaerolla tulee 10000 km/vuosi ajolla, 6-7l/100km kulutuksella kesän bensalaskuun n.20€ eroa, joten mistään kovin suuresta maksamisen ilosta ei pääse nauttimaan. Silti kukin tankatkoon mitä tahtoo...
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
    Tutkimukset kuitenkin osoittaa että korkeampioktaanisesta bensiinistä ei ole mitään hyötyä ellei kone ole tehty(säädetty) nimenomaan korkeampioktaaniselle bensiinille. Joten onko kenelläkään tietoa mitä bensiiniä tähän FZR:ään virallisesti kuuluisi kaataa? Jos valmistaja kehoittaa laittamaan 98:a niin uskon mukisematta sen olevan parempi ja alan itsekkin moista käyttämään.

Fzr:n ohjekirja sanoo "regular unleaded gasoline", joka on pikasella tutkailulla eurooppalaisen mittapuun mukaan 92-oct ja ylöspäin. Itse olen ajellu 95:lla ilman murheita, eroa 98:iin en ole huomannut. Viisaammat korjatkoon, jos aihetta
    Polkupyöräillen jo vuodesta 2011...

ex GSX 1400 K2
    ex GSX-R 1000 K3
    ex FZR 1000 Exup -91
    ex FZ 750 -94
    Lainaa (ekam @ Helmi. 20 2008,21:22) kirjoitti
    Fzr:n ohjekirja sanoo "regular unleaded gasoline", joka on pikasella tutkailulla eurooppalaisen mittapuun mukaan 92-oct ja ylöspäin. Itse olen ajellu 95:lla ilman murheita, eroa 98:iin en ole huomannut. Viisaammat korjatkoon, jos aihetta
    Ok, kiitoksia tiedosta. Tuota 92 oktaanista kun on vaikea saada täältä suomenmaasta niin mennään jatkossakin 95 oktaanisella

Itse olen ajellut FZR:llä myöskin 95 oktaanisella. Talvisäilytykseen olen tankannut viimeiseksi 98, kun se kuulemma kestää paremmin seisomista. Kaasareita en ole tyhjennellyt ja aina on näillä eväillä syttynyt keväisin, joten ehkä pitää paikkansa, ehkä ei.
    Jossakin Bikessä oli testattu noita eri oktaanisia bensoja mitä suomesta saa moottoripyörissä. Olisikohan ollut viimevuoden joku loppukesän numero (en muista tarkkaan enkä kerkiä nyt kaivaan hyllystä), mutta erot suorituskyvyissä oli minimaalisia ja muutenkin tulos taisi olla jotain suuntaan, että käytä mitä bensaa haluat. Nykyaikaisissa katulaitteissa ei ongelmia pitäisi millään tulla.
  15.  
    Ei kai nykyään noissa bensojen säilyvyyksissä ole eroa eri oktaanien välillä?