Viime kesän matkavarusteet toimi hyvin.
Paitsi että kypärä (Shoei Raid) oli aivan sikakuuma.
Pelkästään päähän laittaminen sai hiukset hikoamaan.
Edellinen kypärä (Arai Quantum-f) oli kuuma, mutta Raidi tappaa.
Nyt pitää hankkia joku vähemmän hiostava malli.
Mitä ihmiset suosittelee? Mikä toimii kesähelteellä matkalla, jos sadekin joskus iskee? *![]()
Viimeksi muokannut: mpuputti; 03.10.2012 klo 22:43. Syy: linkin päivitys
Kyllä on vaikeeta suositella yhtään mitään. Juttelin männä kesänä erään intialaisen moottoripyörällä liikkuvan saarnamiehen kanssa asiasta. Tämä kertoili, että Intiassa ei käytetä kypärää hyvin yksinkertaisesta syystä: se hiostaa. Tovin pähkäiltyämme päädyimme yksimielisyyteen siitä, että hiostamatonta kypärää ei ole eikä tule.
Itse olen käyttänyt avattavaa kypärää jo vuosia. Rillien käyttäjälle se on hyvä vaihtoehto. Helteellä tulee usein ajettua leuka (siis kypärän) otsalla etenkin taajamissa. Kyllä tukka silti kastuu, kun on tarpeeksi kuuma.
Nykyinen potta on X-Lite x1002, sama jota kuulemma polliisitkin käyttävät. Siinä ilma kiertää hyvin, liiankin hyvin. Ja vesi. Moottoriteillä rekkoja peesatessa vesisumu tuntuu oikein imeytyvän kypärän sisään. Ehkä tuo kertoo vain ilmastoinnin toimivuudesta.
Sadevesi ei tunge sisään. Mutta kun sateessa ajettuasi avaat leukaosan, valuu mekanismin sisään keräytynyt vesi rinnuksille. Ja eka kerralla naamalle, ennen kuin opit kallistamaan päätä hieman eteenpäin avatessasi kypärää.
Ko. kiulu kävi viime talvena kotimaassaan korjattavana, koska avattavan osan tiiviste rupesi pykimään. On kuulemma aika yleinen vika, ja takuuseenhan se tiiviste vaihdettiin. Korjausreissulla oli kypärään vaihdettu uusi visiirikin ja lisäksi oli mukaan pistetty vielä sellainen tuohon malliin kuuluva aurinkohärpäke, jonka olin jättänyt kotiin kaapin hyllylle, ettei se vaan häviäisi matkalla. Piste takuukorjauksista italiaanoille.
ittellä on g-mac radar ympikypärä jossa tuuletukset "jokapuolella" ni yllättävän hyvin on toimina.
600rr
Käytätkö kypärässä huppua mukana? Silkkihuppu nimittäin on yllättävän mukava kapistus kesähelteillä, mielestäni ei tule niin kuuma kuin ilman!
..Voi tosin johtua siitä, että olen tottunut huppuun, ja yrittää etsiä siitä hyviä puolia.. Mutta kannattaa kuitenkin kokeilla!
Edit: Niin ja itse kysymykseenhän minulla ei mitään järkevää sanottavaa ole.
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
Scuberth J1:sta olen joskus sovitellut.
http://www.louis.de/promotion/schuberth_j1.asp
Päähän laittaminen oli leukasuojuksen vuoksi vähän hankalaa, mutta näkökenttä on laaja ja uskoisin ilmanvaihdonkin toimivan.
Itse päädyin enduromalliseen kypärään, jossa siinäkin ilmanvaihto toimii aktiivisemmassakin ajossa, mutta ei taida tyyliltään sopia RT:hen.
[quote=bemAr1,Tammi. 19 2008,20:49]Scuberth J1:sta olen joskus sovitellut.
http://www.louis.de/promotion/schuberth_j1.asp
Päähän laittaminen oli leukasuojuksen vuoksi vähän hankalaa, mutta näkökenttä on laaja ja uskoisin ilmanvaihdonkin toimivan.
Yhden kesän J1 ´llä ajaneena voin sanoa, että hyvin toimii. Erityisesti tuo näkökentän avaruus on iso plussa. Aiemmin oli avattava shoei ja kyllä J1 on ehdottomasti *miellyttävämpi.
Jonkinlainen kompromissi avattavan ja avokypärän välillä.
( se leukaputki lähtee näpsäkästi irti päähän laittamista varten ja antaa ainakin näennäistä suojaa avopottaan verratuna) *
(OrgShopissa 419,-€)
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Ostin kesällä Givin 10.4 Air-mallin, joka on varsinainen kesämalli ja käynee BMW:n RT:n tyyliin. Pitemmille matkoille ja vaihteville kesäkeleillekin saatta olla liiankin raikas ajettava vaikkakin "katolla" olëvat tuuletusritilät saa peitettyä mukana tulevalla peitolla.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Givin uutuus integraali, josta tulee kädenkäänteessä ilmava fighterpotta, ja vielä avopottakin...
*Givi X.01*
Shoei Raid II mullakin oli reissussa viime kesänä. Itävallassa ja Slovakiassa oli heinäkuussa parhaimmillaan varmaan tuollaiset 33 astetta eikä mulla potan puolesta ollut mitään hätää, kun käytin ohutta kypärähuppua. Enemmänkin seisahtuessa nuo goret alkoi läkähdyttää.
Kypärähuppu on kyllä ehdoton. Minusta se vähentää hikoamista, kypärän sisus pysyy puhtaana ja se kypäräkin tiukemmin päässä - ehkä johtuu tukan vähyydestä ;-)
Kesällä käytän huppua aina.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Joo tällästä oon itsekin katsellu,mikä mahtaa hinnaksi tulla suomessa,onko joku käyny jo hypistelemässä...ölikohan sitä painoa jossain?(Köpi @ Tammi. 22 2008,09:26) kirjoitti
[QUOTE= (r12gs @ Tammi. 20 2008,12:11)]Mulla on tuommone J1. Hyvä kypärä, jollei jopa ihan erinomainen! Kypärän ilmaventtiilikin toimii. Hellepäiviä oli vähän viime kesänä, mutta tuntui kuitenkin kuuminakin päivinä miellyttävältä pään suojalta. Leukakaari vaikeuttaa ehkä päähän laittoa, mutta jos on tottunut integraalikypäriin, ei se ole ongelma. Esim. silmä-/aurinko-lasit otan joka tapauksessa aina pois silmiltä kypärän päähän laittaessani. Miinuspuolia on kypärän suuri koko ja varauksin paino, aurinkovisiiri sais tulla pari senttiä alemmas, vesisateella nousee jonkin verran vettä visiirin sisäpinnalle(johtunee siitä, että visiirin alareuna on aika edessä).bemAr1,Tammi. 19 2008,20:49 kirjoitti
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kokeile ehdottomasti SHARK RSR tai RSR2 ... itellä Raid on sellanen kylmienkelien pipo ja tua Shark hellehattuna(mpuputti @ Tammi. 18 2008,20:55) kirjoitti
Tuolla aika kohtuu hintaan...
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Schubert J1:
Mielenkiintoinen konstruktio. Valitettavasti en nähnyt messuilla, eli on kokeilematta.
Avokuypärä on tyypillisesti umpikypärää hiljaisempi. Mutten ole vakuuttunut niiden turvallisuudesta, jos ajossa kuitenkin sattuisi vahinko ja lentäisi asfaltille.
Ja pari muutakin avointa kysymystä jää:
- Höyrystyykö visiiri ?
- Visiirin sisäpuolelle tuleva vesi?
Vaikka RT:ssä tuulilasin takana istutaankin sateelta suojassa, alkaa useamman tunnin sateessa ajeltua umpikypäränkin visiirin sisäpuolelle tiivistyä vesipisaroita. Mutta umpikypärä sentään pitää kasvot kuivana.
Givin kypärä näkyi Motonetin osastolla.
Ensimmäiset tuotantokappaleet oli saapuneet maahan vasta viikko sitten.
Kypärä vaikutti mielenkiintoiselta.
Leukaosa sekä päällä olevat aukot ovat vaihdettavia.
Muutama asia tässäkin mallissa arvelutti:
- Ei saa pinlockia
- Jos päällä olevat aukot pitää avata/sulkea, pitää pysähtymään, ottaa kypärä pois päästä, kaivamaa esiin erityinen työkalu ja vaihto-osat, jne. Eli ei oikein toimiva vaihtelevissa sääoloissa.
Hinta oli muistaakseni 340€.
Messuilta ostin silkkisen kypärähupun (4€), vanha huppu hävisi viime kesänä.
Entisaikaan Louisilla oli Coolmax-materiaalista tehty huppu, joka toimi silkkiä paremmin. Maksoi 5€. Miksikähän sellaisia ei enää saa?
Tokimoton osastolla oli Schuberthin J1:siä, taikka sitten näin unta.
Sharkilta on tulossa myös sellainen pikaisesti integraalista avokypäräksi muuttuva malli, hintaa 349 € (ja painoa 1850g). Siitä löytyy juttua varuste puolelta. *kliks*
Avokypäryyden hiljaisuudesta integraaliin verrattuna olen eri mieltä.
Tilastojen valossa yli kolmasosa iskuista kypärään osuu nimenomaan leukaan/etuosaan. Tämä kannattanee pitää mielessä noin niin kuin yleisestikin.
Suomenkielisiltä sivuilta en löytänyt ko. kypärästä mitään tietoja, mutta tuolta löytyi arvioidun hinnan olevan 300 egen molemmin puolin. Mitä siihen sitten tulee Suomi-lisää, en tiedä. Niin ja painoahan tolle kypärälle ilmoitettiin 1490 gr.(rupi @ Tammi. 25 2008,18:09) kirjoitti
Itsekin tässä olen etsiskelemässä viileempää pottaa, kun toi nykyinen AGV:n Airtech on ainakin meikäläiselle kovin hiostava. Tää Givin uus on ihan varteenotettava vaihtoehto.
Kawasaki GPZ 500S -> Kawasaki ER-5 -> Ducati Monster 620D -> Ducati ST4 -> Ducati Multistrada 1000ds -> Ducati Monster 1100evo
Istuvuus Givissä oli omaan kuulaan erittäin hyvä, ainoa moite tuli "ulkonäöstä", koska pää näytti hillittömän "isolta pallolta"...
Aurinkovisiiri tuntui hyvältä, eikä "pikalukituskaan" tuntunut pahalta...
![]()
Minulla on ollut Schuberthin J1 kolme vuotta, ja olen ollut erittain tyytyvainen. Olen ajellut Italiassa 30+ C helteessa, eika kuuma ole tullut, varsinkaan jos kaytan puuvillabandanaa alla.
Leukaosan otan aina irti kun sen laitan paalle, en ajatellutkaan, etta joku jattaisi sen kyparaan kiinni.
Kaatosateella tuskin mikaan kypara pitaa vetta taysin, mutta ihan kiitettavasti J1 toimi. Visiiri ei vuotanut lainkaan, eika hoyrysty millaan ilmalla.
Se on muuten mielestani hiljaisempi kuin monet umpikyparat, esim Arait, joilla muutenkin meluisa maine. Italiassa ajaessani en viitsinyt edes kayttaa korvatulppia, ellen sitten mennyt motarille.
Täältä myös ääni Schuberthin J1:lle. Toimii RT:n selässä korkean pleksin suojassa aivan erinomaisesti. Todella hiljainen ja viileä myös helteellä. Turvallisuudesta puheen ollen, ei tuo J1:n leukasuoja tietenkään integraalikypärän veroinen suoja naama edellä -lipoissa ole, mutta varmasti tyhjää parempi. Toisaalta, turvallisuutta lisää todella hyvä näkyvyys johon itse olen avokypärissä tottunut enkä vaihda mistään hinnasta takaisin integraaliin.
R 1150 RT - myyty ajat sitten... nyt mies vailla kaksipyöräistä
Onko kukaan käyttänyt kypärän alla sellaista huivi mallista päähinettä kuumassa kelissä? Toimiiko samalla tavalla kuin ohut kypärä huppu? Viilentääkö? Ainakin stormilla taisi olla luettelossa niitä, muutaman euron hintaan. Tuossahan jäisi vielä kaulakin paljaaksi verrattuna huppuun!
-
Täältä kanssa ääni RSR2:lle.(samu69 @ Tammi. 25 2008,19:58) kirjoitti
Viilein potta tähänastisista.
Outoa, että puhutaan kypäristä kuumina. Itse huomasin täysin päinvastaisen ilmiön 50 asteen varjolämpötilassa Death Valleyssä. Ajoviima poltti naaman karrelle välittömästi jos ei ollut kypärää tai visiiriä kiinni..
Itse kattelin eilen KBC:n avokypärää (299e). Mulle se istui hyvin päähän. Tosin niin teki myös Schubertin C2.
KBC
KBC FFR Review
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Täällä paikalliset tuntuu pitävän ihan normi Arai - Shoei linjaa.. tosin lämmintäkään ei vielä ole kuin normaali kevät +38.
Bemarin Air Flow:ta olen nähnyt muutamalla kruisailijalla, mutta ainakin itsellä tässä tulee pieni estetiikkaongelma kyykyn kanssa..
"Kukas v**tu sä oot?"
-Angus Young-
BMW:llä on hellekelille tarkoitettu Airflow ja Osbella Demi Jet Summer, jotka ovat kyllä avopottia.
Minulla on Arain Tour-X, joka on kevyt ja umpikypärää paremmin tuulettuva, mutta tietysti ulkonäöltään offroad-henkinen. Saa siitä sentään aurinkolipan irti, jolloin se ei ole enää niin kurapyöräpäähineen näköinen.
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Kävin tänään BikerPointissa koeponnistamassa sellaisen J1:sen.
Ja se tuntuikin leukaosaltaan ennakkomielipidettäni paljon tukevammalta. Siinämäärin, että se alkoi tuntua Givin kypärää houkuttelevammalta. Kallis muttta houkutteleva.
Mutta se tuntui yllättävän lämpöiseltä - siis ne sisuskalut siinä kypärän sisällä. Kuvittelenko vain, vai onko siinä toisia kypäriä lämpöisemmät vuoret?
Taalla Lontoossa on talla hetkella lahes 30C lampoa ja kavin juuri muutaman tunnin ajelulla J1 paassa. Puuvillahuivi suojaamassa hiuksia (ja imemassa mahdollisimman hien), ja oli kivan viilea olo paalla ja kasvoilla. Talvella huivi ja kauluri pitavat lampimana.
Muihin kypariin, seka avo-, etta integraalisellaisiin verrattuna mielestani Schuberthit ovat lampimampia, S1 vahan liiankin lammin. J1 on kylla kesalla verraton, viileampi olisi ainoastaan taysin avokypara.
Ok, näyttäisi että ainakin Geckolla on samansuuntaiset kokemukset kuin minulla.
Paitsi tuo puuvillajuttu.
Oletan että et ole koskaan kokeillut muuta kuin puuvillaisia alusasuja. Kun kerran kokeilet, uskon ettet enää koskaan palaa mihinkään niin epämiellyttävään ja hiostavaan kuin puuvilla...
Puuvilla kerää kosteuden ja lakkaa hengittämästä. Ja sen jälkeen iho/hiukset pysyvät koko ajan kosteina. Hyvä tekninen alusasu taas antaa ihon/hiusten hengittää, ja poistaa kosteuden. Erityisesti kypärähupuissa ero on huimaava. Kokeile!
On mulla kyparahuppujakin, mutta kaula on liian lammin niissa nailla helteilla ja niissa on monissa liian paksu sauma otsalla. Etsin taydellista saumatonta huppua...
Alusvaatteeni ovat tietty silkkisia, ellen sitten 'go commando'...Tai sitten naita urheilujuttuja, jotka poistavat kosteuden. Ne pitkikset ovatkin ihanat nahkahousujen alla, koivet ovat kuivat ja viileat monen tunnin helleajon & seisomisen jalkeenkin.