Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 70:sta
  1. #1
    Tuli mieleen taasen sama vanha asia.

    Paljonko loppujenlopuksi motoristi itse voi tehdä välttääkseen joutumista onnettomuuteen?

    Melkein aina tapahtuma on useamman yhteensattuman summa.

    Valitettavaa on se, että motoristi on aina ottavana osapuolena.



    Tässä olisi mielenkiintoista luettavaa. Näin jälkikäteen helppo sanoa millä olisi nuo ikävät tapaukset saatu vältettyä.



    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  2. #2
    Onko kukaan verrannut moottoripyöräilyä muihin harrastuksiin? Monesti vaan pohtinut että esimerkiksi ratsastus, ainakin kuulemani perusteella, on monin verroin vaarallisempaa kuin moottoripyöräily.

    edit typoja



    -08 Kawasaki ZX-6R
    -07 Honda Hornet 600 (ex)
    -99 Suzuki GS 500 (ex)
  3. #3
    Moottoripyöräily on toisille vaarallisempaa kuin toisille.

    Ite voi aika paljon vaikuttaa havainnoimalla.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  4. #4
    noistakin onnettomuuksista yllättävän moni oli 'jarrutti nurin'

    absit kunniaan!
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  5. #5
    Korutont on kertomaa... Kaikkeen ei voi varautua (kuten peräkärry päälle). Vaikka suurin osa noista kolareista tuntuvat täysin turhilta. Mutta, mutta helppo olla maissa viisas kun laiva uppoaa merellä.
    Tosimies saa salaatista ripulin.
    Birra finito propello stoppo.
    Kawasaki ZZR 1400 Turbo
    Sipoo 260MPH club
  6. #6
    Mieluummin ajan mopolla kuin kävelen, radiossa sanotaan sen olevan vaarallista, jopa tappavaa.

    Onhan se vaarallista, jos niin haluaa, ainaki kaverin kyydissä.
    En jaksa ajatella, kirjoitan siksi mitä sattuu, joskus sekin sattuu.
  7. #7
    Lainaa (Skeletor @ Tammi. 12 2008,17:19) kirjoitti
    Onko kukaan verrannut moottoripyöräilyä muihin harrastuksiin? Monesti vaan pohtinut että esimerkiksi ratsastus, ainakin kuulemani perusteella, on monin verroin vaarallisempaa kuin moottoripyöräily.
    Niinpä. Kaikessa piilee omat vaaransa, ei sitä auta ruveta miettimään. Ajatellaanpa vaikka laitesukellusta, laskuvarjohyppyä, taistelulajeja, nopeus- tai syöksylaskua.
    Lajeja on paljon ja niihin tarvit erikoisvakuutuksenkin.
    Eli ei se nyt sen vaarallisempaa ole ku muutkaan lajit, joissain tapauksissa jopa turvallisempaa.
    Pidetään ajatus kirkkaana, sillä turvataan jo pitkälle sitä omaa henkikultaa!
    Indian Scout

    Annen Lasipuoti
  8. #8
    Niin, onhan kaikki vaarallista heti kun mennään lujempaa kuin ihmiskeho on tarkoitettu kulkemaan. Itse yhden kesän ajaneena olisin monasti saanut paukautettua autoon ja autoilija olisi ollut syyllinen. En kuitenkaan ottanut rahoja. On käännytty risteyksestä eteen, oikastu kurvia minun kaistalta ja muuta perinteistä. Kuitenkin vain kerran oli sellainen tilanne, että ilman autoilijan väistöliikettä olisin päässyt lennolle. Siinäkin oli omasta tyhmyydestä suurimmaksi osaksi kysymys (ja hitaasta reagoimisesta).

    Pitää vain olla valppaana ja pitää niitä autoilijoita puupäinä niin pääsee jo pitkälle.



    Honda CBR600f
  9. #9
    -Ei elämästä selviä hengissä.- Juice
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  10. #10
    urpooo:n avatar
    Liittyi Mar 2007
    Joku saa*anan kylmä maa pohjoosessa
    Niin se vaan on että liikenne onnettomuuksista uutisoidaan paljon, mutta se myy niin helppohan se on ymmärtää.
    Ja sanottiin mitä tahansa, niin ajan pyörällä hautaan asti. Vittuku sinne pitää mennä mustalla mersulla
  11. #11
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Miten sitä sanois, saa tässä tarkkana olla.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  12. #12
    On se kai, ainakin kolaritilanteessa on heikommalla kun ei ole kotiloa suojana. Mutta mikäpä ei olis, heti kun ovesta astut ulos olet jo vaaran tiellä, tosin kotiinsakin on moni kuollut. Ja toki moottoripyöräilyn vaarallisuuteen voi itsekin vaikuttaa omilla toimillaan ja asenteillaan.
    ...and music? Well, it's just entertainment folks.
  13. #13
    Vaarallista on ja suuren osan vaarasta aiheuttaa loppuun asti hiomaton asenne, sillä melkoinen osa onnettomuuksista on yksittäisonnettomuuksia, joissa vaikuttavina tekijöinä on liian suuri nopeus, joka ei salli minkäänlaisia yllätyksiä (ja joskus ulos mennään ilman, että siinä pitäisi mitään yllättävääkään olla ajotapa huomioiden) sekä omien taitojen yliarviointi. Jos asenne on nöyrä ja pitää hoksottimet keskittyneinä, ei moottoripyöräily nyt kuitenkaan niin vaarallista ole, etteikö siitä pystyisi rentoutuneena nauttimaan täysin siemauksin
  14. #14
    Lainaa (urpooo @ Tammi. 12 2008,20:46) kirjoitti
    Niin se vaan on että liikenne onnettomuuksista uutisoidaan paljon, mutta se myy niin helppohan se on ymmärtää.
    Ja sanottiin mitä tahansa, niin ajan pyörällä hautaan asti. Vittuku sinne pitää mennä mustalla mersulla
    Tuli vähän makaaberi ajatus OT... mutta ajatelkaas jos silloin omissa monttubileissä sen pakollisen(?) Monosen auton perässä matelisi komea moottoripyöräsaattue? Voisko täällä Orgissa perustaa sellaisen "testamenttitopikin" jossa vois ilmoittautua ne jäsenet jotka toivoisivat tällaisen kunnianosoituksen viimeiselle matkalleen? Ja sitten kynnelle kykenevät lähtis saattelemaan, vaikka ei lähipiiriin kuuluisikaan. Kun on luemma päiväkotikeikkojakin heitetty... Täytynee ensin vähän kuulostella onko ihan mauton ajatus, ennenkuin perustan sen saattotestamentti-ketjun!


    No joo mutta sitten topikkiin: tässä jo viitattiin tiettyyn radion tietoiskuun. Ihmisiä kuolee omilta tolpilta liukastuen, kompastuen tai muuten vaan kaatuen paljon enemmän kuin liikenteessä. Onhan se sitäpaitsi helppo todeta: ajoneuvolla on paljon helpompi pysyä pystyssä kuin jaloillaan, verratkaas vähän omallakin kohdalla kaatumisten määrää....
    Ja jos kerran kohtalokkaat omiin klabbeihin sotkeutumiset jo päihittää kaikkien liikenneonnettomuuksien saldon, niin taitaisi olla paras lopettaa kävely heti!
    Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
    nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
  15. #15
    Jotenkin mopoilu tuntuu näin ajateltuna vaarallisemmalta kun itse ajamalla. Ajovaiheessa se ei tunnu juurikaan vaaralliselta, mutta heti kun asiaa pysähtyy ajattelemaan, niin nousee hiukset pystyy.

    Eli ehkä se on vaarallista, mutta ajaessa sitä ei huomaa
    "Kaikki söin hernekeitosta paitsi herneet"
  16. #16
    Eikös se ollut joku vuosi tuossa 2000-luvun alussa kun moottoripyöräily ja pilkkiminen vaativat molemmat saman verran kuolonuhreja? Kävin rannassa ja huomasin, että pilkkiminen on tänä talvena erityisen vaarallista.

    Aina voi joku ajaa päälle ja siinä se. Oma ajattelumalli on sellainen, että elää täytyy ja tehdä mukavia asioita. Sitten vain kannattaa miettiä miten niitä riskejä voi pienentää mahdollisimman paljon.
  17. #17
    Nuorempana ei kyllä yhtään käynyt mielessä että olisi mitenkään erityisen vaarallista. Vanhemmiten on hieman enemmän tullut varovaisuutta ja nopeudetkin on selkeästi laskeneet. Hyvä näin, että tästä osaa nauttia edelleen myös ilman isoja vauhteja. Keskustelua tästä vaarallisuudesta taas käyntiin kun kummipoika haluaisi piikin ja varsinkin äiti on vastaan koko ajatusta "aivan liian vaarallisena". Minut valitettavasti jäävättiin keskustelusta heti kärkeen kommentilla että "sua ei lasketa kun sä oot aina aina ajanu" Yleisenä kommenttina sanoisin että enemmät puolet turvallisuudesta (tai vaarallisuudesta) on omasta toiminnasta kiinni. Ns. "reikäpäiselle" on vaarallinen harrastus.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  18. #18
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Mikä tässä maailmassa turvallista on? Kun elää ja on elossa niin väistämättä lopputuloksena joskus on maallisen taipaleen loppu. Monille tuntuu jo pelkkä kävely koituvan lopulliseksi niitiksi. Moottoripyöräily ei sen ihmeellisempää ole kuin mikään muukaan. Paljon on kiinni omasta päästä, ja paljon puhutusta itsekurista. Ihmiset uivat ja kaatuilevat ja pilkkivät itsensä hautasaaton paalupaikalle. Moottoripyörä on siinä sakissa marginaalitekijä.
    GHOSTWRITER
  19. #19
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 12 2008,17:06) kirjoitti
    Paljonko loppujenlopuksi motoristi itse voi tehdä välttääkseen joutumista onnettomuuteen?
    Paljon mutta ei kaikkea. Riskiä saa pienennettyä huommattavasti omalla toiminnalla. Mutta kokonaan sitä ei voi poistaa. Mun mielestä.
  20. #20
    loppujen lopuksi kaikessahan on omat riskinsä ja pyörällä liikkuessa ainakin riski pienenee kun huolehtii että ei ite kohella tuolla tienpäällä(ainakaan paljoa)
    hiljaa hyvä tulee!!! gsx-r 1000 k7
  21. #21
    Se on ja ei ole vaarallista,omat asenteet ja tietysti muiden asenteet liikenteessä lienee kuitenkin ratkaiseva omien pelitaitojen lisäksi.En ole koskaan ollut noilla EAK:n kursseilla mutta ei ne ihan turhia liene kuten ei rataharjoittelukaan. Jos nalli napsahtaa ja kaikki menee poskelleen ts. yhteensattumat osuu kohdalleen niin ei voi muuta kun valittaa.Viime vuonna kuoli rakennustöissä 14 henkeä mutta eipä näy kovinkaan suurta huutoa missään poliitikkojen suusta että jotain pitäis tehdä. Se on 2,5 kertaa vaarallisempi ammatti kuin muut.En tiedä mikä on kerroin kun vielä ajaa pyörällä...
  22. #22
    Lähinnä ajattelin herättää keskustelua siitä kuinka usein kuiteskin motoristin oma toiminta on edesauttanut vakavan onnettomuuden syntyyn.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  23. #23
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Eli kysymyksesi voidaan suhteuttaa mihin tahansa. Kuinka usein uimarin oma toiminta aiheuttaa hukkumisen? Kuinka usein pilkkijän oma toiminta aiheuttaa jäihin putoamisen? Kuinka usein jalankulkijan liukastuminen johtuu hänen omasta askeltoiminnastaan jne... Kaikessa inhimillisessä ja muussakin elämässä on aina olemassa jotain odottamatonta syy seuraus suhdetta. Totta kai mikä tahansa elämä ja/tai elämäntapa muodostuu uhaksi terveyttä kohtaan jos luopuu järjen käytöstä. Miksi esimerkiksi vanhukset pyrkivät liukkaalla kelillä lähikauppaan vaikka tietävät hyvin sen, että kaatuvat ja murtavat lonkkansa joka johtaa lopulta kuolemanspiraaliin. Näitä tapauksia on joka vuosi tuhansia. Pitäisikö siis vanhusten jalankululle laatia joitain säännöksiä ja lakeja jotka rajoittavat heidän vapaata liikkumista ?? Vai onko kyse vaan siitä, että on kivaa pohdiskella kaikenlaista outoa?? Toisille itsestään selvyyksiä. Tuntuu että tämä nyky-yhteiskunta oikeistolaisine aatteineen, on enemmän yksilönvapautta rajoittava voima, kuin mitä kommunistit ja sosialistit koskaan olivat. Nyt on oikea "isoveli valvoo" buumi päällä. Kaikkine teknologioineen.
    GHOSTWRITER
  24. #24
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 13 2008,17:02) kirjoitti
    Lähinnä ajattelin herättää keskustelua siitä kuinka usein kuiteskin motoristin oma toiminta on edesauttanut vakavan onnettomuuden syntyyn.
    No lähestytään tätä asiaa nyt sitten miltä kantilta hyvänsä, niin rakentavassa hengessä päädytään kuitenkin siihen: Mitä motoristi voi tehdä, ettei vastaavanlaisia tilanteita pääsisi syntymään, itselle.

    Oma listani on melko lyhyt: Jatkuva ajotaidon hiominen. Tiedosta omat heikkoutesi, ja aukot ajotaidossa. Ja sitte se ennakointi, mitä tässä nyt saattaisi sattua.

    Siinäpä se sitte alkaa olemaan.
    Näin iän myötä tuo varovaisuus jotenkin kuin vaistomaisesti lisääntyy, joskus tuntuu, että korostuu liikaakin....siinä on vain se varjopuoli, että myöskin tän homman hauskuus siinä hiukan kärsii.
    Mene siitä ali,mistä aita on korkein.
  25. #25
    Katso myös http://www.motosurvival.com/Fi/Onnettomuudet/index.html
    Aika paljon on näitä itseaiheutettuja eli on ylitetty omat kyvyt ja taidot.
    Taivas saa odottaa
  26. #26
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 13 2008,17:02) kirjoitti
    Lähinnä ajattelin herättää keskustelua siitä kuinka usein kuiteskin motoristin oma toiminta on edesauttanut vakavan onnettomuuden syntyyn.
    Hyvä avaus. Tein koko harjoituksen seuraavin tuloksin. Otan mielelläni vastaan palautetta, jos joku on eri mieltä tulkinnoistani. Katsoin vain kuvat ja niihin liittyvät lyhyet selostukset, joten en voi olla varma siitä kuinka hyvät tai huonot pelastumismahdollisuudet motoristille eri tilanteissa jätettiin.

    Motoristit 1, 3, 6, 12, 14, 15(?), 18, 19, 23, 26, 31, 32, 35
    Käytännössä aiheuttivat onnettomuutensa itse.

    Motoristit 7, 9, 10, 17, 24, 25, 33(?), 34, 36
    jäivät joko oman tai jonkun muun erehdyksen kärsijäksi. Varautumalla tyypillisiin riskitilanteisiin motoristi olisi ehkä voinut silti välttää kolarin.

    Motoristit 11, 16, 28,
    saivat todella huonon arvan. Jos tällaisiin tilanteisiin alkaisi varautua ennalta, menisi ulkona liikkuminen todella vaikeaksi. 29:ssa tosin humalikas allejäävä menee ylimpään kategoriaan.

    U-käännökset jätin listalta pois, vaikka näyttää siltä että eivät nuo vakavien onnettomuuksien syynä aivan tavattoman harvinaisia ole. Pitänee lisätä omaan tietokantaan...
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  27. #27
    Lainaa (Tuppervaari @ Tammi. 13 2008,17:02) kirjoitti
    Lähinnä ajattelin herättää keskustelua siitä kuinka usein kuiteskin motoristin oma toiminta on edesauttanut vakavan onnettomuuden syntyyn.
    Liian monta kertaa kun katsoo noita onnettomuuskuvauksia.Timo esitti juuri edellä että järjen käyttö on sallittua.Älytön koheltaminen tuo turhan usein murheita.Kuuluuko se sitten ns. luonnolliseen poistumaan,eli liian isot riskit realisoituu ennen pitkää.
  28. #28
    urpooo:n avatar
    Liittyi Mar 2007
    Joku saa*anan kylmä maa pohjoosessa
    Lainaa (Volpe @ Tammi. 13 2008,13:16) kirjoitti
    Lainaa (urpooo @ Tammi. 12 2008,20:46) kirjoitti
    Niin se vaan on että liikenne onnettomuuksista uutisoidaan paljon, mutta se myy niin helppohan se on ymmärtää.
    Ja sanottiin mitä tahansa, niin ajan pyörällä hautaan asti. Vittuku sinne pitää mennä mustalla mersulla *
    Tuli vähän makaaberi ajatus OT... mutta ajatelkaas jos silloin omissa monttubileissä sen pakollisen(?) Monosen auton perässä matelisi komea moottoripyöräsaattue? Voisko täällä Orgissa perustaa sellaisen "testamenttitopikin" jossa vois ilmoittautua ne jäsenet jotka toivoisivat tällaisen kunnianosoituksen viimeiselle matkalleen? Ja sitten kynnelle kykenevät lähtis saattelemaan, vaikka ei lähipiiriin kuuluisikaan. Kun on luemma päiväkotikeikkojakin heitetty... Täytynee ensin vähän kuulostella onko ihan mauton ajatus, ennenkuin perustan sen saattotestamentti-ketjun!
    Tossa muuten just muistin nähneeni telviissiosta semmosen ohjelman jossa kerrottiin jostain jenkki firmasta, jolla oli moottoripyörä johon sai ruumisarkun ja lisäks perässä oli vielä kunnon mopo saattue
  29. #29
    Ne on ne kärpäsen silmät mitkä pitää olla,liikkuessaan mopottimella...etenkin.
    wiipero
  30.  
  31. #30
    Moottoripyöräily ei ole yhtään muuta liikennettä vaarallisempaa, jos ei itse siitä vaarallista tee. Jos ajat aina rajoitusten mukaan....siis 80-alueella korkeintaan 80, 50-alueella korkeintaan 50 jne. ja pidät sen eturattaan maassa, ajo ei vaadi sen kummempia hoksottimia, kuin muukaan liikkuminen. Jos vaatisi, ei tälläinen 60v lähestyvä köppänä olisi enää tien päällä puimuroimassa.
    Kaikissa mopoissa kaasukapulan liikkeen hoitaa kuski, ja tahallisia itsemurhia emme voi estää. Se vaan on niin, että umpiluussa ei vauhti tunnu...
    On se niiiin väärin!
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen