Vahinko ei tule kello kaulassa ja sattuu sitä koneneillekin. Ei ole kuin kaatuneita motoristeja ja niitä jotka tulevat kaatumaan.(Mettis @ Loka. 12 2008,13:41) kirjoitti
Olisko kuitenkin asiaa mennä heti keväällä jonnekkin ennakoivan ajon kurssille..? Ei siellä parin päivän kurssilla tietenkään motoristia kertalaakista tule, mutta perusasiat selviää kummasti. Ja kun ne selviää, niin ajelut saa aivan uusia ulottuvuuksia.
Jos et hanki itsellesi minkäänmoista ajokoulutusta, niin mahdollisuudet uuteen vahinkoon on suuret. Ja se paras koulutuspaikka ei ole kaverin opastus, eikä autokoulu, vaan esim. MP 69:n kurssit. Vallankin 69:n kouluttajat on parasta mitä kotimaassa on tarjolla.
Joskus 1998 paikkeilla, kun aloittelin harrastusta uudelleen nuoruusvuosien jälkeen, niin hakeuduin moiselle 69:n kurssille. Tampereelle ajellessani tuli vettä kuin saavista kaatamalla ja muistan siinä miettineeni, että mitä hittoa siellä oikein teen - olihan mulla kuitenkin kymmeniä tuhansia kilometrejä takana moottoripyörällä. Meinasin jo jossain vaiheessa kääntyä takaisin.
Menin kuitenkin ja muistan mitä takaisin ajellessani ajattelin. Ne ajatukset oli, että miten hitossa olen ylipäätään selvinnyt hengissä kaikki aiemmat vuodet. Kun noita oppeja myös käyttää, niin ajo pysyy hanskassa. Mies vie pyörää, eikä pyörä miestä.
Pari kertaa olen käynyt tuon jälkeenkin ruostetta poistamassa vastaavilla kursseilla, mutta enpä niistä oikein mitään enää ole saanut.
Jos joku järjestäisi hieman vaativampia e.a.k.kursseja, niin mieluusti moiselle osallistuisin. Turha hieronta ja perusasioiden opetus pois ja täyttä toimintaa tilalle. Sellaista kaipaisin - ja varmaan moni muukin *
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kesäkuussa -07 tuli hankittua ensimmäinen oma moottorivetoinen 2-pyöräinen, edes mopoa ei oo ollut ennestään. Laitteeksi tuli hankittua nakumallinen Suzuki GSX 750 -98, ajettu 18000km, ja itte oon vuosimallia -62. Nyt kahdessa kaudessa kilsoja tullut lisää n. 7000 - 8000km/vuosi, eli n. 15000 km.
Heti alkuun sai entinen työkaveri houkuteltua paikalliseen matkamotoristikerhoon, jota kautta voi näppärästi mm. osallistua jokakeväiseen ajokurssiin, varata tallipaikan puunauksia ja talvisäilytystä varten, ja muutenkin höpötellä joutavia samanhenkisten ihmisten kanssa.
Nyt vasta toisena kesänä alkaa ajamisesta ymmärtää sen verran, että huomaa miten esim nuo jarru- ja vaihdepolkimien oikein säädetyt asennot helpottavat ajamista, samoin kuin pleksi, jota ilman on paljon vakaampi ajaa (antaa vaan tuulen tuivertaa, kyllä sitä kyydissä pysyy)
Hieno harrastus, ei maha mittään.
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Suosittelen lämpimästi. Itse olen 45 v. aikanaan kaverin piikillä ajellut ja 2007 keväällä pienen Guzzin hankkinut noviisi. Ensimmäisenä kesänä 9500 kilometriä ja tuntui siltä, että koko ajan opin huimasti. Tänä keväänä kävin MP69:n viikonloppukurssilla ja ymmärsin, kuinka vähän osasin. Ja ihmettelin, että ei ollut mitään sattunut.(J@ck @ Loka. 13 2008,20:12) kirjoitti
Kurssi oli sekä hyvin järjestetty (fantastiset kouluttajat *), hauska, että opettavainen. Pyörän käsittelytaitojen lisäksi nöyryys lisääntyi oleellisesti.
Ai niin, tänä kesänä on tullut 13500 kilometriä lisää. Pikku-Breva vaihtui elokuussa F800ST bemariin, joka on muuten aika mainio peli sekin *.
-Anssi