Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 54:een 54:sta
  1. #31
    Lainaa (Tylyttäjä @ Tammi. 05 2008,19:32) kirjoitti
    Vähän sama juttu kuin näkisin, että joku liukastuu ja heittää veivinsä, joku ui ja hukkuu tai joku tukehtuu ja kuolee..

    En silti lopeta kävelemistä, uimista tai syömistä. Miksi siis lopettaisin moottoripyöräilyn?

    Kaikessa on riskinsä, ihan kaikessa. Huonolla tsäkällä kuolee tapaturmassa vaikka ei koko elämänsä aikana tekisi mitään "uhkarohkeaa"..
    näinhän se on.
    hiljaa hyvä tulee!!! gsx-r 1000 k7
  2. #32
    (poistettu tili)
    Mä olen lakannut kuolaamasta uusien mallien perään. Kaikki 2008 mallit näyttää rumemmilta tai yhtä rumilta (busa) kuin entiset. Tällä menolla varmaan lopetan muutaman vuoden päästä, onneksi vielä oma K7 miellyttää silmää.

    Muuten komppaan noita edellisiä, onnettomuuksia sattuu kaiken aikaa, ei voi mitään, joten ei kannata murehtia. Bussiturmia, lento-onnettomuuksia, terroristeja, eihän sitä vois mitään tehdä, jos koko ajan pelkäisi.
  3. #33
    Kevarilla tuli kohellettua luvattoman paljon liikenteessä ja useamman kerran oli hengenlähtökin todella lähellä. Selvisin kuitenkin vain muutamalla kunnon kaatumisella ja naarmuilla. Pyöräilyn lopettamista en kuitenkaan ajatellut sekuntiakaan.
    Nyttemmin kun alla on "oikea" prätkä" tulee oltua huomattavasti varovaisempi liikentessä ja läheltä piti tilanteet säikäyttävät huomattavasti enemmän. Jos jotain todella järkyttävää näkisi/kokisi nyt, voisi se vaikutttaa pyöräilyyn huomattavasti enemmän kuin yli kymmenen vuotta sitten.
    En tiedä kumpi on vaikuttanut enemmän muutokseen, lisääntyneet tehot pyörässä vai vuodet kuskissa. Mopoilun täydellistä lopettamista en kuitenkaan usko omalla kohdallani tapahtuvan
  4. #34
    Harrastuksista luovutaan, elämästä ei.

    Mulle prätkä on niin suuri osa omaa olemista, että on ihan sama, mitä muille tapahtuu. Läheltäni on lähtenyt paljon väkeä kummallisilla tavoilla ennen viimeistä käyttöpäivää. Ei tulisi mieleenkään lopettaa ajamista sen vuoksi, että elämä on lyhyt! Ride on!
  5. #35
    Lainaa (R2-D2 @ Tammi. 05 2008,21:24) kirjoitti
    Muuten komppaan noita edellisiä, onnettomuuksia sattuu kaiken aikaa, ei voi mitään, joten ei kannata murehtia. Bussiturmia, lento-onnettomuuksia, terroristeja, eihän sitä vois mitään tehdä, jos koko ajan pelkäisi.
    ihan samoilla linjoilla...se on vähän niinku rupee selailee kotilääkärikirjaa niin on jo varma asia että itellä löytyy samat sairaudet kuin kirjassa...vastaus kysymykseen en ole lopettamassa moottoripyöräilyä...ainakaan vielä,(onhan se h****tin KALLIS harrastus, kaikki rahat siihen menee, off topic)
    <br />
  6. #36
    Jaa-a.

    Itse lueskelin sattumalta ihan pari päivää sitten tätä:

    http://www.elisanet.fi/hannu.hietala...ritaulukko.htm

    Kannattaa lukea myös selitys täältä:

    http://www.elisanet.fi/hannu.hietala...rvallisuus.htm

    Itselleni jäi päällimmäisenä mieleen, että kun sinänsä murheellisesta listasta
    jätti pois jo valmiiksi "kohellus"-merkinnän ansaitsevat ja muutaman
    muun lisäksi, jotka itse lasken samaan kategoriaan,
    ja ehkä vielä ne tapaukset joissa kommentin mukaan olisi pitänyt
    ehtiä jarruttaa paremmin, jäljelle jäi melko vähän enää muunlaisia
    tapauksia kuin "tappaja-auto" ja "hirvi".
    Niitä puolestaan oli useamman vuoden ajalta vain kourallinen.

    Suomessa HUKKUU useita satoja ihmisiä vuodessa...

    Ajetaan järkevästi, yritetään varoa turhaa riskinottamista,
    muistetaan ajovalot elleivät itsestään mene päälle,
    ja opetellaan jarruttamista ja väistämistä.
    Ja jatketaan mukavaa harrastusta, kun kelit taas sallivat!
    -- sjm
  7. #37
    Onnettomuudet pistää miettimään, se on selvä. Ja hyvä niin, toivottavasti osaamme minimoida riskit sitäkin kautta. Asiaa ei saa jäädä kuitenkaan hautomaan. Muuten kuolee pystyyn!
    Eikä elämästä selviä hengissä kuitenkaan...joten nauttikaamme siitä kun vielä voimme!! Kukin mahdollisuuksiemme mukaan, ketään loukkaamatta!
    Indian Scout

    Annen Lasipuoti
  8. #38
    Tuleehan sitä aina välillä pohdittua, mutta aika harvoin turvallisuussyistä. Nytkin on mielessä pyörinyt puolivakavasti pyörän myyminen kun ei meinaa aika riittää enää mihinkään ja tekisi mieli käyttää välillä se vähä vapaa-aika johonkin muuhun kuin mopolla pörräämiseen.

    Mutta sen nyt taas tietää, että kun pääsee tässä joku viikonloppu taas ulkoiluttamaan mopoa niin satulassa istuessa mietin, että kuka v*tun sekopää voi edes leikillään pohtia jotakin ym. kaltaista ja se siitä pyörän myymisestä.
  9. #39
    Mä olen miettinyt harrastuksen lopettamista lähinnä perheen edun vuoksi: aika, raha, jne...
    Ei sen turvallisuuden vuoksi, henkensä voi menettää muutenkin...

    Edit: Vielä olen päättänyt jatkaa toistaiseksi....



    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  10. #40
    Henki lähtee 100% varmuudella, joskus, ja jollain tavalla.
    Enemmän pelottaisi (pelon vuoksi) elämättä jäänyt elämä.

    Kavereita on mennyt onnettomuuksissa; joita onneksi en ole ollut näkemässä, on pistänyt miettimään kyllä. Mutta seurauksena on ollut jonkinlainen kukkahattu-ideologia, ei moottoripyöräilystä luopuminen.
    Raha- ja mukavuussyyt ovat joskus nanosekunnin verran saaneet harkitsemaan mp-harrastuksesta luopumista.
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  11. #41
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Millä kaikilla tavoilla toisilta onkaan henki lähtenyt .. leipäveitsellä,
    paistinpannulla, nyrkillä, autolla .. enkä silti ole lakannut leipää
    leikkaamasta, käsiä pesemästä, makkaroita paistamasta ...
    Tuo, että jollekin on käynyt ikävästi, ei ole omaan ajamiseeni
    vaikuttanut, mutta elämäntilanne kylläkin. Aina ei vain ehtinyt ja
    lasten kanssa meni aikaa ja ihan kivaahan se oli ja rahalle oli
    muutakin käytöä kuten autolla matkustamiseen perheen kanssa.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  12. #42
    Omat riskit on ollut kaikissa harrastuksissa. Jään alla tai luolissa sukeltaminenkaan ei liene sitä kaikkein riskittömintä. Eikä maastopyörällä kilpaa ajaminenkaan - vauhdit on kuitenkin melkoiset, kun ottaa huomioon, että suojaamassa on vain ohut ja kevyt kypärä. Joskus pelotti ihan oikeasti kisoissa. Mopoilu on tietenkin vaarallista, kertaalleen on paukkunut paikkoja siten, että oma elämä oli aika hankalaa muutaman kuukauden ajan. Mutta en mä tuollaisia ajattele. Henki voi lähteä vaikka siinä, että oman kerrostalon hissi putoaa alas, ulkomaanmatkoilla käytetty lentokone putoaa tai liukastuu pihalla fillarilla ilman kypärää ajaessa. Näiden asioiden kanssa on vaan elettävä, valitettavasti.
    Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
  13. #43
    Jos laajentais vähän alkuperäistä kysymystä;.. ajatellu harrastuksen jättämistä?..
    Melkein kaikki funtsii tätä lajin vaarallisuuden pohjalta. Onhan prätkällä ajo vaarallista, ja jollain asentailla vielä vaarallisempaa. Siihen puoleen on kyllä ihan ok suhtautua vakavasti.
    Mutta harrastuksen jättäminen muista syistä ( kuin oman rajun lippaamisen, tutun delaamisen, jonkun vammautumisen aiheuttaman reaktion)?
    Mun ajatus kulkee paljon MattiR:n ratoja. On erilaisia elämänvaiheita. Joihinkin mahtuu paremmin eri harrastuksia. Niitä tulee ja menee, välillä ne uinuu ja taas herää. Joillekin jutuille on joskus enemmän aikaa/mahdollisuuksia.

    Mutta että jättäis kokonaan prätkäharrastuksen? *Että rupeis tympiin. Häh? *
    Minäkö tyhmä - nyt en ymmärrä.
    Suzuki
  14. #44
    Ketjun aloittajalle:
    Erittäin mukava kuulla, että olet päässyt ylitse tuosta tapahtumasta ja olet palaamassa harrastukseen takaisin.

    Vähän tilastotietoa:
    Moottoripyöräilyä pidetään julkisuudessa erityisen vaarallisena lajina, mutta mielestäni se ei kuitenkaan ole sitä. Tapaturmissa kuolee Suomessa vuosittain yli 2200 ihmistä, joista mp:llä kuolleet n 30 on siis vähän yli 1% !! Suomessa kuolee saunan kuumuuteenkin enemmän ihmisiä kuin mp:llä. Asian voi tarkistaa tilastokeskuksen tilastoista täältä
    Lisää kuolinsyitä eli alkoholin aiheuttamiin sairauksiin kuolee yli 2000, joista alkoholin aiheuttamiin maksasairauksiin yli 1000.

    Eli mielestäni, jos moottoripyöräilystä luopuu tai sitä ei harrasta sen takia, että se on vaarallista, pitäisi silloin luopua myös syömisestä, juomisesta, saunomisesta ja ulkona liikkumisesta (voi pudota tai liukastua).
    Niin ei kuitenkaan voi elää, mielestäni onkin erittäin tärkeää, että noista traumaattisista tapahtumista tulee yli, joko omalla, kaverien tai ammattiauttajien avulla. Missään nimessä ei kannata niiden antaa rajoittaa omaa elämäänsä, vaikka kuinka vaikealta tuntuisikin. Siinä pilaa helposti oman loppuelämänsä.
  15. #45
    Lainaa (ipexx @ Tammi. 06 2008,15:54) kirjoitti
    Ketjun aloittajalle:
    Erittäin mukava kuulla, että olet päässyt ylitse tuosta tapahtumasta ja olet palaamassa harrastukseen takaisin.

    Vähän tilastotietoa:
    Moottoripyöräilyä pidetään julkisuudessa erityisen vaarallisena lajina, mutta mielestäni se ei kuitenkaan ole sitä. Tapaturmissa kuolee Suomessa vuosittain yli 2200 ihmistä, joista mp:llä kuolleet n 30 on siis vähän yli 1% !! Suomessa kuolee saunan kuumuuteenkin enemmän ihmisiä kuin mp:llä. Asian voi tarkistaa tilastokeskuksen tilastoista *täältä
    Lisää kuolinsyitä eli alkoholin aiheuttamiin sairauksiin kuolee yli 2000, joista alkoholin aiheuttamiin maksasairauksiin yli 1000.

    Eli mielestäni, jos moottoripyöräilystä luopuu tai sitä ei harrasta sen takia, että se on vaarallista, pitäisi silloin luopua myös syömisestä, juomisesta, saunomisesta ja ulkona liikkumisesta (voi pudota tai liukastua). *
    Niin ei kuitenkaan voi elää, mielestäni onkin erittäin tärkeää, että noista traumaattisista tapahtumista tulee yli, joko omalla, kaverien tai ammattiauttajien avulla. Missään nimessä ei kannata niiden antaa rajoittaa omaa elämäänsä, vaikka kuinka vaikealta tuntuisikin. Siinä pilaa helposti oman loppuelämänsä.
    Niinhän se on, että media on ikävä kyllä onnistunut luomaan illuusion siitä, että prätkäkuskeja kuolisi erikoisen paljon, ja että moottoripyöräily olisi todella vaarallinen harrastus.

    Ennemmin motoristeja kuolee erikoisen vähän, verrattuna mihin tahansa muuhun maahan.

    Ikävä kyllä tämä vuohotus on tarttunut osaan motoristeistakin, jotka eivät jaksa ottaa asioista selvää.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  16. #46
    Mopolla tuli aloitettua joskus 12v iässä ja motocrossiin olisi ollut kova halu, mutta vanhemmat eivät suostuneet (rata 3km päässä kotoa). Tämän jälkeen ensimmäinen kevari + kolari ja sitten toinen kevari, auto, taukoa neljä vuotta ja sitten oikea iso pyörä. Seuraavana kesänä uudempi pyörä ja muutama läheltäpititilanne. Seuraavaksi vielä isompi pyörä, tyttöystävä ja pyörän myyminen pois, ikää tässä vaiheessa 23v. Paria vuotta myöhemmin hommasin pyörän Saksasta, mutta sen kyyti Suomeen ei mennyt niin kuin piti ja kesä meni oikeastaan ohi. Möin kyseisen pyörän ajamatta sillä metriäkään. Tyttöystävää en silti vaihtanut.

    Nyt on mittarissa 28v (samasta tyttöystävästä on tullut vaimo) ja vuosi sitten yritin aloittaa moottoripyöräilyn uudestaan, mutta ei siitä tahtonut tulla enää mitään. Ajamisen ilo oli kadonnut ihan kokonaan (osasyynä pyörä joka temppuili vaikka mitä teki). Sinänsä on ihan kivaa kiihdytellä ja ajaa mutkapätkää, mutta paljon mieluummin taitan matkaa aina sopivan lämpöisessä autossa jota ajaessa ei tarvitse pelätä ihan niin paljoa hirviä/poroja/sokeita pappoja.

    Kun laskeminen aloitetaan kevarista, on kilometrejä pyörän päällä kertynyt jotain 50-60t. Läheltäpititilanteita on ollut muutamia ja niissä kaikissa olisi lähtenyt henki jos olisi ollut yhtään huonompi tuuri.

    Kokeilen vielä kerran aloittaa homman uudestaan, hommaan täysin uuden pyörän ja vaihdan mahdollisesti pyörän tyyliä, mutta en vielä tänä kesänä. Muuten voisi kokeilla uudella pyörällä jo nyt, mutta haluan alle hondan tulevan retron jonka pitäisi olla markkinoilla 2009.

    Vaikka taukoja on siis ollut, niin olen pitänyt ajovarusteet varastossa odottamassa tulevaisuutta. On huomattavasti helpompi/halvempi aloittaa uudestaan kun ei tarvitse aina ostaa uusia varusteita.

    Ei tästä kannata pakkopullaa tehdä vaan taukoja kannattaa aina välillä pitää. Uusia pyöriä saa kaupasta ja vanhoista pääsee tarpeen vaatiessa eroon.
    Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
  17. #47
    (poistettu tili)
    Lainaa (Tylyttäjä @ Tammi. 06 2008,16:29) kirjoitti
    Niinhän se on, että media on ikävä kyllä onnistunut luomaan illuusion siitä, että prätkäkuskeja kuolisi erikoisen paljon, ja että moottoripyöräily olisi todella vaarallinen harrastus.

    Ennemmin motoristeja kuolee erikoisen vähän, verrattuna mihin tahansa muuhun maahan.

    Ikävä kyllä tämä vuohotus on tarttunut osaan motoristeistakin, jotka eivät jaksa ottaa asioista selvää.
    Ei jaska kaivaa tilastoja, mutta mutulla (joka on siis arvokkaampi kuin tilasto) tuntuu että onhan moottoripyöräily vaarallista aloittelijoille (joita jokainen on ollut) ja erityisesti turhan tehokkaalla pyörällä aloittavalle. Riski pienenee kokemuksen ja osaamisen karttuessa. Tilastoissa toi näkyy vaarallisena niin kauan kuin harrastajien määrä kasvaa reilusti vuosittain, aloittelijoiden osuus on suuri harrastajissa. Toki kokeneillekin voi sattua onnettomuus, kuten missä tahansa.

    Moottoripyörässä ei ole turvavöitä eikä -tyynyä, mutta senhän tietää. Autossa moni erehtyy luulemaan olevansa turvassa.

    Itse en pidä mopoilua kovin vaarallisena, en sitä tekis jos pelottaisi.
  18. #48
    Moottoripyöräily on vaarallista, jos ei noudateta sääntöjä vaan kohelletaan julkisen liikenteen seassa.

    Koheltajien pitäisi käydä radoilla ajelemassa eikä liikenteen seassa.

    Itse aloittelin motorismia vasta 2004 kesällä, olin silloin 37. Aloitin pienellä mopolla(450 kuutioinen) joka oli helppo hallita. Etsin motorismista kaiken tiedon mitä sain. Teoria pohja oli kunnossa ennen kuin ajokausi alkoikaan, samoin ajovarusteet.

    Internetistä pisti silmään yksi hyvä sääntö jota noudatan edelleen.

    -----
    Kun pistät kypärän päähän, kuvittele olevasi näkymätön.
    -----

    Mielestäni tuo kuvastaa sitä, että jokaisen motoristin pitää ottaa huomioon muu liikenne ja VARAUTUA siihen, ettei autoilijat erota sinua moposta.

    Hukkumiskuolemia sattuu huomattavasti enemmän, kuten jo joku asiasta mainitsikin.

    Myönnän kyllä, että onnettomuuden näkeminen vaikuttaa pysyvästi. Onnettomuudet ovat ikäviä eikä niitä pitäisi sattua ollenkaan, mutta kun ihminen on inhimillinen, niin milläs estät.

    Jos noudattaa tuota "näkymättömyys" sääntöä, pystyy silloin ENNAKOIMAAN tien tapahtumia.

    Samoin jos ajaa liikennesääntöjen mukaan ja oikeilla nopeuksilla, pystyy MUUT tien käyttäjät ennakoimaan myös.

    Olen joskus kauan(14v) sitten tullut kolaripaikalle ensimmäisenä auttajana. Kolarissa kuoli auton kuljettajan toiminut nainen. Koko tapaus on jäänyt minulle mieleen pysyvästi. Kyseessä oli ohitustilanne, jos ohittavan auton kuljettaja menetti auton hallinnan. Valitettavasti hän myös kuoli kyseisessä kolarissa.

    Tien päällä on aina muitakin ja jos ottaa huomioon muut kuten pitäisi, niin vältyttäisiin turhilta onnettomuuksilta.

    Tosin motoristit tietävät harrastuksen olevan kuolemaksi, joten otamme ajelun himpun verran rauhallisemmin. Tai niin ainakin pitäisi tehdä.

    Tästä tuli pitkä juttu, mutta aihe on tärkeä ja jokaisen on syytä tiedostaa, mitä tiellä saattaa tapahtua.
    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  19. #49
    Viestiketjun aloittajan ongelmalle on olemassa tieteellinen nimikin: Posttraumaattinen stressireaktio
    ZZR 1200
  20. #50
    Ensi kesänä taitaa mopoilu jäädä vähemmälle, kun kesämökkiprojekti lähti lopulta käyntiin. Voihan sitä ajella raksalle mopolla, jos ei ole mitään tarvikkeita vietävänä.
    Ja sitten, kun mökki joskus valmistuu, vähentää se ajoa varmasti, mutta jonkun verran pitää ajella. En siis aio myydä pyöriä pois, mutta mopon vaihtorahat (x20) taitavat mennä mökkiin. Turvattomuuden vuoksi en itse mopoilua jätä, mutta pojalle ei 25 kW:n mopoa osteta, ettei urheilu-ura katkeaisi pieniin lippoihin.
  21. #51
    Lainaa (ipexx @ Tammi. 06 2008,15:54) kirjoitti
    Ketjun aloittajalle:
    Erittäin mukava kuulla, että olet päässyt ylitse tuosta tapahtumasta ja olet palaamassa harrastukseen takaisin.

    Vähän tilastotietoa:
    Moottoripyöräilyä pidetään julkisuudessa erityisen vaarallisena lajina, mutta mielestäni se ei kuitenkaan ole sitä. Tapaturmissa kuolee Suomessa vuosittain yli 2200 ihmistä, joista mp:llä kuolleet n 30 on siis vähän yli 1% !! Suomessa kuolee saunan kuumuuteenkin enemmän ihmisiä kuin mp:llä. Asian voi tarkistaa tilastokeskuksen tilastoista täältä
    Lisää kuolinsyitä eli alkoholin aiheuttamiin sairauksiin kuolee yli 2000, joista alkoholin aiheuttamiin maksasairauksiin yli 1000.
    Niin.

    Olennaista on hoksata, että niin MP-onnettomuuksissakin kuin
    tapaturmissa on vähintään puolet sellaisia, jotka olisi ollut HELPPOA
    välttää, jos Darwinin korjaamalla tyypillä olisi ollut järki päässä.

    Tehdään vähäjärkisiä jatkojohtoviritelmiä. Roikutaan tikkaiden kanssa
    ihan miten sattuu. Örvelletään kännissä ja joudutaan veden varaan.
    Ajetaan moottoripyörällä kovaa, kypärättä, kännissä, kortitta...

    Hei, haluamme poistaa itsemme geenipoolista!
    -- sjm
  22. #52
    Kyllähän nuo onnettomuudet pistää aina miettimään kun on noita muksujakin ja on itekkin tullu muutamat lipat vedettyä mut ei tän harrastuksen lopettaminen, ainakaan noista syistä..
    Tosin sillon kun vakuutusmaksut tulee ni käyhän se mieles
    1290 superduke
  23. #53
    Vaihtuu aikanaan rivineloseen rollaattoriin.
    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  24.  
  25. #54
    Lainaa (Toippari @ Tammi. 06 2008,21:08) kirjoitti
    Vaihtuu aikanaan rivineloseen rollaattoriin. *
    Niin tai sitten Volvo farmariin...



    <br />
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12