Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Mor!
    Ensi kesäksi kaavaillut itselleni mopoa (korttikin puuttuu vielä ) mutta muutamat asiat on vähän epäselviä. Ehkä täällä on joku joka osaa auttaa?

    Kuinka Ärrän kone kestää kilometrejä? -04 olisi kiikarissa, nettimotossa hienoja pelejä myynnissä. Esimerkiksi 30 000km, onko miten paljon? Jos huollettu hyvin ja kulutusosia vaihdettu, luulisi ettei ole ihan käsiin lahoamassa? (olen uusi näissä piireissä, en todellakaan tiedä).
    Asialla on sikäli merkitystä että minulla on kymmenen peukaloa, ja ne on keskellä kämmentä, eikä heti hirveä huoltaminen tästä syystä nappaa

    Järkisyillähän tätä uusinta mieltymystä on vaikea perustella.. rahaa ei ole liikaa, en omista edes korttia muuta kuin B, enkä ole koskenyt edes mopoon kymmeneen vuoteen.. enkä itse sellaista koskaan omistanut! Viimekesän kyydissäolot kyllä olivat mahtava kokemus "ja siitä se ajatus sitten lähti". Nojoo karkaa taas vähän.


    Paljon olen kyseisestä menopelistä lukenut ja tuntuisi itselle aika hyvältä. Pidän kyykyn ulkonäöstä ja "tyylistä" mutta ajoasento hiukan jänskättää, itselläni kun on selkä aika paska. Järki pysyy (useimmiten) päässä joten tuskin ihan mahdoton ensipyöräksi? Kaikki varoittelevat että jos ostan pienemmän haluan heti ensi kesäksi isomman.. ja näinhän se varmaan on.

    Vakuutus. Eri vakuutusyhtiöiden laskureille pelannut ja hurjalta näyttää.. pelkkä liikenne 650e halvimmassa eli pohjolassa (tämäkin taitaa nousta tänä vuonna?), olettain että saan alkuun bonuksia.. tuskin edes saa. Joten kaskoon ei olisi ainakaan ensimmäisenä vuotena varaa kun pitäisi varusteetkin hommata. Kannattaako edes aloittaa harrastusta jos meinaa jo tähän tyssätä? Pyöräkin olisi näillä näkyminen osittain pankin..

    Muut kulut. Mitä muita kiinteitä kuluja tulee vakuutuksen lisäksi? Moottoripyörävero? Käyttövero? Mitä näitä nyt voi olla.. katsastusta ei sentään, ainakaan vielä, ole.

    Pitkä jaaritus joten yhteenveto lienee paikallaan:

    -kuinka kone kestää kilometrejä?
    -kannattaako yleensäkään aloittaa tässä tilanteessa?
    -onko perushuolto kuinka kallista? (ketju, ratas yms kuluva osa)
    -GSX-R 750 käypä peli aloittelijalle jos ottaa rauhallisesti?
    -joku muu selvästi parempi?


    Mikäli tulee aloitettua niin keväällä olisi enää korttia vaille koko touhu

    En tiedä pitäisikö tämä olla täällä vai jollain muulla alueella, siirtäköön mode jos näin on. Foorumin ensimmäinen viesti
    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
  2. #2
    Lainaa (Lowkku @ Tammi. 03 2008,14:27) kirjoitti
    Kuinka Ärrän kone kestää kilometrejä? -04 olisi kiikarissa, nettimotossa hienoja pelejä myynnissä. Esimerkiksi 30 000km, onko miten paljon?
    Ei ole paljon jos on huollettu. Eiköhän tuollainen kestä jonkun 80-100tkm ihan perushuolloilla.

    Lainaa (Lowkku @ Tammi. 03 2008,14:27) kirjoitti
    Vakuutus. Eri vakuutusyhtiöiden laskureille pelannut ja hurjalta näyttää.. pelkkä liikenne 650e halvimmassa eli pohjolassa (tämäkin taitaa nousta tänä vuonna?), olettain että saan alkuun bonuksia.. tuskin edes saa. Joten kaskoon ei olisi ainakaan ensimmäisenä vuotena varaa kun pitäisi varusteetkin hommata. Kannattaako edes aloittaa harrastusta jos meinaa jo tähän tyssätä? Pyöräkin olisi näillä näkyminen osittain pankin..
    Kaskoon saa heti alkuun kunnon bonukset, eli vakuutukset voisi yhteensä olla noin tonnin per kausi. Itse en edes miettisi kaskon poisjättämistä jos on kerran eka kesä, eka pyörä ja vielä velaksi ostettu. Voi nimittäin tulla maksimivitutus vastaan jo pienestäkin lipsahduksesta.



  3. #3
    Ehkäpä totta tuon kaskon kanssa. Voisi sen varmaan itse kokonaankin maksaa kun vetää vaan vyön tiukalle seuraaviksi kuukausiksi
    Eipä muistunut mieleen että noin mielettömät bonukset saa kaskoon alussa. Hieno homma, pitääkin tarkastella asiaa uudemman kerran!
    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
  4. #4
    Vakuutuksista:
    Liikenteeseen saat käytännössä tinkasemmalla sen -20%, ja kaskoon yleensä -50%

    30000 km:
    Jos värkki pidetty huolella, ei se vielä ole leviämässä. Kuitenkin tohon kun ajat sen 20tkm lisää, voi jälleenmyynti olla jo vähän hankalampaa. Toisaalta kaikki fillarit tiputtavat arvoa kauheeta tahtia, joten kaikki rahathan tähän menee.

    Varusteista:
    Osta heti kunnolliset, riittävän sovittelun kera. Farkut ei oo oikeesti sitten kivat ajohousut. Kypäräksi ei kannata valita sitä kaikista eniten humisevinta tarjousruukkua.. Foorumista löytyy paaaaaljon kirjoittelua varusteista, lueskele, käy kokeilemassa jne. Nyt on koko talvi aikaa testailla noita.

    Muita kiinteitä suoranaisia kuluja ei sinänsä ole. Paitsi sitten ratamaksut, viinat kokkareissa, sakot, jne. Älä edes rupea laskemaan, toteat että järjetöntä puuhaa.

    Perushuollon hinta pyörii varmaan siellä parinsadan pahemmalla puolella. Isompi sitten tuplaten (?). Pyörissä yleensä 6000 km huoltovälit. Kulutusosista suurin menoerä on renkaat, kierros maksaa sen 250-400 noin yleisellä tasolla. Ja renkaat kestää 5000 - 10000 km, jos et mitään matkarinkuloita lyö Giksun alle.


    Itsellä tuollainen GSX-R 750, ja mitä mainioin pyörä. Kulkee vähintään riittävästi, mutta varmaan menee myös harrastuksen aloittaneella jos tunnet että jotenkuten järki pysyy ainakin välillä päässä.

    Ei mikään äärimmäisin kyykky noista sporteista. Kohtuu tehokas kun antaa riittävästi jengaa, muttei nyt ihan samantien ole käsistä karkaamassa.

    Kaikki noi uudet kyykyt on hyviä pyöriä. Valitse niistä sellainen, joka stemmaa oman pyörämakusi kanssa. Ja ainahan niistä eroon pääsee ja uutta tilalle, jos vikaostos tuli tehtyä. Sillä ei ole mitään väliä, kuinka nopeasti prätkällä on kierrytty jossain biken testissä rataa. Testaile ajoasentoa, ulkonäköä, fiilistä, valkkaa sen mukaan.

    Jos pari vuotta uudempi ja puolet vähemmän ajettu kiinnostaa, otappa yhteyttä.
  5. #5
    Mulla on kans selkä aika kiitettävästi paskana, mutta ei se ole ajossa haitannut eikä kipeytynyt. Ennemminkin kyykyn ajoasento ottaa käsiin, ranteisiin ja kämmeniin. No näin ainakin mulla. Hyvänä puolena selän suhteen on se että koettaa oikeasti pitää sitä kunnossa treeneillä ja venytyksillä että saisi ajaa * . Matkatavaraakin sopii kyykyn päälle ihan riittävästi, etenkin jos on yksin matkassa.
    YZF-R1 -07

    "Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
  6. #6
    Lainaa (Johu @ Tammi. 03 2008,15:20) kirjoitti
    Vakuutuksista:
    Liikenteeseen saat käytännössä tinkasemmalla sen -20%, ja kaskoon yleensä -50%

    30000 km:
    Jos värkki pidetty huolella, ei se vielä ole leviämässä. Kuitenkin tohon kun ajat sen 20tkm lisää, voi jälleenmyynti olla jo vähän hankalampaa. Toisaalta kaikki fillarit tiputtavat arvoa kauheeta tahtia, joten kaikki rahathan tähän menee.

    Varusteista:
    Osta heti kunnolliset, riittävän sovittelun kera. Farkut ei oo oikeesti sitten kivat ajohousut. Kypäräksi ei kannata valita sitä kaikista eniten humisevinta tarjousruukkua.. Foorumista löytyy paaaaaljon kirjoittelua varusteista, lueskele, käy kokeilemassa jne. Nyt on koko talvi aikaa testailla noita.

    Muita kiinteitä suoranaisia kuluja ei sinänsä ole. Paitsi sitten ratamaksut, viinat kokkareissa, sakot, jne. Älä edes rupea laskemaan, toteat että järjetöntä puuhaa.

    Perushuollon hinta pyörii varmaan siellä parinsadan pahemmalla puolella. Isompi sitten tuplaten (?). Pyörissä yleensä 6000 km huoltovälit. Kulutusosista suurin menoerä on renkaat, kierros maksaa sen 250-400 noin yleisellä tasolla. Ja renkaat kestää 5000 - 10000 km, jos et mitään matkarinkuloita lyö Giksun alle.


    Itsellä tuollainen GSX-R 750, ja mitä mainioin pyörä. Kulkee vähintään riittävästi, mutta varmaan menee myös harrastuksen aloittaneella jos tunnet että jotenkuten järki pysyy ainakin välillä päässä.

    Ei mikään äärimmäisin kyykky noista sporteista. Kohtuu tehokas kun antaa riittävästi jengaa, muttei nyt ihan samantien ole käsistä karkaamassa.

    Kaikki noi uudet kyykyt on hyviä pyöriä. Valitse niistä sellainen, joka stemmaa oman pyörämakusi kanssa. Ja ainahan niistä eroon pääsee ja uutta tilalle, jos vikaostos tuli tehtyä. Sillä ei ole mitään väliä, kuinka nopeasti prätkällä on kierrytty jossain biken testissä rataa. Testaile ajoasentoa, ulkonäköä, fiilistä, valkkaa sen mukaan.

    Jos pari vuotta uudempi ja puolet vähemmän ajettu kiinnostaa, otappa yhteyttä.
    Hyvä viesti, kiitokset siitä. Paljon asiaa.

    Varusteista, näitä tosiaan katselin ja varauduin että pikkusen yli tonni niihin menee. Parasta nyt ei kuitenkaan viitsi heti ostaa jos loppuu into kesken. Mutta laatu maksaa :x

    Kilometrit, eli ehkä katselen jotain jossa on alle 20 mittarissa. Kun vain pysyisi budjetissa..

    muut maksut, radalle en ole kyllä heti menossa, enkä tiedä olenko koskaan.. en ole kilpailuhenkinen ihminen, enkä itseasiassa edes hurjastelijamallia . Satun vain pitämään tuon tyylisestä vehkeestä ja onhan se kiva että on sitä reserviä jos alkaa siltä tuntumaan.. on se nätti

    Tämän homman olen kyllä jo pienessä päässäni todennut järjettömäksi mutta eipä ne järkisyyt ole aina, ainakaan nyt, ensimmäinen valintaperuste. Vaikkakin se järkevämpi puoli aivoista pistää kovin vastaan

    huolto, njuu eipä nuo mitenkään yllättävät ole, muutoin kun tiheiden huoltovälien osalta

    pyörävalinta, tässä tulee ongelmaksi kun ei ole vielä sitä korttia niin hankala testata Tämänkin kulut tulee vielä kaikkien muiden päälle. Ikää nyt 21 joten juuri saan ison A:n.

    EDIT: ja quotet perseellään.. olkoonsa



    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
  7. #7
    Itse olin viime kesänä samanlaisessa tilanteessa. Tosin rahat oli tiukemmassa, kun ei ollut varaa kuin '01 mallin GSX-R 600:een...

    Tosin olin lopuksi kiitollinen, että pidin pyöräbudjetin alempana ja varasin rahaa kaikkiin oheiskuluihin. Mitään kokemusta ei ollut pyöristä ikinä, mopolla tuli ajettua joskus reilu kymmenen vuotta sitten. Tein niin päin, että ostin ensin moottoripyörän toukokuussa. Lähes sokkona, ajamatta. Erittäin hyvä peli tosin löytyi ihan munkilla.

    Sit kun pyörä oli tallissa varasin ajan autokouluun, eli aloitin heti toukokuun lopussa. Ei kun sinne ja kuuden viikon päästä lappu oli räpylässä. Silloin alkoi ne kulut... ja hauskuus! *

    Vakuutukset:
    En muista bonareita, mutta vakuutukset on luokkaa 1000 EUR vuodessa.

    Varusteet:
    Kypärä, hanskat,nahkarotsi, kangashousut ja kengät vei aika tasan tonnin.

    Renkaat:
    Uudet renkaat jouduin ostamaan, töineen meni joku 350 EUR koko kierrokseen.

    Huollot:
    Yksi iso huolto mahtui siihen 8000 km mitä tuli ajettua. Hintaa sillä tosin suolaiset 400 EUR. Siinä oli tosin jotain extraa, eli mm. uudet pyöränlaakerit.

    Gaso + muut:
    Bensaan meni luokkaa 200 EUR/kk ja siihen muut kulut päälle.

    Lainaa kirjoitti
    Paljon olen kyseisestä menopelistä lukenut ja tuntuisi itselle aika hyvältä. Pidän kyykyn ulkonäöstä ja "tyylistä" mutta ajoasento hiukan jänskättää, itselläni kun on selkä aika paska. Järki pysyy (useimmiten) päässä joten tuskin ihan mahdoton ensipyöräksi? Kaikki varoittelevat että jos ostan pienemmän haluan heti ensi kesäksi isomman.. ja näinhän se varmaan on.
    Itse vähän pelkäsin samaa, mutta kyykky piti saada. Todella tyytyväinen olen ollut ajoasentoon, vaikka pituutta on 190 cm ja selkä myöskin romu. Tosin aikansa kesti ennen kuin kroppa tottui asentoon, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia.
    Itse ehdin ajaa 3kk ja 8000 km, mutta en vielä ainakaan kaipaa isompaa. Suurin viehätys ajossa on kuitenkin pienten mutkapätkien veivaaminen ja noilla pätkillä on kuskin ominaisuudet suurempi hidaste kuin pyörän teho tai ominaisuudet. *Tosin heti kun lompakko antaa myöden, niin K6--> 750 gixu tulee alle (tai sit '06 636 Kawa). *

    Mutta pääasia on se, että pirun hauskaa oli koko loppukesän. Harmittaa, ettei tullut hankittua pyörää aikaisemmin. Näin jälkikäteen en keksi parempaakaan tarkoitusta, mihin nuo rahat olisi laittanut!



    Suzuki GSX-R 1000 K5
    (ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
    (ex: Suzuki GSX-R 600 K1)
  8. #8
    Lainaa (Lowkku @ Tammi. 03 2008,15:51) kirjoitti
    radalle en ole kyllä heti menossa, enkä tiedä olenko koskaan.. en ole kilpailuhenkinen ihminen, enkä itseasiassa edes hurjastelijamallia * .
    Jep, eipä noilla perus rata-ajopäivillä saakkaan kilpailla. Eli ne on suunnattu puhtaasti ajoharjoitteluun. Missään muualla ei voi yhtä tehokkaasti opetella pyörällä ajamista, jarruttamista, kaarreajoa jne.

    Uusille harrastajille pitäisin noita ratapäiviä ihan pakollisina tapahtumina. Kuskit jaetaan vauhdin mukaan eri ryhmiin, mukana on kouluttajat jotka jeesaavat ja neuvovat. Kaiken lisäksi se on vielä sairaan mukavaa puuhaa. Kurki ratafoorumista lisätietoja, siellä myös kirjoiteltuna paljon muiden käyttäjien kokemuksia ratareissuista.
  9. #9
    Lainaa (Johu @ Tammi. 03 2008,15:20) kirjoitti
    Vakuutuksista:
    Liikenteeseen saat käytännössä tinkasemmalla sen -20%, ja kaskoon yleensä -50%
    Turvasta sai täysin uutena asiakkaana ilman tinkimistä suoraan (-05 pikkuninjan) liikennevakuutukseen -20%, ja täyskaskoon -70%.

    Mutu: Mulle jäi käsitys että liikennevakuutukseen ei saa antaa yli -20% alotusbonusta...?

    Ja kotivakuutus, joka korvaa sit ajokamppeet, makso joku 90e/v. Toi kotivakuutus oli muutenkin erittäin kattava vs hinta.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #10
    Lainaa (Johu @ Tammi. 03 2008,16:41) kirjoitti
    Lainaa (Lowkku @ Tammi. 03 2008,15:51) kirjoitti
    radalle en ole kyllä heti menossa, enkä tiedä olenko koskaan.. en ole kilpailuhenkinen ihminen, enkä itseasiassa edes hurjastelijamallia * .
    Jep, eipä noilla perus rata-ajopäivillä saakkaan kilpailla. Eli ne on suunnattu puhtaasti ajoharjoitteluun. Missään muualla ei voi yhtä tehokkaasti opetella pyörällä ajamista, jarruttamista, kaarreajoa jne.

    Uusille harrastajille pitäisin noita ratapäiviä ihan pakollisina tapahtumina. Kuskit jaetaan vauhdin mukaan eri ryhmiin, mukana on kouluttajat jotka jeesaavat ja neuvovat. Kaiken lisäksi se on vielä sairaan mukavaa puuhaa. Kurki ratafoorumista lisätietoja, siellä myös kirjoiteltuna paljon muiden käyttäjien kokemuksia ratareissuista.
    Täysin samaa mieltä Johun kanssa. Ja koska et Lowkku ole "hurjastelijamallia" * niin hyvin radalle sovitkin. Hurjastelussa tahtoo käydä niin että pyörä on kappaleina ennen kuin kuski oppii ajamaan * . Ajamaan opetellaan maltilla ja taitojen karttuessa nostetaan vauhtia hallitusti. Silleen ne ratapäivät menee.
    YZF-R1 -07

    "Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
  11. #11
    Lainaa (Johu @ Tammi. 03 2008,16:41) kirjoitti
    Lainaa (Lowkku @ Tammi. 03 2008,15:51) kirjoitti
    radalle en ole kyllä heti menossa, enkä tiedä olenko koskaan.. en ole kilpailuhenkinen ihminen, enkä itseasiassa edes hurjastelijamallia * .
    Jep, eipä noilla perus rata-ajopäivillä saakkaan kilpailla. Eli ne on suunnattu puhtaasti ajoharjoitteluun. Missään muualla ei voi yhtä tehokkaasti opetella pyörällä ajamista, jarruttamista, kaarreajoa jne.

    Uusille harrastajille pitäisin noita ratapäiviä ihan pakollisina tapahtumina. Kuskit jaetaan vauhdin mukaan eri ryhmiin, mukana on kouluttajat jotka jeesaavat ja neuvovat. Kaiken lisäksi se on vielä sairaan mukavaa puuhaa. Kurki ratafoorumista lisätietoja, siellä myös kirjoiteltuna paljon muiden käyttäjien kokemuksia ratareissuista.
    +1

    "radalle en ole kyllä heti menossa"-asenteeseen kannattaa tehdä välittömästi 180 asteen käännös, ja käydä ainakin kerran _opettelemassa_ moottoripyörän hallintaa ja ajamista.

    Se yks kerta yleensä avaa silmät ja huomaa kuinka täydellisen väärässä on ollut ennakoluulojensa/asenteen "radalle en ole kyllä heti menossa" kanssa.

    Ei sinne radalle mennä kilpailemaan eikä hurjastelemaan, sinne mennään opettelemaan (halusi tai ei, niin opetteluksi se menee). Ja jos ei muuta opi niin ainakin ihan vitusti nöyryyttä, koska jo se kerta _opettaa_ aika pahasti. Ai mistäkö tiedän...?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  12. #12
    Aloittajalle sen verran, että mene ihmeessä MP-messuille silloin tammi-helmikuun vaihteessa. Siellä on saman katon alla paljon ajovarusteita kokeiltavana, vertailtavana jne.
  13. #13
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Vinkkiä ajovarusteiden hankintaan:

    Osta kerralla kunnolliset, kerran se vain kirpaisee.. Halpoja/huonoja ei kannata hommata kolmea settiä ennen kuin uskoo. Niinn tein itse ja maksoin turhaa kaksi kertaa enemmän.

    Omasta mielestä kannattaa ostaa kunnon kulutuspalalliset nahat, tukevat kulutuspallalliset kengät, sade/syys- ja kuivan/kesäkelin hanskat, kunnon kypärä ja kunnollinen sadepuku. Ne maksaa hiukka enemmän kuin goret ja lapikkaat, mutta ajomukavuus on aivan eri luokkaa. Jos jotain sattuu, jäät todennäköisemmin ehjäksi. Ne rataretket rupeaa jossain vaiheessa kuitenkin himottamaan, ei sitten jää varusteita kiinni..

    Varustetarjouksia kyttäilemällä ja jättämällä suosiolla kalliit merkit hyllyyn, saa moisen setin noin tonnilla. Itse ostelin nuo nykyiset varusteet pikkuhiljaa kyttäillen ja todellakin se tonni taisi nipinnapin riittää, ja ihan laatukamaa on päällä..

    Nahkapuvun alle vielä kelin mukaan vaihtuvia kerrastoja (esim. hikipuku radalle, fleece kerrasto kylmiin keleihin ja windstopper pitkille matkoille..

    Kallista ja ihan järjetöntä puuhaahan tämä on, mutta juuri siksi se onkin niin hauskaa!




    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  14. #14
    Monia hyviä neuvoja tullut joista on varmasti apua. Radasta oli tosiaan ihan toisenlainen kuva. Se menköön tietämättömyyden piikkiin Pitänee pyörähtää tuolla MP messuillakin kun sopivan lähellä. Sekä tietysti paikallinen liike koluta läpi.

    Onko kenelläkään vinkkiä hyvästä liikkeestä jossa on paljon eri merkkejä ja malleja kokeiltavana? Mielellään jos olisi tässä Riihimäen lähettyvillä.
    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
  15. #15
    Varusteet kannattaa jo heti alussa hankkia kunnolliset. Ne kestää ja raha tulee käyttömukavuudessa moninkertaisesti takaisin. Kunnon kevyt kypärä, niin ei niskat väsy, korvatulppia, kypärähuppu tai buffi, kauluri kylmemmille keleille, lämpimät hankat ja kesäkelin hanskat, kunnon ajokengät, nahkapuku ja sadeasu tai goretexasu ja vielä kunnollinen selkäsuoja. Rahaa kannattaa varata vähintään n.1500 euroa.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  16. #16
    Sulla on ainakin oikea asenne aloitella harrastus. Tässä talven aikana on hyvä lukaista vaikka tämä opas, niin ei ole hanska hukassa ja saa vähän ajateltavaa. Linkki

    Sitten kun on kortti taskussa muistat kytätä täältä noita pääkaupunkiseudun ryhmäajeluja, niin tapaat porukkaa ja saat uusia ulottuvuuksia harrastukseen.

    Varusteista:
    Jos tuntuu liian suolaiselta laittaa heti kalliit, niin etsi laadukkaita käytettyjä. Niitä on silloin tällöin paljonkin tarjolla jos sattuu olemaan suht. "normikokoinen". Saat vähän käytetyt laatukamat halpojen hinnalla tai allekin.

    Kypärä kannattaa mielestäni ostaa uutena ja omaan päähän sopiva. Niistäkin on välillä huimia poistotarjouksia jos ei tarvii olla tän vuoden väritys jne..
    Ulkomailtahan löytää tavaraa edullisesti, mutta silloin pitää olla käsitys mitä on hakemassa. Tuon Org-shopin kauttakin löytyy monenlaista kohtuu hintaan ja jos liityt Motorgin jäseneksi saa muutaman pinnan vielä hinnoista pois edullisten ratapäivien lisäksi..
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  17. #17
    Taisit jo tietämättäs aloittaa....
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  18. #18
    Lainaa (Tumpp! @ Tammi. 03 2008,18:37) kirjoitti
    Vinkkiä ajovarusteiden hankintaan:

    Osta kerralla kunnolliset, kerran se vain kirpaisee.. Halpoja/huonoja ei kannata hommata kolmea settiä ennen kuin uskoo. Niinn tein itse ja maksoin turhaa kaksi kertaa enemmän.

    Omasta mielestä kannattaa ostaa kunnon kulutuspalalliset nahat, tukevat kulutuspallalliset kengät, sade/syys- ja kuivan/kesäkelin hanskat, kunnon kypärä ja kunnollinen sadepuku. Ne maksaa hiukka enemmän kuin goret ja lapikkaat, mutta ajomukavuus on aivan eri luokkaa. Jos jotain sattuu, jäät todennäköisemmin ehjäksi. Ne rataretket rupeaa jossain vaiheessa kuitenkin himottamaan, ei sitten jää varusteita kiinni..

    Varustetarjouksia kyttäilemällä ja jättämällä suosiolla kalliit merkit hyllyyn, saa moisen setin noin tonnilla. Itse ostelin nuo nykyiset varusteet pikkuhiljaa kyttäillen ja todellakin se tonni taisi nipinnapin riittää, ja ihan laatukamaa on päällä..

    Nahkapuvun alle vielä kelin mukaan vaihtuvia kerrastoja (esim. hikipuku radalle, fleece kerrasto kylmiin keleihin ja windstopper pitkille matkoille..

    Kallista ja ihan järjetöntä puuhaahan tämä on, mutta juuri siksi se onkin niin hauskaa!




    - T -
    Täysin samaa mieltä, osta kunnollinen nahkapuku + sadeasu.
    Itse ostin goret ensin, seuraavana kesänä oli pakko saada nahkapuku, koska mukavuus eri luokkaa + radalla tulee käytyä silloin tällöin harjoittelemassa.

    Kaikki rahathan tähän harrastukseen menee aina on ostettava jotain uutta, hanskaa, kypärää, alusasua....
    Mutta ei sitä enää ajattele kuinka paljon kaikki maksaa, se on vaan mukavaa uusia varusteita ja tinkii jostain muusta elämässä.
    AR125 -84 --> CBR600F -05 --> CBR1000rr -04/-05 --> GSX1300R K9 --> DR650RSE -93 --> XJR1300 -03
  19. #19
    Nahkapuvun kannalla itsekin olen varsinkin jos pyörä on sportti. Ihan jo asoasento on sellainen tiukkojen polvikulmien ym. kannalta, että hyvillä joustoilla oleva nahkapuku istuu tuossa päällä kuin huomaamatta.

    Itse asiassa riittävän hyvän nahkapuvun saa halvemmalla kuin yhtä hyvän tekstiilipuvun. Monesti poistavat nahkaisia tonnin merkkipukuja esim. 400e hintoihin. Vähän käytetyn saatat löytää jopa alle 200e. *Halvoissa uusissa tekstiilipuvuissa (200-400e) polvisuojat saattaa sojottaa tankkia kohti ja kiristää polvista tai sitten ne nousee lahkeista ylös ja tuuli lepattaa.. Näin niin kuin yleistyksenä.. Leikkaukset ja joustoresorit taivutuskohdissa on kaiken A ja O mukavuudelle.

    Sovittaessa muista testata puvun istuvuutta ajosennossa (eli niin kuin pinnistäisit pöntöllä kädet eteen ojossa.. ). Yksiosainen napakka nahkapuku on itseasiassa *seisaallaan aika v#ttumainen päällä, mutta tuossa sikiöasennossa pyörän päällä todella mukava ja huomaamaton. Suosittelen silti 2-osaista katukäyttöön.. (1-osaisissa ei ole yleensä mitään taskuja jne..)



    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  20. #20
    Komppaan edellisiä vastaajia, että ostaa kerralla hyvät varusteet. Itse ostin ekaksi halvan tekstiilipuvun, joka yllättäen osoittautui todella surkeaksi. Hiosti, suojat oli missä sattuu ja se lepatti tuulessa. Sitten ei muuta kuin nahkaostoksille ja pian päällä oli omasta mielestäni erittäin hyvä Sweepin Hawk, eikä maksanut kuin reilun 300 €uroa.

    Ja juuri kun kirjoitan tätä, niin posti toi Forcefieldin selkäpanssarin.
    Yamaha FZR 600 vm. 93 15.6.2007 -> 24.4.2008
    Suzuki GSX-R 750 K4 24.4.2008 -> romutettu 10.5.2008
  21. #21
    On tullut lueskeltua nahka vs gore keskusteluita jo jonkin verran. Onko kaksiosainen nahka hyvä jos siinä on esim. vetoketjulla kiinnitys, vai onko joitain parempia olemassa?
    Niin ja puvussa on ilmeisesti itsessään jo jonkinlaiset suojat, mutta jos on päällä yllämainittu forceshield tai muu vastaava härpäke (se jossa on muutakin kuin selkäpanssari. Kyseinen vehje mainittu jossain toisessa ketjussa) pitääko asun omat suojat poistaa? Tuskin niitä kaksia voi päällekäin pitää vai kö?
    Mielellään uutena ostan asun ja muut vermeet, sattuupahan varmasti sopiva kun on vertailukohteita vieressä ja osuu värikin kohdalleen. Onhan se uusi aina uusi Jos vaikka MP messuilta tarttuisi jotain kivaa mukaan.
    Ei taida syyshinnoin enää tähän aikaan vuodesta lähteä.
    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
  22. #22
    se "telttapohja"-panssari kannattaa tosiaan riipaista pois takin vuorin välistä joka tapauksessa, jos oikeaa panssaria käyttää. 1-osaisissa sellaista harvoin onkaan.

    Vetoketjulla kai noi yhteenliittämiset on yleisesti toteutettu. Niitäkin on vain monenlaista. Turvallisin on sellainen, missä kunnollinen vahva vetoketju kiertää koko vyötärön ympäri. Paljon löytyy myös sellaisia, joissa on vain 20cm pätkä selässä estämässä takin takahelman nousua ristiselän tasolle. Sellainen liitos ei paljon kaatumisessa pidä kappaleita yhdessä. Irtotakin ja housut ostaessa usein näkee noita lyhyitä vetoketjuja.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  23. #23
    ..ei rahaa ei korttia mut kyydis oon ollu ja kivaa on ollu..
    Palstakaupalla tosi hyviä ohjeita on kertyny, kokemusta ja näkemystä. Yhtä puuttuu ja joku vois senkin kertoa. *
    Pääset hyvään alkuun moottoripyöräilyssä imemällä itsees kaiken tiedon mitä tästä harrastuksesta on saatavilla ja aloittamalla jollakin ihan muulla prätkällä/mopolla kun suht kovakulkuisella kyykyllä. * Voi tuntuu tolta mut kivaa on vaikka ajais alkuun helpommalla pyörällä. Sillä ehtii oppia juttuja joita ei isolla kyykyllä ehdi omaksua ennen ku on myöhästä..
    Siitä sit siirtyilet sen tyyppiseen kulkineeseen mikä alkaa tuntua kutsuvalta. Kaikki ne kulkee *
    Suzuki
  24. #24
    Mä komppaan kanssa tuon nahkapuvun hankintaa. Kun sen on kerran päälleen pukenut ja ajanut niin goreista ei enää haaveile. Se on mukavampi päällä ja ihan oikeasti mieluummin kaadun (joku päivä niin varmaan käy) niin ehdottomasti nahat päällä kuin goret.

    Kadulle kaksiosainen toimii paremmin, niissä on yleensä edes pienet taskut pienelle lompakolle ja avaimille. Ja sen rotsin saa pois tauolla oikein kuumalla kelillä.

    Itselle tuli hankittua rei'itetty yksiosainen puku lähinnä rata-ajelua varten ja se on sen verran tiukka ettei ohutta kerrastoa enempää edes mahdu alle. Lämpimän keli verme siis. Taskuja ei oo mutta pitääpä investoida johonkin snadiin tankkilaukkuun jos tuolla mielii kadulla ajella.

    Kannatan kanssa ajatusta ettei köyhän kannata ostaa halpaa/huonoa. Ne haluaa kuitenkin päivittää nopeasti parempiin ja rahaa kuluu tuplasti. Ja hyvillä varusteilla ajamisesta nauttii tuplasti enemmän.

    Ja vielä viimeiseksi, älä tingi turvallisuudesta kamoja hankkiessa. Kunnon puku, selkäpanssari, hyvät kengät, hanskat ja kypärä on ihan perushankintoja itse kullekin. Hirvittää aina katsella farkut-lenkkari -yhdistelmiä liikenteessä.
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  25.  
  26. #25
    Niin, vaikea punnita onko esim. parikymppisenä tarpeeksi järkeä päässä selvitäkseen isommalla pyörällä aloittelijana? Minusta tämä riippuu täysin kaverista. Hyvä pointti mietittäväksi kuitenkin.

    Lisäksi kyykky on kaikkein kallein vaihtoehto ajatellen vakuutuksia, rengaskuluja ja ehkä muitakin huoltokuluja verrattuna vaikka johonkin tuplapitkän huoltovälin perusmatkapyörään..(kyykyt myös usein ahtaampia huoltaa->kalliimmat huollot..)
    Ehkä jopa luotettavuus ajan myötä voi olla heikompi korkeamman viritysasteen takia, jolloin pyörän pitäisi olla tosiaan uudempi, kuin jos puhuttaisiin yksinkertaisemmasta laitteesta. Lisäksi kilometrit pudottavat hintaa nopeammin kyykyissä kuin vaikka matkapyörissä.
    Se maksaako kesän 10tkm ajot neljä vai kolme tuhatta euroa ei liene enää kuitenkaan merkitsevää jos hommaan on päättänyt ryhtyä.

    Sellainen vinkki vielä pyörän valintaan, että jos vaan kärsivällisyys riittää, niin kannattaa ajaa paljon erityyppisiä pyöriä ennen kuin silmälaput ohimoilla iskee huomionsa siihen ainoaan "oikeaan". Näin saat ehkä käsityksen mikä olisi sopivin juuri sinulle. Mieli kyykkyyn saattaa jopa muuttua kun palaat tunnin lenkiltä niska krampissa ja lihakset turtana jännitettyä nopeusmittaria liikennevirrassa kun pyörä haluaisi väkisin mennä vauhdikkaammin. Kaikki alle 80-100kmh vauhdit kyykyllä on melkoista ajanhukkaa nautintomielessä, kun edes ilmanvirta ei tue ylävartaloa, vaan ranteet ottaa kaiken painon vastaan. (Ehkä vähän kärjistettynä, mutta... )
    Toisaalta laite voi tuntua alusta asti juuri oikealtakin ja kuka pakottaa ajamaan suoria kantateitä.

    Järki mukana, mutta ei haaveita kannata kuitenkaan tukahduttaa.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96