Itselleni kävi joskus 18-kesäisenä juuri kortin saatuani...
Olin kuskina palatessamme kavereitteni kanssa viikonlopun mökkireissulta. Kaverit takapenkillä olivat tietysti vielä sunnuntainakin pikku huppelissa, kesäloma kun oli, eikä kiirettä töihin tai kouluun... Ajoimme turuntietä Helsinkiin päin jossain Lahnajärven paikkeilla, kun edelläni ajeli kaksi rekkaa perätysten. Jonkun ajan päästä ohitin näistä toisen ja jäin näiden kahden väliin odottelemaan seuraavaa ohituspaikkaa...
Hetken päästä edelläni ollut rekka rupesi yllättäen hidastamaan vauhtiaan selvästi, ilman mitään sen kummempaa syytä siihen. Siis niin paljon, että jouduin jarruttamaan ihan tosissani. Takanani tullut rekka sen sijaan ei tuntunut vauhtia hidastavan, vaan läheni minua niin, että oli lopulta ihan puskurissani kiinni!
Ohittamaan en voinut lähteä, kun oli täysi työ pitää oma keula irti edellä ajavan takapuskurista sen edelleen jarrutellessa, saati, että olisin enää edes nähnyt sen takaa vastaantulijoidenkaan kaistalle, olisiko se ollut vapaa. En myöskään voinut itse jättäytyä yhtään kauemmaksi, kun takanani oli rekka heti metrin päässä... Tätä jatkui jonkun matkaa, ehkä noin kilometrin verran. Vauhtia oli kenties n. 40 km/h 80 alueella. Edettiin joka tapauksessa aivan madellen...
Tilanne alkoi oikeasti kuumottamaan, olo kun oli kuin sillipurkissa! Eikä minulla ollut hajuakaan, mistä koko juttu johtui. Kunnes sitten vihdoin tilanne purkautui, edelläni ajanut kiihdytti ja takanani ollut jättäytyi taaemmas. Minä sitten, heti tilaisuuden tullen, niin nopeasti kuin Corolla DX suinkin kiihtyi, suhautin ohi tuosta edellä ajaneesta rekasta ja painelin pakoon minkä kerkesin...
Juttu selvisi jonkun ajan kuluttua, sitä useaan otteeseen ihmeteltyäni. Takapenkillä istunut kaverini oli vitsikkäästi väännellyt naamaansa ja esitellyt keskisormeaan rekkakuskille sitä taaimmaista ohittaessani... Kun sitten jäin rekkojen väliin, olivat rekkakuskit varmaankin tehneet lällättimen välityksellä nopean sotasuunnitelman ja päättäneet antaa pienen opetuksen...
Oli oikeasti tosi lähellä, ettei tullut nyrkkitappelua tuon kuultuani... *![]()
Honda Vfr Vtec '04
On se niin väärin, kyllä se on komeeta jos 80tonnii raapii tietä jarrut pohjassa niin että mondeo meinaa päälle tulla. Aikanaan kun ajoin 22tonnii niin toivoin aina liukkailla ettei edessä kukaan tunaroi siihen aikaan raskaassa kalustossa oli hiukka pidemmät pysähtymismatkat. On se ollu nopeeta kehitystä kymmenessä vuodessa. Täytyy suitsalla ens suvena varmaan varoa.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Paikallisessa lehdessä oli, että olisi ollut normaaleilla tunnuksilla varustettu poliisiauto. Lisäksi ilmeisesti rekan jarruvalot eivät toimineet ollenkaan, joten tästä johtuen ilmeisesti noita lukkojarrutustilanteita syntyi... Tiedä sitten kumpi lehti mahtaa olla oikeassa.(Tape- @ Tammi. 02 2008,12:11) kirjoitti
Kyllähän noita perässähiihtäjiä maanteillä aina välillä näkee.
Vähän offtopicina; itse en roiku kenenkään hanurissa maantielläenkä muuallakaan
Tempasen aina hitaimmista ohi
Täytyy kyllä ihmetellä ns. "turvallisia kuskeja" jotka jumittuu hitaampien perään ja pitävät sitten olematonta väliä edessä olevaan sitä vähän alle sallitun ajaessaan. Tekevät ohitukset muilta "lähes" mahdottomaksi ja ajavat mielestään turvallisesti.
Entäs kun joku joutuu jarruttamaan, kun esim 20 auton letkan keskeltä joku kääntyykin vaikkapa vasemmalle pikkutielleovat sitten kaikki toistensa hanureissa
kiinni ja vaaratilanteita syntyy.
Menen aina näistäkin jonottajista ohi ja valot välillä vilkkuu, kun ajavat niin lähellä toistensaettei juuri tilaa väliin ole mennä. Näytän itse valoja merkiksi, että antakee latua
ja näin se homma etenee
![]()
FJR 1300 ABS PC III
Paljon kun ajelee, niin näkee tuolla tienpäällä kaikenlaista.
Ei minua ihmetytä ollenkaan, että kuskilla on mennyt hermot.
Monesti on ollut typeriä ohitustilanteita, joissa on sitten vastaan tullut tai ollut ohitettavana rekka.
Silloin on aina tullut mieleen, että itse niinkin olis jotenkin tilanteesta selvinnyt, jos se olis pahin visio tapahtunut, mut rekalla ei olis ollut mitään mahdollisuuksia..
Se on hiukan eriasia puikkelehtia henkilöautolla liikennevirrassa.
Mutta rekalla on rajalliset mahdiollisuudet selvitä tilanteista.
Matkalla Helsinki -Rovaniemi...luulen että joka rekalla on ainakin 10 vaaratilannetta ja lisäks muutama muu, joka panee puistelemaan päätään...
Veenelosen tarina oli hyvä...minäkin olisin hiukan kouluttanut takapenkin hassua kaveria ;)
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Tunnustetaan nyt: minä olen ollut joskus karavaanari! Vanhalla Lahdentiellä perääni takertui sininen paketti-mese. Väistin pientareelle, kuten oli tapanani. Ei mee ohi. Kinnaa keskiviivan viertä melkein Bürstnerin perseessä kiinni. Kokeilin ajaa uudelleen pientareelle, ja himmasin, mut ei. Lopulta sit joku amis-Mazda 323 pääsee ohi, ja apumies tunki paljaan perseensä (yllättävänkin) pitkälle avoimesta etusivuikkunasta!(varaeero @ Tammi. 04 2008,10:36) kirjoitti
On nuoret notkeita, ei minun selällä niin pienessä autossa moista saisi tehtyä. Mut pakko sanoa, että vit, siis harmitti. Ei se mun vika ollu! Tavallaan.
![]()
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Jeps ei ollut... Jonon tekee jonon toinen auto, se joka ei lähde ohi.(Skeleton @ Tammi. 05 2008,11:54) kirjoitti
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
muttakun mäkien puutteentakia kokonaispainox on lätkäisty 60 tonnia ja sen saa laittaa vaikka minkämoisen nallipyssynselkään kuhan vain akseleissa löytyy..ni ei pysty ei jaksa.(Puimurimies @ Tammi. 03 2008,08:12) kirjoitti
vauhti meinaa seilata.
noista jonoista...yleensä sen aiheuttaa toinen ja kolmasauto. tänne on pesiintynyt sellainen luruuttamisen kulttuuri. eli jos ei ole aikomusta ohittaa niin jätetään reilu väli edelläajavaan.
toisekseen...haitariliike on sitä pahempi mitä pitempi jono on. vielä jos etummainen huvikseen jarruttelee...
saatto olla poliiseilla jotain henkilökohtaista nytten pelissä...meinaan aika löysässä oli kortti...hieman kuin asenteet.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
täytyy muistaa, että on epäilty ja syytön kunnes oikeus toteaa ratkaisussaan syyllisyyden tai syyttömyyden.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Autoilija on aina syyllinen ja mopokuski on aina syytön. Sehän on täällä .org hiekkalaatikolla moneen kertaan todettu.(kawabata @ Tammi. 05 2008,14:51) kirjoitti
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Pointti kai kumminkin on ettei se ole yksityisen tienkäyttäjän paikka alkaa muita kouluttamaan tuolla tien päällä. Fakta on että tiellä liikkuu monentasoista ja tyyppistä kuskia, turha alkaa provosoitumaan.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Mikä on perässäroikkuja? Ei niitä ole täällä pohjoisessa. Jos ei pääse itse ohi tai karkuun, voi löysätä hiukan niin väliä tulee ilman, että joku työntyy siihen.