Moro!
Olen erittäin kiinnostunut hankkimaan siguni mukaisen pyörän, mutta olen epävarma kannattaako/onko järkeä hankkia ensimmäiseksi pyöräksi tuollainen K1200S. Ajokokemusta ei siis ole karttunut muutamaa hassua kertaa lukuunottamatta. Miten tuollaisella pyörällä pääsee harrastuksen alkuun? Kannattaisiko aluksi hankkia helpommin käsiteltävä, kevyempi mopo, jolla ottaa tuntumaa vai voiko tuollaisen kanssa päästä sinuiksi näin noviisikin?
Ikää minulla on kolmisen kymmentä eli järkeä on kertynyt *jo jonkin verran. Tiedostan siis etten ole mikään Rossi vaan aloittelisin rauhallisesti ja varmasti jonkun ajoharjoittelukurssin kautta. Koeajoin tuon pyörän syksyllä ja ihastuin siihen, mutta nyt mietityttää, onko tuo pyörä liian haastava aloittelijalle.
Ajattelin, ettei tarvitse ostaa isompaa pyörää sitten muutaman vuoden kuluttua, jos ostaa heti isomman.
Mitä mieltä siis olette, läikkyykö haaveeni pahemman kerran vai voisinko oppia ajamaan suoraan tuolla K1200S:llä? *![]()
Pikku aloittelijan virhe voi tulla isolla ja raskaalla pyörällä kalliimmaksi kuin pienellä ja pippurisella. Jos ainoa syy on ettet tahdo vaihtaa pyörääsi niin mielestäni se ei ole riittävä siihen kun ei välttämättä edes pala juurikaan massia. Ostat nyt yksityiseltä "järki" pyörän halvalla vedät keväällä muutaman kuukauden sillä, ja viet vaihdossa liikkeeseen ja saatat jopa saada enemmän kuin itse maksoit.
Toisaalta kaikella oppii. Muistutan kuitenkin että nimenomaan yksi syy siihen että rytisee on liian iso ja tehokas pyörä aloittelijalla ja siitä ei huudella aivan turhaan.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Kannattaa aloittaa edullisella käytetyllä pyörällä. Jos ostat ison ja hienon pyörän alkuun niin aika todennäköisesti se ensimmäisen kauden aikana on muuttunut edulliseksi käytetyksi pyöräksi :)
Jos sun etunimi on Topi, niin ruumiita tulee.
Se ensimmäinen konttaus on kuitenkin edessä todennäköisesti parkkipaikalla pyörää siirtäessä - vähemmän hatuttaa kun sen kolhun ottaa ns. perusmopoon ja sitten seuraavaa kertaa ei välttämättä heti tule.
SV 650:ssä on ollut omiin tarpeisiin tarpeeksi jännitystä ensimmäiselle (ja tn. myös toiselle) kesälle. Hyvä puoli on, että pyörän kanssa pääsi pian sinuiksi vaikka alkuun olikin melko jännittävää. Varmasti sitä olisi isommallakin päässyt vauhtiin, mutta eipähän tarvitse ihan samaan tapaan varoa alkuun.
Varmasti sitä selviää isollakin pyörällä, se on itsestä kiinni kuinka se vaikuttaa siihen uuden harrastuksen aloittamisen nautintoon.
Ota se bemun kuusjapuolikas ja harjottele sillä, helppo ajaa. Meinaan jos bemua halajat.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
No jos olet sen ajanut jo etkä tuntenut itseäsi väärään paikkaan eksyneeltä niin mikä ettei.Melkein kaikki jotka saivat suoraan ison kortin aikoinaan aloittivat suoraan silloin"isoilla" pyörillä.Järjen käyttö on suositeltavaa oli mopo minkäkokoinen vaan.Kyseinen pyörä on kyllä asiallinen laite,oma kokemus on yhden lainan (2 vrk.) mittainen. Luonnollinen poistuma hoitaa jos limiitti ylittyy..
Ehkä lähtisin itsekin ensin kevyemmin käsiteltävällä pyörällä. Tehoilla ei mielestäni niinkään paljon ole väliä (paitsi vakuutusmaksuissa)...kaikkihan on kiinni siitä, miten niitä käyttää. Ketterämpi pyörä on vaan mukavampi käsitellä alkuun.
Jos BMW:llä haluat ajella, niin olisko F800 S/ST sopiva alkuun?
Tosin ne on vielä niin uusia, että tuolla ylempänä esitetty hyvä idea järkihintaisen käytetyn hankinnasta nyt ja vaihdosta myöhemmin ei varmaankaan onnistu niillä.
Life is not a spectator sport!
Itse aloitin moottoripyöräilyn tänä kesänä omalla pyörällä.
Joskus kymmenen vuotta sitten ajellu paljon kavereiden pyörillä.
Sen jälkeen vain noin kerran kesässä päässyt ajeleen isolla pyörällä.
Asiaan Eka pyöräni oli 1200S Bandit.
Hyvin on mennyt eli hengissä ollaan.
Joskus jotain "rajoja" kokeilut mutta ei lähelläkään minkäänlaisia OHO tilanteita, paitsi tietysti sinivuokkojen kanssa.
Vasta noin Lokakuussa rupesi tuntumaan siltä et nyt tää sujuu hyvin, onneksi tuli talvi väliin.
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Siitä vaan ostoksille. Toi Bemu on järjettömän hyvä pyörä. Ja olettaisin sun olevan jo sen verran rahoissasi/järjissäsi, että tommoiset kaatumisen aiheuttamat pikku naarmut ei rassaa lompakkoa tai vie yöunia. Hyvä pyörä aiheuttaa hyvää mieltä ja kuten sanoit, niin tosta pyörästä on sulle iloa moneksi vuodeksi.
Toi K1200S on niin makee peli, että veikkaisinpa pienempien pyörien tuntuvan aika äkkiä singereiltä siihen verrattuna.
Kokoonsa nähden se on uskomattoman helppo käsitellä, joten mun mielestä ei muuta kuin ostoksille vaan.
Ehkä olen vain huono kauppamies, mutta mun kokemusten mukaan rahaa palaa sitä enemmän, mitä useammin pyöräkauppoja tekee. Tosin mulle iskeekin aina uuden pyörän jälkeen sellainen "keskikallis varustelukierre"![]()
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Toiset ostavat ja ajavat millä haluavat AJAA , mutta kukaan ei aja tai osta sitä mitä "asiantuntijat" suosittelee!!
Eikö niin *
Jonninjoutava ,mutta asiallinen kysymys *
Ei kukaan aikuinen ihminen valitse pyörää/autoa toisten ihmisten suosituksen tai "hyväksynnän" mukaan,et mikä sulle tai jollekkin sopii *![]()
Varsinkaan kun kyseessä on kysyjänä AIKUINEN mies!!!
Ei sulle ole liian tehokasta tai painavaa pyörää tehtykkään,kunhan et itse luo sitä mielikuvaa *![]()
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Jos olet iso kaveri, jolla on voimaa ja massaa (ja hiukan järkeä/itsesuojeluvaistoa), niin S:ä on varmaan kiva vaikka ekaksi pyöräksi.
Jos olet pienempi ja kevyempi, niin kannattaa hankkia joku kevyempi ja halvempi ensikesäksi ja tuumata sitten lisää, kun on 2-5000 kilsaa takana.
Suoralla tiellä kaikki on OK, mutta hiljaa liikkuessa ja parkkipaikalla sattuu vähemmän vahinkoja (ja hävettää vähemmän), kevyemmän pyörän kanssa.
FIN_GSer
Kiitoksia kovasti kommenteista.
Itse sen päätöksen tietenkin teen, halusin vaan asiantuntijamielipiteita, aiemmat kun olen saanut parilta motoristikaverilta ja kovasti värittyneitähän ne (mielipiteet) tuppaavat olla.
Olen ihan kai "normikokoinen" 184cm, ~85kg eli jalat yltää maahan ja vähän on voimaakin pyörää vääntää.
Pyörän vaihtaminen ei ole ensimmäisenä mielessä vaikka useiden laitteiden kanssa ajelu varmasti avartavaa olisikin. Tarkoituksena olisi ajella tuolla (jos siihen nyt siis päädyn) useamman vuoden (=>5v), mutta sitä kokemusta ja taitoa kun ei saa kaikenlaisten luistonestojen, ESA:n, rengaspaineantureiden ym. lisävarusteiden lisäksi mukaan vaikka kuinka haluaisi.
Lähinnä tietoa siitä, millä pyörillä ihmiset ovat harrastustaan aloitelleet ja mitä hyviä/huonoja puolia niihin on liittynyt e.g. Bandit78 kuulisin mielelläni lisää.
Itse alottelin Yamaha Fazer 600:lla, pari kautta meni sillä ihan hyvin kun aikaisemmin ei ollut ajettu kuin mopolla ja siitäkin oli 15+ vuotta aikaa... sitten iski sula hulluus ja pyörä vaihtui Yamaha R1:seen, kolme kautta meni sillä ja nyt onkin sitten palattu järki hommiin eli kaksi kautta takana BMW K1200LT:llä.
Hyvää tuossa polussa oli kyllä se, että tuolla fasulla oli hyvä ja helppo ajaa, kevyt käsitellä mutta puhtia oli kuitenkin ihan mukavasti. R1 oli vähän samaa kategoriaa, mutta tehoja tuplaten... Nyt voikin sitten vain rentoutua nauttimaan ajosta LT:llä, mutta en kyllä tuon kokoluokan pyörää olisi ensimmäiseksi hankkinut, parasta oli harjoitella ensin tuollaisilla *helpommilla*.
Mutta kuten sanottu, ajokokemusta aikaisemmilta vuosilta ei oikein ollut, mutta fasulla niitä sai ihan mukavasti. R1 olikin sitten jo ihan jotain muuta...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Järjen kanssa kun alottelee, ei pitäis ongelmia olla. Iästäsi päätellen olet ajanut autokoulussa ison A:n ja vielä hieman muitakin pyöriä.
Painoahan tossa on about samat kuin kaikissa muissakin yli 1000cc sport-touringpyörissä. Suurin ero taitaa olla pitkässä akselivälissä, joka saattaa vaatia paneutumista mutka-ajossa.
Hieno fillari kaikenkaikkiaan, ei mitään valittamista mulla 2½ kesän jälkeen.
Mielipiteitähän on monia kun kysytään, mutta ite päätät ja vastaat tekemisistäsi. Valinta on sinun![]()
Itse ajelin lähes kesän kawan er 5 ja hyvänä puolena mainittakoon kahden kaadon ja yhden kolarin aiheuttamat olemattomat korjaus kulut. Tosin kolari meni vastapuolen piikkiin. Kumpikin kaato oli aloittelijan virhe katupyörällä lähes kävelyvauhdista. Kokoa ja voimaa löytyy 180cm / 98 kg puhdasta suomalaista voimaajoten tekniikka asioihin ei voima päde. Itsellä on aikaisemmin ollut kurapyörää ajossa ja siitä toki oli apua, mutten silti nähnyt järkeä hakea katupuolelle voimaa ja tehoa heti alkuun aivan uskomattomia kun tiedossa oli suuri reikä pään kohdalla ja huonot ajotaidot. Ajattelin siis opetella eka ajamaan tehotomattomalla pärrällä ja taidon kehittyessä siirtyä isompiin pyöriin. Kannattanut tai ei turvallisuuden kannalta, mutta ainakin montaa ajokokemusta rikkaampana. Suosittelen aloittelijalle erilaisia ajokouluja jossa oikeasti oppii hallitsemaan pyöränsä. Sillä paras suoja on hyvä peli silmä ja siihen liitettynä pyöränsä hallinta, sitä eivät voita mitkään ajovarusteet! Nimenomaan ääritilanteissä iso pyörä paljon tehoja ja olemattomat ajotaidot ovat ne jotka saavat jäljen näyttämään rumalta.
Kiihdyttää osaa jokainen, mutta jarruttaminen on paljon vaikeampaa, varsinkin silloin kun se pitää tehdä yhtä äkkiä ja olosuhteita ja paikkaa ei voi itse valita. Myöskin kaarreajon salaisuuksiin tutustuminen auttaa monessa.
Minulta ei muuta kuin mukavaa hyvän harrastuksen pariin tulemista. Suosittelen nauttimaan niistä ensimmäisistä epävarmuuden viikoista täysin rinnoin, niitä kun ei saa enää koskaan takaisin![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Järki kun kädessä niin kahvankäännöstä se ryssiminen lähtee. Tuttavani 63 vee aloitti mopoilun ekan pyörän jälkeen joskus 60luvun alussa viimekesänä 05 fjr 1300sen sarvissa ja hyvin on mennyt. Pitkällä reissulla huomasi että lievää kanttiarkuutta oli tiukimmissa mutkissa kun vauhti putosi mutkaan tultaessa ja sadesäällä sai odotella. Sitten kun ajeli minun transalpilla niin perässä ei meinannut pysyä, kehui keveäksi kääntää nelinumeroisella tiellä. Ilmeisesti ison pyörän massa ja voima veti turhan kunnioituksen päälle. Eipä silti, toiset vois sitä kutsua järjenkäyttämiseksi.
Siitä vaan jos siltä tuntuu, todennäköisesti saat parhaan pyörän millä ikinä tulet ajamaan. Tässäkin harrastuksessa kalleimmat hankinnat ovat ne jotka tehdään kahteen kertaan.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Terves!
Itse mietin samaa asiaa kesän loppupuolella ollessani hankkimassa ensimmäistä pyörää. Ikä myös n.30 ja viimeksi ajanut kevarilla 10 vuotta sitten. Tutuilta motoristeilta kyselin mielipiteitä sopivan kokoiseksi aloittelijan pyöräksi, ja kuten täälläkin osa sanoi että osta hieman pienempi ja tehottomampi peli aluksi ja vasta sitten se varsinainen pyörä, toiset taas olivat sitä mieltä että ei kuutioilla sinällään ole väliä kunhan pyörä tuntuu itsestä sopivalta ja sopii käyttötarkoitukseensa.
Vastauksista yhtään apua saamatta, katselin itseäni kiinnostavia pyörämalleja (niin käytettyjä kuin uusiakin, 600 - 1200 kuutioisia) ja kävin koeistumassa ja koeajamassa. Samalla sai tilaisuuden jutella myyjien kanssa ja itse koin että hyvää palvelua ja tietoa pyöristä ja niiden ominaisuuksista oli saatavilla useista liikkeistä pääkaupunkiseudulla.
Loppujen lopuksi valinta osui käytettyyn K1200RS:ään, jolla ehdin ajaa vajaan kuukauden ja reilu 3000 km:ä ennen talvisäilytykseen laittoa, ja ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Mukavaa matkantekoa ja lähinurkissa pyörimistä sopivassa suhteessa. Todennäköisesti ensi kesänä radallekin oppimaan lisää, liikenteen seassa ei kiinnosta rajoja hakea. Vaikka RS:kään ei ole ihan sieltä kevyimmästä päästä, en ole ongelmaksi sitä kokenut. Varsinkin kaksipäällä ajettaessa on plussaa kun ei huoju eikä heilu turhia. Vastineeksi taajamissa ja alhaisissa nopeuksissa hieman kankean oloinen, mutta siinähän sitä mukavasti saa hidasajoharjoituksia samalla. Joku jo pelisilmästä ja tilannenopeuksista kirjoittikin ja samaa mieltä niiden tärkeydestä.
Omasta puolestani voin suositella juuri sellaisen pyörän hankintaa joka sinusta parhaalta tuntuu, kuutioihin katsomatta. Ja ne kunnon ajovarusteet kans jos kuitenkin käy niin että sattuu konttaamaan!
Ei muuta kun hyviä kauppoja tekemään!
![]()
Honda CBR 600RR - 15
En ymmärrä mitä pahaa mopottimien vaihtamisessa on? Sehän on vaan kivaa vaihtelua. Rahaa tässä harrastuksessa palaa joka tapauksessa enemmän tai vähemmän.
En suosittele ison mopottimen hankkimista ensimmäiseksi kaksipyöräiseksi. Kyllä se on viisaampaa, helpompaa ja edullisempaa opetella ajaminen kevyemmällä, halvemmalla ja tehottomammalla mopottimella.
Kyllähän se tahtoo olla ainakin omalla kohdalla niin, että köyhänä pitää ottaa kerralla oikea vaihtoehto. Ei mun persaukset kestä vaihtaa joka vuosi uuteen fillariin, ei edes uuteen käytettyyn.
Kunnon pyörä vaan alle ja järki käteen. Nykyään on niiiiin monta kerhoa, jotka antaa kyllä pientä korvausta vastaan todella hyvää koulutusta pyörän käsittelyyn ja liikenteessä ajamiseen että siitä se tuskin jää kiinni se hengissä/terveenä pysyminen! Tulee se koulutus mun mielestä halvemmaksi kuin itseopiskelu pyörää välillä vaihtaen.
Nyt 2 vuotta MP:n sarvissa ikää 43 vuotta, ei aikaisempaa kokemusta moottoripyöristä eikä moposta (=minulla oli ankea nuoruus)
2006 tammikuu:
Unelmien toteutus 1. moottoripyöräni: Suzuki DL650 V-Strom.
Otin pari autokoulutuntia alkuun + pääsin Pohjolan Mika Kallio Ajokouluun (1 päivä). Ensimmäisenä kesänä tuli 15000 km ajoa. Tämän hyvän pyörän piti olla pitkäaikainen sijoitus ns järkipyörä, mutta toisin kävi. Myöhemmin kesällä tuli tarve saada "sielullinen pyörä" ja pikku SuZuki alkoi tuntua "naisten pyörältä". Tästä alkoi uuden pyörän hankinnan perustelu kotona. Tarpeeksi keksin turvallisuuteen liittyen ABS jarrut ja kardaanivedon. PYÖRÄN VAIHDOSSA EI OLLUT MITÄÄN JÄRKEÄ, MUTTA ......
Pyörä vaihtui lokakuussa 2006 BMW R1200GS:ään alavatsan tunteen ohjaamana. Kesä 2007 oli todella kivaa ja mittariin tuli 25 000 km, upea pyörä isolle miehelle.
Omasta mielestä minullakin on malttia, rauhallisuutta ja järkeä, mutta poikamaiset pirun sarvet näyttävät nousevan väkisin päähän joskus yksin ajellessa.
Jälkeen päin analysoituna 1. kaatumiselta säästyin, kun aloitin pikku pyörällä. Tein rajun kiihdytyksen märällä asfaltilla takapään pidon irrotessa lievästi, mutta onneksi pyörässä ei ollut tällä kertaa liikaa tehoa
Jos olisin aloittanut V-Strom 1000:lla ajaisin tällä pyörällä luultavasti vieläkin. Tämä olisi ollut riittävän miehekäs ja Rahaa olisi säästynyt PALJON.
Yhteenvetona pyörää ostettaessa/vaihdettaessa uuden pyörän varustaminen mieleiseksi polttaa rahaa helposti 1500-3000 €.
Jos aloitat riittävän suurella pyörällä ja RAUHALLISELLA KAASUKAHVALLA säästyy ainakin rahaa + osallistu ulkopuolisten järjestämiin ajoharjoitteluihin korostettuna HIDASAJO + VASTAOHJAUS.
R1200GS
Jos kerran koeajokin jo sujui ongelmitta ja tuntui hyvältä, niin ei varmaan ole esteitä pyörän hankinnalle. Muutenkin sulla tuntuu olevan järkevä asenne harrastuksen aloittamiseen.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Mopojen vaihtaminen se vasta on kivaa...(MagnaMan @ Marras. 28 2007,10:00) kirjoitti
Monenlaista sitä tullut kokeiltua, välillä hitaampaa, nopeempaa, raskaampaa, kevyempää jne.
Nimim. 5 vuotta, 5 uutta mopoa.
Kyllä niin on! nimim kolme kautta ja seitsemän pyörää(Köpi @ Marras. 28 2007,10:33) kirjoitti
Tällä nykyisellä saattaa jopa mennä kokonainen vuosi.
m 72 projekti
Pakasta revittyjä 7?(rammus @ Marras. 28 2007,10:48) kirjoitti
![]()
Itse päädyin siis Bandit1200 alussa tietysti varovaisuutta, mutta onhan se kiva kun kakspäälläkin voi kääntää kahvasta ja suorittaa "turvallisen ohituksen".
Ensi alkuun ajelin suhteellisen rauhallisesti käyttäen pyörän tehoista n 70-80%.
sitten vaan pikkuhiljaa mutkiin nopeampaa ja opetellen vastaohjausta,jarrutusta suoralla/mutkassa.
Radalle menen varmaan ensikesänä hakemaan lisää oppia käsittelyyn. Oppii varmaan enemmän kun on jo 10tkm takana maantieajoa.
Kaikki on itsestään kiinni jos ajaa kaverin kanssa muistaa omat rajansa ja ainahan voi ja pitää kysyä neuvoja.
Suosittelen isoa pyörää alkuun mutta vain jos itse koet olevasi valmis opettelemaan ajamaan sillä.
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Pakasta revittyjä on ollut vain kaksi, ne kun ovat myrkkyä usein vaihtavalle.(Köpi @ Marras. 28 2007,11:05) kirjoitti
m 72 projekti
Hmmm. Itse aloitin suoraan Hayabusalla. Kauden saldoksi tuli 10tkm ja kahdet renkaat. En kokenut valintaa missään kohtaa vääräksi. Jos 600:lla olisin aloittanut, niin taatusti olisi tullut vaihto eteen saman kauden aikana. Eli ehdottomasti otat sen mikä tuntuu hyvältä ja jossa riittää potentiaalia pidemmällekin.
Suzuki GSX-R1000 K9
Suzuki GSX-R1000 K8
Suzuki GSX1300R Hayabusa K8
Suzuki GSX1300R Hayabusa K6
Ensimmäinen pyöräni oli oli vajaa 1000- kuutioinen naku. Pienempi pyörä olis mennyt vaihtoon muutaman kuukauden jälkeen. Nyt säästyi rahaa, aikaa ja vaivaa. Osta se bemu vain, käyt ajaas muutaman tunnin ajoharjoittelut autokoulus ensin ja sit maltilla matkaan. Heti kun pyörän kans on sinut, niin moottoriradalle hitaaseen ryhmään harjoittelemaan.
Kyllä se konttaaminen onnistuu pienemmälläkin ensipyörällä. Voipi olla että iso pyörä pitää pelkokertoimen sopivan korkealla ja alku tulee otettua hieman rauhallisemmin...
<p>...</p>