Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 59:een 59:sta
  1. #31
    Lainaa (hra1150 @ Tammi. 05 2008,19:16) kirjoitti
    Hän kertoi, että sopivan moottoriöljyn saatavuus BMW moottoripyöriin ei hänen käsityksensä mukaan lähitulevaisuudessa ole rajoitettu.
    Jaa, mitähän toi tarkoittaa?
    "Saatavuus ei ole rajoitettu"

    Saahan sitä öljyä kaupasta.
    Tuota mun käyttämää halvinta, Neste 20-W50 öljyä ei kyllä aina ole kaikilla Nesteen huolto-asemilla. Joutuu joskus etsimään.

    Pekka
    Pekka
  2. #32
    Kokemuksieni mukaan öljynkulutus on hyvin niissä haarukoissa, missä muillakin: enimmillään on vaihtovälillä pitänyt lisätä 0,5 litraa ja voiteluaineena olen käyttänyt Bemarin omaa 20w-50:stä.

    Suurempi murhe sen sijaan koitui osaamattoman huollon tekemästä ylitäytöstä R 1100 GS:ssä. 1100:ssa ylimääräinen öljy haki tiensä kytkimelle ja sen seurauksena sitten meni kytkin vaihtoon. Eli 'varmuuden vuoksi' ei kannata ainakaan ylitäyttää.

    -hessu-
  3. #33
    Tarkoittaa lippumerkkini sitä, että öljyn saatavuus/öljynkulutus ei ole BMWN omistajan keskeinen ongelma.

    Keskustelunaihetta en ole koskaan ymmärtänyt, ellei se ole verhotusti jotain tällaista: "eikö ne pytyt kestä edes miljoonaa?"
  4. #34
    Keskustelun aihehan oli bokserin öljynkulutus. Ja öljyä se kuluttaa - enemmän tai vähemmän, olosuhteista ja yksilöstä riippuen. Aina kuitenkin enemmän kuin "Japanilainen perus-nelari".



    <p>2002-2014</p>
  5. #35
    Lainaa (C-A-D @ Tammi. 05 2008,20:57) kirjoitti
    Keskustelun aihehan oli bokserin öljynkulutus. Ja öljyä se kuluttaa - enemmän tai vähemmän, olosuhteista ja yksilöstä riippuen. Aina kuitenkin enemmän kuin "Japanilainen perus-nelari".
    Jaa, tiedetään. Ylen johtaja sanoisi tähän: "sfw?"

    edit: puhutaan fingerporillisista uljua, eikö?



  6. #36
    hra1150, olet kyllä siinä oikeassa, että ei tuolla oikeasti niin kauheasti ole väliä. Joku desi ( tai vajaa litra ) 10.000 km:n vaihtovälillä ei paljon maksa.

    Kunhan ette täytä turhaan liikaa öljyä sinne moottoriin, jolloin kytkin voi vaurioitua, kun öljy valuu stefan läpi kytkimelle.

    Pekka
    Pekka
  7. #37
  8. #38
    Silläkin uhalla, että menee jankuttamiseksi. Noi on yksilöitä, eikä kaikissa puhuta fingerporillisista. Jo se, että sitä joutuu lisäämään vaihtovälillä on monelle iso ihmetyksen aihe Jaappanilaisten jälkeen.

    Se, että ohjekirjan mukaan niinkin naurettava kulutus kuin 1l/1000km on mukamas normaalia, kertoo siitä että ovat ilmeisesti saaneet paljon kyselyjä ja joutuneet käymään monta kinaa siitä mikä on "normaalia" ja mikä ei. Ovat siis halunneet sanoa, että "menee sitä".



    <p>2002-2014</p>
  9. #39
    Lainaa (C-A-D @ Tammi. 06 2008,12:28) kirjoitti
    Silläkin uhalla, että menee jankuttamiseksi. Noi on yksilöitä, eikä kaikissa puhuta fingerporillisista. Jo se, että sitä joutuu lisäämään vaihtovälillä on monelle iso ihmetyksen aihe Jaappanilaisten jälkeen.
    Ei ehjän bokserin öljynkulutuksilla ole tosiaan moottoripyöräilyn kustannuksiin mitään merkitystä. Useimmat öljytiiviit koneet törsäävät pelkkään bensaan enemmän kuin taloudellinen BMW boxer bensaan + öljyyn yhteensä. Ja lisättävä öljy on halpaa.

    Mutta se että kotona autokatoksen tasaiselle betonille parkkeeratun pyörän öljysilmästä näkyy mitä milloinkin on ärsyttävää. Ainakin sellaiselle, joka on tottunut ajamaan moottoripyörällä, johon ei öljyä huoltojen välillä lisäillä ja autolla, johon ei lisäillä edes lähes 400 tkm ajettuna.

    BMW boxer saattaa hyvinkin mennä kolistella pidemmälle kuin useimmat muut mopot. Ainakin jos verrataan nopeakäyntisempiin mopoihin eikä suunnilleen boxerin punarajalle rajoitettuihin kuten vaikkapa Yamaha FJ&reg; tai Pan.

    Ajattelutavasta kertoo jotain se, että Suzukiini piti 40.000 jälkeen jo lisätä hiukan, jos kävi radalla. Tuo on Banditin tunnettu tyyppivika. Omani oli siis tuota 2002 mallia, jonka kovassa ajossa ilmennyt pari desiä / huoltoväli öljynkulutus oli niin suuri vika, että tehdas muutti mäntien ja renkaiden rakennetta 2003 malliin. Hamamatsussa ajateltiin ettei öljytulppaa tarvi avata muiden kuin huoltomiehen.

    Nyt taas Bemun vaihduttua Hondaan ei öljyihin kosketa huoltovälillä. Miksi pitäisi? Huoltomieshän ottaa vanhan öljyn pois ennen uuden lisäämistä, joten koneessahan on aina oikea määrä öljyä.

    Ärsyttävää on siis se, ettei koskaan tiedä milloin tarvii lisätä, joten akselivetoisessa pyörässä pitää vaan olla öljypullo aina mukana, koska kovassa ajossa sitä on lisättävä yhtä usein kuin ketjurasvaa ketjuvetoiseen. Kirjaimellisesti totta, sillä minunkin neitimäinen hiiviskelyni Kemorassa pudotti 3/4 tarkistuslinssin tasolla olleen öljynpinnan näkymättömiin.

    Ja sitten nämä sisäänajot. Nykyaikana tehdään moottoreita, jotka ovat öljytiiviitä kuin lasipullo, sisäänajosta riippumatta.

    Asia tässä on se, että öljyyn pitää kiinnittää huomiota. Se ei ole iso asia, ei vaikeaa eikä varsinkaan kallista. Mutta muuten erittäin huolella (pl. user interface) mietitystä pyörästä juuri tämä osa antaa vanhanaikaisen vaikutelman.

    Öljynlisäys on vähän kuin sisätiloissa tupakointi. Ei se suuri synti ole, mutta se tuntuu tavattoman vanhanaikaiselta sellaisesta joka ei sitä ole 70-luvun jälkeen kokenut.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  10. #40
    Lainaa (hra1150 @ Tammi. 05 2008,20:37) kirjoitti
    Keskustelunaihetta en ole koskaan ymmärtänyt, ellei se ole verhotusti jotain tällaista: "eikö ne pytyt kestä edes miljoonaa?"
    Ainakin omalta osaltani täysin päinvastoin:

    Miksei niitä voi uutena koota niin tarkasti, ettei yksikään yksilö kuluttaisi öljyä?

    Ei se minua paljon lämmitä, jos muiden Bemarit eivät kuluta öljyä.

    Asiaa ihmetellessäni minulle kerrotaan yleensä ensiksi kuinka sisäänajo puuttuu, mittaan öljytason väärin, käytän vääriä öljyjä ja epäillään minun pysäköivän pyörän aivan sopimattomalla tavalla siihen tehtaalla kiinnitetyn sivutuen varaan.

    Honda ei vaadi minua sopeutumaan tekniikan ehdoille, vaan sallii minun ajaa ja huoltaa kuten itse katson sopivaksi.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  11. #41
    Voi se Hondakin kuluttaa öljyä. Ostettaessa mittarilukema n.24000 km. Söi öljyä n.0,5l /vaihtoväli. (6000 km) eli sen verran piti kaataa lisää öljynvaihtojen välillä. Myytäessä mittarilukema oli 130000 km. *Öljyn lisäys tarve ei muutunut miksikään em. ajomatkan/10v:n aikana. Ja pyöränä oli CBR1000 -89
    Pyörät on tehty ................
  12. #42
    Off topic: Olen joskus vähän ihmetellyt joillain keskustelupalstoilla sitä kuinka paljon huomiota saa öljylaatu ja kulutus, noin niinkuin kustannusmielessä. Eli joskus tunnutaan valittavan sitä että laatuöljy maksaa 10 € litra ja halvemmalla saa vaikka moponetistä tai mistä jotain työkonediiselmoottoriöljyä. Kun ensin hankkii vaikka 10 tuhannella €:llä pyörän, parilla tonnilla ajovarusteita ja kenties maksaa vielä 500 € vuodessa huolloista, niin eikö se ole ihan sama maksaako vuoden aikana lisätyt öljyt 5 vai 20 €.

    Velipoika kerrankin yritti säästää, laittoi jytäjammuun halvinta mitäliemoottoriöljyä, ja niin hajosi kytkin kun alkoi luistaa.

    Mikä voitelee parhaiten ja on parasta moottorin iän kannalta, onkin sitten paljon mielenkiintoisempi kysymys. Siinä varmaan kannattaa noudattaa valmistajan suositusta. Tosin näissä puimureissa se johtaa just siihen Delvacin käyttöön...
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  13. #43
    Niin, jaa vainiin. Herralle Hannu59 muutama tosiasia.

    Kaikki moottorit kuluttavat moottoriöljyä. Mainitsemiasi täysin tiiviitä "pullomaisia" moottoreita EI ole olemassakaan. Jos öljyn pinta ei vajene, menee palaneen öljyn tilalle jotakin mikä pitää öljynpinnan samana, esimerkiksi bensiiniä, tai jotain muuta epäpuhtautta. Ilmajäähdytteinen bokseri nyt vain sattuu moottorityyppinä kuluttamaan enemmän öljyä kuin jotkin muun tyyppiset moottorit, miksi se olisi "vanhanaikaista". Olen kuullut että jotkin uudet autotkin kuluttavat melkopaljon moottoriöljyä.

    Se että kemorassa "neitimäisesti hiiviskellen" olisit kuluttanut mittasilmän mukaan 3/4 mitta-asteikosta öljyä, on täyttä paskaa. Tässä kohtaa tulee mieleen se että osasitko tosiaan tarkistaa bmw:si öljyt oikein??

    Millätavalla on "ärsyttävää kun ei tiedä milloin joutuu lisäämään öljyä". Jos jonkin myllyn kulutus on vaikka 0,1l/1000km, niin siitähän on helppo laskea milloin öljyä joutuu lisäämään. Se on sitten eriasia jos olet "neitimäisesti hiiviskelevällä" ajotyylilläsi sekoitellut öljyyn puolilitraa bensaa, joka sitten kerran kunnolla piiskattaessa haihtuu pois.

    Ei mulla ainakaan bmw bokserin öljysilmässä näy mitä milloinkin, kuten Hannu kirjoittaa. Pointtihan on se että tarkistetaan öljyt aina samalla tavalla, silloin pinnankorkeus ei vaihtele. Ja välillä ajetaan vähän rankemmin joka haihduttaa polttoainejäämät ja kosteuden öljystä pois.

    Mutta Hannu59 on ilmeisesti jo vaihtanut merkkiä, mitä ihmettä täytyy roikkua täällä palstoilla itkemässä jos jokin merkki/malli ei ollut itselle sopiva tai mielen mukainen?
    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
  14. #44
    No jopas sitä ollaan herkkiä Kyllä kait merkkipalstalla saa muutakin tehdä kuin hymistellä.

    Neljän bokserin kokemuksella: Jokainen noista vei öljyä enemmän kuin yksikään omistamani Japanilainen ilma- tai vesijäähdytteinen mopo. Se ei tee bokserista yhtään huonompaa. Sen kestävyyden tietävät kaikki. Se vaan on ominaisuus, joka pitää tietää ja hyväksyä. Jos tuosta kaikki eivät pidä, niin voin noita hyvin ymmärtää - itseänikin se ärsytti vaikka ei syy bokserista vaihtamiseen ollutkaan.
    <p>2002-2014</p>
  15. #45
    Hello !


    Tää on myös hyvä tietää. Älä turhaa pidä konetta pyörimässä, jos se on sivutuella. Eihän se siitä rikki mene, mutta saattaapi hieman syödä öljyä.............
    On ollut itselläkin R110OR......"Ei huono,ei huono".
    Tulevaisuus edessä-tukka takana................
  16. #46
    Lainaa (Boxer @ Tammi. 06 2008,20:15) kirjoitti
    Niin, jaa vainiin. Herralle Hannu59 muutama tosiasia...
    Herroitella ei tarvitse, mutta kuten joku jo taisi sanoakin, BMW:n öljynkulutuksesta mainitseva saa samantien palautetta BMW:n väärinkäytöstä. Kiitos palautteesta taas kerran.

    Totta kai mäntämoottori kuluttaa öljyä. Pystyykö käyttäjä havaitsemaan kulutuksen huoltovälillä onkin toinen juttu. Bemuani edeltänyt sitä enemmän ajettu Suska kulutti myös öljyä, mutta selvästi vähemmän kuin Bemu. Ja tuon -02 Banditin kulutuksen tehdas katsoi niin suureksi viaksi, että moottorin rakennetta muutettiin seuraavaan vuosikertaan.

    Ikävää kun en tiennyt kuvittelemani öljynkulutuksen olevan täyttä paskaa 700 km (500 matkaa 200 rataa) reissulla ja menin kokemattomuuttani lisäämään pelkästään siksi että öljysilmässä näkyi tyhjää.

    BMW:sta jäi muutamasta ärsyttävästä piirteestä huolimatta paljon kivoja muistoja ja kukapa tietää, jos vaikka joskus vielä palaisin BMW:hen, kunhan asentavat nelisylinterisen koneen RT:n kuoriin? Yamahaa en ole koskaan omistanut, mutta FJR on niin lähellä sydäntä, että käyn myös Yamaha talkissa häiriköimässä aika-ajoin.

    Minulla on tapana ottaa asiat asioina ja nämä rakkineet nyt vaan ovat kompromisseja joista kukin valitsee omilla prioriteeteillaan. Ehkä siksi toistaiseksi merkki on vaihtunut joka kerta mopon vaihtuessa.

    Eikä siitä BMW:sta niin huonot fiilikset jäänyt:
    http://www.elisanet.fi/hannu.hietalahti/Bemu.htm
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  17. #47
    Juu, kävin lukemassa nuo sun (Hannu59) kotisivujen bmw jutut.

    Se täytyy myöntää että varsinkin R tyyppien bmw:t, eli bokserit on aika persoonallisia pyöriä. Niissä on kaikenlaisia poikkeavia ominaisuuksia ja muuta selaista mitä ei yleensä ole muissa moottoripyörissä.

    Mutta kun asioihin tottuu, ne eivät ole ongelmia. Nuo sivuillasi kirjoittamat miinukset on tyypillisiä komentteja uusilta bemarikuskeilta, varsinkin vaihteiston, kytkimen ja hallintalaitteiden käyttö tuntuu yleensä herättävän kommentteja. Öljynkulutus pienenee merkityksettömäksi yleensä viimeistään 30000km mennessä ja vaihteiston ja muut hallintalaitteet oppii käyttämään parin kesän aikana.

    Toki on "huonojakin" ominaisuuksia, varsinkin R sarjalaiset tärisee jonkinverran, tosin kaiketi tärisee muunkinmerkkisetkin kaksimukiset aika paljon.
    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
  18. #48
    Lainaa (Boxer @ Tammi. 07 2008,11:55) kirjoitti
    Öljynkulutus pienenee merkityksettömäksi yleensä viimeistään 30000km mennessä ja vaihteiston ja muut hallintalaitteet oppii käyttämään parin kesän aikana.
    Moni vaihtaa 30000km kieppeillä pyöränsä uuteen. Noiden kilsojen jälkeen pyörä tahtoo ainakin pk-seudulla muuttua "kilometrivammaiseksi" jolloin vaihtoarvo tippuu kuin lehmänpa.... häntä.
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  19. #49
    Lainaa (ttuttu @ Tammi. 09 2008,08:55) kirjoitti
    Lainaa (Boxer @ Tammi. 07 2008,11:55) kirjoitti
    Öljynkulutus pienenee merkityksettömäksi yleensä viimeistään 30000km mennessä ja vaihteiston ja muut hallintalaitteet oppii käyttämään parin kesän aikana.
    Moni vaihtaa 30000km kieppeillä pyöränsä uuteen. Noiden kilsojen jälkeen pyörä tahtoo ainakin pk-seudulla muuttua "kilometrivammaiseksi" jolloin vaihtoarvo tippuu kuin lehmänpa.... häntä.
    Se on vaan niin, että toiset merkit on tehty kestämään ja ajettaviksi ja toiset taas vaihdettaviksi.
    Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
    BMW K 1200 RS
    Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
    http://www.bmwkltibmixof.com/
  20. #50
    Megamotossa en ainakaan huomannut yhtään öljypinnan laskua ekan 1000km:n jälkeen. Enempää en sitten ehtinytkään ajaa, kun mopo päätti poistua lepikkoon. Annoin kyllä koneelle kättä männänrenkaiden hiomismismielessä uudesta lähtien - en mitenkään apinan raivolla, mutta kuitenkin reiluja kiihdyttelyjä ja moottorijarrutuksia koko ajan. Joskus oli cruiseri, jonka ostin käytettynä. Se vei kanssa öljyä ja oli muutenkin tukkoinen peli. Taisi olla tosi varovasti ajettu peli. Vähän kun antoi sikaa, niin öljynkulutus loppui.
    Dixi et animam levavi
  21. #51
    Onko kellään kokemusta GS:n ajotietokoneen toiminnasta? Siinä pitäisi olla mukana myös öljyntasovaroitin. Jos on niin voiko siihen luottaa?

    Elämäni ensimmäinen puimuri tulossa keväällä alle. Sitä ennen kokemusta vain BMW:n rivinelosesta ja parista eri Hondasta...
  22. #52
    Lainaa (Mikk@ @ Tammi. 09 2008,09:53) kirjoitti
    Lainaa (ttuttu @ Tammi. 09 2008,08:55) kirjoitti
    Moni vaihtaa 30000km kieppeillä pyöränsä uuteen. Noiden kilsojen jälkeen pyörä tahtoo ainakin pk-seudulla muuttua "kilometrivammaiseksi" jolloin vaihtoarvo tippuu kuin lehmänpa.... häntä.
    Se on vaan niin, että toiset merkit on tehty kestämään ja ajettaviksi ja toiset taas vaihdettaviksi.
    Tuossa on kaksikin totuutta. Ensiksi se, että koska aika monet kuskit ajavat melko vähän, tekevät jo sangen alhaiset kilometrit tuo km-vammaisen vaikutelman. Koska ostajan kannalta vähemmän ajettuja on tarjolla paljon, niin vaikka enemmän ajettukaan ei olisi sen huonompi, on myyjällä vain yksi keino sen enemmän ajetun kauppaamiseksi.

    Toisaalta sitten harva mopo säilyttää haluttavuutensa ja myös jonkinlaisen rahallisen arvon vaikkapa 100.000 km ajettuna.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  23. #53
    RT:ssä on varmaan sama ajotietokone kuin gs.ssä ja kun ajosta pysähtyy ja pyörä on käynnissä ja suorassa se näyttää että öljy taso on ok .
  24. #54
    Lainaa (ttuttu @ Joulu. 29 2007,13:10) kirjoitti
    Kovasti olen kuullut,että bokserin ominaisuuteen kuuluu runsaampi öljyn kulutus kuin esim. rivinelkkuun? Pitääkö paikkaansa? Jos pitää, niin kuinka runsasta tuo on? Pitääkö joka tonnin jälkeen lisätä?
    15000 on nyt ajettu ja sinne ”öljyn tähystys aukkoon ” en ole vielä tähystellyt . normaalit huollot tehty .1500 ja 10000 vaihettu öljyt ja olen luottanu ihan mittari näyttöön . öljy ok . saa nähdä miten jatkossa käy , mutta en mitään öljy pulloa aijo kuljettaa mukana.
  25. #55
    Lainaa (martinkovice @ Tammi. 12 2008,20:47) kirjoitti
    Lainaa (ttuttu @ Joulu. 29 2007,13:10) kirjoitti
    Kovasti olen kuullut,että bokserin ominaisuuteen kuuluu runsaampi öljyn kulutus kuin esim. rivinelkkuun? Pitääkö paikkaansa? Jos pitää, niin kuinka runsasta tuo on? Pitääkö joka tonnin jälkeen lisätä?
    15000 on nyt ajettu *ja sinne ”öljyn tähystys aukkoon ” en ole vielä tähystellyt . normaalit huollot tehty .1500 ja 10000 vaihettu öljyt ja olen luottanu ihan mittari näyttöön . öljy ok . saa nähdä miten jatkossa käy , mutta en mitään öljy pulloa aijo kuljettaa mukana.
    Jokainen meistä tekee omat valintansa
    <p>2002-2014</p>
  26. #56
    Lainaa (martinkovice @ Tammi. 09 2008,19:11) kirjoitti
    RT:ssä on varmaan sama ajotietokone kuin gs.ssä ja kun ajosta pysähtyy ja pyörä on käynnissä ja suorassa se näyttää että öljy taso on ok .
    Minulla -05 mallisen RT:n ajotieturi hälytteli kesällä öljymäärän lisäystä vaikka näkölasin mukaan öljypinta oli OK.
    Nyt talvella kun pärrä oli takuuhuollossa Kuvalla Jyväskylässä pyysin vaihtamaan öljytason anturin ja vaihtoivat sen takuuna samoin kuin ulkolämpömittarin anturin, sekin näytteli pakkasta vaikka lämpötila oli reilusti plussalla.
    Kesä näyttää sitten tuliko näyttöihin muutosta.
    arska
  27. #57
    Joo ... autoissakin on kai vielä se öljy tikku , mistä taso tarkistetaan. varsinkin jos syttyy " merkkivaloja" tai vast...nopeasti sen oma pyörän tavoille tottuu .
  28. #58
    *Itse tein 2200 km reissun kaks päällä + teltta + ilmapatjat 10 cm 2 kpl ym..ym...otin mukaan 0,5 litraa moottori öljyä lähtiessä öljyn pinta puolivälissä toin pullon täytenä kotiin olis voinut juoda pihassa eli turha homma ensi kesänä en kuskaile desiäkään !! pyörä r 1100 rt 95.vm lasissa 47.000 km

    Ps. aina kun hankkii uuden laitteen tulee hössötettyä öljyjen kanssa sitten järki palautuu pikku *hiljaa......
  29.  
  30. #59
    Kokemuksia on monenlaisia. Kaiketi kuitenkin voittopuolisesti niitä, että bokseri (asian sinänsä olematta sen vaarallisempaa) vie keskimääräisesti enemmän öljyä kuin normi-Corolla eli Honda tmv... Olen ihan varma, että joissain boksereissa öljyn määrä ajossa suorastaan lisääntyy...
    <p>2002-2014</p>
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12