Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Mulla on -86 mallin r65, joka näytti nyt vuotavan öljyä vaihdelaatikon pään kumipalkeen välistä pakoputken päälle. Viime keväänä ihmettelinkin jo, miksi vaihteistoöljy oli valkoista. Stefassa varmaankin vika, vai onko siellä stefaa?

    Talvella kun olisi aikaa räpeltää, niin voisi vaihtaa jos jostain löytyisi työohjeita. *Niinhän se on, että stefat alkaa vuotaa, vaikka vuosia tulisi koneelle enemmän kuin kilometrejä.

    Avusta jo etukäteen kiitellen.
  2. #2
    Jos vaihteistöly on valkoista niin siellä on vettä seassa. Varmuuden vuoksi aski auki ja laakerien kunnon tarkastus.
    Taivas saa odottaa
  3. #3
    Eihän kardaanin ja laatikon välissä ole stefaa. Sinne on tihkunut öljyä ja siihen on päässyt vettä, kumi joka on kardaanin ja laatikon välissä on melko varmaan rikki. Vaihdat kumin irroittamalla kardaanin.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  4. #4
    En nyt juuri R65 mallista tiedä. Mutta munmielestä tuossa kyllä on kardaanin ja laatikon välissä stefa. Eli jos vaihdelaatikonpuoleisen kumipalkeen välistä vuotaa öljyä, melko varmasti vaihteiston ulostuloakselin stefa on riki. Tuossahan ei ole paraleveriä, eli taaempaa kumipaljetta ei ole ollenkaan. Tosin syy voisi olla myös tukkeutunut huohotin, jolloin lämmetessään laajeneva öljy pursuaa stefoista pihalle, mutta tuo stefan rikkoutuminen varmaankin on todennäköisin syy.

    Tosiaankin vaalea kermamainen vaihteistoöljy viittaa veteen öljyn seassa. Pikaisesti öljyt vaihtoon ja toivotaan parasta, eli että vesi ei ole ehtinyt syövyttää laakereita. Jos laakereissa on vierintäpinnoissa syöpymiä, menee laakeri paskaksi hyvin nopeasti, viimeistään muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen.

    Painepesurin käyttö on nykyään varmaankin yleisin syy millä vesi eksyy perään tai vaihteistoon, eli ruiskutetaan stefojen tai huohottimien kautta vettä sisään. Yleensä huohottimet on rakennettu siten että normaali sadevesi ei pääse mitenkään sisään.
    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
  5. #5
    "Painepesurin käyttö on nykyään varmaankin yleisin syy millä vesi eksyy perään tai vaihteistoon, eli ruiskutetaan stefojen tai huohottimien kautta vettä sisään. Yleensä huohottimet on rakennettu siten että normaali sadevesi ei pääse mitenkään sisään."

    Juuri noinhan se taisi olla. *Huohotinruuvi on näkyvillä ja hoitaa samalla akun maadoitusta moottoriin. *Varmaan on painepesurin suihku käynyt sopivasti ja vettä mennyt sisään. *Vaihdan vaihteistoöljytkin vielä ja jatkossa varovaisemmin painepesurin kanssa.

    Saksalaisella boxer-palstalla löytyi paljon kokemusta aiheesta ja vinkkejä. *http://kleine-boxer.redeker.net/

    Näin se homma etenee ja uusi ajokausi alkaa jo kohta.
  6. #6
    Painepesuri on ehkä hyvä raskaan kaluston siivoamisessa, helppoa tietysti motskarinkin putsaamiseen, mutta mutta

    Onneksi näillä nykyaikaisilla aineilla selviää pitkälle ilman painepesuakin.
  7. #7
    "Kardaanin stefa vuotaa..." - kuulostaa ihan joltain sukupuolitaudilta (sori - tyhmän on pakko päästä sanomaan )
    <p>2002-2014</p>
  8. #8
    Jotain yhteistä kai niilläkin on: ei pidä käyttää sukupuolitaudinkaan hoitoon painepesuria... (auts!)
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  9. #9
    Lainaa (raisio.offroad @ Tammi. 03 2008,17:23) kirjoitti
    Painepesuri on ehkä hyvä raskaan kaluston siivoamisessa, helppoa tietysti motskarinkin putsaamiseen, mutta mutta

    Onneksi näillä nykyaikaisilla aineilla selviää pitkälle ilman painepesuakin.
    Juu ja koomillisinta on, että ihan virallisissa merkkiliikeissäkin roiskitaan painepesurilla menemään asiakkaiden pyöriä (tai voihan ne olla tietysti liikkeen vaihtopyöriäkin, en ole tullut hämmästelyltäni kysyneeksi) ja sitten ihmetellään kun sähköt pätkii ja stefat vuotaa...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  10.  
  11. #10
    Lainaa (pozo izquierdo @ Tammi. 04 2008,08:55) kirjoitti
    Lainaa (raisio.offroad @ Tammi. 03 2008,17:23) kirjoitti
    Painepesuri on ehkä hyvä raskaan kaluston siivoamisessa, helppoa tietysti motskarinkin putsaamiseen, mutta mutta

    Onneksi näillä nykyaikaisilla aineilla selviää pitkälle ilman painepesuakin.
    Juu ja koomillisinta on, että ihan virallisissa merkkiliikeissäkin roiskitaan painepesurilla menemään asiakkaiden pyöriä (tai voihan ne olla tietysti liikkeen vaihtopyöriäkin, en ole tullut hämmästelyltäni kysyneeksi) ja sitten ihmetellään kun sähköt pätkii ja stefat vuotaa...

    t. pozo

    Helppo heitto tietty on, että liikkeessä ymmärtävät olla puhaltamatta 150Barin paineella, kymmenen sentin päästä laakeriin. Tämä lausunto kunnes viime kesänä näin mopoliikkeen takapihalla varustemyyjä-tytön (ilmeisesti luppoaikanaan) pesemässä tupla-Äksää juuri tuohon tyyliin: Painepesurin suutin katteiden väliin ja moottorilohkoa puhtaaksi. Jäin miettimään kuinkahan herkästi vekotin mahtoi moisesta käsittelystä herätä...
    <p>2002-2014</p>