Ollaan emännän kanssa oltu muutama kerta ajelees Norjas mut rupes mietityttään ens kesän reissu. Olis kiva kuulla lofooteista jotka ovat siellä olleet ??![]()
Erittäin komiat maisemat, muttei kauheasti teitä mitä ajella. Viime kesänä ajelin Lofoottien läpi eteläkärkeen ja sieltä sitten lautalla, olikohan se Bodö:n puolelle mantereelle.
Osa sivuteistä on melkoisen routaisella hiekkapinnalla eli katukumeilla ei kauheasti jaksanut tutkimusmatkailla pienempiä polkuja.
Jos ajaminen on pääasia niin ei tuonne päivää tai puolikasta enempää saa kulutettua millään. Jos muut aktiviteetit niin sitten voipi aikakin kulua paremmin. Valkohiekkaisia uimapoukamia löytyy, luontoretkeilyä ja kalastusreissuja turisteille jne.
Edit. Tuo pidempi patsastelu kelivarauksella. Vaikka aurinkoisena päivänä tuolla pyörinkin niin mereltä puhaltava puhuri oli kyllä melko rivakka melkein koko ajan.
JOVVAIN..
........Naaaaaa, vai jotta iliveksentassul mieli ! Juu, parasta se o kevväilä (huhti-toukokuu) mut hyvä kesäl ja syksylki !
GoogleEarthiin syötäppä Utakleiv (juu se siinä Leknesin vieres) ja sit ota teltta mukhan = lakenlou....
Hiaanoa hiekkarantaa on sit ihan siel ylempänä Andöyas. Semmone 3 km upeeta & lampaita & nummea johon kiila uppoaa....oi oi ...Bleik se ol nimeltään. Ja kesälautta kulekee Gryllefjordiin et rakenna ihmessä rundi ! Ja jos sullon leija, niin JOS ei sattus olee rasvatyyni nii sit sille on tuolla käyttöä....tosin teltta ajaa saman.....
Bodö-Moskenes lautta (9 h), kiertää ulkosaarien kautta mm. Röstin saaret ja jos epäilet onko taipumusta tulla merisairaaksi ni se selviää tuolla välillä. Pyörät siis kiinni, ns. tyynelläkin !
Käy sit se Å:kin kurkkaamassa, jää se kuitenkin muutoin sua vaivaamaan....
Hyvä valinta !
Sortland on ihan oikia kaupunki. Kortit käy. Ota yöksi rörbu. Somia kalastusmajoja meren päällä, suht edullisia !
![]()
Huurre, mää ymmärrän sinun kieltä kun luen oikein ajatuksella !!
Ja aloittajalle hyvää reissua, sinneppä olis itelläki hinku !
Just "nyt" ei bikeä...
Kiitoksia kovasti teidän kommenteista. Löytyykö keltään hyviä majoitus paikkoja ko. alueelta. (Laihialaiselle)
ps. Minkä laista on Norjassa Lofootit-Trontheim väli ? Mulla on se käsitys et mp pätkänä ei parasta "norjaa" niin siis mistä suunasta kannattas lofooteille ajella?
Aikanaan 80 luvulla tuli Guzzilla vedettyyn niin pitkälle kun pääsee ja kyllä siellä kalamiesten leuat loksahti kun härmän poika parkkeeras pyörän meren rantaa, pisti teltan ja jäi yöks.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Juu, tuo väli on varsin tylsää maantiellä posottamista, jos E6-tiellä pysyttelee. Toisaalta siinä voi pitää vauhdin reippaana, joten eipä siihen puolikasta päivää enempää tuhraannu.(Navi @ Joulu. 20 2007,20:49) kirjoitti
"Maisemat" alkaa just Trondheimin alapuolella, joten jos sinne asti ajelee, kannattaa ajaa samalla pidemmällekin (siis geirangerin seudulle).
Mun lempparireitti tonne olisi keskisen Ruotsin läpi eli tietä nro 95. Arjeplogista eteenpäin näköalat jylhistyy, ja Norjan rajalla oleva Junkerdalen on oikeasti komee paikka pystysuorine kallioseinämineen ja serpentiiniteineen. Tie kulkee jonkin aikaa toista tuhatta metriä korkealla, joten lämmintä päälle
Tuolla Norjan rannikolla kannattaa rohkeasti käyttää pikkuteitä, vaikka välissä saattaa olla useitakin lauttayhteyksiä. Lauttayhteydet on nopeita eikä edes kovin kalliita. Just näissä pienissä satamakylissä on mun mielestä se paras norskifiilis läsnä.
edit: Taisin vähän liioitella, Trondheimista Lofooteille asti ei kyllä onnistu puolessa päivässä
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Jep.. puolipäivää tuntuukin hätäseen tiukalle tolle välille. Etelä norja, geiranger,trolstigen,lyse ja sogne ym.. kierrelty hienoja paikkoja ja paljon on varmaan näkemättäkin. Mutta koitetaan välillä pohjoisen suuntaa.... kuulosti hyvälle toi nro:95 tie
Jostain on vain suunnittelu alattava![]()
Suur Kiitos TIJ Matkakertomusesta siitä on paljon apua suunnittelussa. Itsellä matkakertomukset on jäänyt muistiinpanoihin ja kuvien järkkäämiseen. Olit tehnyt kivan stoorin
Olisko mitään järkee lyödä ittesä mopoineen junaan ja herätä aamulla kolarista? Jos hinta on jossain 200euron kieppeillä, niin ei ollenkaan paha. Kun muuten olis sit se ajaminen. Löpöt 100e+majoitus 50e+ 920km virkeämpänä. Itsellä on aikomus mennä tuolla junalla.. vai oonko mä nyt ihan hakoteillä? ei mitään uutta..
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Eikös toi vähän sodi koko moottoripyörämatkailun ajatusta vastaan?(panu.. @ Tammi. 13 2008,23:51) kirjoitti
![]()
premier
emeritus
Ihan hyvältähän toi kuulostaa jos pääasia on ajella maukkaampia teitä Norjan maisemissa. Nelostiellä vietetty päivä on aika lailla hukkaan heitettyä aikaa ja puuduttavaa suoran jyräämistä.(panu.. @ Tammi. 13 2008,23:51) kirjoitti
Juuri viime kesänä kökötin HKI -> Yli-Tornio, kun oli tarkoitus ensin vetää HKI -> Nordkapp yhdellä istunnolla. Tuli kuitenkin tuutin täydeltä kaatosadetta tuolla Lapissa niin into hyytyi iltahämärissä jo ennen maalia.
Minä taas suosittelen nimenomaan käymään niillä pienillä sivuteillä! Sieltä löytyy ihmeellistä ihmeteltävää ja vieläkin ihmeellisempää. Itse ainakin tykkäsin lofoottien mutkaisista teistä erittäin paljon ja ihmettelenkin marmatusta suorista ja huonoista teistä, kun ne ovat mutkaisia ja hyvä kuntoisia minun mielestäni.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Keväällä 2006 ajelin kaverin kaa Suomea ylös Kilpisjärvelle ja sieltä alaspäin Lofooteille jne. Heti rajan ylitettyä oli maisemat ja tiet TOSI makeita. Ei se E6 koko matkaltaan tylsä ole, välillä kapeaa rantaa viiltävää maisematietä, toisinaan taas korkealla tunturissa.
Pikkutiet on tietty hienoja, mutta sitten kyllä menee aikaa. Pääteitäkin pitkin ajellessa kerää päivässä n. puolet niistä kilometreistä mitä vastaavasti Suomen puolella.
Joka tapauksessa Norja on upee maa ajella...
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Hitsi, hirvee hinku tuli taas sinne Lofooteille. Muutama vuosi sitten käyneenä muutamia mieleen tulleita asioita:
- Hotelleja ei juuri ole ja ovat täynnä/kalliita.
- B&B paikkoja ei juuri ole
- Huoneita voi löytyä yksityisiltä tien varresta. Aamiaista ei yleensä saa.
- Majoituksissa sängyt aivan hirveitä. Selkä aamulla romuna.
- Kaikki kallista
- Kylmä kesälläkin
+ Maisemat upeita silloin kun ei sada tai ole sumua.
+ Upeat tiet moottoripyörille
+ Ajamiseen menee aikaa, kun pitää vähän väliä pysähtyä ihastelemaan maisemia ja ottamaan kuvia.
+ Lofootit ovat jotain hyvin erilaista.
Noita ruoka/majoitusongelmia tietysti pystyy ratkomaan telttailemalla ja tekemällä ruoat itse.
Kuvia reissusta:
http://picasaweb.google.fi/sefotec1200/Lofootit2004
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
No sitähän mäkin oon miettinyt, että tuota 4-tietä nyt ei innosta ajaa, sitä kun saa suomimatkailussa jo muutenkin kyllikseen ajella. Nopeesti ja virkeenä norjan puolelle tahdon mä. Kilometrejä tulee kumminkin äkkiä sen 2500-3000km, vaikka ei muutaku lofootit kävis ja vähän altan ympäristöä. Kyllä siinä on yhdelle retkelle jo aivan tarpeeksi. Niiiii.. ja ois kai sieltä poiskin tultava.(Talttapää @ Tammi. 14 2008,11:22) kirjoitti
Silloin kerkee sit katsastelemaan niitä pikkikyliä tuon nelosen varrella. Kysyin vr:ltä heinäkuun aluksi tuon junamatkan hintaa, ja tiesivät kertoa: 218€/meno, sis. 2 matkustajaa + mopo.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.