Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
    Minulla, kuten monella muullakin on ensi kesäksi edelleen uuden pyörän valinta avoin.

Määrittelemäni speksit ovat ohjanneet vahvasti hakemaan BMW:n K1200RS:ää noin vuosituhannen alun puolelta.

Ajosta ylivoimaisesti suurin osa on työmatka-ajoa, pitkää siivua matka/työtavaroineen.

Haluan kuitekin jatkossakin käydä sen 3-10krt/kesä radallakin hauskaa pitämässä.

Onko täällä kenelläkään omakohtaisia kokemuksia ko. pyörästä rata-ajosta. Ymmärrettävästi kyse ei ole mistään kisailusta vaan oman hauskan pitämisestä.

Painoa pyörällä on ainakin aika paljon, tuntuuko raskaalta radalla? Motopark? Ahvenisto on jo varmasti ahdas rata isolle/painavalle pyörälle.

Tuntuuko keppiveto jotenkin haittaavasti radalla? Tietenkään tarkoitus ei ole vetää aivan äärirajoilla.

Miten vakiojousituksen säädöt riittävät radalle?
    Onko kokemuksia Öhlinsin tms. vaihdosta?

ps. tiedän kyllä, ettei tämän pyörän luonne ole olla rataohjus, enkä sitä nyt voi hakeakaan, mutta olisi kiva tietää jo ennen ostosta, että sillä on kivaa käydä myös radallakin (tai sitten jättää ostamatta).

Kiitos:
    Sarkka

BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
    No tämä nyt ei oikein vastaa kysymykseesi, mutta heitänpähän vaan jotain pääsi sekoittamiseksi ...

Jos tuo "pitkää siivua matka/työtavaroineen" tarkoittaa muutakin kuin kehä kolmosta päästä päähän, ja sitten vielä kelissä kuin kelissä niin kurkkaa nyt ihmeessä vielä LT:kin. Juu juu, se on "kauhea homosohva" ja "tolkuton järkäle" ynnä muuta, mutta sopisi varmaan tuohon pääasialliseen ajoosi kunhan kokeilet edes.

No, isompihan se on tietysti radalla kuin RS, mutta niin vaan itsekin pyörin syksyllä Motoparkissa omalla melkein 50 kiloa ylipainoisella puolitonnarilla ja hauskaa oli. Niin itsellä kuin vissiin yleisölläkin. Pahin vauhdin este oli jälkiasennettu jalkatappien pudotussarja, joita ilman olisi kaarreajo luonnistunut aika paljon vauhdikkaammin.

Tämä nyt vain semmoisena heittona toiselta työmatkapyöräiljältä, jolle toki nuo "oikeat" rata-ajo-ominaisuudet ovat ihan sivuseikka, mutta sen verran kumminkin kerkisi puraisemaan, että ensi kesänä pitää radalla koettaa uudelleen (ja ilman noita jalkatappien pudottimia )

t. pozo

-04 K 1200 LT

Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
    Jos tavarankuljetus vaatii niin paljon tilaa, että LT on siihen tarpeellinen, niin silloin kannattaa jo harkita ihan perinteistä ratkaisua eli autoa

K1200RS:n rata-ajo-ominaisuuksista en tiedä mitään, mutta uudenpi K1200S käynee hyvästä kompromissista matka-ajon ja ratakäytön suhteen.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
    Työajo ympäri suomea. Tyypillinen matka noin 300-500km/suunta.

LT:n sekä erityisesti uudemman S:n jätti pois vaihtoehdoista puhtaasti hintahaarukka käytettynä. (eikä se homosohvamainekaan eduksi olisi ollut * )

Auto ei tule kyseeseen, sillä saa ajella ihan tarpeekseen talvella. Lisäsi mopokaudellakin tulee keikkoja, kun joutuu kamojen takia lähtemään autolla joka tapauksessa, mutta niitä on onneksi harvemmin.

Tosiasiassa etsin niin kyykkyä, kuin noille työajoille voi ottaa ja RS on lähimmäksi. Seuraava vaihtoehto olisi vaikka Hondan Blackäri, mutta siinä jää jo kaipaamaan montaakin asiaa, jotka Bemussa on vakiona eikä keppivetoa saa siihen millään...

Pakka on muutenkin sekaisin, joten ei haittaa vaikka sekoititkin. Nimittäin uusista mietin vakavasti jopa GSX650F:ää jos siihen vain saisi tilavat kolmen laukun systeemit. Tosin siihen joutuisi ostamaan vähintään lämpökahvat eikä millään varusteilla saa jälleen Bemun veroista matkavälinettä.

Mutta kiitos kommentista.
    Rohkaisevaa ainakin siltä osin, jos olet jaksaut LT:täkin kammeta radalla, niin eiköhän tuo RS sitten käänny jo puoli-itsestään?

BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
    Itse ajelin useamman vuoden K12RS pyörällä ja oli kyllä mainio peli. Sillä teki niin lyhyttä kuin pitkääkin matkaa ilokseen. Ei tärissyt ja kilometrit taittui. Mitä mutkaisempi, sitä enemmän vauhtia *, mutta radalle se on hieman kömpelö ja raskas, varsinkin jos on tiukkoja mutkia, kuten Ahveniston vuoristorata soineen, mutta maantiellä 300-500km päivätaipaleet yhtä leikkiä. Kyllä sillä mutkat taipuu kovaakin, vaan ei se mikään R1:n ole. LT ei kait oikeasti ole edes vaihtoehto RS:ää miettivälle ? . Nykypyörät on kevyempiä ja RS:n suunnittelussa/toteutuksessa sen ikä näkyy. Ratapyöräksi en itse sitä hankkisi, mutta työmatkoille kylläkin.

Oli pyörävalintasi mikä tahansa, niin Öhlins sen taitaa kruunata. Vielä kun ymmärtäisivät tuoda ESA pyöriin oman versionsa *.
    En ole mikää ratapiru missään mielessä, mutta omalla taannoisella K1200RS:lläni kävin kerran Ahvenistolla, ja on kyllä myönnettävä että kyllä se on raskas ja kömpelö siihen käyttöön. Taitoista se kyllä ihan asiallisesti irtosi hyvän vääntönsä ansiosta, mutta mutkiin meno oli vähän kuin olisi uroshirvellä ratsastanut...
    - Honda VFR800 - BMW R1150GS - Cagiva Raptor 1000 - Honda VFR750 - Honda CBR1100XX - BMW K1200RS - Honda CB1100X11 - BMW R1100R
    Lainaa (sarkka @ Joulu. 16 2007,19:36) kirjoitti
    Tosiasiassa etsin niin kyykkyä, kuin noille työajoille voi ottaa ja RS on lähimmäksi. Seuraava vaihtoehto olisi vaikka Hondan Blackäri, mutta siinä jää jo kaipaamaan montaakin asiaa, jotka Bemussa on vakiona eikä keppivetoa saa siihen millään...
    Laita busa? Menee radalla ja tiellä. Mutta jos tuo keppiveto on tärkein kriteeri niin siihen se sitten tyssääkin..
    Nothing beats cubic inches. Except turbo.
    No höh.

Kyllä Bemareilla radalla pystyy ajamaan. Ja lujaa.

Mä olen mun R1100GS:llä jättänyt monet kyykyt jalkoihin.

Kyllä toi K1200 RS on varmaan paljon parempikin kuin mun enduro.
    Se on asenteesta, uskalluksesta ja taidoista kiinni.

Pekka
    Pekka

R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Pekkavee @ Joulu. 17 2007,22:42) kirjoitti
    No höh. *

Kyllä Bemareilla radalla pystyy ajamaan. Ja lujaa.

Mä olen mun R1100GS:llä jättänyt monet kyykyt jalkoihin.

Kyllä toi K1200 RS on varmaan paljon parempikin kuin mun enduro.
    Se on asenteesta, uskalluksesta ja taidoista kiinni.

Pekka
    Tuossa tapauksessa vika on kyykypyörän kuskissa eikä Bemarin paremmuudessa.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
    Edellinen pyöräni oli K 1200 RS jolla ajoin pääsääntöisesti matka-ajoa. Ahveniston moottoriradalla ja Nürburgringillä tuli testattua rata-ajoominaisuuksia ja joka kerta oli tosi hauskaa!!!

Vaikka pyörä on hieman painava, hyvin se silti kurveihin kääntyy. Hyvän väännön ansiosta Ahvenistolla ei tarvitse vaihteita vaihtaa kuin pari kertaa kierrosta kohden. Kakkonen ja kolmonen riittävät pääsääntöisesti aivan mainiosti.

Renkaina käyntin Metzelerin Me Z4sia jotka sopivat ajotyylilleni paljon paremmin kuin Bridgestonit.
    Lainaa (Motoristi @ Joulu. 16 2007,21:41) kirjoitti
    Itse ajelin useamman vuoden K12RS pyörällä ja oli kyllä mainio peli. Sillä teki niin lyhyttä kuin pitkääkin matkaa ilokseen. Ei tärissyt ja kilometrit taittui. Mitä mutkaisempi, sitä enemmän vauhtia , mutta radalle se on hieman kömpelö ja raskas, varsinkin jos on tiukkoja mutkia, kuten Ahveniston vuoristorata soineen, mutta maantiellä 300-500km päivätaipaleet yhtä leikkiä. Kyllä sillä mutkat taipuu kovaakin, vaan ei se mikään R1:n ole. LT ei kait oikeasti ole edes vaihtoehto RS:ää miettivälle ? . Nykypyörät on kevyempiä ja RS:n suunnittelussa/toteutuksessa sen ikä näkyy. Ratapyöräksi en itse sitä hankkisi, mutta työmatkoille kylläkin.

Oli pyörävalintasi mikä tahansa, niin Öhlins sen taitaa kruunata. Vielä kun ymmärtäisivät tuoda ESA pyöriin oman versionsa .
    Tuon voisi vaikka allekirjoittaa..
    En ole kovin paljoa radalla käynyt, mutta sen mitä olen, niin kankeahan tuo on. Mutkateillä pyörä on kuitenkin mitä mainoin - painostaan huolimatta. Määrätietoiset otteet K 12 RS kyllä vaatii ja aivan aloittelijan ajokki se ei mielestäni ole.

Tulipa vielä mieleen.. Kun renkaat alkaa olla elinkaarensa loppupuolella, niin K 12 RS kankeus korostuu entisestään. Aina kun uudet kumit saa alle, niin tuntuu kuin eri pyörällä ajelisi.

Tästä päästäänkin siihen, että mitä tahansa kumeja ei kannata alle laittaa. Nykyisistä Bridgestoneista en tiedä, mutta joku vuosi sitten Bt 020:at kuluivat kulmikkaaksi jo 3000 km lukemilla. Loppu ne olivat jo 8000 km paikkeilla.
    Viime vuosina alla on ollut Mezlerin kutoset, joilla pääsee kivasti ~10.000 km. Ja enemmänkin, mutta mistään ajo-ominaisuuksista ei enää 10 tkm jälkeen voi puhua.

S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Kiitos kaikille vastailijoille.

Bussi oli kovasti mielessä (on edelleenkin), mutta yritän pitää maltin mielessä jo ostovaiheessa tehojen suhteen. Olen sen verran jo erilaista mopoilua harrastanut, että en pelkää kovaakaan käskemistä, mutta itse hillinnän puute ajaa välttämään vielä ainakin ostamasta kovimpia katuohjuksia.

Tuo Bemari kiinnostaa siitäkin syystä, että olen siinä illuusiossa, että sillä olisi kiva ajella myös ainakin lähes nopeusrajoitusten mukaan...

Pidän K1200RS:n edelleen ykkösvaihtoehtona.

Nyt pitäisi alkaa päättää, ostaako Suomesta vai hakea euroopasta.

Suomen liikkeistä löytyy kymmenkunta myynnissä. Mobile.de tuottaakin sitten jo aika paljon enemmän sattumia.
    Eikös tuolla ORG!'in myytävien palstalla ole juuri sinulle sopiva hyvin varusteltu K1200RS ?*
    ” It's like a Harley, except it's a great motorcycle. Ugly, though”
    "Not ugly anymore, now I have a Ducati."
    Lainaa (sarkka @ Joulu. 19 2007,20:33) kirjoitti
    Tuo Bemari kiinnostaa siitäkin syystä, että olen siinä illuusiossa, että sillä olisi kiva ajella myös ainakin lähes nopeusrajoitusten mukaan...
    Sillä pääsee kyllä aika kovaakin, eikä ne nopeusrajoitusten noudattamiset taida olla pyörästä olla kiinni.
    Todellista nopeutta en tiedä, mutta luokkaa 260 mittariin olen joskus tuolla pappatunturilla kerännyt - ja menee kuin luotijuna..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Sekoitetaan vielä pakkaa ja otetaan mukaan f800st.
    Saat siitä mainion rata/työ/matkapyörän,eikä ole kallis.
    Jos et käy ajamassa niin lukaise paperitiedot ja vertaa vaikka k12rs tietoihin.
    <p>R 1200 RT</p>
    esim motoparkkiin se käy kuin nenä päähän, silmitön teho auttaa ettei puske kuussatkut ohitse.

kaverin perässä ajaneena voin sanoa,että tommoselle 954 firebladelle se on ihan täysi vastine. Sairaasti tehoa ja vakaa kovissa nopeuksissa ja jarrut! ne servojarrut on ehkä vähän tunnottomat, mutta kyllä hidastuu...
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    mp08:n jälkeen teen lopullisen päätöksen. K1200RS tuntuu ylivoimaisesti eniten omia vaateita täyttävältä.

Toisaalta parikin uutta vaihtoehtoa kiinnostaa erityisesti uuden pyörän varmuuden vuoksi, ja näitä katsastan mm. MP08:ssa. Ne ovat tässäkin ketjussa mainittu F800:nen katettuna versiona sekä Suzukin GSX650F. Vaihtoehdot ovat siis aivan erityyppisiä pyöriä, kuin tavoitteeni, mutta saahan nähdä joutuuko tekemään kompromissin iän/hinnan/tavekartoituksen välillä.

Toisaalta kirjoitetut lisäkommentit K1200RS:n rataominaisuuksista tukevat ajatusta sen erinomaisesta toimivuudesta kaikissa haluamissani käyttömuodoissa.
    No niin, talviloman alkamisen kunniaksi kävin varaamassa Kuvalta K1200RS:n -00vm.

Maanantaina tehdään paprut ja sitten on merkki vaihtunut virallisesti.

Toivottavasti ei tullut ostettua kakkia säkissä vaan hyvä mopotin.

mieli on kuitenkin
    JOVVAIN !

..............Naaaaaa, no onneksi olkoon sulle Sarkka

.....muu Rame:sta sitten vain elokuus Himoksel, siel o muitaki ärässiä.........be there !

ps. ja jos on tuo liian lähellä nii voiha sit sinne ajjaa vaikka Åndalsnesin kautta....

Vieläköhän sinulla Mchuurre on myynnissä tankkilaukku, jota taidat kaupitella ainakin toisella foorumilla?
    JOVVAINON.....

..............Naaaaaa, jovain...!
  22.  
    Nyt on sitten jo vähän omakohtaista kokemustakin K1200RS:stä.

Ensivaikutelma positiivinen.
    + hyvin ja erittäin alhaalta puhtaasti vääntävä moottori
    + maantieajossa hyvän tuntuinen ajella
    + enimmäkseen hyvin suojaava kate
    + enimmäkseen erinomainen ajoasento (178cm, n.80kg kuski), joka toimii jo edellisen omistajan säädöillä hyvin. Vielä täytyy matka-ajelua varten kokeilla siirtää jalkatapit ala-asentoon. Radalle pitää kokeilla cliprit etuasentoon.
    + minun käyttööni erinomaiset laukut
    + kohtuullinen polttoaineen kulutus -> asiallinen toimintasäde
    + kahvanlämppärit
    + keppivedon huolettomuus heti kevätkuralla
    + lähes 8v vanhanakin (46tkm) vielä laadukkaan tuntuinen laitos kaikin puolin.

- Vakiopleksi aiheuttaa minulle lievää ilman pyörteilyä kypärään, ala-asento on parempi. Kumpikin asento tosin aiheuttaa huomattavasti vähemmän melua kuin edellinen Suzukini.
    - Kate ei anna kovin hyvää suojaa käsille sateelta/viimalta
    - moottorin, kytkimen ja vaihteiston mekaaniset äänet japskeja hiukan rouheammat (haitannee siis vain muita kuin minua)
    - Vaihteet saateltava määrätietoisesti silmään, tosin menevät kyllä hyvin ja äänettömästi oikealla vaihtotekniikalla.
    - hiukan taitaa olla painava sporttouring-pyöräksi?

toukokuun alussa sitten näkee miten jaksaa kääntää radalla.