Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 47:een 47:sta
  1. #31
    Lainaa (arikorho @ Joulu. 12 2007,09:50) kirjoitti
    Lainaa (MagnaMan @ Joulu. 11 2007,22:57) kirjoitti
    Lainaa (arikorho @ Joulu. 11 2007,22:35) kirjoitti
    Jos ikäraja nousisi, 14 vuotiaat lähtisivät ajamaan ilman korttia. Kituvuosi on muutenkin niin pitkä ja jos ajo-oikeus siirtyisi vuodella, ei kiinnijäänti vaikuttaisi ennen 15-vuotispäivää. Siis ei sakkoja eikä kortin siirtymistä!
    Häh... *
    Mulla on sellanen omituinen kuva asiasta jotta 14 wee ipanan vanhemmilla on vastuu kultisipuppelin tekemisistä. Kuin myös siitä, ettei alaikäiselle osteta mopoa.
    Jaa. Olisiko aihetta korjata tuota mielikuvaa?
    Ei vanhemmat voi joutua lastensa tekemisistä, tässä ajo-oikeudetta-ajo tms., rikosvastuuseen. Eri asia on se, että vanhemmat voivat joutua rikosvastuuseen esim. moottoriajoneuvon luovuttamisesta ajo-oikeudettomalle tms.
    Mikään laki ei myöskään rajoita mopon ostoa alaikäiselle tai edes alle 15-vuotiaalle. Myöskään vahingonkorvausvastuu vanhemmille jää syntymättä, jos kultsinuppeli ajelee esim. päissään päin naapurin mersua. Siis, jos oli itse lähtenyt luvatta ajelemaan. Kukapa sitä nyt isin luvan kanssa ilman korttia ajelee???
    Tuohon alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että valitettavasti pojat, jotka osaavat keulia kivasti mopolla ja ajotaidot ovat hanskassa, eivät välttämättä osaa käyttäytyä liikenteessä, vaikka mopokortti olisikin suoritettuna. Eli tuo käsittelykoe ei pelasta kaikkia mopo-onnettomuuksilta. Onhan vastaavaa ongelmaa nähtävissä myös vanhemmissa ikäluokissa. Asenteiden tulisi myös muuttua, mutta se onkin jo toinen juttu ja siitä on kirjoitettu tälläkin sivustolla aika tavalla...
    Ja koska mikään ei kiellä sitä, se on täysin sallittua? Nykypäivänä ei tarvitse enää moraalia tai etiikkaa? Kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä , on sallittua, ja sitä on pakko tehdä? Maalaisjärki, ja yleinen järjenkäyttö on sallittua?
    Ehkä Magna tarkoitti sitä,että vanhemman tulee kasvattaa lapsensa, ja kasvatukseen liittyy rajojen asettaminen ja niiden valvominen. Vanhempi valmentaa lasta tulevaan aikuisikään. Jos vanhempi katsoo sormien läpi lapsensa kohdalla, niin mikä estäisi sitten lapsen "ottamasta seuraavaa askelta"?

    Ja mopokortin saaminen pitäisi ehdottomasta "vaikeuttaa". Nykyinen mopokortti on pelkästään rahastamista, ja kehitys on näyttänyt, että mopokorttia ja liikennevalaistusta todellakin tarvitaan kyseisessä ryhmässä.
    Kunnon ajokoulu ja inssi mopoilijoillekin.

    Ja vaikka vanhemmat eivät olisikaan vastuussa lapsen tohelluksissa, niin eikö ennemmin kannattaisi kasvattaa lapsensa niin, ettei se tohella? Tai edes kannattaisi yrittää? Eihän vanhempi pysty ohjaamaan lasta jokaisessa käänteessä, mutta pystyy ainakin antamaan suuntaa.

    Minua ei pelkästään huolestuta kasvava onnettomuustilasto nuorien suhteen, vaan myös vanhempien piittaamattomuus.
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

    " Been there, wrecked that... "

    En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

    The more I learn about women, the more I love my motorcycle
  2. #32
    Sitä vaan pelkään että jos nuo ajo- ja käsittelykokeet tulee pakollisiksi niin kuinka korkealle kortin hinta nousee? Nykyään sen taitaa saada n.70e. Tulevaisuudessa 10-kertaisesti se? (Koemaksut, teoriatunnit, ajotunnit, pyörävuokrat yms.)
    Kuinka moni jättää aloittamatta......

    Kortin pitäisi kyllä päivittyä suoraan (tai edes huomattavasti helpommin) kevarikorttiin vuoden jälkeen että tuossa olisi vähääkään järkeä.



    Suzuki GSX750
  3. #33
    Lainaa (MagnaMan @ Joulu. 11 2007,22:57) kirjoitti
    Lainaa (arikorho @ Joulu. 11 2007,22:35) kirjoitti
    Jos ikäraja nousisi, 14 vuotiaat lähtisivät ajamaan ilman korttia. Kituvuosi on muutenkin niin pitkä ja jos ajo-oikeus siirtyisi vuodella, ei kiinnijäänti vaikuttaisi ennen 15-vuotispäivää. Siis ei sakkoja eikä kortin siirtymistä!
    Häh...
    Mulla on sellanen omituinen kuva asiasta jotta 14 wee ipanan vanhemmilla on vastuu kultisipuppelin tekemisistä. Kuin myös siitä, ettei alaikäiselle osteta mopoa.
    Ei ole vanhempain vastuu auttanut ennenkään, eikä auta nytkään. Isä sanoo niinku aina ennenkin ettei tiennyt että poika ajelee mopolla yleisillä teillä.
    Ja mikäs homma se semmonen on että kakaroille vanhemmat mopon ostaa? Itse se piti ainakin minun lapsuudessa hankkia.
    Nothing beats cubic inches. Except turbo.
  4. #34
    Lainaa (gold @ Joulu. 12 2007,13:00) kirjoitti
    Lainaa (MagnaMan @ Joulu. 11 2007,22:57) kirjoitti
    Lainaa (arikorho @ Joulu. 11 2007,22:35) kirjoitti
    Jos ikäraja nousisi, 14 vuotiaat lähtisivät ajamaan ilman korttia. Kituvuosi on muutenkin niin pitkä ja jos ajo-oikeus siirtyisi vuodella, ei kiinnijäänti vaikuttaisi ennen 15-vuotispäivää. Siis ei sakkoja eikä kortin siirtymistä!
    Häh... *
    Mulla on sellanen omituinen kuva asiasta jotta 14 wee ipanan vanhemmilla on vastuu kultisipuppelin tekemisistä. Kuin myös siitä, ettei alaikäiselle osteta mopoa.
    Ei ole vanhempain vastuu auttanut ennenkään, eikä auta nytkään. Isä sanoo niinku aina ennenkin ettei tiennyt että poika ajelee mopolla yleisillä teillä.
    Ja mikäs homma se semmonen on että kakaroille vanhemmat mopon ostaa? Itse se piti ainakin minun lapsuudessa hankkia.
    Jaa että pojasta polvi pahenee. No onhan se varmasti niinkin...

    Mutta kyllähän se on niin, ettei skidit ajele ellei ole sitä mopoa eikä kaverit uskalla lainata. Vanhempien vastuuta peräänkuulutan. Vaikka turhaan tietenkin....
  5. #35
    Lainaa (mallu @ Joulu. 12 2007,11:35) kirjoitti
    Sitä vaan pelkään että jos nuo ajo- ja käsittelykokeet tulee pakollisiksi niin kuinka korkealle kortin hinta nousee? Nykyään sen taitaa saada n.70e. Tulevaisuudessa 10-kertaisesti se? (Koemaksut, teoriatunnit, ajotunnit, pyörävuokrat yms.)
    Kuinka moni jättää aloittamatta......

    Kortin pitäisi kyllä päivittyä suoraan (tai edes huomattavasti helpommin) kevarikorttiin vuoden jälkeen että tuossa olisi vähääkään järkeä.
    Ainakin silloin joskus kun ajoin KT-kortin ja kun päivitin kortin kuorma-autolla ajoluvaksi. Hinta oli muistaakseni samoissa, kun täysin kortiton olisi ajanut Henkilöautokortin. Olettaisen tänä päivänäkin jonkin tunnin olevan jo suoritetun lisäkirjaimia ajettaessa.
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  6. #36
    Käytännän ajokoe pakolliseksi, ikäraja neljääntoista ja nopeus kuuteenkymppiin. Nopeuden nosto taajamaliikenteen seassa pysyvään tahtiin turvallistaisi liikkumista. Myös pitemmillä matkoilla olisi sujuvaa liikkua tällöin mopolla. Toki aiheuttaisi sen, että piikin hankkiminen tulisi lähes tarpeettomaksi, mutta kun näillä eväillä mopon kustannukset vähän nousisivatkin, niin kokonaiskustannukset kuitenkin asiassa ok.Tästä sitten viritteleminen melko tiukoille sanktioille, ettei se todellakaan nostaisi haluja sen toteuttamiseen.
    Sanktioitten laatu pitäisikin olla ehdottomasti muuhun, kuin taloudellisiin seikkoihin painottunut, koska tuossa iässä se sanktio menee muuten väärästä osoitteesta, tai jos menee oikeasta, saattaa vaikeuttaa myöhemmin työn saantia vähän järjen kasvettua. Nimittäin monissa hyvissä työpaikoissa nykyään luottohäiriöt aiheuttavat eston työhönpääsyyn.
  7. #37
    Koko mopokortti hommeli on meikäläisen mielestä yhtä naurettavaa rahastusta, kuin esim. ajokortin kakkosvaihe.

    Kaipa sitä pitää kohta junnujen ajaa ajokortti polkupyörällä ajoakin varten?
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
  8. #38
    Lainaa (Vihdin Matti @ Joulu. 15 2007,09:41) kirjoitti
    Koko mopokortti hommeli on meikäläisen mielestä yhtä naurettavaa rahastusta, kuin esim. ajokortin kakkosvaihe.

    Kaipa sitä pitää kohta junnujen ajaa ajokortti polkupyörällä ajoakin varten?
    Joo, ala-asteella piti suorittaa pyöräkortti että sai kulkea munamankelilla kouluun.
    Juuri eilen kakkosvaiheen suorittaneena voin yhtyä mielipiteesi.
    Suzuki GSX750
  9. #39
    Lainaa (Sara @ Joulu. 11 2007,14:11) kirjoitti
    Ei mikään huonopi juttu

    Mutta ikärajan nostaminen kuullostaa huonolle...

    Nostetaankohan sitten piikkikortin ikärajaa
    Jees..Useat yksinkertaiset asiat vain tuppaavat laahaamaan jäljessä pahastikkin lainsäätäjän touhuissa. Paitti jos on löytynyt pieni possunmentävä reikä ajoneuvoverotusta ajatellen.Muutos tulee pikavauhtia.

    Käsittelykoe olisi kyllä täyttä asiaa. Varsinkin kun näitä mopoautoja on tullut... hölmöä kuinka niitä voi kuljettaa ilman ajokoetta, vaikka niillä ajetaa liki samoilla nopeuksilla taajamissa kuin henkilöautoillakin.

    Ikörajannostos taasen hoopoa touhua. Kolme vuotta olisi hyvä aika totutella liikenteeseen ja tuo piikkivaihekkin pitäis saada mahtumaan mukaan. Ikään kuin step pai step



    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  10. #40
    Vilkkuvalo kypärään ja takin selkään traktorin varoituskolmio ja starttilaitteeseen alkolukko johon pitää puhaltaa minuutin välein, juovat ne kuitenkin sitä keppanaa.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  11. #41
    Lainaa (mallu @ Joulu. 12 2007,11:35) kirjoitti
    Sitä vaan pelkään että jos nuo ajo- ja käsittelykokeet tulee pakollisiksi niin kuinka korkealle kortin hinta nousee? Nykyään sen taitaa saada n.70e. Tulevaisuudessa 10-kertaisesti se? (Koemaksut, teoriatunnit, ajotunnit, pyörävuokrat yms.)
    Kuinka moni jättää aloittamatta......
    Kuinka paljon kortin hinta nousi siitä kun sitä ei vaadittu ja sitten kun se vaadittiin?

    Turvallisuuttahan Suomessa on aina saanut rahalla. Esim. Maksamalla autoveron ajokista joka on ollut pakettiauto (max. 80/100 km/h), niin siitä tulee henkilöauto (max. 120km/h), joka on paljon turvallisempi. Kumma juttu, että henkilöautolla ei enää saa kuljettaa yhtä monta matkustajaa.???
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  12. #42
    Eikö olisi järkevää sisällyttää mopokortti esim. peruskoulun opetusohjelmiin silloin kun nuoret tulevat siihen ikään että he saisivat ajaa mopolla? Ei se liikennesäännöstön osaaminen tekisi pahaa niillekään jotka ajelee vain polkupyörällä.Vaikka täällä maaseudulla lähes jokainen pojankoltiainen on opetellut mopohommelit alaikäisenä ei se kevarin käsittelykoe tunnu olevan siltikään mikään läpihuutojuttu.Tuossa muuan tuttu joka on ajanut jo muutamia vuosia mopolla kävi kolme kertaa käsittelykokeessa ennenkuin kortti irtosi.Ei taida omatoimisessa opettelussa tulla ihan kaikki asiat opeteltua riittävästi.
    Sen nopeuden voisi myös nostaa siihen kuuteenkymppiin,yksi tuttav sanoi juuri ettei ne kölvit kuole siihen että mopo pysyy muun liikenteen mukana;ne kuolee vitutukseen kun mopo ei kulje.
  13. #43
    Lainaa (rellonen @ Joulu. 16 2007,11:16) kirjoitti
    Eikö olisi järkevää sisällyttää mopokortti esim. peruskoulun opetusohjelmiin silloin kun *nuoret tulevat siihen ikään että he saisivat ajaa mopolla? Ei se liikennesäännöstön osaaminen tekisi pahaa niillekään jotka ajelee vain polkupyörällä.
    Todella kannatettava ajatus. Eihän kaikki tarvitse mopokorttia, mutta täällä maalla kaikki tarvitsevat jossain vaiheessa autokortin. Niin ja kansalaistaitona liikennesääntöjen oppiminen olisi tärkeää.
    Aikoinaan 70-luvulla koulussa oli liikennekasvatusta ja -kilpailujakin. Minunkin pokaaleista 75 % tulee juuri noista kisoista, kun ei suksi oikein kulkenut!
  14. #44
    Lainaa (arikorho @ Joulu. 16 2007,12:44) kirjoitti
    Aikoinaan 70-luvulla koulussa oli liikennekasvatusta ja -kilpailujakin. Minunkin pokaaleista 75 % tulee juuri noista kisoista, kun ei suksi oikein kulkenut!
    Niinpä olikin.. ja jotain taitoajoa lonkkavolvolla.
    Luulisi että sotkamolaisella olisi kapallinen pyttyjä myös pesäpallosta ainakin silloin kun kävin siellä koulua ei ollu juuri vaihtoehtoja,joko hiihdit,hyppäsit mäessä tai hakkasit kesät palloa.
  15. #45
    Kannatan ajo- ja käsittelykoetta, mutta ikärajan nosto taas ei ole mikään ratkaisu. Sittenhän voisi mopot kieltää kokonaan ja siirtyä suoraan piikkeihin, joissa kortti jo vaaditaankin.

    Lainaa kirjoitti
    Mopoilijoiden henkilövahingot ovat kasvaneet niin paljon vuodesta 2003 vuoteen 2006, että nyt ensimmäisen kerran henkilövahinkoja on enemmän 15-vuotiailla mopoilijoilla kuin 18-vuotiailla autoilijoilla.
    Tarkoituksena ei mun tietääkseni ole tehdä mitään moottoripyöräkorttiin verrastettavaa koetta, vaan katsoa edes että junnut tietää mistä löytyy jarru, valot etc.
    Olen pahoillani, mutta sinulle emme saaneet mitattua nopeutta.
  16. #46
    käsittelykoe ois loistava juttu! kun varmaan 70% mopoilijoist virittää sen pelinsä kulkee kotain 70 km h. niin siin vauhdis on kyl jo pakko osaa jotai perusjuttui (vastaohjaus yms yms...)
    ikärajan nosto * 16v saa jenkeis ajaa bugati veyronnii/suomes mopol 40km *hei haloo (ois kyl tossa ehkä jenkeilki toisaalt vähä miettimistä)...
  17.  
  18. #47
    Lainaa (Mc Nikke T @ Joulu. 11 2007,20:30) kirjoitti
    Mä olen myös käsittelykokeen kannalla.
    Kummipojalle hommattiin viime keväänä enduro mallinen mopo 15v lahjaks ja lahjan käyttöönottoon pistin ehdon, jotta mopokortti pitää olla suoritettu ja mä pidän sen käsittelykokeen. Tämä siksi, et halusin nähä, miten kundi yleensäkkin haldaa esim. kytkimen käytön ym.
    Kundi kyl ihan rehellisesti myönsi, et ei oo ajanu kytkinmopoilla aikasemmin. Jotain skuuttereita vaan testaillu. Ja aika hakusessahan se touhu oli...

    Päivän verran sit harjoteltiin frendin isolla pihalla kytkimen käyttöä, jarrutuksia, pujottelua ym. ennenkuin päästin pojan liikenteen sekaan.
    Ja senkin jälkeen ajelin sen edellä täält Nurmijärveltä Vantaalle ja kattosin, et se ei ainakaan heti ekassa risteyksessä kolaroi.

    Olipahan muuten mielenkiintosta vedellä Bandiitilla pientareella 40 km/h ja 30 kilsaa...
    No huhhuh, hienosti teit
    Noita alottelevia mopopoikia kun näkee, jotka heti ekassa paniikkijarrutuksessa painaa takajarrun lukkoon ja vetää pitkän mustan raidan asfalttiin.

    Juurikin tuommoinen käsittelykoe olisi tärkeä ja hyvä että se tulee . Ikärajan nostolle sanon ison ei, koska kierrehän siitä tulee, eli samalla nousee esim. kevarikortin ikä, joka ei ole hyvä nuorien motoristien kannalta. A1 kortti on kyllä niin vaativa jo nykyään, ettei siitä ilman aivoja ja nolla-ajotaidoilla läpi pääse.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12