Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 47:sta
  1. #1
    Ei mikään huonopi juttu

    Mutta ikärajan nostaminen kuullostaa huonolle...

    Nostetaankohan sitten piikkikortin ikärajaa



    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  2. #2
    toi olis ihan asiallinen juttu
    mutta ikärajan nostaminen ei
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  3. #3
    Ei hyvä.
    Tai mikäli ehdotus menee tälläisenään läpi,niin ainakin pitäisi sallia tuo koulutus mahdolliseksi myös muissa eu-maissa.
  4. #4
    Käsittelykoe olisi varmasti ihan hyvä uudistus. Käy vaan mielessä että kuinka monta henkilöä jättää sitten tämän vuoksi kortin hankkimatta. Varsinkin tytöistä moni varmaan arastelee tuota. Ja hintakin vähintään tuplaantuu.
    Ajokoetta (inssi-ajoa) en kyllä näe niin tarpeelliseksi että sillä pitäisi rasittaa nuoren kukkaroa.

    Onhan sen kortin saanut liian helposti. Siskokaan ei osannut lainkaan ajaa mopoa kun ensi kertaa lähti liikenteeseen, vaikka kortin olikin suorittanut. Tosin on se kortti monelle ihan lahjanakin tullut.

    Ikärajan nostolle ehdoton ei!



    Suzuki GSX750
  5. #5
    Ehdoton kyllä.
    Myös sen tiimoilta, että ikärajaa tulee nostaa ellei muut konstit tehoa näihin ikäviin mopokolarimääriin.
  6. #6
    Tähän voisi lähinnä määrätä pakollisen kesä maalla opiskellen mopoilun saloja. Siellä porojen ja karhujen seassa pellolla ajaessa oppii paremmin ku muutamassa tunnissa koulussa. Ikäraja 15 tai kunnes järki antaa aihetta mopon hankintaan.
    En jaksa ajatella, kirjoitan siksi mitä sattuu, joskus sekin sattuu.
  7. #7
    En näe mitään järkeä ikärajan nostossa.Muuten asia on ihan hyvä.Kyse on enemmän asenteesta kuin iästä.
  8. #8
    Lainaa (rellonen @ Joulu. 11 2007,17:55) kirjoitti
    En näe mitään järkeä ikärajan nostossa.Muuten asia on ihan hyvä.Kyse on enemmän asenteesta kuin iästä.
    Nimenomaan, pätee myös moneen vanhempaankin motoristiin...
  9. #9
    Lainaa (rellonen @ Joulu. 11 2007,17:55) kirjoitti
    En näe mitään järkeä ikärajan nostossa.Muuten asia on ihan hyvä.Kyse on enemmän asenteesta kuin iästä.
    Jos oikein muistelen, niin ikäraja nostettaisiin 16 vuoteen ja piikin saisi sitten 18 vuotiaana.
    Ei hyvältä kuullosta ei.
    18vee saa kaljaa saa kaupasta ja kännätä ihan rauhassa. Ferraria ajaa jos vain lompakossa paksuutta riittää.
    Välillä ei järki vaan tunnu olevan mukana näissä suunnitelmissa.
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  10. #10
    Mä olen myös käsittelykokeen kannalla.
    Kummipojalle hommattiin viime keväänä enduro mallinen mopo 15v lahjaks ja lahjan käyttöönottoon pistin ehdon, jotta mopokortti pitää olla suoritettu ja mä pidän sen käsittelykokeen. Tämä siksi, et halusin nähä, miten kundi yleensäkkin haldaa esim. kytkimen käytön ym.
    Kundi kyl ihan rehellisesti myönsi, et ei oo ajanu kytkinmopoilla aikasemmin. Jotain skuuttereita vaan testaillu. Ja aika hakusessahan se touhu oli...

    Päivän verran sit harjoteltiin frendin isolla pihalla kytkimen käyttöä, jarrutuksia, pujottelua ym. ennenkuin päästin pojan liikenteen sekaan.
    Ja senkin jälkeen ajelin sen edellä täält Nurmijärveltä Vantaalle ja kattosin, et se ei ainakaan heti ekassa risteyksessä kolaroi.

    Olipahan muuten mielenkiintosta vedellä Bandiitilla pientareella 40 km/h ja 30 kilsaa...
    Suzuki Bandit 1200 N -96 (R.I.P.), Suzuki Bandit 1200 naked -03 (Myyty)
    Kawasaki Kx 125 -85
    http://www.youtube.com/watch?v=1RpsY...eature=related
  11. #11
    Ehdoton kyllä erityisesti käsittelykokeelle, ilman käsittelykoetta ei ketään pitäisi päästää liikenteeseen millään moottoriajoneuvolla mikä kulkee yli 20kmh.

    Ei pidä jättää kaikkea vain kantapään ja onnen varaan.

    Edit: Ei ikärajoituksien korotukselle.



  12. #12
    Lainaa (Köpi @ Joulu. 11 2007,18:06) kirjoitti
    Lainaa (rellonen @ Joulu. 11 2007,17:55) kirjoitti
    En näe mitään järkeä ikärajan nostossa.Muuten asia on ihan hyvä.Kyse on enemmän asenteesta kuin iästä.
    Nimenomaan, pätee myös moneen vanhempaankin motoristiin...
    Ehkäpä pitäis olla joku testi millä näkis että onko asennevamma vai ei, ja senhän voi ottaa käyttöön myös isommille motoristeillekkin
    Aprilia ETV Caponord * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Osta enduro, niin et tarvitse katua
  13. #13
    Kannatan...
    Wallu
  14. #14
    Jalankulkijoille liukkaan kelin harjoittelu pakolliseksi ja mummoille nastakenkäpakko.Terveyskeskukset ruuhkautuvat murtuneiden lonkkien takia ja kansantalous kärsii sairaspäivien suurista määristä.
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
  15. #15
    Lainaa (adrenaliini @ Joulu. 11 2007,21:08) kirjoitti
    Jalankulkijoille liukkaan kelin harjoittelu pakolliseksi ja mummoille nastakenkäpakko.Terveyskeskukset ruuhkautuvat murtuneiden lonkkien takia ja kansantalous kärsii sairaspäivien suurista määristä.
    +1
    ... jotain piti muistaa
  16. #16
    äärettömän hieno aloite

    millainen mahtaa tuo käsittelykoe olla.. kenties sama kuin nykyinen 6 tehtävän mp koe? vai joku muu? ja millaisella mopolla nuo tehtävät suoritetaan? normi vaihteistolla vai automaagisella? omalla vai koulun mopolla? paljon tulee kysymyksiä ilmoille heti moisesta asiasta....

    no ehkä smoto ym järjestöt ottavat kantaa asiaan ja suunnittelevat yhteistyössä muiden kanssa sopivat tehtävät.

    nykyinen ikäraja on sopiva...
    Kahvankääntäjä
    Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
  17. #17
    Käsittelykoe ois hyvä mutta ikärajan nosto ei olisi.
  18. #18
    Lainaa (Lonely Rider. @ Joulu. 11 2007,21:00) kirjoitti
    Lainaa (Köpi @ Joulu. 11 2007,18:06) kirjoitti
    Lainaa (rellonen @ Joulu. 11 2007,17:55) kirjoitti
    En näe mitään järkeä ikärajan nostossa.Muuten asia on ihan hyvä.Kyse on enemmän asenteesta kuin iästä.
    Nimenomaan, pätee myös moneen vanhempaankin motoristiin...
    Ehkäpä pitäis olla joku testi millä näkis että onko asennevamma vai ei, ja senhän voi ottaa käyttöön myös isommille motoristeillekkin *
    Nykyään otetaan kortti kuivumaan kun pomppaa siinä testissä
  19. #19
    Lainaa (Pyörämies @ Joulu. 11 2007,20:59) kirjoitti
    Ehdoton kyllä erityisesti käsittelykokeelle, ilman käsittelykoetta ei ketään pitäisi päästää liikenteeseen millään moottoriajoneuvolla mikä kulkee yli 20kmh.

    Ei pidä jättää kaikkea vain kantapään ja onnen varaan.

    Edit: Ei ikärajoituksien korotukselle.
    Joo komppaan tätä. Ikärajaa ei tervi muokata jos käsittelykoe tulee.
    Honda VTR 1000 f

    All for one

    Tom *& Jerry team
  20. #20
    tää kannattaa käsittelykoetta kaikille kakspyöräsille ts. niitten hankkijoille, nii ja traikit viel erikseen... ja sitte jos kurjanaamat toppaa liikenteestä käsittelykokeettoman nii sille tulis määrätä kesäks punalippumies eteen käveleen ja kilistään kelloo
    maxiskootteri

    -Punainen on edelleen väreistä nopein -
  21. #21
    Ehdoton kyllä käsittelykokeelle ja ikärajan nostolle. Lisäksi kannatan sitä, että mopon huippunopeus nostetaan 60 km/h:iin ja mopot pois jalankulkuteiltä käyttämään normaali ajoteitä. Nopeuden nosto takaa sen, että mopot pysyvät kaupunkialueella muun liikenteen rytmissä. Nykyisissä mopoissa rakenteelliset ratkaisut riittääkin siihen ja vanhemmat mopot vaan kaatopaikalle.
  22. #22
    Tuo käsittelykoe on asiaa, mutta ikäraja pitäisi panna ylärajalle! Montako ukkia on kuollut mopolla ajaessa? Toki nykyään menee enemmän nuoria, kun kaikilla vanhuksilla on autokortit.
    Jos ikäraja nousisi, 14 vuotiaat lähtisivät ajamaan ilman korttia. Kituvuosi on muutenkin niin pitkä ja jos ajo-oikeus siirtyisi vuodella, ei kiinnijäänti vaikuttaisi ennen 15-vuotispäivää. Siis ei sakkoja eikä kortin siirtymistä!
  23. #23
    Lainaa (arikorho @ Joulu. 11 2007,22:35) kirjoitti
    Jos ikäraja nousisi, 14 vuotiaat lähtisivät ajamaan ilman korttia. Kituvuosi on muutenkin niin pitkä ja jos ajo-oikeus siirtyisi vuodella, ei kiinnijäänti vaikuttaisi ennen 15-vuotispäivää. Siis ei sakkoja eikä kortin siirtymistä!
    Häh...
    Mulla on sellanen omituinen kuva asiasta jotta 14 wee ipanan vanhemmilla on vastuu kultisipuppelin tekemisistä. Kuin myös siitä, ettei alaikäiselle osteta mopoa.
  24. #24
    No huh huh, kyllä tän päivän moposkootteri on paljon helpompi ajaa kuin eilispäivän mopedit, se että onnettomuuksia tapahtuu enemmän johtuu vain ja ainoastaan suuremmasta ajosuoritteesta. Kohta vaaditaan koulunpenkkiä maastofillareille, omani kulkee kevyesti 70. Repikää siitä.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  25. #25
    Asennekasvatusta kaivattaisiin.. Täällä Espoossa on paljon pyöräteitä missä saa ajaa mopolla, prkl kun teinit kaahaa 80km/h jalankulkijoita ja pyöräilijöitä pujotellen ja punaisia päin ajaen niin ei mitään järkeä.
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  26. #26
    Lainaa (seku @ Joulu. 11 2007,21:24) kirjoitti
    Lainaa (adrenaliini @ Joulu. 11 2007,21:08) kirjoitti
    Jalankulkijoille liukkaan kelin harjoittelu pakolliseksi ja mummoille nastakenkäpakko.Terveyskeskukset ruuhkautuvat murtuneiden lonkkien takia ja kansantalous kärsii sairaspäivien suurista määristä.
    +1
    Jos osaa mopon osaa isonkin. Kaikille sama kortti ja ika. Moposta valtamerilaivaan.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  27. #27
    Lainaa (Anttoo @ Joulu. 11 2007,22:26) kirjoitti
    Ehdoton kyllä käsittelykokeelle ja ikärajan nostolle. Lisäksi kannatan sitä, että mopon huippunopeus nostetaan 60 km/h:iin ja mopot pois jalankulkuteiltä käyttämään normaali ajoteitä. Nopeuden nosto takaa sen, että mopot pysyvät kaupunkialueella muun liikenteen rytmissä. Nykyisissä mopoissa rakenteelliset ratkaisut riittääkin siihen ja vanhemmat mopot vaan kaatopaikalle.
    Vanhoissa oikeissa mopoissa riittää kyllä ruutia vaikka enempäänkin. Nämä kiinanromut ovat sitten asia erikseen.

    Edit. Tosin enempi kuin 60 km/h olisi jo hölmöilyä. Osa mopoilijoista ajaa mopoille sallituilla kevyenliikenteen väylillä kuin idiootit, mutta en usko että se idiotismi häviää norrmaaleilla ajoteillä.



    Kronoby Racing Team
  28. #28
    Lainaa (MagnaMan @ Joulu. 11 2007,22:57) kirjoitti
    Lainaa (arikorho @ Joulu. 11 2007,22:35) kirjoitti
    Jos ikäraja nousisi, 14 vuotiaat lähtisivät ajamaan ilman korttia. Kituvuosi on muutenkin niin pitkä ja jos ajo-oikeus siirtyisi vuodella, ei kiinnijäänti vaikuttaisi ennen 15-vuotispäivää. Siis ei sakkoja eikä kortin siirtymistä!
    Häh... *
    Mulla on sellanen omituinen kuva asiasta jotta 14 wee ipanan vanhemmilla on vastuu kultisipuppelin tekemisistä. Kuin myös siitä, ettei alaikäiselle osteta mopoa.
    Jaa. Olisiko aihetta korjata tuota mielikuvaa?
    Ei vanhemmat voi joutua lastensa tekemisistä, tässä ajo-oikeudetta-ajo tms., rikosvastuuseen. Eri asia on se, että vanhemmat voivat joutua rikosvastuuseen esim. moottoriajoneuvon luovuttamisesta ajo-oikeudettomalle tms.
    Mikään laki ei myöskään rajoita mopon ostoa alaikäiselle tai edes alle 15-vuotiaalle. Myöskään vahingonkorvausvastuu vanhemmille jää syntymättä, jos kultsinuppeli ajelee esim. päissään päin naapurin mersua. Siis, jos oli itse lähtenyt luvatta ajelemaan. Kukapa sitä nyt isin luvan kanssa ilman korttia ajelee???
    Tuohon alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että valitettavasti pojat, jotka osaavat keulia kivasti mopolla ja ajotaidot ovat hanskassa, eivät välttämättä osaa käyttäytyä liikenteessä, vaikka mopokortti olisikin suoritettuna. Eli tuo käsittelykoe ei pelasta kaikkia mopo-onnettomuuksilta. Onhan vastaavaa ongelmaa nähtävissä myös vanhemmissa ikäluokissa. Asenteiden tulisi myös muuttua, mutta se onkin jo toinen juttu ja siitä on kirjoitettu tälläkin sivustolla aika tavalla...
  29. #29
    Lainaa (Lonely Rider. @ Joulu. 11 2007,21:00) kirjoitti
    Lainaa (Köpi @ Joulu. 11 2007,18:06) kirjoitti
    Lainaa (rellonen @ Joulu. 11 2007,17:55) kirjoitti
    En näe mitään järkeä ikärajan nostossa.Muuten asia on ihan hyvä.Kyse on enemmän asenteesta kuin iästä.
    Nimenomaan, pätee myös moneen vanhempaankin motoristiin...
    Ehkäpä pitäis olla joku testi millä näkis että onko asennevamma vai ei, ja senhän voi ottaa käyttöön myös isommille motoristeillekkin *
    Milläs hitolla mie sitten ajaisin? *

    edit: Lisäks jos sen testin suunnittelee joku kunnon kukkahattu, niin saadaan kortti pois 90% kuljettajista.



  30.  
  31. #30
    Kannatan ehdottomasti käsittelykoetta, mutta myöskin liikenteessä tapahtuvaa ajokoetta. Niin monta onnetonta risteyskäyttäytymistilannetta olen mopoilta ihan tämän menneenkin kesän aikana nähnyt...
    ***En tienny pienenä kuin hauskaa on isona***
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen