Minulla rt 1200:ssa Wunderlich:nisompi plexi jolla ajoin viime kesänä 8.000 km. Olen erittäin tyytyväinen sen antamaan suojaan ajoviimalta, mutta se tuntuu olevan kovin pehmeästä aineesta tehty ja naarmuja on
kovinkin paljon jo kertynyt. Onko siitä mitään hyötyä, että plexiä hioisi esim hiovalla vahalla vai meneekö siitä vain sameammaksi ?
Onnistuu kirkkaille muoveille tarkoitetuilla naarmunpoistoaineilla. Haulla löytyy useita juttuja aiheesta.
1000
Tökötin nimi on muistaakseni Cerapol. Sitä myy ainakin alright. Toinen konsti on käyttää hammastahnaa. Ei sillä pleksiä nyt niin hyvin kuntoon saa kuin Cerapolilla mutta jotenkin auttaa asiaan.
Itselläni taisi pleksistä naarmut lähteä, mutta valitettavasti auringonvalo oli harmaannuttanut omani aivan liikaan, joten ostan uuden pleksin.
Peesaan aiempia. Kannattaa käyttää hakua. Asiasta on käyty monia keskusteluja. Ite oon käyttäny hammastahnaa, Bilteman plexi-kiilloketta. Vilpittömästi uskallan myös suositella Plexusta. Tosin ehkä enemmän plexin suojaukseen ja puhdistukseen.
<p>2002-2014</p>
Naarmuuntunutta plexiä ei uudeksi tahdo saada, aurinko paljastaa kyllä naarmut. Toki nää tahnat parantaa tilannetta. Jotkut plexit on tehty kovapintaisesta polykarbonaatista jo toiset pehmeämmästä. Kannattaa kiinnittää huomiota plexin puhdistukseen. Jos plexin putsaa huoltiksella käytön jälkeen liinalla tai vastaavalla niin naarmuuntuu melko pian. Paree on ruiskuttaa pesuaineseos plexille ja huuhtoa se vedellä ja pestä vasta sen jälkeen. Näillä eväin edellisen pyöräni plexi pysyi uudenveroisena 6vuotta.
Tere,(exkawa @ Joulu. 07 2007,18:34) kirjoitti
ihan hienosti onnistuu tehdä, lähes uudenveroinen plexi. Motskarin plexit on tyypillisesti samaa muovia, kuin lentokoneen ohjaamon osat (polykarbionaatti) ja ne saa kiilloitettua ihan uudenveroiseksi. Syvimmät naarmut hiotaan ensiksi kevyesti 2000 grid paperilla veden alla. Sitten hyvin huolellinen vesipesu, jossa lähtee pois ne materiaalit, jotka tekevät likaista kiillotettaessa siitä vain huonomman.
Jos on konekiillotin käytössä se säästää vaivaa tässä seuraavassa vaiheessa. Muovia pitää kiillottaa riittävän kauan, jotta se alkaa kiiltamaan. Pepsodent on ihan jees, mutta parempiakin löytyy. Esim. juuri tähän tarkoitukseen tehdyt tahnat, joita saa edellisten kirjoitusten ostopaikoista. Itse olen käyttänyt Diamant Car Polish (hienoin kiilloke). Sitä kangasrättiin ja välillä kostuttaen vedellä jatkaa kiilloitusta 10 cm x 10 cm alue kerrallaan. Tällä samalla aineella olen kiiloittanut menestyksekkäästi lentokoneen kabiineja ja voin taata, ettei häviä uudelle.
![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Eikö noita ole vielä keksitty tehdä ns. karkaistusta polykarbonaatista? Onhan sitä ollut markkinoilla vaikka kuinka kauan. Taitaa olla hinta esteenä... Myös butaaniliekki on kova sana kiillotuksessa mutta ei ole ensikertalaisen hommaa. Sillekin on tehtävä samat pohjahionnat mutta jälki on kyllä hyvä.
http://www.plexiglas-acrylglas.de/
aineet plexin huoltoon...
Vähän ohi aiheen, mutta miksi lentokoneen kabiinin pitää niin hyvin kiiltää?(Masa @ Joulu. 07 2007,18:52) kirjoitti
t. kyselyikäinen
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Oisko noita akkunoita tehtynä samasta materiaalista. Lentokoneen tähystysrei'issä ei varmaan tarvita heijastumia tai naarmujen tuomia vääristymiä kovinkaan paljon?(Jerry Cotton @ Joulu. 17 2007,15:32) kirjoitti
Tämä puhtaana MUTU-arvauksena.
Sehän on kai tuon CeeBailey's leipälaji - lentokoneiden tuulilasit... Siinä sivussa syntyy sitten mopojenkinplexit.
<p>2002-2014</p>
Kannattaa muistaa että joissakin "plexeissä", on pinnassa sellanen kova kalvo, joka on siis erillinen kalvo itse muovin pinnassa. Kuten BMW kypärien visiirissä. Voi olla että tälläistä "plexiä" eli polykarbonaattia jos rupeaa kiillottamaan jollain hiomatahnalla/paperilla/hammastahnalla, lopputulos saattaa olla aika huono. Pahimmassa tapauksessa kalvo alkaa kuoriutumaan irti (kuten mulla) ja koko visiiri menee pilalle.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Onko kukaan kokeillut tollasta??
K1200RS
Pleksini oli viime keväänä siinä kunnossa, että alkoi häiritä ajelua, joten vaihto tai kiillotus oli tarpeen. Vahasin pleksin Korrekin kestovahalla ja se peitti naarmut ja hankautumat ja käsittelyn jälkeen siitä näkee hyvin läpi eikä ole vielä vaihdon tarpeessa.
Korrekin kestovaha muodostaa kohtalaisen kovan kirkkaan kalvon. Pleksi ei ollut UV-säteilyn himmentämä, sillä silloin vahaus tuskin auttaa.
Ko. Korrekin vaha sisältää liuottimena lakkabensiiniä, joka haihtuu nopeasti, mutta saattaa reagoida muovin kanssa.
Kannattaa kuitenkin kokeilla vahaa johonkin kohtaan ensin ja katsoa, miten se vaikuttaa.
Oma pleksini on Pichlerin tekemä.
hkm