Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 46:sta
  1. #1
    Väistämättä tulee tuo talvi pikkuhiljaa, ainakin kalenterin mukaan. Lupasihan tuo säätyttö vielä välttäviä ajokelejä, mutta vähissä ovat jollei ihmettä tapahdu.

    Ensimmäinen ajokausi on takana ja toivottavasti lisää tulee. Vaikka keväällä ajattelin, ettei kilometrejä hirveästi tule niin tulihan noita sittenkin reilu 9000. Ja jokaisesta ainakin jälkikäteen nauttisin. Tosin kyllähän sitä muutaman kerran kylmissään mietti pari kertaa, että onko tää kaiken tämän arvoista...

    Ensimmäinen ajokausi on varmaan monella motoristilla se, minkä muistaa kauan. Itselleni annoin ensimmäiselle kaudelle "tavoitteet", jotka ilokseni selvitin.
    1. Älä kaadu ainakaan oman kikkailun takia.
    2. Älä ota sakkoja oman tyhmyyden takia.
    Näitä ajattelin jatkaa seuraavallakin kaudella.


    Ensimmäisen kauden jälkeen on alkanut hahmottua jo jonkin verran seuraava pyörä. Kuitenkin saanut kokeilla paria muutakin pyörää kauden aikana, niin tietää mitä haluaa. Myös se minkälaista ajoa ajaa vaikuttaa. Kun matkat on pääasiassa töihin ja kotiin sekä mahdollisuuksien mukaan ajelua ympäri Suomea, niin seuraava pyörä on luultavasti jokin matkasportti

    Kauden kohokohtia oli useita, osa pieniä omassa mielessä olevia hetkiä yksinään ajellessa kesäilloissa, unohtamatta kuitenkaan suurempia tapahtumia kuten motoristikirkko Liedossa tai Neste Rallyn aikana ajetut pitkät motoristiletkat. Ainoa mikä jäi harmittamaan on, ettei ehtinyt radalle kokeilemaan, mutta ensi kaudella asia toivottavasti korjaantuu.

    Nyt sitten vaan pyörää talviteloille, siinäkin on oma hommansa. Onneksi täältä sivustoilta löytyy loistavia ohjeita meille aloittelijoille. JA talven aikana kun omaa räpeltää, niin uskon siihenkin saavani tarvittaessa apua.

    Miten se muilla ensimmäistä kautta ajaville käynyt? Onko mopo jo myyty kun on huomattu ettei kipinä enää iske vai mielessä jo päivitys suurempaan? Allekirjoittanut lukeutuu jälkimmäisiin

    Turvallisia metrejä heille jotka ajokautta jatkavat, nähdään taas keväällä nyt voi sitten
  2. #2
    Kaveri sen keksi kesällä kun katseli mun uutta vesirosvoa: yksi varotus puuttuu, aiheuttaa elinikäistä riippuvuutta.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  3. #3
    Lainaa (yamark @ Loka. 21 2007,23:42) kirjoitti
    1. - että onko tää kaiken tämän arvoista...

    2. - "tavoitteet", jotka ilokseni selvitin.
    1. Älä kaadu ainakaan oman kikkailun takia.
    2. Älä ota sakkoja oman tyhmyyden takia.

    3. - Nyt sitten vaan pyörää talviteloille, siinäkin on oma hommansa.
    Fiksuja juttuja. Kommenttini:
    1. - ei ole
    2. - kunpa me kaikki osaisimme...
    3. - vaihtoehtoisesti voit sysätä moposi jonnekin, ja keväällä:
    -> laita avain virtalukkoon jos se ei ole jo siellä
    -> käännä se asentoon 'on'
    -> paina starttinappulaa ja kuuntele moottorin jyminää... (näin minä teen)
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  4. #4
    Jälkimmäisiin lukeutuu tämäkin noviisi. Eka pyörä on jo vaihdettu isompaan ja toinenkin mopotin jo menossa vaihtoon talvella jos rahatilanne sen sallii. Tulipa muuten itsellekin se noin 9000km tälle kaudelle. (eikä se vielä ohi ole ) On varmaan sellainen kesä joka kyllä jää mieleen. Mitään erikoisempaa en pyörällä tehnyt, eikä reissujakaan ole sen kummemmin, mutta yksi kesä takana ja toivottavasti monta monta edessä. Ensi kesänä olisi tarkoitus päästä avokin kanssa vähän paremmin reissuun ja sitä silmällä pitäen olen jo seuraavaa pyörää katsellut... Unelmissa Honda CBF1000S....
    Kawasaki Er-5 -05
    Kawasaki Z750s -06
    Honda CBF1000S -08
  5. #5
    Lainaa (yamark @ Loka. 21 2007,23:42) kirjoitti
    1. Älä kaadu ainakaan oman kikkailun takia.
    2. Älä ota sakkoja oman tyhmyyden takia.
    Näitä ajattelin jatkaa seuraavallakin kaudella.
    Itsellä on kausia takana jo yli 20. Nuo sinun säännöt ovat itsellekin edelleen erittäin hyviä asioita muistaa. Noilla säännöillä on hyvä lähteä joka kevät liikenteeseen.

    "Älä kaadu ainakaan oman kikkailun takia" ohje on itselläni:
    1. Tämä kausi on taas vahinko- ja onnettomuusvapaa kausi.

    Omasta syystä kaatuminen kuin ei ole ainut ikävä juttu mikä voi sattua.

    Anyway, varsinkin ykkösen kun onnistut pitämään, ollaan jo pitkällä.

    MP näyttelyyn ei ole kuin 3kk. Silloinhan se uusi kausi taas alkaa.
    .
  6. #6
    Kelit kylmenee ja kilometrit vähenee, joten ajelin eilen pyörän naapureita häiritsemästä kerrostalon pihasta kotipuoleen talviteloille ensi kesää odottelemaan...
    Kilometrejä näin ekalla isolla katupärrällä ensimmäisenä kesänä kertyi nelisentuhatta ja myös samoja tavoitteita käytin onnistuneesti *koputtaa puuta* ja niillä mennään tulevillakin kausilla *

    Radalle olisi kanssa ollut hinku harjoittelmaan mutta aina tuo kesä vaan on niin kiireistä aikaa ettei vaan kerkiä *

    Kyllähän se pyörä yllättävän äkkiä isosta painavasta pelottavasta möhköstä muuttuu pieneksi ja tehottomaksi mutta vielä ei pyöränvaihtokuumetta ole tullut.

    Parhaiten mieleen jäi kauden avaus piiiiiitkässä pyöräletkassa muiden motoristien seassa, kätevä kulkeminen ja helppo pysäköinti pätkien lähelle suurajojen aikana, kruisailut kesäilloissa kauniimman edustajan kanssa *

    Nyt vaan *, kiilloittelemaan pyörää ja odottelemaan ensi kevään niin lämpöisiä lumien sulattavia auringon säteitä.
    Turvallisia ajokausia tasapuolisesti niin ensi kesän noviiseille kuin kokeneemmillekin kuskeille!
    ~: *Honda VFR800 VTEC 2008 *:~
  7. #7
    Olihan se piikki pari kesää alla aikoinaan ja välillä tuli ajeltua lainapyörillä jonkin verran mutta keväällä oli pakko hommata oma VFR. Tähän asti kilometrejä tuolle on kertynyt 13tkm ilman mitään pidempää reissua.

    Sakkoja ei vielä tällä pyörällä ole tullut mutta autolla kaksikin.
  8. #8
    No nyt voin sanoa, että kans eka kunnon ajokausi alkaa olla takana. Tuota moposkootterilla ajoa nyt ei oikein voi laskea, nyt mentiin jo piikillä

    Ilman kaatumisia ja sakkoja on tähän asti päästy ja toivon mukaan myös jatkossa. Itsellä kilsoja 9500, pyörä lähes jokapäiväisessä ajossa(arkena kouluajot ja sit fiiliksen mukaan muita ajoja) kunnes lumi ja jää peittää maan. Jospa sen kympin sais vielä rikki tältä kesältä.

    Ilman vikojakin honda on palvellut, vehkeellä ajettu nyt 25 tonnia, josta siis viimeset vajaa kymppitonni omia kilsoja
  9. #9
    Riippuvuutta kyllä...

    Ensimmäinen kausi alkaa tosiaan kääntymään "ehtoolle". Selvittiin kesästä ilman kalusto- tai muita tappioita. Henkisellä puolella oli pakko todeta ettei ole niin kova jätkä kuin moni muu, joten vetomiehen seikkailut jäävät muiden kirjoitettaviksi.

    Seuraavasta pyörästä ei voi kuin haaveilla vasta; kaipaisin vähän lisää Touringia seuraavaan - kyllä pikku SV:kin jaksaa ja pystyy, mutta VFR, XX tms veisi jo ihan eri malliin. Tai sitten jotain katuenduroa... Varmaan ensi kesä vielä tällä, paljon on vielä oppimista joten mitäpä sitä kiirehtimään. Kaksi päällä saisi tilaa olla pikkuisen enemmän.

    Talvella aikomus vähän tuunailla ja huoltaa. Ketjut ja rattaat vaihtoon, samoin nokkaketjun kiristin. Vanteisiin uutta maalia ja "bugspoiler" ulkonäköä korjaamaan. Undertailia tekisi mieli, mutta taidan vain sahata originaalia sopivammaksi. Sitten sirompi kilpiteline. 12V virtaliitin katteisiin olisi myös poikaa kännykän lataukseen ja lisälaitteille. Suunnitelmia on, mutta mopo kylmässä vajassa ja matkaa lämpimään autotalliin on aina se 50m jyrkähköä alamäkeä. No, jos ja kun osat on kasassa niin tuohan on yhden päivän homma. PL. vanteet jotka on sitten vähän hankalammat kun pitäisi pyörä saada pysymään "ihmisiksi" sillä aikaa kun ne on irti. Vinkkejä?
  10. #10
    Itselläni myös ensimmäinen ajokausi takana ilman sen suurempia ongelmia.pystyssä olen pysynyt ja sakkoja en ole ottanut.ainoa asia mikä harmittaa on tämä pitkä tuleva talvi.kevättä odotellessa
    Nyt on alla taas Ducati.
  11. #11
    Ihan hyvin on tähän asti sujunut tämä ensimmäinen kausi. Kilometrejä nyt 18000km ja kausi vielä jatkuu. Kaipa se mopo menee talviuneen kunhan lunta tulee maahan. Siihen asti *

    Kyllä kauden hienoimmat hetket oli Norjan reissu ja pari ratapäivää. Ensi vuonna sitten toivottavasti Keski-Eurooppaan ja monta ratapäivää.

    Ei kaatumista, lähellä kylläkin. Ihme kyllä ei sakkojakaan. Pyörän haluaisin vaihtaa isompaan ensi vuonna, mutta kun ei osaa päättää mikä olisi sopiva. R-ykkönen ja sen tyyppiset kiinnostaa, mutta toisaalta pidempääkin matkaa olisi kiva heittää ja se kallistuttaa XX Blackbirdin suuntaan. Jos vaan olisi varaa pitää kahta pyörää * Toisaalta nykyinen on ihan hyvä malli radalle ja reissuun. Mutta ei näitä päätöksiä ole järjellä ennenkään tehty *
    xxx
  12. #12
    Tuli tuo kortti ajettua "fiksusti" elokuun lopuksi, joten ei ole kerennyt tällä kaudella ajelemaan kuin kaksi kuukautta, jotain 3000 km.
    Toisaalta ärsyttää lopetella juuri kun alkaa kunnolla sujua, mutta ei tällainen vilukissa oikein tarkene enää näillä keleillä.
    Tänäänkin oli tosin niin mukava ajella, että täytyy nyt ainakin ensi viikkoon vielä katsella miten keli kehittyy.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  13. #13
    Hyvin on selvitty ja saa onnitella itseänsä, että hengissä ollaan. Kesä oli hemmetin kiva; tuli ajettua monenlaista pärrää ja mukavaa oli. Ajokilometrejä tuli kokonaista 5 tkm omilla fillareilla yhteensä. Ninja lähtee talviteloille tälläviikolla ja siihen tämän jantterin ajokausi tulee päättymään. MP messuille on kova hinku! Kenenkäs allekirjoituksessa se nyt lukikaan "luulin ostavani moottoripyörän mutta sainkin harrastuksen".

    EDIt niin ja kerran tuli kaaduttua tai oikeastaan kaadettua pyörä.



    ZX-6R 2007 ex
    ZX-10R 2007 ex
    Husqvarna wr 250 2001
  14. #14
    Hyvin sujui eka ajokausi, ei kaatumisia tai sakkoja. Kilometrejä kertyi noin 7000. Työmatkojen ja lähiseuduilla kruisailun lisäksi Lapissa tuli käytyä muutama päivä ajelemassa puolison kanssa.

    Ensi kaudelle pyörä vaihtuu isompaan, kaupat on jo tehty ja vanha pyörä annettu vaihdossa. Uusi Yamaha FZ1-S tulee maaliskuussa.
    GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
  15. #15
    Eka ajokauteni sujui mallikkaasti ja jatkuu edelleen, 3 Viikkoa olen omistanut pyörän ja siitä n.viikon verran pyörä oli tallissa osina, kilometrejä tullut noin 2000km "pelkkää kaupunkiajoa" Ei ole sattunut mitään onneksi ja pitää toivoa ettei satukkaan.
    Yamaha xv1100 -89
  16. #16
    Kausi takana 13 000 kilometrin voimin. Yksi rengaskerta vaihtui alle. Kortti on taskussa ilman virhepisteitä.

    Saldona yksi ojan pohjaa pitkin ajo, moottorin oikeassa kyljessä skraadut. Skraadut on korjattu.

    Matkan varrella muutama hartialukko, tilanteista selvitty yläkerran mp-hemmon suosiollisella avustuksella.

    Kierretään mp-liikkeet kaukaa ja etenkin varotaan koeistumista isompien pyörien päällä.

    MP-messuja ja kevättä 2008 odotellaan. Pyörä on ollut tallissa jo viikon talvehtimassa.



    Kuljettajaksi todettiin paikallinen toimeton sekatyömies.

    BMW F900R K23
    BMW K1300S K15
    BMW Nine T Pure K17
    BMW K1300S K14
    Suzuki GSX-R 1000 K9
    Honda CB 1000R K8
    Suzuki GSR 600 K6
  17. #17
    Elokuun alusta eteenpäin reilut 3000km takana ja jatkuu, tänäänkin töihin kun on kuiva keli. Pystyssä on pysytty, yks läheltä piti-tilanne kun joku toukohousu oli tullut mutkan edestä pellolta tuoden asvaltille hitosti savea mutta onneksi pysyttiin tiellä. Sakkojakaan ei ole tullut, tosin kerran tolppa välähti

    Yllättävän äkkiä vaan tuo Vf muuttui mopoksi. Onneksi taloustilanne ei saali edes haaveilua vaihdosta, ensi kesäkin ajellaan nykyisellä. Toivottovasti kuivat kelit jatkuu...
  18. #18
    Kauden saldo 4500km ja kaksi kaatoa. Ensimmäinen jo ekana päivänä omaa pihaan ajettaessa tuli hiekalla painettua liikaa etujarrua. Toinen elokuun lopussa kun joku maastoauto kuski veti vanhoilla vihreillä risteyksen yli ja oli pakko kaataa mielummin kuin ajaa keulaan.
  19. #19
    Eka kausi takana.. Saldona about 8000km, 14pv sakkoa, ei yhtään kaatumista, 3 takanakkia, laakeriremppaa (tässä talven aikana).. pyörä seissyt nyt sen 2kk tallissa.. ja ajokausi alkoi kesäkuun alussa..

    Olisi vain jo kevät piakkoin..
    MYYTY!
  20. #20
    Eka kunnon kausi takana, viime syksynä tuli vähän aloteltua ja nyt sitten pääs keväästä saakka ajamaan. 9000km mittariin tuli, ei kerenny enempää ajamaan. Saldona yksi kaato, tosin kotilokuskin piikkiin, eli aloittajan ohje säilyi. Ei ollut oma moka.
    Ducati Monster 696 -08
    ex: Cagiva mito -06
  21. #21
    Lainaa (yamark @ Loka. 21 2007,23:42) kirjoitti
    Miten se muilla ensimmäistä kautta ajaville käynyt? Onko mopo jo myyty kun on huomattu ettei kipinä enää iske vai mielessä jo päivitys suurempaan? Allekirjoittanut lukeutuu jälkimmäisiin
    eka kausi on viel täyttä päätä käynnissä...

    eihän sitä ny viel kannata luovuttaa, vaikka jo joutuikin vaihtamaan shortsit ajohousuihin


    ja ei, en ole vieraillut metsähallituksen puolella ( )
    Heko heko... ja jälleen älyvapaa kommentti
  22. #22
    Eka kausi on myös takana ja hienostihan se on mennyt.
    Reilun 15 vuoden lepäilyn jälkeen 5000 km rentoutumista sarvien takana on taas kasvattanut elämänintoa kummasti.
    Pystyssä on pysytty vaikka tiukkoja paikkoja on muutamaan kertaan ollut. Ei ne vanhat piikiajan 50tkm enään tuntunut merkitsevän mitään, kun aika on tehnyt tepposiaan.
    Mutta noilla vanhoilla muistoilla pystyi todistamaan lapsen synnyttäjälle kuinka tärkeää on vallata joku osa "vanhasta" elämästa, eli kadotetusta nuoruudesta takaisin. Tämä mopotyttökin tuli innostettua harrastukseen niin hyvin, että liki puolet tuosta kauden ajomäärästä emäntä kampesi kyytiin ja nyt hänellä on vakaana aikomuksena hankkia itselleen ensikesäksi oma pyörä.
    Muut noviisit tuntuu uhuvan kovasti mopon vaihdosta. Tässäkohtaa täytyy kehua tämän palstan (ja muutamia muita) vinkkejen antajia joilta aloittelijan pyörävaihtoehtoja keväällä kyselin. Jo piikiaikana ihastuin ensimmäiseen Transalppiin joka markkinoille tuli, mutta nyt olin testaamassa matka/custom-pyörää.
    "Osta toi Transalppi, niin ei tartte heti ens vuonna alkaa hankkia uutta pyörää" oli se jota mulla yksi vanha harrastaja sanoi, ja sitä uskoin. Eikä muuten ole mopo vaihtumassa.

    Jos on vauhti kasvanut liikaa, niin on kenttä ollut liian vaatimatonta, joten kenttää on vaihdettu ruovimpaan.
    Toinen vaihtoehto olisi ollut kyykkyjen kanssa kurvailla suljettuja ratoja, mutta näitä sorarännejä löytyy huomattavasti lähepää.
    Lisäksi Päijät-Hämeen alueelta tuntuu löytyvän samanhenkistä ajeluseuraa tarvittaessa, joiden kanssa on makkaroita laavuilla paisteltu ja turistu asiaa ja joutavia.

    Joten pystyssä pysytty.
    Sakkoja 0
    Yksi nautinto elämässä lisää

    Ja tästä jatketaan keväällä.
  23. #23
    Täälläkin eka kausi takana ja surukseni voin kertoa että alku oli aika vaikeaa.. kun oli noin 300km takana niin lippasin gsx-f:n vakuutukselle myyntikuntoon.. * Mutta virheestä (mukamas) oppineena vakuutus-sählinkien jälkeen sain onneksi pohjolalta hyvät rahat (sääli kun ei menetettyä ajoaikaa korvata) ja ostin -97 vfr:n eli tuli se isompaan vaihtokin hoidettua jo ekan kauden aikana. ajokilometrejä on nyt vifferillä tullut reilu 4000km ja vielä on pyörä pihassa.. Onneksi olen sentään toisen alkupostaajan säännöistä saanut pidettyä eli ei oo turhia sakkoja tullut lompakon turmioksi otettua ja ne rahat on sijoitettu uuteen mutta sitäkin rakkaampaan harrastukseen eli
    Loppuun voitaneen sanoa että onneksi ehdin sen ekan 300km aikana rakastua tähän lajiin sen verran että hanskojen lyöminen naulaan ei edes käynyt mielessä.

    Nähdään siis viimeistää ensi kaudella mutkapätkillä fiilistelemässä
    - naiset pitävät meistä motoristeista koska meillä vehkeet seisoo koko talven..
    - en mä mistään mitään tiedä, kunhan sanoin vaan..

    GSX-600F -98=> VFR 750 -96=> CBR 900 fireblade -99 => 3 vuoden tauko => SV1000S -05
  24. #24
    Nonii, uskaltauduin sitte viimeinki kirjautuu tänne että terve kaikille!

    Kyseessä siis 18 v. nulikka täältä Satakunnan perämettistä ja ensimmäinen kausi isolla pyörällä melko lailla takana päin. Koko pienen ikäni olen ollut silmittömän rakastunut näihin kaksipyöräisiin ihmeisiin ja viime kesän alkupuoliskolla sitä sitten siirryttiin vakio kevarista 25 kilowattiin rajoitettuun 2001 vuoden 750 gixxeriin. Tämän mahdollisti tällä iällä turhuuksien kuten mp3 soittimien yms. ostamisen välttäminen ja kotilona toimii alle 500 egen rocolla, credittiä myös itse Hirvarille joka kyseisen pärrän reiluun hintaan myi.

    Kausi alkoi melkein pahimmalla mahdollisella tavalla kun gixua sitten piti lähteä kotio tuomaan niin isoa pyörää piti ajaa ensimmäistä kertaa elämässä hillittömässä vesisateessa ja kaiken kukkuraksi vehjeestä loppui menovesi paikallisen amiksen edessä. Hieno siellä sitten odotella tärkeän näköisenä lähemmäs puoli tuntia sateen keskellä että saa ainetta tankkiin.

    Alun vastoinkäymisistä huolimatta jatko sujuikin mukavasti.
    Ensimmäiset viikot rauhassa totuttelin uuteen kulkuvälineeseen mutta hetket ajat ajeltuani havaitsin ettei 25 kw riitä niinkin raskaan pyörän kuljettamiseen eteenpäin mukavasti, kun aina sai olla sotkemassa pienemmälle jos kaipasi vääntöa kun kaasukahva ei kääntynyt kuin muutaman millin. Rajoitinkappale raakasti pois ja taas meno maistui, vaikka vielä ensi kesän ajan saa kurkistella olkapään yli poliisien varalta.

    Kun sitä jo muutama vuosi pienemmillä vehkeillä huristellessa oli järjen kanssa ajamalla saatu ajokokemusta ja taitoa, niin eipä tää siirtymä isompaan sen kummosempi ollut. Ajaminen moottoripyörällä on itselleni ainakin huomattavasti luontaisempaa kuin ajaminen autolla, vaikka niilläkin on täällä metsän keskellä saanut rauhassa nulikkana päästellä ja opetalla. Basiccien ollessa kunnossa tuli kesällä opeteltua endot uudestaan ja kunnon keulat uutena tuttavuutena. Mutta ihmisten edessä en vielä kertaakaan ole koheltanut, enkä kohellakkaan koska siinä tietää miten sinä käy.

    Sinänsä harmi vain kun tämä kotoseutu on niin aakeeta laakeeta ettei täällä ole oikein kummoisia mutkapätkiä kuin todella harvassa. Radallekkin joskus tekisi mieli mutta eipä sinne vielä kannata mennä itteensä nolaamaan vanhojen kettujen nenän edessä.

    Haavereita ei ole vielä onneksi kohdalle sattunut, mitä nyt autoilijat muutaman tilanteen aiheuttanut. Ja eipä niitä omasta syystä johtuvia nyt pitäisi sattuakkaan kun vaan on järki mukana. Tosin itse pyörä on muutaman kerran meinannut aiheuttaa sydämen tykytyksiä sen katkoessa vetoa kummasti. En tiedä mistä johtuu, se tekee sellaista että aivan randomisti melkein millä tahansa kierrosalueella käynti katkeaa ja takarengas ei pyörähdä jolloin muutamaan otteeseen ollaan lähdetty mukavaanki luistoon taajama alueella mutkassa märällä kelillä, mutta tähän mennessä oon selvinny kunnialla. Kaipa siä on sytkäs tai ruiskus jotai häikkää, täytyy ens keväänä viedä penkkiin. Sakkotilanne nolla, eipä sitä köyhällä opiskelijalla olisikaan varaa maksella niitä kun pyöräkin vielä periaatteessa pankin.

    Mutta eipä tässä kaudessa tälläiselle aloittelijalle sen kummempaa, huomenna todennäköisesti kauden viimeinen ajokerta ja sitten kamppeet kasaan talvea varten.



  25. #25
    Lainaa (yamark @ Loka. 21 2007,23:42) kirjoitti
    Väistämättä tulee tuo talvi pikkuhiljaa, ainakin kalenterin mukaan. Lupasihan tuo säätyttö vielä välttäviä ajokelejä, mutta vähissä ovat jollei ihmettä tapahdu.

    Ensimmäinen ajokausi on takana ja toivottavasti lisää tulee. Vaikka keväällä ajattelin, ettei kilometrejä hirveästi tule niin tulihan noita sittenkin reilu 9000. Ja jokaisesta ainakin jälkikäteen nauttisin. Tosin kyllähän sitä muutaman kerran kylmissään mietti pari kertaa, että onko tää kaiken tämän arvoista... *

    Ensimmäinen ajokausi on varmaan monella motoristilla se, minkä muistaa kauan. Itselleni annoin ensimmäiselle kaudelle "tavoitteet", jotka ilokseni selvitin.
    1. Älä kaadu ainakaan oman kikkailun takia.
    2. Älä ota sakkoja oman tyhmyyden takia.
    Näitä ajattelin jatkaa seuraavallakin kaudella.


    Ensimmäisen kauden jälkeen on alkanut hahmottua jo jonkin verran seuraava pyörä. Kuitenkin saanut kokeilla paria muutakin pyörää kauden aikana, niin tietää mitä haluaa. Myös se minkälaista ajoa ajaa vaikuttaa. Kun matkat on pääasiassa töihin ja kotiin sekä mahdollisuuksien mukaan ajelua ympäri Suomea, niin seuraava pyörä on luultavasti jokin matkasportti

    Kauden kohokohtia oli useita, osa pieniä omassa mielessä olevia hetkiä yksinään ajellessa kesäilloissa, unohtamatta kuitenkaan suurempia tapahtumia kuten motoristikirkko Liedossa tai Neste Rallyn aikana ajetut pitkät motoristiletkat. Ainoa mikä jäi harmittamaan on, ettei ehtinyt radalle kokeilemaan, mutta ensi kaudella asia toivottavasti korjaantuu.

    Nyt sitten vaan pyörää talviteloille, siinäkin on oma hommansa. Onneksi täältä sivustoilta löytyy loistavia ohjeita meille aloittelijoille. JA talven aikana kun omaa räpeltää, niin uskon siihenkin saavani tarvittaessa apua.

    Miten se muilla ensimmäistä kautta ajaville käynyt? Onko mopo jo myyty kun on huomattu ettei kipinä enää iske vai mielessä jo päivitys suurempaan? Allekirjoittanut lukeutuu jälkimmäisiin *

    Turvallisia metrejä heille jotka ajokautta jatkavat, nähdään taas keväällä * nyt voi sitten *
    Ensimmäinen kausi on takana mullakin ja kokemukset ylitti odotukset vaikka en mitään pitkiä lenkkejä ehtiyt tekeen. Kilometrejä takana myöskin vähän yli 9000, ei yhtään kaatoa eikä sakkoa. Pyörä tuli myytyä, mutta viikon pärjäsin ilman kun tuli hankittua jo uusi. Harrastus jatkuu myös ensikaudella uusin kujein. Nopeasti kuluvaa kesän odotusta kaikille



  26. #26
    Mulla oli ensimmäinen tämän "uuden elämän" täysi ajokausi nyt tänä vuonna, 12 tuhatta km plus vielä jotain 3000km viime syksynä. Taukoa ajeluissa ehtikin olla noin 13 vuotta.
    Pieni pyörä, käytettynä ostamani CB500. Jo viime keväänä pohdiskelin vaihtoa isompaan, ilman mitään erityisempää syytä. Kumminkin parikin kertaa kävin ajelemassa Ahvenistollakin ja heinäkuussa tein oikein 5000km Euroopanturneen isompien poikien malliin Tallinnasta Tukholmaan; Tatrat ja Alpitkin tuli kierreltyä parissa viikossa ja jos olisi ollut viikko lisää, niin ilman muuta olisin Välimerelle asti mennyt. Ei suurempia ongelmia ja kyllä 58 heppaa yhtä miestä ja kolmea laukkua kuljetti ihan oikeinkin hyvin. Mitä nyt kerran tein tuttavuutta Itävallan vuoristossa liikenteenjakajan kanssa yllättäen yhden tunnelin jälkeen avautuneella tietyöosuudella. Kyseinen palikka veti kohdattaessa pitemmän korren ja pääsin nuuskimaan helteisessä säässä asfalttia varsin läheltä. Onneksi laukut suojasi pyörää kun lipat vedin, ja menetyksiksi jäi katkennut jarrukahva ja reikä ajotakin hihassa ;-) (Oli vauhtia aika vähän).
    Jopa 600...700 kilsan päivätaipaleita oli jokunen, joskin mm. Puolassa viihdyin pitempäänkin paikallani.

    Mutta nyt syksyllä ennen talvisäilöä, ankarasti harkitsin taas isompaa pyörää. Monet sanoo, että 600-kuutioisetkin pyörät jää kuulemma "pieniksi" alta aikayksikön, mutta lienee sitten miehen heikkoutta, että en ole vielä uskaltanut täysillä koettaa tämänkään pyörän rajoja ;-) Näin ollen ainakin vielä ensi keväänä lähden CB500:lla liikenteeseen ...
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  27. #27
    Mulla piiitkästä aikaa oma pyörä koko kauden, viimeeksi 18-v vanhana ja 20 vuotta sitten.

    Tänä kautena kilsoja 16 000 ja kaksi kaatoa. Eikä yhtään sakkoja, yksi ISO muistutus vain.

    Ensimmäinen kaato oli ihan silkkaa omaa tyhmyyttä. Ajoin Kirkkonummella pitkäperjantai-illalla kymmenen jälkeen mutkatietä pimeässä. Vastaan tuli kaarre, joka avautui peltoaukealle. Mutkassa tuli pienen pieni laikku mustaa jäätä... slip... etupää alta... Mutta kuinka onneksi se nousikin takasin pystyyn... Ajo suunta oli sitten kohti vastaantulevaa ojanpenkkaa jonne sukellettiin hölkkävauhtia. Inhottavaa hiekkaa ja soraa joka raastoi katteisiin inhottavat jäljet ja pyörällä ei ollut kilometreja kuin 1000 takanaan. Tän keikan jälkeen se ei enää ollut uusi

    Toinen kaato menikin sitten länsiväylällä bussikuskin piikkiin, joka kiilasi minut ja edessäni olevan paniikkijarrutusta tekevän auton. Oli pakko kaataa pyörä kyljelleen, jottei itselle tapahtusi mitään. Vasemalla kaistalla vierelläni oli auto ja väistäminen oli mahdotonta sen edessä kiilautuvan tilanteen takia. Pelotti aivan helvetisti, koska oikealla takasivustalla bussi ja edessä toinen kiilaa minua ja pakottaa edessä olevan auton jarruttamaan paniikit. Tulipahan taas todistettua, että nykyautot pysähtyy aivan hiton nopeasti. Nopeammin, kuin mitä pyörällä pystyt jarruttamaan kaarteessa. Onneksi poliisilla oli videolla tallella koko kuvasarja ja ne kehuivat minun toimineen esimerkillisesti. Onneksi ei tullut kun iso mustelma vasempaan kannikkaan, samoin pyörä selvisi vähäisillä vaurioilla.

    Tulisi jo kesä...

    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  28. #28
    12000 kilsaa tuli "ekalla kaudella".Lippoja ei tullut, kerran liippas läheltä, kun kustomi karahti tapista kiinni. Onneksi olin turvallisessa ajoseurassa, eli Orgin sunnuntaiajelussa ???Sakkoja ei tullut, kun Virago ei liiku kun rajotusten mukaan. Nyt mielessä on pyörän vaihto. Annoin pahalle pikkusormen, kun kaveri sanoi:
    " Kokeile vaan tota mun tonnista Fasua". Olen harkinnut ystävyyssuhteen katkaisemista, koska tuollainen teko johtaa..... no olkoon, katellaan, josko se uusi pyörä tulis taloon.
  29. #29
    Lainaa (kake10 @ Marras. 08 2007,20:16) kirjoitti
    12000 kilsaa tuli "ekalla kaudella".Lippoja ei tullut, kerran liippas läheltä, kun kustomi karahti tapista kiinni. Onneksi olin turvallisessa ajoseurassa, eli Orgin sunnuntaiajelussa ???Sakkoja ei tullut, kun Virago ei liiku kun rajotusten mukaan. Nyt mielessä on pyörän vaihto. Annoin pahalle pikkusormen, kun kaveri sanoi:
    " Kokeile vaan tota mun tonnista Fasua". Olen harkinnut ystävyyssuhteen katkaisemista, koska tuollainen teko johtaa..... no olkoon, katellaan, josko se uusi pyörä tulis taloon.
    Eipä siis kannata kokeilla kaverien pärriä. Varsinkin jos tehokkaampia sattuvat olemaan. Säästyy rahaakin
    Kawasaki Er-6f
  30.  
  31. #30
    Lainaa (M-ksa @ Marras. 08 2007,22:13) kirjoitti
    Lainaa (kake10 @ Marras. 08 2007,20:16) kirjoitti
    12000 kilsaa tuli "ekalla kaudella".Lippoja ei tullut, kerran liippas läheltä, kun kustomi karahti tapista kiinni. Onneksi olin turvallisessa ajoseurassa, eli Orgin sunnuntaiajelussa ???Sakkoja ei tullut, kun Virago ei liiku kun rajotusten mukaan. Nyt mielessä on pyörän vaihto. Annoin pahalle pikkusormen, kun kaveri sanoi:
    " Kokeile vaan tota mun tonnista Fasua". Olen harkinnut ystävyyssuhteen katkaisemista, koska tuollainen teko johtaa..... no olkoon, katellaan, josko se uusi pyörä tulis taloon.
    Eipä siis kannata kokeilla kaverien pärriä. Varsinkin jos tehokkaampia sattuvat olemaan. Säästyy rahaakin
    No ei niinkään ne tehot, mutta oli pirun paljon helpommin ajettava pyörä, kääntyi mutkiin melkein ajatuksen voimalla. Kyllä tuolla laiskalla Viragollakin voi mutkan vetää pitkäksi olemattomia tehoja käyttämällä.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen