Tulokset 1:stä 5:een 5:sta
    Tuolta messuilta löytyi Biken osastolta moottoripyörät-kirjanen ja tietenkin honda-mies aloitti sen selaamisen hondasta ja vf750:n kohdalta löytyi teksti; kaunis, nopea ja ketterä vf750 oli hieno pyörä vuonna 1983 - aina siihen asti, kun sen moottori sanoi sopimuksensa irti.

Mitä oli siis nuo mekaaniset ongelmat jotka kaatoi hondan laajemmat suunnitelmat käyttää v4-moottoreita muissa malleissaan 80-luvun alussa?
    shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
    Suklaanokat.
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

Ensimmäiset S-mallit kärsivät erinäisistä lastentaudeista kuten epätasainen tyhjäkäynti, murtuileva runko (esim TM:n käyttötestipyörä -82 katkaisi takarunkonsa, omassa S:ssä oli murtuma rungon ja ohjausakselin putken (?) liitoksessa), sekä runsaan elektroniikan aiheuttamat viat. Mutta suurin ongelma oli kaikkien mallien ja kokojen nokka-akselien puutteellinen voitelu sekä niiden laakeripukkien asentaminen ilman sovitusta/ aarporausta, jolloin osassa koneista kaikki toimi hyvin, kun taas toisissa nokka-akselit pääsivät liikkumaan liikaa "laakeri"pesissään. Ja kaiken päälle vielä erä viallisesti karkaistuja nokka-akseleita, niin maine oli mennyttä. Samat ongelmat koskivat kaikkia ensimmäisen polven koneita, viimeiset tonniset toimitettiin sitten aarporatuilla laakeripukeilla, eikä niissä ollut niin paljoa ongelmia. Tästä sisuuntuneena suunnittelivat homman uudelleen, ja tekivät VFR:n. Se, ettei mallisarjaa laajennettu samanlaiseksi kuten aikaisemmin oli ollut, saattoi johtua myös V4:n suuremmista valmistuskustannuksista. Minulla on sekä tuhatkuutioinen että 750-kuutioinen VF, ja koneen ominaisuudet ovat hienot. Toiseen on jo asennettu ja toiseenkin tulee öljynkierron parannussarja, onpa noita joku itsekin tehnyt.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
    Noin olen minäkin kuullut eli oli karkaisuongelmia nokka-akseleissa. Niitä vahdeltiin takuuseen vielä takuuajan jälkeenkin. Minulla oli itsellä juurikin -83 mallinen ja ajoin sillä olikos se nyt 45 tkm ==> ei ollut nokissa ongelmaa ! En ollut eka omistaja eli oli ehkä vaihdettu jossain vaiheessa. Minulla oli myös lämpöongelmia eli esim. radalla ei pystynyt ajamaan ollenkaan kun flektin teho ei riittänyt. Kertaalleen meni myös vaihteisto jumiin. Oikean puolen kopan avattua sielä tippui sellainen kuulakärkikynän jousen kokoinen jousi ==> uusi jousi tilalle ja pelasi sen jälkeen ainakin minun aikani OK. Ei ollut oikein luottamusta herättävä peli, siksi vaihdoin sen VFR-malliin, joka oli selkeästi parempi joka osa-alueella.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  5.  
    Täältä löytyy koko tarina ensimmäisten V4:n nokka-akseliongelmista:

The Honda V4 Cam story

Myös Julian Ryderin erinomainen "Honda's V-force" kertoo tarinaa aiheesta, ja on mainio teos Hondan V4:sten kehityksestä kiinnostuneille:

Honda's V-force

Minullakin oli aikanaan VF750F -84 josta alkup. nokat oli vaihdettu. Sekin kävi erittäin kuumana, ja kerran termostaatin pamahtaessa meni kansipahvit. Kivaa, kun niitä ei voi vaihtaa irroittamatta moottoria rungosta.

/MarcusB
    nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
    ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
    "I hope for nothing, I fear nothing, I am free"