Muistetaanhan me kaikki että on kyse matkapyörästä liki 300 kiloa jo oma paino + matkatavarat ja mahd. kyytiläinen. Tommosen nostelu kesken tiukan kaarteen pystyyn ei ole ihan sama kuin ärräpyörien heittelyja ja se "lowside" noilla varusteilla(Hannu59 @ Marras. 30 2007,21:35) kirjoitti
! Ootko sattunut katsomaan miten voi käydä Rossillekin tuossa tilanteessa,hartialukko päällä turva-alueelle jotka meiltä pääsääntöisesti puuttuvat usein tilalla on valta-oja.Harkinta aikaa ei useinkaan ole paljon ja kaikki se aika jonka käytät muuhun kuin jarruttamiseen on pois jarruttamiselta.Ja jos käy niin onnettomasti että suistut sinne valta-ojaan sinne ei kannata mennä hartialukossa vasten ojan takaluiskaa johon pyörä jää mutta sinä jatkat matkaa, vaan jo kaikki kallistusvarat käytettyäsi kyljellään pyörä edellä sinä perässä.
Se miksi ratapyörät jarruttavat suoralla johtuu siitä että se nopeus jolla suoran lopussa tullaan on varmaan kolminkertainen verrattuna nopeuteen jolla kurvin voi ajaa ei ole muuta mahdollisuutta.
Luulen että se että pyörässä ei ole ABS-jarruja on aiheuttanut enemmän onnettomuuksia kuin se että ne on.
Kuten jo aiemmin totesin, niin nostomomentti kaarrejarrutuksessa on pyörästä ja rengastuksesta riippuvainen. Silti testitulosten mukaan ei ole suurtakaan eroa pelkästään pyörän tyypillä, ts sportti tai matkapyörä. Olen useamman vuoden seurannut saksalaisen Motorrad-lehden testejä, jotka ovat varsin kattavia. Kaikissa testeissä on luokkaa 45 vertailukelpoista pistearvostelua eri ominaisuuksille, mukaanlukien tuo nostomomentti. Viimeisimmässä vertailutestissä (matkapyörät) oli GT, Pan, FJR ja GTR. Erot näiden pyörien kesken olivat pienehköt, Pan oli paras (8) ja FJR huonoin (6), muut siinä välissä (7). FJR:n kohdalla erikseen mainittiin nostomomentin olevan voimakas. Vertailuna esim ZZR1400 sai pisteitä 5, uusi Busa 6 ja K1200S 7. Varsinaisten kyykkyjen testejä ei nyt ole käsillä. Muistaakseni ne kuitenkin ovat hiukan tasapainoisempia tässä mielessä.
Itsellä on K1200R Sport, jonka ABS-jarrutuskäytös on varsin hyvä. Etujarrun voi halutessaan nykäistä huoletta pohjaan, ja kyllä pysähtyy eikä takapyörä nouse, mutta kaarteessa kallistettuna jarrutus nostaa silti mopedia voimakkaasti pystyyn (testitulos 7). Näin se vaan menee. Kokeilkaas sitten keväällä!
Muistetaan.(B-M-W @ Joulu. 01 2007,10:49) kirjoitti
Siitä huolimatta olen vakuuttunut, että JOS on aikaa himmailla kantillaan, niin silloin hereillä ja ajatus kirkkaana kaarteeseen ajaneella kuskilla on aikaa myös nostaa pyörä pystyyn ja jarruttaa tehokkaasti ennen estettä. Siihen oikaisuun vastaohjauksella ei kauan mene, etenkään niissä mopoissa, joissa on tuo "virhe", että ne oikaisevat itsensä kaarrejarrutuksessa.
Jos tila ei riitä oikaisuun ja tehojarrutukseen, niin silloin pehmeästi kantillaan jarrutaen kolahtaa myös.
Mutta sinä laajennat nyt aihetta, tosin asiallisesti. En tosiaankaan kuvittele olevani mikään jarrutusekspertti, etenkään kaarteessa, etenkään märällä tiellä. Siksi juuri näitä olen miettinyt ja rauhallisella tiellä ajellessa myös käytännössä harjoitellut. Ja harjoittelu jatkuu...
Hartialukossa uskoisin tulevan tilanteen ennakoinnin pettäneen ja iskee paniikki. Ei mahdoton tilanne itsellenikään. Kauhusekuntiin johtava virhe on silti mielestäni tapahtunut jo aiemmin, silloin kun en ole nähnyt mitä VOI OLLA tulossa.
Täysjarrutusta mutkassa tulee silloin tällöin harjoiteltua, eikä se ole edes vaikeaa. Eri mopot ovat tuossa suhteessa eri tuntuisia, Bandit nousee pystyyn itsestään jarrua kiristäen, kun taas vanha RT ja Pan pitää tietoisesti nostaa pystyyn vastaohjauksella.
Jarrutus suoralla on tietysti oikea tapa ja rata-ajossa pyrin tätä käyttämään itsekin. Tärkeimpänä syynä kuskin osaamattomuus, ja lisäksi osasyynä Banditin letkeä runko ja alusta, jonka seurauksena kova jarrutus lähes 200 nopeudesta vaatii sekunnin verran ennen kuin huojunta ja vellominen lakkaa ja uskaltaa kääntää kaarteeseen stabiilista tilanteesta.
Mutta kuvittelin tässä puhuttavan tilanteesta, jossa on jo ajettu kaarteeseen ja sitten vasta huomataan naulainen lankunpätkä tai lehmä poikittain tiellä? Eli siis ollan jo valmiiksi kantillaan, eikä edellisen suoran lopussa tehtyä päätöstä voi enää perua?
ABSeista aivan samaa mieltä, jopa niin paljon, että ABSillisen BMW:n jälkeen minulla ei taida olla enää paluuta ABSittomaan mopoon.
Ainakin minun pointtini onkin siinä, että ABS ei ole mikään syy unohtaa jarrutusharjoituksia, etenkään kun MP:n ABS pysty hoitamaan kaarrejarrutusta yhtä hyvin kuin auton ABS.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti