Eli kyselisin, minkälaisia momentteja eri prätkiin ilmoitetaan öljynpoistopropulle.
Prätkässäni se on 43 Nm, ja se tuntuu aika korkealta, öljypohja on käsittääkseni kuitenkin alumiinia.
Eli momentteja, kiitos!
![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
VFR750:ssä 30-38Nm riippuen vuosimallista, VFR800:ssa 29Nm, samoin ainakin 99-02 XX:ssä 29Nm.
Dirty Nasty Furriner
FZR1000 1988 ja 47 Nm. *
Tosin omassani ei oo alkuperäinen proppu, joten ei varmaankaan tule runtattua momenttiin tuota.
Service Manual sanoo M14 (kierteen koko), mutta tossa manuskassa on niin paljon virheitä, etten luota siihen. IRL mittaus ei nyt onnistu.(scuuba @ Marras. 14 2007,10:41) kirjoitti
Niin, jos joku ihmettelee tätä hifistelyäni, näitä öljypohjia on jenkeissä hajonnut tuosta öljynpoistopropun vierestä lukuisia - hiusmurtumia yms. Viittaisi väärään tiukennusmomenttiin.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
2004 Pannarissa 29 Nm. Tuo yli 40 kuullostaa kyllä aika kovalta.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Kyllä näyttää näköjään Catinkin manuaali 43 Nm öljypropun momentiksi...
Life is not a spectator sport!
Mikäs manual kyseessä? Oletko tarkistanut, täsmäävätkö runko ja konetunnisteet manuaalista löytyviin? Selittäisi nimittäin aika hyvin nuo "virheet".(Koris @ Marras. 14 2007,12:08) kirjoitti
Honda CBX750F -85
Öljyroppu M12 - momentti 30-40 Nm.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
R6R:ssä tuo sama 43Nm ja siihen eilen öljyhuollon yhteydessä kiristettiin. Putsarin momentti oli 17Nm, joka sekin tuntui äkkiseltään "isolta", kun autoissa on sen tottunut käsin vaan kiristämään rannemomenttiin.
- kuppa syö **tun ja katepillari vastamäen -
2004 Service Manual, netistä nyysitty. Prätkä on siis FZ6-S.(Le Motard @ Marras. 14 2007,17:29) kirjoitti
En ole tarkistanut, tosin ei noita taida manuaalista löytyä. Vaihtoehtoista mallia kun ei ole (paitsi kaliforniamalli, mutta se käsitellään tässä manuaalissa).(Le Motard @ Marras. 14 2007,17:29) kirjoitti
Iso osa noista virheistä on korjattu 2005 Service Manualissa (vai olikohan se vain lisäosa, missä pahimpia mokia oiottiin), mutta sitä mulla ei ole. Prätkän vuosimallit 2004 ja 2005 ovat 100% identtisiä kosmeettisia seikkoja lukuunottamatta.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
KTM LC4
Öljyproput alumiinissa...
M22x1,5 30Nm
M12x1,5 20Nm
sekä kaksi proppua CroMo-rungossa
M10x1 20Nm
Suodattimelle riittää manuaalin mukaan käsin kiristäminen.
Toisen suodattimen kannen M6 pultit 5Nm alumiiniin.
sit kun menee ylitte nii puol kierrosta takas.Ei vaiskaan,vitsit vitsinä.Itte oon käyttänyt vaan näppituntumaa,herkällä tatsilla.Uus tiiviste jeesaa ain asiaa.Bilteeman momenttiavaimen ainakin saa laittaa verkonpainoksi,ehkä huono siihenkin.
Näppituntuma itselläkin.sillai...sopivan tiukalle, niin ettei tartte irviä kun aukasta pitää ja kuitenkin niin, että se tiivistyy tarpeeks...
Eli napakasti ;)
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Mä muistelisin että jonkun takavuosien japsin manuaalissa oli kehoitus vaihtaa joka kerta myös kuparitiiviste joka siellä on,tällöin se on pehmeämpi ja kestää myös hieman kovemman momentin.Kupari kai kovenee niinkuin muutkin metallit kun sitä rassataan muodonmuutoksilla.Pitäisihän tulppiinkin vaihtaa aina uudet kuparit kun niitä availee,mutta ei kai niitä edes saa mistään irrallisina.Näppituntumalla olen itse nykinyt sen kiinni.
FJR:ään on kans 43 Nm. Mulla muuten oli ennen FJR:ää '04 FZ-6S ja öljynvaihdon kanssa tumpeloin sen propun kanssa niin, että öljypohja halkesi. Vaikka oli momenttiavain ja vaikka yritin olla huolellinen. Siinä nimittäin öljypohjan valusauma menee juuri sen reiän keskeltä. Siinä saattoi olla jokin valuvika tietystikin, mutta siitä se vain halkesi ja siinä sitten meni useampi viikko odotellessa varaosaa.
ei kai kukaan käytä momenttiavainta öljyroppuun? ei se mikään kannenpultti oo.
ei vaan, onhan se hyvä käyttää, koska osa vetää hampaat irvessä ja jengat menee. ihmisillä on erilainen käsitys siitä mikä on kiinni ja mikä ei.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Varsinkin, kun vanhassa pannarissa momentti on vain 10 Nm. Tosin kerran on huollon jälkeen satakunta km ajettuani proppu ollutkin tippumaisillaan.(hondamania @ Marras. 14 2007,12:15) kirjoitti
Edit: Hokasin just, miksi pannarissa on pieni momentti propulle. Kone kun on rungossa pitkittäin, se kaasua kääntäessä aina heilahtaa vasemmalle, ja näin kiristää öljyproppua... *Kyllä lonkero selvästi saa aivotoiminnan käyntiin. *
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Joku tyyppi kiristelee pultteja ja muttereita työkseen ja joku toinen taas näpyttelee näppäimistöä työkseen. On se hyvä, että jostain saa tietoa oikeista momenteista, ettei mee kierteet v***tuiks![]()
Omassa prätkässäni öljypropun tiiviste muuttaa radikaalisti profiiliaan ekan kiristyksen jälkeen, siksi(kään) uusiokäyttö ei ole järkevää.(rellonen @ Marras. 24 2007,17:54) kirjoitti
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Näitä tapauksia on ollut paljon FZ-6(S/N)-malleissa. Siksi vähän ihmettelen tuota momenttia...(Anttoo @ Marras. 24 2007,18:33) kirjoitti
![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Toi 23 Nm on normaali kiristystiukkuus 8 mm kierteelle/pultille..
Noin näppituntumalla sellanen, et kun ottaa kiinni, nii siitä vielä millin eteenpäin ;)))
Luulen että se on aikalialla riittävä propullekin, se on ns.kunnolla kiinni sillon ;)
Ja tuo kuparirikka on viisasta vaihtaa joka kerta.
Kun se kerran kiristetään, se menee propun muotoon ja kun se hiukka kovenee lämmetessään ja kiristät uudelleen, jää eri asentoon ja voi pitääkin, mut voi olla pitämättäkin.
Siks uus pehmee prikka on aika varma tapaus, maksaakin varmaan ainakin 10 penniä ;)
Noi on sellasia juttuja, ettei niissä kannata "pihistellä"
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Joo, se on vain ikävää, että kun sulla pitäisi olla ne prikat valmiina, esim. öljypropun kupariprikka ja kannesta sekä vesipumpun kyljestä jäähdytysnesteen valutuspulttien prikat niin eihän niitä ole. Mullakin uusi pyörä (uusi mulle siis) eikä ole mitään hajua noiden koosta. Tänään ajattelin vaihtaa jäähdytysnesteet ja öljyt mutta annas olla jos ei löydykään sen kokoisia prikkoja. Homma seis ja Pukinmäen Essolle kyselemään. Tai jos ne onkin alumiiniprikat. On tää vaikeeta.
PS. No öljypropun prikka on helppo kun näyttää suurimmassa osassa Yammuista olevan sama koko, tai ainakin sama ylikova momentti 43 Nm.
Kronoby Racing Team
Sil ei ole mitään merkitystä onko prikka alumiinia, kuparia tai vaik klingeriittiä ;)
Pääasia, että siellä propun ja pohjan välissä on jonkinlaista pehmeää materiaalia, joka tiivistää sen mikroskooppisen vuodon, joka voi kierteestä tihkua...moni pärjää ilmankin..
Ja sit tuohon että ne pitäs olla valmiina...
ota prikasta mauserilla koko talteen, tai mene prikan kans kauppaan ja osta heti 10-20 kpl niitä prikkoja, ni ompahan varasto sit kun tarttet.
Tai hyvää tiivisteliimaa...ajaa monesti saman asian ;)
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
TDM -05 Vasen 35nm, oik30nm. Suodatinkotelo (5kpl) 10nm.
Sanoo käyttöohjekirja.
Kiire?? Muka, tässä valmiissa maailmassa.
Eh...Intternetti... Ihme arvailuja
Nyt de facto tieto. Yamahasi öljypropun kiristysmomentti on 43Nm. Kiristä se siihen.
Sillä ei ole mitään merkitystä mikä kiristysmomentti muissa laitteissa on, sillä sinun pyörääsi se on 43Nm.
Ja edelleen jos olemassa on momenttiavain niin sitä kannattaa käyttää, myös öljyproppuihin. Nämä laitteet eivät todellakaan ole mitään vanhoja sierroja teräslohkolla. Vi****ksen määrä ei ole järjellä käsiteltävissä mikäli pohja korkkaa tai jopa halkeaa pelkästään omaan typeryyteen.
Suzuki/Honda/Kawa ja kaikki muutkin pääsääntöisesti käyttävät ö-pohjan propussa pienempää momenttia kuin Yamahan tietyt mallit kuten R1/R6/T-cat yms. Ko pulttia ei myöskään kannata eikä saa missään tapauksessa jättää löysälle ikäänkuin "varmuuden vuoksi". Tässä tapauksessa varmuus on se annettu momentti.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
No, tuollon kun mulla oli tuo FZ-6S, niin toki tiesin että momentti on 43 Nm ja sitä varten hommasin sen momenttiavaimen. Ja sillä kiristin, ensin käsin, sitten esikiristin momenttiavaimella 30Nm:iin ja sitten pistin avaimeen asetusarvon 43Nm. Seuraava NAKS kuului siitä alumiinisesta öljypohjasta. Ainoa virhe minkä tunnustan oli se, että en vaihtanut uuteen prikkaan kun sitä ei siinä hötäkässä ollut saatavilla ja se vanha prikka näytti päällisin puolin olevan kunnossa.(Cterror @ Marras. 27 2007,19:52) kirjoitti
Poratkaa reikä proppuun ja sitten varmistuslanka kiinni. Ei tarvi vetää kiinni hampaat irvessä eikä edes välttis momenttiin.
.