Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Kyseessä -88 FZR 1000 Genesiksen kone, ja pitäisi tuommoinen pultti löytyä koneen kyljestä. Pulttia siis pitäisi löysiä hieman öljynvaihdon yhteydessä, jotta nähdään, onnistuiko projekti. Olen melko varma, mikä pultti on kyseessä, mutta tarvitsisin tälle varmuuden. Korjausopas on englanninkielinen, ja sen kuvauksen mukaan pultti sijaitsee "near the cylinder head, just behind and below the rear cam tower". Kuvaa ei ole. Katselin netistä FZ-1:n vastaavaa pulttia, joka on kyllä mielestäni täysin eri paikassa.

    Kysehän on siitä, että pyörää käytetään pultti löysänä ja pultista täytyy valua öljyä, jotta nähdään, onnistuuko voitelu. Tuossa FZ-1:n tapauksessa pultti on kuulemma niin vaikeassa paikassa, että projektin voi unohtaa tai tehdä oman työkalun sille. En viitsisi ihan sokkona juoksuttaa konetta joku epämääräinen pultti löysillä joten jos joku löytää tai tietää missä pultti, niin olisin avusta kiitollinen. Muuten vaihdan kyllä ilman moisen pultin löysäämisiä, ei viitsi ruveta irroittelemaan koko pönttöä pyörästä mokoman takia.

    Onko tuommoinen pultti muuten yleinen pyörien koneissa?
  2. #2
    No sissus... enpä ole tuollaiseen törmännyt. Eiköhän öljy ole kiertänyt kun oot ajellu tähänkin saakka.Ettei sillä ole joku muukin merkitys,joku F-mies varmaan tietää.Huolto ainakin..

    Perskutarallaa.. mullahan on ollut juuri tuollainen mutta en mä kyllä ikinä löysänny muuta kun pohjapropun ja vanha soppa ulos ja uudet sisään.Anna mennä vaan..



  3. #3
    Lainaa (Le Motard @ Marras. 12 2007,16:12) kirjoitti
    Onko tuommoinen pultti muuten yleinen pyörien koneissa?
    Hetken piti miettiä että mistä oon tollasesta pultista lukenu, mutta onhan mun YZF 750 R:ssäkin tuo. Eli taitaa ainakin Yamahalla olla käytössä useammissakin pyörissä. Sillähän voi tekstailla öljyn paineen jos pyörässä ei oo mitään mittaria paineelle.

    Olishan tuo varmaan hyvä meikäläisenkin tarkistaa kun ei oo koskaan tullu katsottua. Mutta kun kone on toiminu tähänkin asti hyvin niin kai siellä paineet on kohdallaan. Miten tollasen öljyn paineen alenemisen voi edes huomata ennen kuin kone narahtaa jostain? Siis kun ei ole mittaria ja öljyvalokin käsittääkseni tarkkailee vaan sitä litkun määrää.

    YZF:ssä näyttäis olevan ruuvarilla avattava pultti. En varmaksi sano, on niin huono kuva korjauskirjassa.
    Yamaha YZF 750r -95
  4. #4
    Kyllä tuo oli galley pultti löytyy järkiään joka pyörästä. Eri juttu on sitten miten siihen pääsee käsiksi kun tuppaa oleen jossain pakoputken kollektorin tai runkoputken takana piilossa. Edesmenneessä kwaakussani taisin käyttää pari kertaa auki ja tippaiseehan se mukavasti sieltä kierteen välistä. Silloin toimenpiteelle oli tarvettakin kun jurnutin startilla koko koneen tyhjäksi niin että pumppu haukkasi ilmaa. Kvaakussa kuitenkin tuo öljyn valo näyttää painetta ja oli siksi helppo todeta uuden öljyn kiertävän kannessa. Jammulla homma jää puolestaan lähinnä uskon varaan kun tuo pultti on missä on, eikä uskalla enää tyhjällä koneella sooloilla.



    Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
    Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
  5. #5
    Oil Gallery Bolt = tod.näk. pultti jolla tulpattu lohkossa oleva suurehko pääöljykanava



    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  6. #6
    Kyllähän se pultti tai ruuvi löytyy lähes kaikista koneista mutta Yamahalla ei ole kaikissa malleissa öljynpaineen merkkivaloa vaan öljyn määrän merkkivalo.
    Eli niissä malleissa missä ei ole öljynpaineen merkkivaloa testataan öljynkierto juuri tuolla metelmällä. Normaalistihan se paineen varoitusvalo sammuu kun öljyt kiertävät koneessa mutta jotkut Yamahat etc.
    Taivas saa odottaa
  7.  
  8. #7
    Lainaa (maantiesika @ Marras. 13 2007,14:53) kirjoitti
    Kyllä tuo oli galley pultti löytyy järkiään joka pyörästä. Eri juttu on sitten miten siihen pääsee käsiksi kun tuppaa oleen jossain pakoputken kollektorin tai runkoputken takana piilossa. Edesmenneessä kwaakussani taisin käyttää pari kertaa auki ja tippaiseehan se mukavasti sieltä kierteen välistä. Silloin toimenpiteelle oli tarvettakin kun jurnutin startilla koko koneen tyhjäksi niin että pumppu haukkasi ilmaa. Kvaakussa kuitenkin tuo öljyn valo näyttää painetta ja oli siksi helppo todeta uuden öljyn kiertävän kannessa. Jammulla homma jää puolestaan lähinnä uskon varaan kun tuo pultti on missä on, eikä uskalla enää tyhjällä koneella sooloilla.
    Kuinka iso pultti oli muuten kyseessä?

    Olen kyllä tietoinen sen merkityksestä, nimenomaan tässä koneessa kun tuo öljyn valo näyttää sitä määrää, eikä paineita.

    Olen aika varma tuosta pultista, se on siis oikealla puolella oikeanpuolimmaisen sylinterin kannessa, ja sojottaa suoraan sivulle. Nyt tarvitsisi vain jostain löytää varmistava tieto, etten vain mene löysäämään väärää pulttia.

    Toisaalta tuo korjauskirja sanoo, että jos siitä pultista ei minuutin sisällä rupea tulemaan tavaraa pihalle, niin kone seis, tarkasta määrä ja lisää tarvittava määrä öljyä. Mitään muuta siinä ei sanota. Voisihan koko pannun nostaa irti ja purkaa osiin, jotta näkisi kanavien kunnon, mutta ei ole aikaa eikä jaksamusta tällä hetkellä. Kurjaa aikaa tämä syksy