Kyllä, jälleen kerran puhutaan CBR:n nokkaketjusta.
Koitin tuossa haku toiminnolla etsiä tietoa mutta löytyi niin ristiriitaista tietoa siitä mitä ketjun pitäisi kestää. Valta osa näyttää vaihtavan ketjun 50000km jälkeen. Omaan pyörään tehty nokkaketju ja kiristin remppa noin 20000km sitten ja viimeisimmällä kiristimellä on ajettu vain 1500km. Ensin ääni hävisi kokonaan mutta viime viikolla ääni muuttui jo todella häiritseväksi. Rallattelee välillä todella voimakkaasti ja tulee jo mieleen että koska paukkuu poikki. Välillä taas on täysin äänetön..
Elikkä kysyisinkin pitäisikö vikaa alkaa etsimään vain 20000km ajetusta ketjusta, 1500km ajetusta kiristäjästä vai mistä? Ei viitsisi ihan heittää euroja uuteen ketjuun jos ketjulla pitäisi mennä se 50000km.
Talli on koko talven käytössä joten aikaa ja työkalut olisi vaikka millaiseen remppaan.
Kiitoksia jo etukäteen![]()
mulla 50tkm ajettu pc31 ja eipä ole tullut mieleen ketjua vaihtaa. en jaksa uskoa että ne nuin äkkiä loppuis. kiristin muuten meni vaihtoon just kun alkoi jo severta raksuttaa. sillä oli ajettu noin 30tkm.
ps. pelimiehille tiedoksi että venttiilivälyksissä ei säätötarvetta 50tkm kohdalla
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
PC25:ssa on muistaakseni sellanen kiristin, mitä pystyy itse jäykistämään, ja siten ketjua kireämmälle. kiristin vaan kiinni ruuvipenkkiin, sitten pihdeillä ja ruuvarilla lisää kierroksia jouseen. sillä siitä pääsee!
muutaman hontan avanneena ei ole tullut vielä yhtään vastaan, missä olis ketju ollut venyny tehtaan ilmoittaman toleranssin ulkopuolelle.
niihän ne oikeet hondamiehet kehuu, ettei koneeseen tartte edes öljyjä vaihtaa ennen sataa tuhatta! ja VFR:llä ajaa 400 000, ennenku tarttee venttiileitä säätää...![]()
Tuossa on öljynpainekiristin.
btw. en oikein tiedä mistä johtuu kun kaikki sanoo että ne rallattaa aina ja kiristimen vaihdoon jälkeen taas kohta rallattaa, ite olen ajanut tuommosella cepolla 49tkm->73tkm enkä tehny mitään kiristimelle/ketjulle eikä se vieläkään rallata.
Ketju ei näyttäny kovin venyneeltä kun vent. välykset mittasin, liekö joskus vaihdettu?
Onko tuolle muuten oikeen määritelty joku ketjun vaihtoväli?
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Kiitos mielipiteistä, itsekkin olen miettinyt ettei ketju voi olla 20000km ajon jälkeen niin venynyt että hyppäisi sijoiltaan.
Hyvä että sai vähän mielenrauhaa, ei viitsisi koko myllyä ruveta penkomaan. Täytyypä katsastaa sitä kiristintä. PC25 mallissa on tosiaan öljynpaineella kiristyvä kiristin. Jotkut ovat puhuneet kiristimessä olevan jousen kiristämisestä ruuvimeisselillä?![]()
Onko kuinka varma tieto... Väittäisin että ei ole paineella vaan ihan jousella niinkuin uudemmissakin.(J.V. @ Loka. 11 2007,21:50) kirjoitti
Edit: yhden tuollaisen olen omistanut, mutta konetta en korkannut vaikka rallattakin.
Harrikka
Kyllä orkkis on ihan öljynpaineella ja ne kanavat on liika ahtaat siks ne läksyttää kylmänä hetken ennen ku paineet nousee... Ite laitoin täks kesäks emännän cepariin APE:n mekaanisen kiristäjän ja en voi muuta ku kehua... se ei ois loppujen lopuks kovin vaikea tehä itekään levy jossa kierteytetty reikä siihen säätöruuvi ja lukitus mutteri... Ja se on sulla siinä se...(jannu @ Loka. 12 2007,13:33) kirjoitti
Joopa joo,sulle tehty sama temppu kuin minulle.Pyörä huoltoon vaidettiin jakoketju ja kiristin ja sitten noin 1000 kilometriä ajoa,sitten alkoi taas kahista ja rallattaa.Kävikin ilmi että ketju oli vaihdettu MUTTA kiristinkin olikin vain "kiristetty".Laskussa oli kyllä myös uuden kiristäjän hinta.Soitto huoltoliikkeeseen ja pam vaihtoivat uuden kiristäjän,niin ja äänet loppu siihen.![]()
huollosta tietenkin saa sen vanhan vaihdetun osan itsellensä jos haluaa. asiakkaan omaisuutthan se on. hyvä huolto tyrkkää osan kouraan ilman että sitä erikseen pyytää.
-Il Bastardo-
Kyllä se ketju jossain määrin kuluu ja sitten alkaa rallattamaan. Ainakin omassa yksilössä ketjun ja kiristimen vaihdon jälkeen venttiilien ajoitus muuttui korvin kuultavasti (pakoääni) ja tehoa/ärhäkkyyttä tuli selkeesti lisää. Kilometrit oli jotain 53000.(J.V. @ Loka. 11 2007,21:50) kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Hanki suosiolla APE:n mekaaninen kiristin. Ainoa mikä auttoi mun pc25:een. Ei ole sen jälkeen rallatellut. Tuli meinaan kokeiltua uusia kiristimiä, öljyjä ja ties mitä poppakonsteja.
Mistä ostit tuon apen kiristimen ?
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Tuolta tilasin oli vähän halvempi http://www.pr-powercontrol.fi/shop/
Miten kiristit tuon ? Kuinka tiukkaan ?(jopa @ Loka. 25 2007,20:52) kirjoitti
![]()
Siinä tulee ohje mukana, mut käytännön vinkki on et kun ei äännä ja starttaa hyvin, itellä oli pannu pöydällä niin mittasin ketjun kireyden jakopyörien välistä ohjeen mukaan...
Asia pihvi![]()
Minulla oli tällaiset ohjeet
To set the tensioner adjustment remove the cam cover. Rotate the engine in the running direction. Push down on the chain between the cams and screw the tensioner in until there is between 1/4" and 3/8" deflection in the chain. Lock the jam nut on the tensioner.
CAUTION : If tensioner is too tight, rapid wear can result. Too loose and engine damage can occur .
Mutta kun tuo lontoon murre on vähän niin ja näin jos joku kehtaisi suomentaa![]()
jos ei kukaan uskalla niin minä poika sitten koetan:
Poista venttiilikoppa jotta voit säätää kiristimen. Pyöritä moottoria käyntisuuntaan. Paina nokka-akselien välistä ketju-osuutta puolenvälin kohdalta alaspäin ja ruuvaa kiristintä tiukemmalle niin että ketjun taipuma on 1/4 - 3/8 tuumaa. Kiristä kiristimen lukkomutteri.
VAROITUS: Liian tiukalla oleva kiristin aiheuttaa nopeaa kulumista. Liian löysällä oleva kiristin voi rikkoa moottorin.
Vastuuvapautus:
En tiedä toimiiko ohjeet mutta voihan sitä kokkeillaKäännös on hyväntahdon eleenä ja selvin päin tehty. Tätä käännöstä eivät koske minkäänmaailman lait, ei edes luonnonlait.
edit: D-ough, caution on tietenkin varoitus eikä huomautus. Fiilaan ja höylään ja...
-Il Bastardo-
DANKE !![]()