Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Tervehdys kaikille Noviisilta !

    Rekisteröidyin vasta tänään, kun lopullinen impulssi oli keskustella Hondan tuonnista Jenkkilästä (keskustelu tuolla tuonti-palstalla), joten olen ihan uusi täällä!

    Keväällä myin BMW K1200RS:n pois ja ajattelin pärjäileväni ilman mopoa. Nyt on kuitenkin kuume käynyt lähes sietämättömäksi. Olen ajatellut ja katsellut ST1300 ABS:ia matkapyöräksi. Onko mielipiteitä, kokemuksia jne kyseisestä pelistä?

    Eppu
  2. #2
    Itselläni oli BMW ennen Pannaria, mutta hyvä matkapyörä piti vain saada.

    Bemusta oli sikäli hyvät kokemukset, että kyllä sellaisen voisin ostaa jatkossakin, mikäli suostuisivat laittamaan RT:n kuoriin nelisylinterisen koneen.

    Pannaria ostaessa olivat vaihtoehtoina ne ilmeiset, FJR, K1200GT ja R1200RT. Ensinmainitut ovat FJR:n iskunvaimennusta lukuunottamatta Pannaria parempia ajettavia, mutta katteiltaan minusta huonompia. Bemussa lisäksi niin kova istuin, että se piti koeajaa yksin, koska rouva tiesi jo kylmien tyyppien perusteella että hän ei GT:n takapenkillä tule pitkään viihtymään. Itse en olisi aivan noin jyrkkä, vaikka samansuuntainen havainto jäi itsellänikin. Epäilen näitä kovia penkkejä matkapyöriin kaipaavien olevan alle 110 kiloisia? Siis tarkoitan pariskunnan yhteispainoa. Se mikä muilla on liian pehmeä on meillä jopa liian kova.

    RT:ssa oli kaikki muu kohdallaan, takapenkki mukaanlukien. Tämä olisi ollut jopa vaimon suosikki, muuta minun nelisylinterinen pääni ei kerta kaikkiaan tule toimeen sen vajaasylinterisen kuivakytkimisen hytkyttimen kanssa. Ymmärrän hyvin miksi joku siitä tykkää, siinä on paljon hyvää. Turbodieselissä on puolensa, mutta minusta se vaatii kaverikseen automaattivaihteiston peittämään kapeaa vetoaluetta.

    Sporttinen hyvä ajettava on se FJR tai GT. FJR ketterä (noo, se on suhteellista, mutta tässä vertailuryhmässä) ja GT vakaa suuressakin nopeudessa. Kova Grand Tourer, valitettavasti myös kypärämelun ja istuinten suhteen. Mukava helposti käsiteltävä matkaaja tuossa joukossa on Pannari. Jos hieman suurempi kypärämelu, raskas käsiteltävyys ja hieman rauhallisempi suorituskyky eivät haittaa, niin RT:sta saa matkapyörän isommilla laukuilla, cruise controlilla ja suuremmilla jalkatiloilla. Jos pää kestää koneen hytkytyksen ja jatkuvan laatikon räpläämisen.

    Edelliseen verrattuna kilot ovat samat kuin ennekin, mutta toisin kuin vanha RT, Pan ei kilojaan paljon kuljettajalle esittele sen jälkeen kun tonniston on saanut riuhdotuksi sivutuelta ylös.

    Ajamisen vakaus ei ole Pannun bravuurinumeroita, mutta toisin kuin edellinen (siis vanha 1150RT) Pannu ei muuta kurssiaan eikä muutenkaan huoju tai hylly tien rypyissä tai routapateissa. Niin kauan kun ilma on tyyni.

    Sivutuuli siinä sen sijaan tuntuu. 6000 km huoltoväli on nykyaikana lyhyt, mutta toisaalta tuo välihuolto on todella pieni. Renkaistaan Pannari on jonkin verran tarkka, joko vakaus tai kulutuskestävyys kärsii sopimattomilla, vaikka hyvilläkin renkailla. Omani ei ole ainoa, joka kulutti Pirelli Diablon laineille TAKANA.

    Omasta mielestäni Pannarin keskeinen idea ei ole se, mihin se pystyy, vaan miten. Menemisen sietämätön keveys...

    Eli kyse on siitä mitä on ostamassa. Omat perusteluni ovat tuolla:

    http://www.elisanet.fi/hannu.hietala...pohistoria.htm
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  3. #3
    Hannun kommentit on kuin minun suusta, mutta tässä nopeasti muutama oma:
    + vääntävä kone
    + hyvät suojat ja paljon tilaa
    + reilut tilat takanaistujalla
    + kestävyys ja huoltovapaus
    + painoonsa nähden kevyt ajettava

    - tuuliherkkä
    - ei sitten yhtään sporttinen vaan nimenomaan matkapyörä
    - ei ole parhaimmillaan suuremmissa nopeuksissa eli ei ole mikään autobaanakilpuri (vaikka kulkeekin 240)

    FRJ:ää olen kokeillut. Moottori on parasta eli mukavan sporttinen. Plexi kaukana eli vaikea löytää kunnon setuppia ja koneesta ikävää tärinää jalkatappeihin. Bemarista olen ajanut Gessua ja kommentit boxerin ominaisuuksista ovat samat kuin Hannulla eli tärinään pitää tottua ja vaihdelaatikkoa käyttää.

    Itse kannattaa koeajaa ja toisaalta miettiä tarkkaan mitä hakee: sporttisempi vai ultra-tourer, autobaanaohjus vai mukavaan suominopeuskehikkoon *jne.

    Minun omilla www-sivuilla on juttua esim. lisävarusteista ==> ks. alla !





    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  4. #4
    53 tkm olen pannarilla kolmessa kesässä ajellut. Monenlaisissa keleissä ja liikennekulttuureissa.
    Mielipiteet aika lailla kuin edellisilläkin.

    Hyviä puolia:
    - hyvä ajoasento ja tilat (itse 187 cm) edessä ja takana
    - hyvä ajaa hiljaakin esim. ruuhkassa, painopiste alhaalla
    - ainakin oma on kestänyt
    - kone OK, tehokin on riittänyt
    - mielestäni hyvä vaihteisto
    - suojat OK, pienellä varauksella tosin
    - yllättävän hyvä ajaa soratielläkin (ei kuitenkaan pehmeässä sepelissä), parempi kuin esimerkiksi varaeero, jolla ajelin ennen pannaria (2:lla yht. 82 tkm).

    Huonoja puolia:
    - tuuliherkkyys (pirun), esim. merten silloilla, varaeero oli vielä pahempi
    - lujempaa ajettaessa vakaus (Suomen nopeuksilla ei ongelma)
    - takana vetää aika pahasti, vaikka säätäisi plexin miten
    tahansa, edessä ei sitä huomaa


    FJR on hyvä ajaa, enemmän kyykky mielestäni ja vähän sporttisemman oloinen. Kahdelle on pannari jotenkin sopivampi matkapyörä ainakin jos on pitkiä ihmisiä.

    BMW:n GT on suunnitelmissa kokeilla, penkki ei kylmissä tyypeissä oikein istu pannarin jälkeen. Koeajolla sen vasta varmaan näkisi. Toiset on kertoneet, että ei tuule takana niin paljoa kuin pannarissa.
    RT:ssä on paremman tuntuinen penkki, mutta puimurin kone ei miellytä.
    GS:ää joskus kokeilin, mutta se on taas ihan eri pyörä, silloin ostin varaeeron kun se oli mielestäni parempi ajaa maantiellä.


    Näistä on varmaan yhtä monta mielipidettä kuin on kuskejakin, mutta täydellistä matkapyörää ei tunnu olevankaan.
    On vain yritettävä ajaa sillä mikä itsestä (ja kumppanista, jos sellainen on) tuntuu parhaalta.

    Onhan sitä GW ja LT, mutta onhan avoautossakin pakki.
    Tee se nyt, huomenna voi olla.....
  5. #5
    Mites noi kantavuudet on noissa matkapyörissä oikeen on?
    2 ihmistä ja matkatavarat pitäisi kantaa, mutta miten pannarissa voi olla kantavuus vaan 195 kiloa?
    Mitenhän muissa matkajuhdissa?
    Hankintaa suunnittelee....
    -Sergei-
    - Sergei-


    "Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
    En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
  6. #6
    Pannari on kai tehty Visakortti matkailuun jos siinä noin pieni kantavuus on.

    On kai tuon Varaderon oltava helffe...n huono ajettava soralla. Ei ole kovin helppo uskoa, mutta on kai uskottava kun noin paljon ajaneen riveiltä sen lukee.
  7. #7
    Lainaa (Sergei The Eagle @ Marras. 06 2007,07:02) kirjoitti
    Mites noi kantavuudet on noissa matkapyörissä oikeen on?
    2 ihmistä ja matkatavarat pitäisi kantaa, mutta miten pannarissa voi olla kantavuus vaan 195 kiloa?
    Mitenhän muissa matkajuhdissa?
    "Kevyt matkajuhta" BMW F800ST kantavuus 196kg.
  8. #8
    Lainaa (Sergei The Eagle @ Marras. 06 2007,07:02) kirjoitti
    2 ihmistä ja matkatavarat pitäisi kantaa, mutta miten pannarissa voi olla kantavuus vaan 195 kiloa?
    Kieltämättä pannarin ilmoitettu kantavuus on aika vähänlainen mutta on tuo 195 kg kokeiltu viikon ja vajaan 2000km:n suomireissulta pari kesää sitten, kolme laukkua täynnä ja päälle kuski ja vaimo niin muuta "huonoa" ajotuntumasta ei ollut kuin että etupää alkaa tuntumaan aika löysältä, siinä kun ei ole säätöjä, takapäätä ei ollut vielä säädetty jäykimmilleen.
    Onko Honda ottanut sitten ylivarovaisesti ilmoittaessaan tuon kantavuuden noin vähäiseksi tyyliin jotkut jenkkiautot, esim. oliko se Chevyn Alero muutaman vuoden takaa johon ei vetokoukkua saanut laittaa ollenkaan, vetokyvyn ollessa tasan 0kg !

    Mutta jos pannaria ajattelet hankkivasi niin kuten tässä jo aiemmin on sanottu niin sporttinen se ei ole, onneksi. *

    Eipä tässä enää muuta, sen verran hyvin muut hondistit ovatkin jo kertoneet pannarin ominaisuuksista.



    shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
  9. #9
    Itse myöskin pohdin tuota Pannarin kantavuutta eli ei ole kauhean iso. Edelliskesänä reissuun lähdössä laskeskelin että itse 95 kg ja vaimo 75 ==> jaaha, 170 täynnä eli 25 kiloa tavaraa enää mukaan *

    Gessun Adventuren kantavuus samaa luokkaa. Mites LT ja GW ==> taitaa olla enemmän !

    No, laihdutuskuuri pitäisi muutenkin surkeasti aloitaa ==> tässä yksi syy lisää !!

    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  10. #10
    Tuosta valmistajan ilmoittamasta maksimipainosta vielä sen verran että jos aikoo laittaa niihin sivulaukkuihin valmistajan mukaisen määrän tavaraa niin eihän niihin saisi laittaa kuin 9 kg/laukku ja takalaukkuun vain 5 kg kun tavaratelineelle on maksimikuormaksi määritelty 9 kg ja laukku jo itsessään painaa sen 4 kg. Meillä meni 13 kg / laukku, kun tavarat sulloi sisäkasseihin ja takalaukkuunkin meni 10 kg, eipä sinne kyllä enää tilaa olisikaan jäänyt jos kantavuutta olisi ollut enemmän.
    Ylikuormallahan siinä mentiin laukkujen kantavuuden mukaan mutta eipä tuo ainakaan eteläsuomen moottoritienopeuksilla tuntunut haittaavan.
    Tuli vielä mieleen että kyllä te muuten siellä etelässä ajatte kovaa näin savolaisnäkökulmasta, eipä ole tullut pannarilla ajettua kaksi päällä yhtäjaksoisesti niin kovaa kuin 3-tiellä, väh. +20 km/h, seuraavan kerran kun ajelette täällä savossa niin kokeilkaapa samaa.
    shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
  11. #11
    Lainaa (Peltsi @ Marras. 06 2007,10:33) kirjoitti
    Pannari on kai tehty Visakortti matkailuun jos siinä noin pieni kantavuus on.

    On kai tuon Varaderon oltava helffe...n huono ajettava soralla. Ei ole kovin helppo uskoa, mutta on kai uskottava kun noin paljon ajaneen riveiltä sen lukee.
    Kantavuutta en edes tiennyt, kun meillä miehistön yhteispaino täysissä ajovarusteissa on noin 120 kg. Ilmankos meidät tuuli meinaakin viedä

    Tuolla taustalla Pannussa jousituksen ja vaimennuksen säätövarat riittävät meille millä tahansa tavaramäärällä. Mutta vaikkapa RT:n ja FJR:n takajousituksella tuo ei vakiokuosissa toteudu edes ilman tavaroita. Toisaalta iskari/jousiyhdistelmän voi vaihtaa helpommin kuin Pannarin aerodynamiikan. Eipä silti, pohjoismaisilla nopeuksilla se aerodynamiikka on ainakin kuljettajan kannalta paras mitä olen missään pyörässä kokenut. Hukkapätkä rouva ei näe merkittävää eroa RT:n (1150 tai 1200) ja Pannarin takapenkillä.

    Vanha R1150RT oli soralla uskomattoman vakaa ja hyvä ajaa, kunhan vain tienpohja on kova. Tietyön nyrkinkokoinen irtonainen sepeli on tietysti noin painaville myrkkyä.

    Pan on yllättävän hyvä normaalilla etuhaarukalla varustettujen joukossa. Pitkä akseliväli, loiva haarukkakulma ja normaalia isompi etupyörä auttanevat tässä? Mutta ei se silti aivan Bemun tasoinen ole. Kummallakin silti tulee / tuli ajettua soratien päässä olevalle mökille suunnilleen yleisrajoituksen mukaisia nopeuksia aika helposti. Mutta ei kuitenkaan yhtä helposti kuin pojan pesussa kutistuneella 125 Vara-Eerolla. Aiemmassa Varadero kommentissa oli varmaan kyse siitä isosta versiosta...

    Omalta kannalta Pan on tähänastisista parhaiten myös muuhun kuin Visakorttimatkailuun sopiva mopo. Näin siksi, että kohtuullisten laukkujen lisäksi siinä on lisäksi pikkutavaroiden säilytystilat helpottamassa elämää reissulla.

    Satulan alle menee hieman vahvennetun työkalumassin lisäksi sekä suoraksi vedettynä 180 cm pitkä vaijerilukko että levylukko. Takalaukun reunojen syvennyksiin menee välipohjan alle pois matkatavaroiden tieltä toiselle puolelle renkaan paikkauspullo ja toiselle puolelle teippirulla ja kuormaliinat laivan kannelle sidontaa varten. Takalaukun sisäkassia käyttäen niihin pääsee myös käsiksi ilman rättisulkeista. Itse tosin käytän mieluummin Givin tarvikekasseja kuin Hondan omia, koska niiden turvin voi laukut täyttää ääriään myöden.

    Lukolliseen hanskakoteloon menee matkalla tarvittavien asiakirjojen lisäksi puhelimen ja navin laturit, GPS mokkulan, alkometrin ym. tarvikkeet sisältävä tarvikemassi, aurinkolasit ja vaikka kamerakin, tosin ei järkkäri.

    Lukottomaan hanskakoteloon mahtuu ajon tai lyhyen pysäköinnin aikana tarvittavia korvatulppia, puhelin tai kamera lataukseen sytytinpistokkeesta ja lokeron vasempaan reunaan sopii syrjälleen täsmälleen siihen oikein mitoitettu pehmeällä alustalla sivutuen alle laitettava lisätassu eli jääkiekko.

    Puhelimen tai navin johto mahtuu hanskakotelon kannen alta kannen ollessa kiinnikin, eli täsmälleen Nokian autotelineen pulttiajolla olevan yläkolmion koristelevyn tilalle voi vaihtaa puhelinnavin kiinnitystelineen poraamatta yhtään reikää telineeseen tai pyörään. GPS palikkaa on kiva joko ladata tai käännellä tarpeen mukaan päälle tai pois vaikka ajon aikanakin kun se on tuossa lukottomassa lootassa hyvin käsillä.

    Useampia päiviä liikkeellä ollessa ja rajoja ja vesistöjä ylittäessä kaikki tarpeellinen on kaiken aikaa käsillä ilman vaatekassien purkamista.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  12. #12
    Ostin uuden Pannarin viime kesänä. Tuntui parhaalta kokonaisuudelta. En ole katunut valintaani. Alkuun mukana oli FJR, RT ja Pannari.
    Valintatilanteessa oli enää kaksi, eli RT ja Pannari. Näillä kävin koeajamassa ennen päätöstä.
    FJR tippui pois ilman koeajoa. Kylmät tyypit riittivät kertomaan, että se ei ole oikea peli vaimon ja tavaroiden kuskaamiseen.
    Pannarin kantavuus riittää mainiosti tuonne kahteen sataan kiloon ilman, että ajettavuus kärsii.
    Ihmettelen näitä puheita Pannarin aerodynamiikasta. Ennen pyörän ostoa kuulin monesta suusta, että se on melkoinen kahden kaistan vaeltaja. Itse on ole mokomaa huomannut muuta kuin silloin jos vaimo on kyydissä ja nojaa takalaukkuun ja sattuu olemaan todella kova tuuli.
    Itseni ja vaimon väliin jää silloin n 30-40 cm "tyhjää" ja virtaukset riepottelevat jossain määrin.
  13. #13
    Lainaa (honda @ Marras. 06 2007,14:40) kirjoitti
    Ihmettelen näitä puheita Pannarin aerodynamiikasta. Ennen pyörän ostoa kuulin monesta suusta, että se on melkoinen kahden kaistan vaeltaja. Itse on ole mokomaa huomannut muuta kuin silloin jos vaimo on kyydissä ja nojaa takalaukkuun ja sattuu olemaan todella kova tuuli.
    Itseni ja vaimon väliin jää silloin n 30-40 cm "tyhjää" ja virtaukset riepottelevat jossain määrin.
    Ihme myrskyhän se pitää toki olla, ettei Pannari mahdu yhdelle kaistalle. Jos tuo tuuliherkkyys pitää laittaa mittasuhteisiin, niin ainakin minulle se on pohjoismaisilla nopeuksilla asia jonka kuljettaja huomaa, mutta ei siitä sen enempää. Ei vaarallinen, mutta selkeämmin havaittava ilmiö kuin vaikkapa aiemmissa Bemarissani tai Banditissa. Jotakuta tuo kiusaa enemmän, toista vähemmän.

    Aiempiin mopoihini verraten taas Pannari kulkee erittäin kauniisti ja vakaasti routapatteja ja muita ruttuja sisältävissä kaarteissa.

    Matkustajan löhöämisen takaselkänojaa vasten huomaa ajossa, mutta sen antaa mielellään anteeksi rouvalle, joka lupasi ostaa maailman parhaan moottoripyörän
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  14. #14
    Pannarin tuuliherkkyydestä vielä, se vaivaa vain jos tuulta on kunnolla eli reilut kymmenen metriä sekunnissa ja vielä puuskaista. Ollaan emännän kanssa aika pitkiä, sekin varmaan vaikuttaa. Siksi taaksekin varmaan puhaltaa.
    Joillakin silloilla, esim. Öresundin, on tuuli joskus niin kova, että hirvittää. Pahinta on varmaan se, että pylonit ja köydet vaihtelevat tuulen suuntaa ja nopeutta niin paljon, että ei oikein tiedä mitä tehdä.
    Suomessa ei tuulen kanssa ole ollut ongelmia kuin pari kertaa myrskyllä. Tasainen tuuli menee kanssa.
    Miten mahtaa olla Bemarien ja Yammun kanssa kovalla (10-20 m/sek) tuulella? Onko kellään omakohtaista kokemusta.

    Varaeeron (ison sellaisen) ajettavuudesta soratiellä en todellakaan kovin hyviä arvosanoja anna, painopiste tulee siinä aika korkealle ja pyörä painaa kanssa aika lailla, Pannarilla menen mielummin soralle.

    GS:hän olisi siellä omaa luokkaansa, ks. gabbernautin Afrikan reissu ja ne tiet siellä.
    Tee se nyt, huomenna voi olla.....
  15. #15
    Lainaa (hojare @ Marras. 06 2007,18:37) kirjoitti
    Miten mahtaa olla Bemarien ja Yammun kanssa kovalla (10-20 m/sek) tuulella? Onko kellään omakohtaista kokemusta.
    FJR:llä en ole kyllä huomannut erityistä tuuliherkkyyttä, jonkin verran silloin kun on ollut takaboxi yksin ajaessa. Siitä syystä käytänkin nykyään tankkilaukkua.
  16.  
  17. #16
    Lainaa (Anttoo @ Marras. 06 2007,19:50) kirjoitti
    Lainaa (hojare @ Marras. 06 2007,18:37) kirjoitti
    Miten mahtaa olla Bemarien ja Yammun kanssa kovalla (10-20 m/sek) tuulella? Onko kellään omakohtaista kokemusta.
    FJR:llä en ole kyllä huomannut erityistä tuuliherkkyyttä, jonkin verran silloin kun on ollut takaboxi yksin ajaessa. Siitä syystä käytänkin nykyään tankkilaukkua.
    Näin se on Pannarissakin. Ilman takalaukkua vielä suht ok, mutta ainakin yksin ajaen tuuli takertuu mielellään takalaukkuun.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net