Termos!
Muutaman kesän lainapyörillä ajaneena mitta tuli täyteen, joten tulin ostaneeksi 1100XX superbläckböördin tämän kuun puolivälissä.
Talviteloille laitto olis edessä, öljynvaihto+suodatin ym. hypistely..pyörä talvehtii lämpimässä tallissa.
Kertokaas oi viisaat, kannattaako ruiskupelin tankkiin lorauttaa sitä stabilointiainetta? Ja jos nyt talvella vaihdan öljyt ym., niin eikös niillä litkuilla hurauta 100-150 km:n päähän määräaikaishuoltoon (18 000km) sitten keväällä? (se kaukaiselta tuntuva ajankohta tällä hetkellä..)
Kiitos ja anteeksi.
Nyt liikutaan todella vaarallisilla vesillä, kun aletaan kyselemään miten tuo öljynvaihto ja talvehtiminen suhtautuvat toisiinsa...
Tunnollisimmat vaihtavat syksyllä kertaalleen ja käyttävät sen jälkeen kerran pikaseen lämpimäksi vaihtaakseen öljyt keväällä uudelleen heti kun kausi alkaa.
Toiset puolestaan vaihtaa öljyt kun huoltoväli tulee täyteen, riippumatta vuodenajasta.
Tuohon kysymykseen lienee yhtä monta oikeaa vastausta kuin vastaajaakin...itse vaihdoin juuri litkut ja kilsoja tulee vielä mitä ehtii ennen talvehtimaan vetäytymistä.
Varovasti sitten siellä syksyn liukastamilla teillä ja kaduilla, teretulemas joukkoon.
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
Teretulemast joukkoon![]()
Honda CBR 1000, Magna 1100 Kawa ZR7s, BT1100, XJR1300,Triumph Speedmaster 900
Oli kone sitten ruiskulla tahi kaasarilla, laittaisin stabilointiaineet joka tapauksessa. Bensa säilyy huonosti, ja siksi tuota käytetään. Todennäköisesti saat keväällä paremmin käymään sen avulla.
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Jees, Tervetuloa Porukkaan!
Itse laitan ainakin stabilointiaineen tankkiin talvehtimisen ajaksi.
Tervetuloa!
Kunnon pyörän olet mennyt ostamaan, kyllä kelepaa ajella.
Kyllä se bensa tietty ajanmittaan menee vanhaksi, mutta en sitten tiedä stabilointiaineiden kannattavuudesta...? Itse tyhjennän koko tankin niin säästyn kyseiseltä murheelta(moottorin pesu odottaa).
Mitä öljyjenvaihtoon tulee niin itse ainakin vaihdan öljyt kilometrien mukaan, oli talvi tai ei. Tietty se öljyhän menee homeeseen, jos se seisoo liian kauan paikallaan![]()
ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
Morjens vaan ja teretulemast joukkoon..
Mä en ole koskaan laittanut bensan sekaan mitään talveksi vaikka tuo katurällä on kylmässä säilössä.Aina se on tulille herännyt kun on aika.Joskus olen täyttänyt tankin,joskus ollut vajaa. Ei niistä litkuista mitään haittakaan varmaan ole. Öljyt lykkään uudet kun aloitan keväällä.Sekään ei liene tarpeellista,se on vaan tapa.Tulee samalla katseltua muutenkin onko mitään paikattavaa tullut seisonnan aikana.
terve tulova vaan... Noista lisäaine litkuista mitään ymmärrä, koskaan oo tarttenu niitä laittaa ja aina on keväällä käyntiin lähtenyt vaikka kylmässä tallissa rojottaa pakkaskauden, tankki vaan täyteen, öljyt vaihtoon sit kun aiheellista ja pressun alle odottelemaan aurinkoo...
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Menneinä talvina on mulla ollut tankissa bensaa 95E ja samoin kaasareissa eikä keväällä ole ollut käynnistysvaikeuksia. Säilytystila on noin +15 astetta ja säilytysaika syys-lokakuusta toukokuuhun. Jos säilytyspaikka on lämpimämpi tai seisonta on pidempi kuin yksi "talvi" kannattaa valuttaa kaasarit ja tankki tyhjiksi. Muistan lukeneeni kylläkin jostain Nesteen artikkelista ettei nyky bensalla ole sellaista hyhmä- tai lakottumisominaisuutta mikä tukkisi kaasarit . Ennen talviteloille laittoa voi tietysti tyhjentää tankin ja tankata tilalle pienkonebensaa ja ajaa kaasarit täyteen sitä. Pienkonebensa pitäisi säilyä muuttumattomana.
Isosilmäisen EFE:n kuski
tässä linkki bensiinitietoa janoaville
http://www.vmpk.fi/files/tietoa-bensiini.html
Isosilmäisen EFE:n kuski
Teretulemast!
Ja hienon pyörän olet ostanut.. *![]()
Itse vaihdan just talveksi öljyt, sitten ainakin käyttö lämpimäksi. Ei kuitenkaan satojen kilomeettereiden verran..
Stabilointiainetta laitan tankkiin itse. Ja sitten käyttöä ja ajoa sen verran että varmasti sekoittuu bensaan. Ja kas, samalla sitä on koko bensasysteemissä varmasti.
Sit onkin talvella puunailua ja puuhastelua, jos jotain pyörä on vailla. Tai kuski tarttee puuhaa...
Ja kertauksen vuoksi: Hyvä pyörä sulla... *![]()
![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Stabilointi litkut kannattaa ottaa kuskin,mutta tankkiin kaataminen on liioitteluaja jonninjoutamista hössöttämistä.Ei sellaista tarvi mikään kone,mutta koneen ajaja näyttää tarvivan
.
Heittäkää pois jo noiden lisä-aineiden ja muiden litkujen perään huutajat!!!
Tankki täynnä lämpimässä riittää!!!!!!!!
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
En ole mitään mömmöjä tankkiin tunkenut,lämpimässä tallissa olen mopoja pidellyt,en ole öljyjä syksyllä vaihdellut jollei kilometrit ole sitä vaatinut.Mopoa käynnistelen silloin tällöin viikottain tai vaikka päivittäin,keskituella ollessa käynnissä ollessa käyn vaihteet läpi,saapis kettingitkin talvikyytiä ja rattaat jne. Laakista käyntiin lähtee nääs aina,ei ole pätkinyt keväisin eikä kesäisin.
Ja laatuvehkeen olet ostanut kun bläkkärin valitsit. Vaikka itsellä tuo -08 busa on jo alkanut kiinnostaa ulkomuotonsa perusteella
![]()
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Perustelkaapa, mitä järkeä on vaihtaa öljyt keväällä, jos uudet öljyt on laitettu koneeseen juuri ennen seisontaa?*
*
![]()
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Kiitokset kaikille vastauksista! Ja toivotuksien saattamana, tässähän tuntee ihan kuuluvansa "porukkaan"!Kittos.
Näkemyksiä on yhtä monta kuin vastaajaakin, kuten ylempänä taidettiin mainita. Otan näistä onkeeni.
Ehdin ajella pyörällä n. 500 km ennen talliin laittoa..ja ONHAN se hyvä!![]()
![]()
Pitää muuten täysin paikkansa. Venekäytössä on itsellä ollut pahimmillaan 3 vuotta vanhaa bensaa ja niilläkin litkuilla on eteenpäin päästy. Koneena 50hp 4t yamaha. Tosin uisteluvauhdissa tyhjäkäynnillä on kone sammahdellut jokusen kerran jota ei tapahdu tuoreella aineella. Talven aikana se bensa ei todellakaan vanhene niin että pitäisi lisäaineita käyttää. Tuntuu että joidenkin mielestä nää nykymopot on tehty saippuasta, kun jatkuvasti pitäis olla puunaamassa ja huolloista huolissaan. Kovaa ajoa ne vaan vaatii.(roskakuski @ Loka. 31 2007,19:53) kirjoitti
Ei siinä mitään järkeä olekaan. Toiset vaan hyysää mopojaan samalla tavalla, kuin hyssälät ja kumppanit yrittää hyysätä kansaa.(Hapa @ Loka. 31 2007,21:26) kirjoitti
Tervetuloa joukkoon. Itse huollatan pyörän merkkihuollossa kilometrien mukaan, enkä pelleile lisäöljynvaihtojen kanssa. Bensankaan kanssa en ole koskaan leikkinyt, aina on toiminut ilman bensanvaihtoja ja muita.
©
Ajan XX:n lämpimään talliin perusteellisen pesun jälkeen talvehtimaan. Mitään litkuja en ole koskaan bensan sekaan lisännyt, enkä ole vaihtanut erikseen mitään seisontaöljyjä. Turhaa hienostelua ja rahanhukkaa.Keväällä akkuun lisävirtaa ja lähtee kuin hauki rannasta...![]()
![]()
![]()
Tämän minäkin haluaisin ymmärtää paremmin, koska muussa tapauksessa oletan, ettei mitään syytä keväiseen öljynvaihtoon ole, mikäli talvisäilytyksen alkaessa on öljyt vaihdettu.(Hapa @ Loka. 31 2007,21:26) kirjoitti
Öljyn vaihto juuri ennen säilytystä on perusteltua, koska öljyn pesevän vaikutuksen vuoksi on luonnollista että öljyn sekaan kertyy käytön myötä sekä likaa (jota hyvä öljy pystyy kohtuullisessa määrin absorboimaan) että palamistuotteita, joista osa on myrkkyä moottorille.
Ruiskukoneessa tuo kertymä on käytännössä usein pienempi kuin kaasutinkoneessa, jonka polttoaineen annostelu säädetään "riittäväksi" ja sitten syksyn kolealla säällä rikastimella vielä lisätään syöttöä jolloin ainakin pätkäajossa myös polttoainelaimentuma saattaa olla mahdollista.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Pätkääkään huolestumatta ainakin minä ajaisin. Jos olen vaihtanut öljyt syksyllä ja sen jälkeen ajomatkaa on "vähän" ja säilytyspaikka on sen verrran yli 0 asteen ettei kondenssivettä kerry, niin keväällä seuraava öljynvaihto tulee kilometrien mukaan seuraavassa huollossa.(aakooXX @ Loka. 31 2007,17:19) kirjoitti
Koska käytetyn pyörän historia ei yleensä ole aivan varma, harkitsisin joko sen täyden huollon teettämistä talven aikana tai jos se jää kevääseen, niin öljyt ja suodattimen voisi vaihtaa hyvälaatuisiin jo valmiiksi ja jättää tuon osan huoltoa pois sitten keväällä.
Sulle tulee pitkä talvi joka tapauksessa...
Mutta talvi millä tahansa kulkuvälineellä on parempi kestää kun tietää mitä kevät tuo tullessaan![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Syksyllä talliin, ehkä pesu ja keväällä taas tulille. Bensat ja öljyt elää omaa elämäänsä, vaihdetaan/täytetään sitten kun siltä tuntuu. *
Varmaan "olisi hyvä" tehdä kaikkea, mutta ei tule tehtyä, kulkupelihän tuo on ja käytettäväksi tehty. *![]()
Friends call me a LonelyRider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore......
Noo noista stabilointi litkuista sano yks (yli miljoona kilometriä itsekin pyörällä ajanut, ja tuhansia pyöriä huoltanut ja korjannut) huoltoyrittäjä, että niitä kannattaa käyttää. En kysellyt perusteluja. Uskoin, kun kokemus ja tietämys puhuu.
"Kuulemma se ölijy "partikuloituu"". Oliskohan noissa puhheissa mittään ..perrää...? En tiijä... En oo "ölijykeisari-tuntija.."...(Hapa @ Loka. 31 2007,21:26) kirjoitti
Mutta onko siinä perrää, että kaasaribläkkäri tarvii sen kalvohanan takia bensajärkän tyhjennyksen tai jonkun "suoja-aineen" että se kalavo ei mee paskaksi niinku mulla toissa kesänä. Sillon alako nykimään ja ei yli 220kmh noppeuksia saanu kentällä. Olisko tuossa kellää asiantuntevalla tietoa että miten on suoja-aineet?
Niin ja ne ölijyt... Miten ne? Sehän tässä se kysymys.. kiinnostais itellännii!
Timpermanni joka tekee työt halavalla, nopiaa, ja huonosti.
Päätit sitten ostaa parhaan saman tien *(aakooXX @ Loka. 31 2007,17:19) kirjoitti
. Tervetuloa vaan tyytyväisten laatumerkin omistajien joukkoon.
Voipi pitää paikkansa.(honda @ Marras. 02 2007,22:50) kirjoitti
Itse en ole kokeillut vielä.
Viime keväänä ei kovin helpolla suzuki lähtenyt, kun oli 95:sta tankissa, nyt on 98 ja keväällä näkee lähteekö eka potkusta käyntiin, jos ei, niin ens talvena menee stabilointi litkua tankkiin.
Lahjattomat treenaa