Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
    Heippa!

Törmäsinpäs sitten melkoisen triviaallin ongelmaan. Nimittäin Ducatin originaaliin öljynsuodattimeen sopivaan avaimeen!

Tai en törmännyt siihen, nimittäin kun sellaista ei tahdo löytyä sitten mistään

Eli milläs vehkeellä te, jotka Ducatia itse huollatte, avaatte suodattimen?

Ongelmana näyttää olevan se, että kun etsin noita oikeita "kuppikokoja" niin oikeita löytyy, mutta väärillä kolomäärillä. Mulla on fillarissa muistaakseni 8 kulmainen suodatin ja kaikki löytämäni kuppiavaimet ovat 15 kulmaisia! Ei mahdu 74/76mm sitten millään.

Eli toistan kysymyksen, mikä on paras ja toimiva tapa avata ko suodatin? Haluaisin löytää siis mieluusti sellaisen kupin remmin tai ketjun sijaan.
    Moto Guzzi on tehnyt juuri sopivan.. sopii ainakin ST2. En tiedä kuinka ovat osanneet...
    Minä käytän simppeliä teräsnauha-remmimallia, jonka olen hankkinut paikallisesta varaosakaupasta. Toimii ihan hyvin. Kiristetään ruuvista suodattimen ympärille käsin ja suodatin aukeaa ilman sen kummempaa dramatiikkaa.
    joo, voi olla nauhamalliseen saa tyytyä. Jotenkin tuo kuppi vaikuttais muuten yhtä pätevältä kuin kiintoavain

Saisivat standardoida tuonkin. Mutteritkin on standardoituja, sais olla suodatinkin kuin iso mutteri...
    Lainaa (rellonen @ Loka. 23 2007,18:54) kirjoitti
    Moto Guzzi on tehnyt juuri sopivan.. sopii ainakin ST2. En tiedä kuinka ovat osanneet...
    oliko ST2:ssa 8 kulmainen suodatin?
    Eikö ST2:Ssa ole ihan sama suodatin kuin 749/999:ssä? Voi se olla eri, mutta jotenkin luulen sen olevan saman.

Kuppimallin jos löytää, niin suodattimen voi laittaa oikeaan momenttiin. Muuten se toimii ihan samoin kuin tuo nauhamalli.

K&N valmistaa öljynsuodatinta, johon sopii 17 mm lenkkiavain. Siinä on lisäksi varmistuslankaa varten valmis reikä, joten kyseessä on rata-ajajalle varsin ihanteellinen öljynsuodatin. En tosin tiedä toimiiko se riittävän hyvin, miksikäs ei toimisi? Eikös K&N ole ihan laatumerkki?
    Lainaa (Jyri @ Loka. 23 2007,22:38) kirjoitti
    Kuppimallin jos löytää, niin suodattimen voi laittaa oikeaan momenttiin. Muuten se toimii ihan samoin kuin tuo nauhamalli.
    ...onko sillekin momentti
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths
    Lainaa (jjm @ Loka. 24 2007,12:39) kirjoitti
    Lainaa (Jyri @ Loka. 23 2007,22:38) kirjoitti
    ...onko sillekin momentti *
    On joo... ainakin 749/999-sarjassa.
    Hessumobiileista saa pellistä prässättyjä suodatinavaimia joissa on 3/8" vääntiölle kolo päässä. Tuote vaikuttaa todella viimeistellyltä. Kokoja on vaikka kuinka. Itse tilasin Klaukkalan myymälän kautta. Hintaa oli muistaakseni viime kesänä 6-7€. Mahtuu takuulla Ducatinkin suodattimen koloon jos mahtuu Triumphinkin pieneen poteroon.
    Lainaa (Jyri @ Loka. 23 2007,22:15) kirjoitti
    Minä käytän simppeliä teräsnauha-remmimallia, jonka olen hankkinut paikallisesta varaosakaupasta. Toimii ihan hyvin. Kiristetään ruuvista suodattimen ympärille käsin ja suodatin aukeaa ilman sen kummempaa dramatiikkaa.
    Sama juttu. Suodattimen kiristys ei ole voimalaji.
    Lainaa (Red Noisy @ Loka. 24 2007,16:56) kirjoitti
    Suodattimen kiristys ei ole voimalaji.
    jep - harvemmin avaimia tarvitsee irroittamiseenkaan
    Lainaa (markku33 @ Loka. 23 2007,22:28) kirjoitti
    Lainaa (rellonen @ Loka. 23 2007,18:54) kirjoitti
    oliko ST2:ssa 8 kulmainen suodatin?
    On on.. 444.4.003.4A taitaa olla suurimmassa osassa oikein moottoripyörän moottoreita..
    Mulla se on pysynyt kiinni ihan vaan käsin vääntäen,ja siten lähtee myös ilman murinoita irti.

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: 17 mm lenkkiavainta. mut mulla taitaa ollakin vanhempi malli jossa suodatin jöpöttää oikealla puolella moottorin päällä.
    "Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
    Bob Dylan, No Direction Home

BMW K100 RS
    Ducati 900 GTS -79(muumioitu)
    Zündapp KS 125 -74 (muumioitu)
    Zündapp Bella 200 -58
    en muista miten ite aikoinani sain irti, mut lähtiskö esim. niin, että napauttaa siitä jonkin ruuvimeisselin tms. läpi ja vääntää sillä?
    Lainaa (okie @ Loka. 24 2007,18:30) kirjoitti
    Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: 17 mm lenkkiavainta. mut mulla taitaa ollakin vanhempi malli jossa suodatin jöpöttää oikealla puolella moottorin päällä.
    Sulla rehvakas kuningasakselikone ei kuminauhoja moottorissa. Ja erilainen suodatin..
    Sen kuppiavaimen avainväli on muuten 74 mm.Jos osuu jossain biltemassa kohdalle niin sellainen.

Ajattelin ensin olla vastaamatta, mutta vastasin kuitenkin.

Olin saman ongelman edessä viikonloppuna. Piti saada suodatin irti, mutta ei lähtenyt pelkillä näpeillä ja kuppia varten olisi pitänyt tietää halkaisija.
    Poikkesin paikallisessa Prismassa jä löysin tämän <a href="http://osanetti.fi/product_info.php?cPath=203_163&products_id=606" target="_blank"> *
    Öljynsuodatinavain metallipanta</a>. Hyvä ja halpa.

Ehkäpä Jyrillä on samanlainen ?

S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
    Lainaa (IlDuce @ Loka. 24 2007,19:50) kirjoitti
    Piti saada suodatin irti, mutta ei lähtenyt pelkillä näpeillä
    Kirjaimellisesti quick and dirty -ratkaisu on ruuvimeisseli lyömällä läpi ja kahvasta vääntämään.
    Ajattelin ensin olla vastaamatta, mutta vastasin kuitenkin.

Olin saman ongelman edessä viikonloppuna. Piti saada suodatin irti, mutta ei lähtenyt pelkillä näpeillä ja kuppia varten olisi pitänyt tietää halkaisija.
    Poikkesin paikallisessa Prismassa jä löysin tämän <a href="http://osanetti.fi/product_info.php?cPath=203_163&products_id=606" target="_blank"> *
    Öljynsuodatinavain metallipanta</a>. Hyvä ja halpa.

Ehkäpä Jyrillä on samanlainen ?
    Just tuollainen mulla on!
    Lainaa (FuturaRST @ Loka. 24 2007,20:14) kirjoitti
    Kirjaimellisesti quick and dirty -ratkaisu on ruuvimeisseli lyömällä läpi ja kahvasta vääntämään.
    itse olen vaihtanut kaikki suodattimet samalla tavalla. kiristämiseen sitten riittä käsimomentti varmasti.
    Lainaa (juaalton @ Loka. 25 2007,10:06) kirjoitti
    Lainaa (FuturaRST @ Loka. 24 2007,20:14) kirjoitti
    itse olen vaihtanut kaikki suodattimet samalla tavalla. kiristämiseen sitten riittä käsimomentti varmasti.
    Tuota keinoa tulee käytettyä usein itsekin.

Itse käytin kerran edellisen Kawan oikeassa huollossa, jossa siis vaihdettiin mm. suodatin. Seuravan kerran kuin vaihdoin sitä itse, niin oli vähän tiukassa. Ensin onnistuin hajoittamaan tuollaisen metallipantaavaimen. Sitten löin meisselin läpi, niin meisseliä käännettäessä se vaan repi öljynsuodattimen palasiksi. Lopulta sain muistaakseni sen irti lyömällä (lyöntiä kehän suuntaan).

Tuossa on aina se vaara että hajottaa koko suodatinjalan. Niitäkin on nähty.Jos se ei irtoa kohtuullisen helposti suodatinavaimella se on vedetty törkeän kireälle tai sitten tiiviste kuivana paikoilleen.Tai se on seisonut pitkään l.vanha suodatin.
    ducatissahan se suodatin on siellä syvennyksessä, jos meisseli irroitus repii suodattimen, on jäänteiden irroitus työlästä.

Itse käytän sellaista kolmisormista avainta, joka tiukentuu suodattimen ympärille sitä tiukempaa mitä tikempaa vääntää.
    Silläkään ei kyllä saa suodattimesta kiinni kuin näkyvältä osalta.
    m583"s"

Heti kun kädet tulevat rasvaisiksi, nenää alkaa kutittaa!
  24.  
    Mullon käytössä halpa hihna-mallinen suodatinavain.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)