Tuli valutettua vanhat öölit mäelle - syksy kun on tullut. Onko kokemuksia Delvac'ista K-sarjaisessa? Itse olen vuosikaudet boksereissa käyttänyt Delvac'cia. Nyt K-moottorin kanssa pitää asiaa taas hetki miettiä? Ei sillä, ettei Delvacin luokitukset riittäisi, mutta lähinnä ajattelin epätieteellisiä, perskohtaisia, subjektiivisia MUTU-fiiliksiä ja kokemuksia.
Omassa pyörässä oli huollon laittamat BelRay:n 10W40 semisynteettiset sisällä ja kauden aikana kertyneiden vaatimattomien 8000 ajokilometrin tuloksena nuo olivat kyllä melkein virtsaan verrattavaa tavaraa. Edes jäähdyttyään eivät vaikuttaneet paljussa öljyltä. Piti oikein nuuhkaista, ettei öljy ole korvaantunut bensallaEi ihme, että tyhjäkäynti oli hieman koliseva.
Aiemmilla pyörillä olen ajellut Delvac'eilla ja vaihtanut öljyt tilanteesta riippuen 3000 - 5000km:n välein. Kokemukset erittäin hyvät eikä ole hinnalla pilattua tavaraa. 20Litran palju vajaat kuuskymppiä.
No joo - ei tehdä tästä väittelyä Delvac vs "oikeat" öljyt - noita on ollut riittävästi. Lähinnä kokemukset Delvacista K-moottoreissa kiinnostavat. Jos muilla noita ei ole, niin kohta on minulla...
<p>2002-2014</p>
Siis ilmajäähdytteisessä boxerissa tuo yläpään 40 on riittänyt ? Joku jossain kirjoitti että tuollainen ilmajäähdytteinen käy joissa tilanteissa niin kuumana että 50 pitää yläpäässä olla. Hyvä tietää.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
En voi ymmärtää ainoaakaan järkevää perustetta käyttää diesel-öljyä, ja vielä Bmw:ssä, jossa on kuiva kytkin . Jos haluaa säästää, on parempi vaihtoehto ostaa aivan tavallista "pensa-autoissa" käytettävää mineraaliöljyä 20-litran pääläreissä: on halpaa, ja liukastakin, ainakin tuon 3-4000 km
Itse käytän synteettistä, samaa kuin autossani, koska moottori on teknisiltä ominaisuuksiltaankin suunnilleen sama. Minun kokemuksen mukaan on olemassa kaksi väärintä paikkaa säästää missä moottorilla varustetussa laitteessa hyvänsä, ja ne ovat: öljyn laadussa ja ilmanputsarissa.
"delvac" on mobilin tuotenimi dieseleihin tarkoitettuihin öljyihin, ja on hyvä siellä, mutta ei paras mahdollinen otto-moottorissa, eikä se varmaan riko bemunkaan moottoria, mutta..
???Taisin mennä halpaan, tämä oli varmasti tsoukki, mutta menköön nyt kuitenkin bittieetteriin, kun en ihan oikeasti käsitä, miksi... *No, tästähän on noita tredejä niin monta, ja jokainen, jolla noissa näyttää olevan todellista tietoa öljyistä, suorastaan lynkataan.vai
Pieni lisäys: maailmassa on toki paljon muitakin asioita, joita mie en käsitä
" "delvac" on mobilin tuotenimi dieseleihin tarkoitettuihin öljyihin"
Hieman tarkennusta ... Kyllä mun delvakkipurkissa lukee, että yleisöljy bensa- ja dieselmoottoreihin. Uskaltaisin laittaa jopa PMV:hen.
-Mikko
Honda VFR 750 F 1997 (RC36) - MYYTY!
Eih...(jowin @ Loka. 19 2007,23:12) kirjoitti
Kieltäydyn keskustelemasta tästä IKI-aiheesta. Tämä on käyty läpi noin 387:ssa eri keskustelussa tälläkin foorumilla. Edelleen kysyn vain mahdollisista kokemuksista
![]()
<p>2002-2014</p>
BEL-RAY EXP 20W-50 pumpattu koneeseen heinolla.
Delvacia käytin wanhassa tiiseli matkailu-mersussa,söi 300km:n matkalla jo pari litraa![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Delvacista ei oo kokemuksia mutta peesaan kyllä jowinia siinä mielessä, että normaali hyvälaatuinen autoöljy kelpaa kyllä K-koneelle.
Se, että Heinolla pumpataan "oikeata" (lue: kallista) MP-öljyä kuivakytkimellisiin vesijäähdytteisiin Bemuihin johtunee vaan siitä, että tätä Bel-Raytä heillä kuluu tietysti valtaosaan asiakkaiden moottoreista ja sitä heillä on parin sadan litran päniköissä.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Ei hitto - taas mä menin tähän ansaan vaikka muuta vannoin - pakko kuitenkin kommentoida.
Kaikki mitä on puhuttu hyvistä öljyistä ja suotimien vaihdon merkityksestä on täyttä asiaa. Allekirjoitan kaiken. Mutta mistä ihmeestä te olette saaneet päähänne, että Delvac on huono öljy? Siitä kun se on niin edullistako?
Öljyssä on tasan pari merkitsevää asiaa:
- Tärkein: Se että se täyttää moottorivalmistajan API- ja muut luokitusvaatimukset - Delvac täyttää nuo mennen tullen.
- Käyttääkö synteettistä ja mineraalia? - Ero tulee vaihtovälissä. Mineraalit pitää vaihtaa useammin. Synteettinen myös kestää kuumuutta paremmin - ei relevanttia vesijäähdytteisessä koneessa.
- Synteettisissä saattaa olla myös erilaisia "luistoa parantavia" lisäaineita - tällä taas teoreettinen vaikutus bensiininkulutukseen - ei merkitystä .
- Noiden lisäksi öljyissä tietty voi olla erilaisia märän kytkimen vaatimia lisäaineita (merkityksetöntä kuiva-kytkimellisessä pyörässä)
KAIKKI LOPPU ON MARKKINATUUBAA! Luuletteko te todella että isoissa diesel-moottoreissa käytetään huonolaatuista öljyä? Hinnoitteluhan tapahtuu käytännössä puhtaasti markkinointimiesten pöydällä ja sillä "positioidaan" öljy mukamas hyväksi.
Miksi Delvac on sitten niin halpaa? Isojen diesel-moottoreiden öljytilavuus on aivan muuta kuin henkilöautoissa ja mopoissa. Ei ammattikäytössä kenelläkään olisi varaa maksella kymmeniä euroja litrasta. Harrastepohjalta toimivilta motoristeilta, jotka haluavat helliä kultaansa voi kiskoa ihan mitä hyvänsä.
Näiden lisäksi voidaan todeta, että TODELLA MONILLA motoristeilla on oikeasti hyvät kokemukset Delvacista ja se on erittäin yleisesti käytetty MP-öljy. Itse olen tuolla ajellut kymmenet tuhannet.
MUTTA - jokainen tietty pistää mopoonsa juuri sitä öljyä mihin uskoo! Tärkeintähän on oma mielenrauha.![]()
<p>2002-2014</p>
Kannattaa käyttää siinä BMW,ssä ihan oikeita synteettisiä bensiinimoottorille tarkoitettuja moottoriöljyjä. Ja kun on kuivakytkin, niin valinnanvaraa tuntuisi olevan jo hintansa puolesta aivan laatuöljyihinkin. Toisin kuin nämä telvakit, joiden tietyt laadut ovat soveltuvia jopa hydraulinesteeksi.
Mutta jos sä olet sen BMW,si satojatuhansia ajettuna ostanut, ja nyt ajanut muutaman tuhannen telvakeilla, niin mikä idea on enää kysyä mikä kannattaa?
Toisaalta, jos olet sen uutena ostanut, asia on vielä merkillisempi![]()
GHOSTWRITER
Miksi kuivakytkinmoottoriin ei voisi laittaa Mobil 1 tms. autokamaa, jos kerran huippua haluaa ja pysyy sisällä. Autoissakin niitä käytetään ja markkinamiesten mukaan ovat maailman parhaita
p.s. Nykykuormurissa tietokone kertoo koska öljy (Delvac?) on vaihdettava. Uudessa jakelu Mersussa ilmoitti vuoden eli 70 000 km jälkeen.Että silleen vaihdellaan omiin kaksipyöräisiin pikkumussukoihin aina muutaman tuhannen kilsan jälkeen.
![]()
Kyllä siihen erillisellä vaihteistolla, ja kuivakytkimellä varustettuun moottoripyörän moottoriin voi laittaa autoihin tarkoitettuja öljyjä. Ei siinä mitään estettä ole. Kunhan muistat vaan sen, että moottorin pyörimisnopeus tulee myös huomioida kasvavien hitausmomenttien vuoksi. Myös se, mitä poltetaan, dieselöljyä, vai bensiiniä, on tärkeää.
Muista myös se, kun öljyä valitset, että hitausvoimat moottorin sisällä nelinkertaistuvat pyörimisnopeuden suhteen. On siis aivan eri asia moottorin voitelun kannalta, jos kyseessä on korkeintaan 2000 kierrosta ottava diiseli, kuin yli 10 000 kiertävä korkeaviritteinen bensakone. Kyseessä on myös eri polttoaine joka sekin vaikuttaa suurelta osin öljyn lisäaineistukseen.
GHOSTWRITER
Oikeastaan ainoa oikea kokemus tulee labrasta, jonne näyte käytetystä öljystä on lähetetty. Ja vielä mieluummin ko. öljymerkin omaan labraan, jolloin siellä voidaan verrata, kuinka "kulunutta" öljynäyte on ja voidaanko vaihtoväliä pidentää tai lyhentää. Silmämääräinen tai sormienvälitestaus on suorastaan yhtätyhjän kanssa.
Ne on aika veijareita jopa huomaamaan labrassa, jos vaikka lisäysöljynä on käytetty jotain muuta öljyä, kuin näytteen sanotaan olevan., eivätkä silloin voi antaa luotettavaatestitulosta
Meillä esim töissä mentiin tuon takia yhteen öljymerkkiin ja tyyppiin, kun ilmeni, että mineraaliöljyn sekaan oli käytetty lisäysöljynä synteettistä erimerkkistä ja päinvastoin.
Mutta puhtaista näytteistä kyllä labrasta kertoivat esim. , ettei enää kannata jatkaa vaihtoväliä, koska voitelukyky on laskenut, vaikka silmämäärin ja näppituntumalla olisi voinut muuta luulla. Jostain toisesta näytteestä taas päinvastoin. Eikä meidän paikkureihin ollut järkevää käyttää tuplahintaista synteettistä, koska sillä ei päästy juurikaan pitempiin km-tuloksiin. Sensijaan kauko/tilausajobusseissa synteettisestä olisi saatu selvää hyötyä.
Tämä nyt oli kokemuksia raskaaltapuolelelta ja kun kulukki on 6000-7000 l/vuosi, on sillä jo jonkinmoista taloudellistakin merkitystä, seurannais- ja kerrannaisvaikutuksineen.
Mutta pienemmässä mitassa samat säännöt pätenevät myös kaikkiin muihin koneisiin, jokainen sitten itse arvioi tarpeensa, mutta esim. moottoripyöräilyssä öljykustannusosuus on kokonaisuudesta häviävän pieni, joten tuntuu ajantuhlaukselta uhrata tuon pähkäilyyn kovin kauaa aikaa.
Nyt täytyy lopettaa tämä keskustelu, muuten lento jättää.
Saas nähdä minkäälaisia vuokramopoja ensiviikolla Israelista löytyy, lämmintä ainakin löytyy...n.28![]()
![]()
![]()
Eiköhän nää Delvac-väännöt ole jo käyty satoja kertoja aiemmin. Turha jatkaa tätä vääntöä. Minä käytän mitä käytän ja suon muille saman oikeuden.
Tulkitsen, että kenelläkään ei ole kokemuksia Delvac'ista K-koneessa, joten lopetan joutavan jankuttamisen tähän
- KLIKS -
<p>2002-2014</p>