Elikkä mitähän toi 2-kilpisyys konkreetiseti tarkoittaa ? Ja mistä kyseisen asian voi saada selville ? Onko esim. rekisteriotteessa jotain merkintöjä siihen liityen olemassa, vai kuinka ?![]()
Elikäs kaksikilpinen pyörä on aikanaan poistettu syystä tai toisesta rekisteristä ja sitten rekisteröity uudelleen. Esimerkiksi tuontipyörä tai sitten lunastukseen mennyt pyörä, joka on korjattu ja rekisteröity uudelleen...
ajoneuvo syystä tai toisesta poistettu ajoneuvorekisteristä ja sen jälkeen rekisteröity uudelleen. otteeseen tulee merkintä "edellinen rekisteritunnus" xxx-xxx. voi olla myös sama tunnus edellisenä ja voimassa olevana. tiedot rekisteröimis- ja rekisteristä poisto tiedoista saat ARK;lta
Edit kaikas ennätti ennen
ennen kova, joskus jopa nopeakin...
nätisti unohdit ne keneltä on rekkari pöllitty tai pudonnu mut ei se haittaa ;)(kaikas @ Loka. 17 2007,19:10) kirjoitti
KooTeeÄm
siitä syystä ei yleensä tule kaksikilpistä, jos ottaa saman kilven. ei tule merkintää otteeseen.(shwoomie @ Loka. 17 2007,19:15) kirjoitti
ennen kova, joskus jopa nopeakin...
No joo... Laitoinkin, että esimerkiksi. Mahtaa mainitsemistani, varsinkin tuo ensimmäinen, kuitenkin olla yleisin syy. Toki joku voi olla vaikka palauttanut kilvet muuten vaan kun on siltä tuntunut ja sitten kun on taas tullut järkiinsä rekisteröinyt vanhan rakkaansa uudelleen. *(shwoomie @ Loka. 17 2007,19:15) kirjoitti
*Tai sitten on ulkomaille muuttaessaan vienyt pyörän mukanaan ja rekisteröinyt uuteen asuinmaahan ja tullut takaisin. Tai sitten joku on halunnut ostaa erikoiskilvet tai siirtää erikoiskilpensä seuraavaan ajoneuvoon jne...
Jep jep. Itselläni on aika samanlainen käsitys asiasta. Ajattelin vaan tarkistaa että onko se sinnepäin vai ei.
Kun nyt on nimittäin sellanen tilanne päällä, että myin keväällä Kawasaki zx9r vm.01 pyörän hintaan 9000€. Fillari pöllittiin viime syksynä minulta ja vakuutusyhtiö korjautti sen talven aikana. Kun kevät koitti niin mieli halaji eroon kyseisetä laitteesta, niinkuin tapahtuikin.
Kaupanteon yhteydessä mainitsin ostajalle että fillari on pöllitty ja korjattu, mikä oli hänen mielestään ok ja kaupat siis syntyivät.
No tänään sain sitten vihaisen puhelun uudelta omistajalta. Fillari oli taas pöllitty :-D . Mutta tällä kertaa sitä ei ole löydetty ja vakuutusyhtiö on tarjoutunut maksamaan hänelle 8000€ siitä. Hänen ajatus taas on että pyörä on jostain syystä 10000€ arvoinen. Vakuutusyhtiö perusteli kantaansa sillä, että pyörä on jostain syystä 2-kilpinen. Mitä minäkään en siis tiennyt. Minua edeltävä omistaja selvitysten perusteella osatanut lunastamolta, kasannut sen ja myynyt minulle, josta en ollut tietoinen itsekkään ostettuani fillarin. Edeltävä omistaja kumminkin väittää että hän oli sanonut minulle siitä että hän on rakentanut sen jne.
No nyt tämä kaveri koittaa tivata minulta puuttuvaa välisummaa. Mikä ei käsittääkseni ole sinäänsä realistista koska ostajan olisi itse pidännyt selvittää taustat ennen kauppoja. Enkä siis ole valehdellut niistä, vaan sanonut ne tiedot mitä itsellä historiasta oli. Enkä muista että rekisteriotteessa olisi ollu mitään merkintöjä. Ja vaikka olisin ollut, niin olisihan ostajan viimeistään itse pidännyt huomata ne, jos iteltäni ne olisivat jääneet silmien väliin.
Mielestäni tuo 8000€ on hyvinkin reaalihinta kyseiselle vehkeelle tällähetkellä, ehkä jopa vähän yläkanttiin ?
Pistää vähän hatuttamaan
![]()
Tai käyttää kokovuotista vakuutusta, mutta poistaa rekisteristä talven ajaksi, niin ei tarvitse maksaa vakuutusmaksuja. Onnistuisko?
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
No haloo! pyörä maksanut 9000 ja saanut kesän ajella ja nyt tarjotaan 8000 ?? (ellei se ole sitten kesän aikana pultannut siihen kylkeen kompressoria) Mun mielestä aika hyvä tarjous.
ja pyörähän on myyty keväällä 'as is' eli sinä olet esittänyt kaikki faktat jotka sinulla on ollut.
minun mielestäni, jos se sinulle jo on myyty 2-kilpisenä, siitä olisi pitänyt olla merkintä otteessa? Ei sulla satu olemaan kopioita vanhoista rek.otteista?![]()
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Ompahan hässäkkä syntynyt. Ihmetyttää kun sulta välirahaa tivaa kun vakuutusyhtiö on arvioinut pyörän, no meitä on moneksi. Ite ku konttasin ja yhtiö lunasti pyörän niin ihan ok lopulta hyvittivät, mutta siitä huolehtivat että ei sen arvo ostohinnasta ainakaan nouse mikä on ymmärrettävää. Jälkiviisautta mutta pyöräkaupoille kun ite on alkanut niin aina on tullut ARK:een soitettua, selviää historia missä vehe on seikkaillut.
Minusta tulikin isona bussikuski..
Eipä ollut muistaakseni merkintöjä. Eikä taida olla kopioitakaan.
Itsekkin joutunut periaatteessa samaan tilanteeseen kun sen ensipyöräksi joskus ostin.
Sen 10000e hän perusteli kesän aikana ostamillaan osilla mm. renkaat jarrupalat ja viripalikoilla, joihin menny se 1500 euroo.
Noilla oisilla ei mielestäni pyörän arvo paljon nouse.
Enpä ite ainakaan mitään välirahoja makselis..8000 on mielestäni helvetin hyvin ko. mopottimest. Noitahan sai ajamattomina joskus kauan sitten 13500 EUR. Ja nyt o jo 07 vuos lopuillaan...
<p>VTR 1000 SP1, TL1000r -98, GSX-R 1000 k3 exät: H2 SX, ZX12r -03, Hayabusa L01, Hayabusa K9, Hayabusa K8, GSX-R 1000 k6, GSX-R 1000 k3, ZX9R -01, GSX-R 1100 -92, GSX-R 750 -91, GPZ500s, TZR125</p>
Kun katsoo AVK:n (Autovahinkokeskus) läpivirtaavia lunastettujen pyörien määriä: Niin väittäisin, että jos rekisteriotteesta löytyy merkintä edellisestä rekisteritunnuksesta, kyseessä on hyvin todennäköisesti lunastettu ja sen jälkeen korjattu pyörä. Tämä on ainakin hyvä lähtökohta ja tälläisen pelin taustat kannattaa tutkia, ettei sitten myöhemmin ketuta.
Niin itse kysymykseen sanoisin, että ihme ruikutusta ostajalta jos rupee jotain vaatimaan.. anna vaatia vaan rauhassa. Tälläisessa yksityisten välisessä kaupassa tuo on ostajan moka eli artisti maksaa.
//CBF600SA -11
Eipä todellakaan ole sun murheesi, jos olet vilpittömin mielin ollut liikkeellä. Ei kyllä kannattaisi ostajankaan kauheasti meuhkata jos tonnilla sai ajaa koko kesän![]()
jep eli kun perävalot hävii niin ostaja on vastuussa pyörästä.ei sun tarvitse asiasta välittää.olet myynnyt jo pyörä.(SPL @ Loka. 17 2007,20:49) kirjoitti
ja 2-kilpisyys ei mulla ainakaan laskenut hintaa vahinkotarkastajan mielestä.mutta ken tietää ihmisiä on erinlaisia.
www.mtbracingteam.co.nr
kawasaki ZXR 750 -90,kawasaki ZX-9R -94,kawasaki ZX-9R -98
kawasaki Z-1000 -04.
Honda CBR 900 RR -02
Suzuki GSX-R 1000 -03
Suzuki GSX-R 1000 -01
Suzuki GSX-R 1000 -04
Suzuki GSX-R 1000 -05
Yamaha FZ1-N 2007
Juu, ei tässä mitään oo meiniki ruveta makselemaan. Ymmärrän kyllä kaveria, että moinen paska harmittaa, mutta kohtuus kaikessa. Itellä meinas käydä vähän niska punottaamaan kun ruvettiin uhkailemaan rahojen himasta hakemisella ja taisi siellä pyssytkin jossain vaiheessa latautua![]()
(PaholaisKastike @ Loka. 17 2007,19:26) kirjoitti
On teillä jutut...
Huono tie, parempi mieli
Ihme touhua tosiaan. Keväällä teidän sopimanne kauppasumma olisi voinut olla vaikka mitä 1000 ja 1 000 000 euron väliltä, mutta vakuutusfirma arvioi sen yleisen tason mukaan ja yleensä hieman alle. Kulutusosia + siihen mennyttä työtä ei tietenkään korvata. Laukut+teline taidetaan huomioida korvaushinnassa.
Eiköhän sitä yksityishenkilöiden välistä kauppaa ole käsitelty jo tällä vuosituhannella tarpeeksi täällä ja muilla autofoorumeissa, ettei mitään vastuita etenkään puolen vuoden päästä ole enää olemassa.
Vakuutusmaksujen "maksu piikit" on ajoitettu kesä aikaan. Eli jos vakuutukset on 1000e vuodessa maksat huhti-syyskuun aikana about vähän yli 900 ja talven seisonta aikana sen lopun. Talvella on kuitenkin se palo- ja varkausvakuutus voimassa. Ja voi myös ajella talvella jos vain kelit sallii.(2jorma2 @ Loka. 17 2007,19:29) kirjoitti
Ei kyllä omasta mielestäni ole järkeä poistaa rekisteristä aina talven ajaksi. Vakuutusyhtiöltä voi vielä tarkistaa ton "maksu piikkien" kuukausi ajankohdan. On ihan taulukko josta jopa minäkin tajuan.
?
Turvalla muistaakseni oli pari vuotta sitten vielä vakuutus jolla pystyi keskellä kesää laittamaan seisontaan. min. aika 30p. Vähän halvempi vuosi vakuutus. Jokainen taplaa tyylillään.
R6R räärääpyörä
Tulee mieleen kun kaverini möi edesmenneen velopoikansa ´90 Intruderi 1400:n kesällä 1998.(PaholaisKastike @ Loka. 17 2007,19:26) kirjoitti
Ei mennyt kovin kauaa kun ostaja soitti ja suunnilleen parkui jotta häntä olisi kusetettu kun oli ilmennyt, että pyörän valmistusvuosi oli 1987. Kaveri soitti minulle ja kysyi pitäisikö hänen reagoida asiaan.
Neuvoin ettei ole mitään syytä osoittaa myötätuntoa tapahtuneen johdosta. Perustelin, jotta kuten rekisteriotekin kertoo, kyseessä on käyttöönottovuosi. Lisäksi pyöräpuolellakin läheskään aina pyörä ei ole valmistettu samana vuonna valmistettu kun se on otettu käyttöön. Ylivuotisuus on erittäin yleistä ja vanhan Intikan kohdalla sillä ei ole mitään merkitystä edes hintaan kun malli ei ollut juurikaan muuttunut jne.
Näitä itkijöitä on silloin tällöin mutta sitähän se on kun joutuu amatöörien kanssa asioimaan.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Valmiiksi konttorilla olevan jonkun kilven saa saman tien mukaan, mutta ruttaantuneen tai kadonneen tilalle samalle tunnukselle hankittavan joutuu tilaamaan.(waiski10 @ Loka. 17 2007,19:18) kirjoitti
Monet tosin ottavat sen saman kuin ennenkin siitä huolimatta, että sen saaminen vähän kestää.
Kyllähän noita vaihdellaan, kuka mistäkin syystä. Yksi haluaa eri värisen, toinen EU tunnuksellisen, kolmas EU tunnuksettoman, jne.
Uutta haettaessa sen vanhan joutuu antamaan pois, jos siitä on edes riekaleet tallessa. Harrasteauton uusi vaihtokilpi odottelee tallin seinällä ja minusta tuntuu, että se toinenkin "putoaa" aivan pian, että saan hakea myös taakse uuden ja siistin...![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Kaksikilpisyydellä tarkoitetaan uudelleen rekisteröintiä. Varsinaisesti rekisterikilpien määrää se ei millään tavalla viittaa. Ihan sama jos pyörä on ollut suomessa, saksalla tai kiinassa kilvissä ja rekisteröit sen uudelleen suomessa niin rekisteriotteeseen tulee edellinen rekisteritunnus. Nykyisin on helppo ostaa ruttutukusta laite ja pyytää siihen sama tunnus kuin oli ennenkin, maksaa muutaman euron.
Ei mulle ainakaan annettu edellistä numeroa takasin, kun edellinen kilpi tippui matkasta ja piti uus hakea. Mut toisaalta ei nyt enää kolmas kilpi mitään haitannu, kun muutenkin oli jo saksasta tuotu pyörä...
Periaatteessa vakuutusyhtiö ei voi laskea korvaustaan sen perusteella että pyörä on uudelleen rekisteröity etenkin silloin jos se on alunperin virallisen maahantuojan myymä pyörä ja sittemmin lunastettu. Tämän jälkeenhän pyörä on korjattu ja vakuutustarkastaja tai ake:n tarkastaja on hyväksynyt että pyörä on korjattu lunastusta edeltävään kuntoon. Tällöin pyörä tulisi arvioida saman vertaisena yksikilpisen kanssa. Näin minulle ainakin kerrottiin vakuutusyhtiöstä kun ostin avk:lta pyörän korjattavaksi. Vaan vakuutusyhtiöissähän on tunnetusti eroja. Hyvä korvaus tuo 8000€ sinänsä.(PaholaisKastike @ Loka. 17 2007,19:26) kirjoitti
Ostin pyörän joka oli penkitetty, takaselta kuulemma 147.5 hv. Lappua ei vaan silloin löytynyt. Eikä muuten löytynyt myöhemminkään. Käytin suskaa penkissä hepoja löytyi kokonaista 109 hv, että sillain. Kuittiakaan en lukuisista lupauksista huolimatta saanut. Selityksiä oli jos minkalaisia. Nyt kaakit löytyy. Rahaa paloi vaan aika lailla. Porautin ylikokoon ja tein venttiili rempan, kanavat hiottiin, suutin sarja+putket. Kannattais aina tarkistaa kaikki ennen kaupantekoa.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Oisit pyytänyt(-lauri- @ Loka. 18 2007,13:35) kirjoitti
Kesällä kun revin vanhan repaleisen irti ja kävin uutta haeskelemassa, antoivat oikein ajoluvan vanhalle paskalle josta ei näkynyt kunnolla numerot. Tosin sanottu viikon odotusaika olikin kome.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Motopalstalla -01 ZX9R 3 kpl 6900 €, 7900 € ja kallein 9600 €. 8000 € on ihan kohillaan ja vähän ylikin. Tonnilla on ajeltu kesä, joten halvaksi tuli.(PaholaisKastike @ Loka. 17 2007,19:26) kirjoitti
Eikä ole sinun ongelmasi missään tapauksessa ellei ole tyytyväinen vakuutusyhtiöönsä.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Juuri näin. Mun mielestä ostajan kannattaisi kinata oman vakuutusyhtiönsä kanssa, mikä on oikea hyvitys.
Jos ostaja olisikin saanut hyvitystä vaikka 10500, niin tuskin sulle niitä rahoja olisi kiikuttanut ja todennut ostaneensa sulta pyörän liian halvalla.![]()