Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Näin syksyllä tuntuu kuiva asfaltti olevan harvinaista herkkua.
    "Tavallisilla" suoremmilla maanteillä kyllä ajelee ihan ilokseen, mutta kun eksyy varsinaisille mutkapätkille, on nyypällä usein vähän sormi suussa.
    Ongelmana on siis se, ettei oikein ole kuvaa siitä miten paljon vähemmän sitä pitoa on vai onko, ja miten kovaa sitä oikein uskaltaisi ajaa kun mutkat ovat sitä luokkaa että ihan tosissaan on jo pyörä kallellaan.
    Siis kun puhutaan ihan vain märästä asfaltista, jolla ei mitenkään vettä seiso lätäköinä. Renkaat ovat asialliset ja hyväkuntoiset.

    Luulen, että himmailen ihan tarpeettoman paljon, mutta kun surkeaa vasta-alkajaa hirvittää, että pyörä äkkiä vain katoaa alta ja sitten mennään pää edellä lepikkoon.


    Tai jos ei ihan niin kävisikään, niin tunnistanko pidon loppumisen merkit ja osaanko toimia oikein ajoissa? (luultavasti en)

    Eli osaako raati jotenkin ystävällisesti opastaa miten lähestyä aihetta, muuten kuin ajamalla kohtuuttoman hitaasti varman päälle niin että menee ihan tylsäksi köröttelyksi ja kotilot jonottavat takarenkaassa kiinni?
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  2. #2
    Itsellä sama ongelma. Ei uskalla märällä kantata mutkaan kunnolla, kun ei tiedä, koska se pito katoaa.

    Kuitenkin isot pojat on sanoneet, että monista renkaista sen tuntee, kun rengas alkaa lipsumaan, mutta joissakin se "kynnys" onkin suurempi -> rengas luiskahtaa enemmän kerralla.

    Noh, ensi kesällä radalle kanttaamaan pyörää kunnolla, sitten tietää mihin saakka sitä normaaliajossa uskaltaa kääntää - toivottavasti ainakin.
    Ducati Monster 696 -08
    ex: Cagiva mito -06
  3. #3
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Kyllähän se pito on heikompi märällä ja kylmällä asfaltilla verrattuna kuivaan. Itsekin arastelen ehkä turhankin paljon märällä ajamista vaikka en ihan aloittelija enää olekaan. Varsinkin ensimmäisten kilometrien aikana kannattaa varoa kun renkaat ovat vielä kylmät, mutta mitään yleismaallista ohjetta on pidon määrästä vaikea antaa, riippuu todella paljon alla olevista renkaista. Jonkunlaisen kuvan pidon erosta saa reippaammissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Olet varmati opetellut tekemään kuivalla jarrutuksen niin, että eturengas käy hetken lukossa, joten kokeile pari reipasta jarrutusta sopivassa paikassa märällä, niin saat jonkunlaisen perstuntuman pidon määrään. Ratakuskit osaavat varmaan vastailla asiaan paremmin, tämä on vain tälläinen amatöörin musta tuntuu kommentti.
    Superbike #7
  4. #4
    En ymmärrä, mikä ongelma tässä on. Pitäisikö sitä osata ajaa rajoilla oli sitten keli mikä tahansa? Onko siinä jotain hävettävää, että hiljentää vauhtia huonommissa ajokeleissä? En ole mikään huippukuski, enkä ole käynyt koskaan radalla, mutten ole aivan aloittelijakaan enää, mutta ennemmin ajelen rauhallisemmin, kuin konttailen kurveissa opetellen pyörän rajoja
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (kale @ Loka. 16 2007,20:04) kirjoitti
    En ymmärrä, mikä ongelma tässä on. Pitäisikö sitä osata ajaa rajoilla oli sitten keli mikä tahansa? Onko siinä jotain hävettävää, että hiljentää vauhtia huonommissa ajokeleissä? En ole mikään huippukuski, enkä ole käynyt koskaan radalla, mutten ole aivan aloittelijakaan enää, mutta ennemmin ajelen rauhallisemmin, kuin konttailen kurveissa opetellen pyörän rajoja
    Ei oo mitään hävettävää, mutta on keskimäärin mukavampaa ajaa reippaammin kuin köröttelyvauhtia.
    Superbike #7
  6. #6
    Lainaa (kale @ Loka. 16 2007,20:04) kirjoitti
    Pitäisikö sitä osata ajaa rajoilla oli sitten keli mikä tahansa? Onko siinä jotain hävettävää, että hiljentää vauhtia huonommissa ajokeleissä?
    Eipä tässä mitään rajoja olla hakemassa, mutta ei tekisi mieli ajaa ihan täysin naurettavaa köröttelyvauhtia jos se ei ole tarpeen.
    Siksi neuvoa kysyy tuttavallisesti hän.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  7. #7
    Pikitie varoittaa kyllä "ajoissa",mutta maalatut ja massatut paikat ovat "kiiltojäätä" sateella,lähtee peli kokeneenkin käsistä kuin nappi takista....
    "Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
  8. #8
    ja kyllä tähän aikaa on asvaltti jo niin kylmä ja roskaa ja lehtiä tiellä
    et pito on heikko mut useinmiten oma kantti kyl pettää ennenku pito
    zzr600-vm90
  9. #9
    Märkä asfaltti on siinä mielessä huono, että siitä ei erota öljyä tai muuta liukastavaa p*skaa. Pelkkä vesi ei sinällään tee ajamisesta hankalaa. Siihen yhdistettynä kylmä keli ja kylmät renkaat tulee tietty haastetta lisää. Ylipäätään tälleen syksyllä kannattaa ottaa rauhassa.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  10. #10
    Märkä tienpinta ei välttämättä aiheuta suurta muutosta vauhtiin; vauhdilla tarkoitan tässä suurin piirtein laillisia nopeuksia perusnopeusteillä. Ajolinjoja pitää pehmentää ja pyöristää äkillisiä/teräviä suunnanmuutoksia tai kaasunkäyttöä välttäen. Mutta märkään tienpintaan yhdistetty alhainen lämpötila heikentää renkaan pito-ominaisuuksia jo enemmän. Ja jos pyörän alla olevat kumit ovat jo muutaman vuoden ikäiset niin luistamisen riski kasvaa kulutuspinnan kunnosta huolimatta entisestään...
    Ei kai tuohon tuntumaan auta kuin harjoittelu ja ajokilometrien tuoma kokemus. Syksyllä ajettaessa pitää kyllä unohtaa kesäkanttailut, onhan maassa veden lisäksi lehtiä, savea, ruohoa ja muuta roskaa. Omakohtaisesti olen asiaa oppinut radalla sadekelillä ajettaessa, siellä se harjoittelu on kuitenkin turvallisempaa kuin tavallisella maantiellä
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  11. #11
    Lainaa (Tympeysmies @ Loka. 16 2007,19:38) kirjoitti
    Luulen, että himmailen ihan tarpeettoman paljon, mutta kun surkeaa vasta-alkajaa hirvittää, että pyörä äkkiä vain katoaa alta ja sitten mennään pää edellä lepikkoon.
    Nopeusrajoitusten puitteissa tuskin isompia ongelmia tulee. Riippuu tietysti renkaasta ja moposta miten käyttäytyy, varoittaako vai eikö ja kuinka varoittaa. Lievä lipsuminen ei tee mitään, kyllä se siitä tokenee kunhan ei hätäile ja päätä esim. kiskaista ensimmäiseksi jarrua pohjaan. Harvemmin mopo kuitenkaan heti alle kaatuu. Pahempi vaara lienee se, että pidon loputtua iskee paniikki ja pidon palattua on hartiat lukossa ja sitten mennään takapyörä savuten lepikkoon. Vääntävällä koneella takapyörän lipsuessa liian raju kaasun vähennyskin vain pahentaa tilannetta. Päättäväinen pitää kuitenkin olla ja pidonkin loputtua katse edelleen tiukasti kohti ajolinjan määränpäätä ja sinne pyrkimys. Ajolinjat kannattaa ylipäätään valita siten, että jää säätövaraa. Ei liian tiukasti eikä liian löysästi. Ilmiselvät vaaranpaikat kuten suojatiemaalaukset, kaivonkannet yms. kannattaa väistellä. Ne ovat todella liukkaita ja silloin mopo saattaa kadota sekunnissa alta. Tuommoisen kohdalla mopon ollessa kallellaan ei tee mieli kiskaista jarrua. Joko väistän ne tai sitten ajellaan maltilla eli pystymmässä eikä välitetä takapuolessa roikkuvan auton protesteista.

    Harjoittelemalla nämä oppii, itsekään vielä mitään osaa.

    Harjoitella voi vaikka menemällä mutkiin iisisti ja kiristämällä sitten rauhallisesti, mutta päättäväisesti. Jos tuossa alkaa takanen elämöidä, niin vähän löysää. Raja on tullut vastaan, mutta pito palaa helposti ilman isompia liikkeitä. Huono tapa harjoitella on mennä siihen mutkaan mielestään mahdollisimman kovaa ja yrittää siinä mutkassa sitten sovittaa vauhtia pitoon.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  12. #12
    Lainaa (tenhula @ Loka. 16 2007,20:14) kirjoitti
    ja kyllä tähän aikaa on asvaltti jo niin kylmä ja roskaa ja lehtiä tiellä
    et pito on heikko mut useinmiten oma kantti kyl pettää ennenku pito
    Sitten ku pito loppuu ennen omaa kanttia, kantataan se peili maahan asti...
    Kyllä se on ihan tervettä itsesuojeluvaistoa pikkusen sateella hidastaa. Ajamalla paljon märällä, oppii luottamaan kumeihin. Ihan niinku ei aluks uskaltanu kantata kuivallakaan. On vaan toi sateella ajaminen niin ...
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
  13. #13
    Eipä sitä pitoa ole nimeksikään näillä keleillä ainakaan täällä keskisuomes... Monesti jo kivassa sivusladissa mutkissa normaalilla kaasulla. Kylmä, märkä, lehtinen ja likainen asfaltti on kuin hiekkatiellä pidon kanssa jos ripeämmin mennään. Jännäähän se on mut omalla riskillä Kukaan ei ole mestari. Itsellä muutamien vuosien kokemus ja yllätys voi silti helposti tulla seuraavassa mutkassa. Eli mieluiten himmailen jo mutkiin Kesällä taas hanat auki
    Zzr1100 -99 kameleontti ankanpyrstö
  14. #14
    Itse ainakin hidastan huomattavasti nopeutta märällä kelillä ja kyllähän sen selvästi tuntee pyörässäkin etä pito on heikko vaikka ei varsinaisesti lipsahtelekkaan. Voihan se olla vain itse/pyöränsuojeluvaisto joka hillihtee vauhtia märällä asvaltilla ja hyvä niin
  15. #15
    Ei sitä pitoa juurikaan ole näinä päivinä alkuatipaleella kun kylmälle märälle asfaltille lähdetään kylmillä renkailla. Välillä tuntuu että lähtee pitkien paikkausten reunistakin vetelemään mitä ei ollut havaittavissa kesäkeleillä eli maltilla on ajolenkit aloitettava.
    Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
  16. #16
    ei sitä pitoa tunnu oikein olevan näillä keleillä,johtuen varmaan siitä että nykyset sporttipyörien renkaat ei varmaankaan ole alunperin suunniteltu toimimaan alle 10asteen lämpötiloissa.eihän se terve järki näin syksyllä ajaessa ole pahitteeksi.
    hiljaa hyvä tulee!!! gsx-r 1000 k7
  17. #17
    Ihan hyvää on varovaisuus. En minäkään lähtisi tonne enää, esim. Rocketilla... huoletta
    ... jotain piti muistaa
  18. #18
    Hyvät renkaat on tietysti yksi tärkein tekijä märällä tiellä ajettaessa. Itse kävin ajelemassa kemoran moottoriradalla sateella ja sateen jälkeen märällä radalla. Oli uudet Z6:set alla, niin piti päästä koittamaan ja avaamaan renkaita. Ei sitä ihan polvi maassa vedetty, noin sentti jäi nössönpojan raitaa renkaan reunoille. Noihin renkaisiin luotin enemmän kuin BT-014 kuivalla radalla.
    Honda CBR600f
  19. #19
    varsinainen vesihiihtäjä pekko5:n avatar
    Liittyi Sep 2004
    Suur-Hollola
    MotOrg ry jäsen
    viimevuoden joulukuussa kokeilin +5 märkää keliä ja totesin että rykkönen + Corsa = liukasta. risteyksistä lähtiessä tahtoi tulla pitkiä ..noh.. joka ei ole minun tapaistani ollenkaan, Tcatissä on Strada takana eikä se taas yritä mitään vastaavaa, mutta ompahan "luistonesto" koneessakin :-)
    2016 > Triumph 675 team member
    2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
    (.. DKW-RT175VS im holz schublade)
    .. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
    .. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
  20. #20
    Eilen kävin spinnaan Coronetin 530kpm vääntöö kahteen kertaan. Ei ole pitoa.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  21. #21
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Monesti samaa miettinyt kuin aloittelija. En varmaan ole tarpeeksi kokenut mitään asiaan sanomaan ja radallakaan ei ole tullut käytyä, mutta jotain omia havaintoja.

    Märällä omat renkaat (2x Z6) tarvitsevat kuivan kelin kilometrin sijasta joku 5-10km lämmitäkseen. Märkä asfaltti pitää ihan tarpeeksi hyvin, kunhan ei ole mutaa tai muuta paskaa tiellä. Aloittelijalla voinee tulla helpommin hartialukkoja sun muuta jos alkaa turhaan hermoilemaan kurvissa.

    Nykyään kun joka ajolenkki on märässä niin tulee testattua pitoa joka kerta ihan kylmästi kaasulla tai kovalla moottorijarrutuksella. Nykyään en edes pahemmin säikähdä noita parin ensimmäisen risteyksen sladeja märällä kun avaa kaasua pyörä vielä aavistuksen kallellaan, mukavaa vaan. Nyt varmaan joku hermostuu mutta itse pidän tota ihan hyvänä että tietää mitä pyörä tekee kun tekee näin. Nopeissa kurveissa kyllä kaasu tasaisena vaan.

    Märällä on hauska opetella keulimista niin ettei takanen sudi.
  22. #22
    Lainaa (scuuba @ Loka. 17 2007,17:31) kirjoitti
    Lainaa (Tympeysmies @ Loka. 16 2007,19:38) kirjoitti
    Eli osaako raati jotenkin ystävällisesti opastaa miten lähestyä aihetta, muuten kuin ajamalla kohtuuttoman hitaasti varman päälle niin että menee ihan tylsäksi köröttelyksi ja kotilot jonottavat takarenkaassa kiinni? *
    Kattele eka joku suora ja tasanen pätkä, ja sit kattelet ettei oo päälle ajajia, ja sit testailet takajarrulla ett koska menee lukkoon siin märällä. Siit saat jotain käsitystä paljoko se pito on/ei ole.
    Mun mielestä tuo jarruttelu ei hirveästi kerro pidosta, meneehän se rengas lukkoon kuivallakin..

    Omia menohalujani hillitsee kun rengas lähtee sutimaan kohtuullisen normaalissa kiihdytyksessä kylmällä/sateella. Silloin kannattaa olla tarkkana mutkissa ja jarruissakin.

    Pari viikkoa takaperin heitettiin vika ratapäivä Motoparkissa. Keli oli kuiva, pilvinen ja lämpötila reilut kymmenen astetta. Renkaiden lämmöt olivat varikolle tullessa 20-25 astetta lämmintä kesäpäivää alhaisemmat. Ja radalla renkaat lämpenevät eri tavalla kuin katuajossa. Lisäksi vesi jäähdyttää rengasta vielä tuostakin.

    Joten malttia näin syysajeluissa kadulla.
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  23. #23
    Näin myöhään syksyllä on pidon kanssa kyllä ongelmia,varsinki varjopaikoissa jossa asfaltti on märkää niin tien lämpötila on myös alhasempi kuin kuivan tien pinta ja se vaikutta pitoon.Tänään oli myös tien päällä maajussien levittämiä savi paakkuja runsaasti niillä mutka teillä jossa kävin ajelemassa, vaatii malttia ajeluun ei kaahailua.
    FJR 1300
    XJR 1300
    GR *650
    SS1000 7/2004
    Baltia ajot 2006-2017
    Eurooppa turnee 2011
    Eurooppa turnee 1983
    Minne ajankin en ole koskaan perillä
  24.  
  25. #24
    Lainaa (Tympeysmies @ Loka. 16 2007,20:10) kirjoitti
    Lainaa (kale @ Loka. 16 2007,20:04) kirjoitti
    Pitäisikö sitä osata ajaa rajoilla oli sitten keli mikä tahansa? Onko siinä jotain hävettävää, että hiljentää vauhtia huonommissa ajokeleissä?
    Eipä tässä mitään rajoja olla hakemassa, mutta ei tekisi mieli ajaa ihan täysin naurettavaa köröttelyvauhtia jos se ei ole tarpeen.
    Siksi neuvoa kysyy tuttavallisesti hän.
    Kyllä märällä ja etenkin märällä ja kylmällä (+10-0) on oltava jonkin verran varuillaan varsinkin liikkeelle lähtiessä, kun renkaat eivät ole ajolämpöiset. Saattavat olla rengasseoksesta riippuen hyvinkin liukkaat ja vikurat ajaa. Varsinkin näissä tehokkaissa pyörissä.. lue: "yli 85kW"

    BMW S1000 rr
    BMW 800 GS
    Suzuki GSX 1300 R Hayabusa K8
    BMW F 650
    Kawasaki ZX 12R
    Honda VFR 800
    Yamaha FZS 600 Fazer, Suzuki GS 500