Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
    Shoein sivuilla esiteltävästä Whisper Stripistä on jo parissakin topicissa ollut hieman juttua, mutta teen tästä nyt uuden topicin, niin löytyy hieman helpommin systeemistä kiinnostuneille! Ja asiasta tietämättömille tämä WS on paksuhko "kaulapanta", joka kiinnitetään kypärään kaulan ympärille ja sen pitäisi vähentää kypärän melutasoa...

Täällä on jo ollut juttua Shoein Whisper Stripistä, jonka pitäisi siis vähentää oleellisesti kypärän melua. Huono puoli tuossa oli se, että se on tarkoitettu (Shoein sivujen mukaan) vain uuteen Raid2:teen ja XR1000:teen, mutta aikani tuota systeemiä tutkiessani tulin siihen tulokseen, että kyllä sen pitäisi omaan X-Spirittiinkin sopia...

Kävin ostamassa sellaisen äsken Saloselta ja sehän sopi heittämällä X-Spirittiin! Kypärän niskassa oleva tuuletusilman poistoaukko tosin jää tämän härvelin peittoon, mutta eipä tuo haittaa. Nyt kypärä näyttää alta päin hieman Schubertin valmisteilta, kun niissähän on toppausta runsaasti kaulan alueella ja tuon takia varmasti ovatkin kohtuullisen hiljaisia... Jos kypärä oli ennen hieman tiukka päähän laitettaessa, niin WS:llä se on vieläkin tiukempi, mutta pois ottaminen ei juurikaan vaikeutunut.

Koeajo eli systeemin toiminta käytännössä on vielä tekemättä, täytyy odottaa iltaan että pääsee taas baanalle, mutta siitä olen (lähes) varma, että pakko tämän systeemin on melutasoa laskea, sillä on siinä sen verran runsaasti lisätoppauksia kaulan ympärillä!

Myyjä muistutti muuten sellaisesta asiasta, että WS tekee kypärästä niin tiiviin, että kypärän tuuletusaukot on ehdottomasti pidettävä auki tämän kanssa, ettei kypärän sisään pääse kerääntymään pakokaasuja !

Toimintakertomus systeemistä ja sen toiminnasta käytännössä jatkuu illemmalla !
    No kuinkas kävi? Onko apua?
    haemis
    Onkohan se niin tiivis ettei kaveri enää kuule meitä?
    Siltä vaikuttaisi, että on kuulo mennyt!!!
    But Officer....I wasn't speeding....I was QUALIFYING!
    No niin vihdoinkin saan jatkettua tarinaa...

Kyllä tuo systeemi tuntuu toimivan, ei se kypärästä äänetöntä tee, mutta kyllä se hieman melutasoa laski. Ainakin minun tapauksessa tuulen suhinat vähenivät jonkin verran ja yleisesti ottaen potta tuntui hieman hiljaisemmalta heti kun sen veti päähän. Nämä kommentit ovat muuten sitten tehty earit korvissa, sillä viime kesästä lähtien olen pitänyt eareja korvissa aina, kun pyörän päälle hyppään !

On se vaan sen verran tiivis, että kaupunkiajossa hiljaisilla nopeuksilla teki mieli avata visiiri, kun ilmaa ei tullut tuuletusaukoista sisään. Ja kuten edellä jo mainitsin, niin kypärän päähän laitto tuli hankalammaksi, kuten myös pois ottaminen, mutta kyllä siihenkin varmaan saa kehitettyä paremman tekniikan.

Summa summarum, minun tapauksessani WS toimi kuten Shoei on ajatellut (vaikutus ei ole ehkä aivan yhtä suuri, kuin heidän sivujen demossa) ja kyllä se jää oman X-Spiritin vakiovarusteeksi. Eli tämä WS sopii siis XR1000 ja Raid 2 mallien lisäksi ainakin X-Spirittiin !
    Varsinkin kun hintakin on kohtuullisen halpa, suosittelen kokeilemaan!

Itse olen 175 pitkä ja K4 600 gixerissäni on MRA:n tuplakupla, joten näillä muuttujilla minulla toimi, mutta voi olla että jollain muulla toimii huonommin (tai ei ollenkaan). Ajattelin kyllä vielä kokeilla vaihtaa alkuperäisen pleksin paikoilleen ja kokeilla sen vaikutusta, koska tuo kupla nostaa viiman juuri kaulan tienoille...
    Lainaa (Jusa.L @ Touko. 22 2005,14:25) kirjoitti
    Tarkoittaa euroissa kuinka paljon?
    Bring M. Backalive

Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
    Lainaa (Mik@ @ Touko. 22 2005,14:34) kirjoitti
    25 näytti nettisivuilla olevan
    Lainaa (Ytsför @ Touko. 22 2005,15:26) kirjoitti
    Lainaa (Mik@ @ Touko. 22 2005,14:34) kirjoitti
    25 näytti nettisivuilla olevan
    Juuri tuon maksoin !

Kun menin tuota hakemaan, niin ajattelin että mahtaakohan 50€ riittää, kun kypärävalmistajilla on tapana pyytää kohtuullisen suolaisia hintoja...
    Löytyisikö Araille vastaavaa systeemiä?
    Lainaa (designet @ Touko. 29 2005,01:39) kirjoitti
    Löytyisikö Araille vastaavaa systeemiä?
    Pahoin pelkään ettei löydy !

Mutta kyllä muutkin valmistajat varmaan seuraavat Shoein esimerkkiä ennemmin, tai myöhemmin...
    Käyneeköhän moinen härpätin RAID II lisäksi myös tavan RAIDiin? Päästi tuo potta tuossa myrskyn aikaan niin vinkeitä ääniä, että jopa earit päässäkin uitutti...
    Jovain sanoi näyli
    ProLinen ohjelmistossa on ollut jo pitkään vastaava tuote, WindJammer II. Hintaa Tokimotossa näyttäisi ko. "härpäkkeellä" olevan 19€. *Sopii kaikkiin umpikypärä malleihin. *
    Harvinaisen perseestä oleva tuote tämä Shoein Whisper Strip. Laitoin sen juuri kiinni XR1000:een ja se pirulainen muuttaa kypärän muotoa sen verran että visiiri ei sulkeudu kunnolla/tiiviisti enää. Siinä stripissä se asennus kun tehdään siten että sellaiset ohuet muoviläpyskät tungetaan kypärän reunan ja pehmusteen väliin joka ilmeisesti levittää kypärää hieman.

Ei voi suositella.
    .
    Lainaa kirjoitti
    Harvinaisen perseestä oleva tuote tämä Shoein Whisper Strip. Laitoin sen juuri kiinni XR1000:een ja se pirulainen muuttaa kypärän muotoa sen verran että visiiri ei sulkeudu kunnolla/tiiviisti enää. Siinä stripissä se asennus kun tehdään siten että sellaiset ohuet muoviläpyskät tungetaan kypärän reunan ja pehmusteen väliin joka ilmeisesti levittää kypärää hieman.

Ei voi suositella.
    Siis mitä? Ei mulla ainakaan ole niin pienintäkään hajua miten se voisi vaikuttaa visiirin kiinni menemiseen Tarkistappa se visiirin kiinnitys mielummin Mulla toimii mainiosti xr1000 kanssa..

Lainaa (olpe @ Kesä. 03 2005,11:18) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti

Ei voi suositella.
    Siis mitä? Ei mulla ainakaan ole niin pienintäkään hajua miten se voisi vaikuttaa visiirin kiinni menemiseen Tarkistappa se visiirin kiinnitys mielummin Mulla toimii mainiosti xr1000 kanssa..
    Sama täällä, eli X-Spiritin kanssa no problem !

Tuntuu aika kaukaa haetulta, että tuollainen löysä pieni muovilärpäke muuttaisi todella jäykän hiilari / lasikuitupotan muotoa...
    Lainaa kirjoitti
    Lainaa (olpe @ Kesä. 03 2005,11:18) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti

Ei voi suositella.
    Siis mitä? Ei mulla ainakaan ole niin pienintäkään hajua miten se voisi vaikuttaa visiirin kiinni menemiseen * Tarkistappa se visiirin kiinnitys mielummin * Mulla toimii mainiosti xr1000 kanssa..
    Sama täällä, eli X-Spiritin kanssa no problem !

Tuntuu aika kaukaa haetulta, että tuollainen löysä pieni muovilärpäke muuttaisi todella jäykän hiilari / lasikuitupotan muotoa...
    Otappa se kypärä käsiesi väliin siten että katsot sinne sisään ja paina yhteen sivuilta alareunasta niin näet että kuinka jäykkä se onkaan. Eihän sen tarvitse muuttaa muotoaan kuin millin verran niin visiiri ei mene ihan samalla tavalla kiinni enää. Mulla ainakin jää visiiriin sellanen pieni rako tuon stripin asennuksen jälkeen oikeaan alalaitaan. Kun stripin ottaa pois niin taas pelaa. Visiirin kiinnitys on kunnossa.

Ehkä mulla on epäkurantti kypärä
    .
    Lainaa (pr0gram @ Kesä. 03 2005,00:49) kirjoitti

Ei voi suositella.
    Visiiri säädetään kohdalleen uudestaan. Poskipalojen ruuvit auki 5c kolikolla ja hiukan paloja taaksepäin ylä/alalaidasta. Säädä niin kauan kuin on tarvis. Hyvä ja tiivis siitä tulee kyllä. Whisperstrip toimii sen jälkeen hienosti.

Shopista saa kyseisen myös hiukan halvemmalla kuin ovh...

t. Shoppilaiset

Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
    Lainaa kirjoitti
    Lainaa (pr0gram @ Kesä. 03 2005,00:49) kirjoitti

Ei voi suositella.
    Visiiri säädetään kohdalleen uudestaan. Poskipalojen ruuvit auki 5c kolikolla ja hiukan paloja taaksepäin ylä/alalaidasta. Säädä niin kauan kuin on tarvis. Hyvä ja tiivis siitä tulee kyllä. Whisperstrip toimii sen jälkeen hienosti.

Shopista saa kyseisen myös hiukan halvemmalla kuin ovh...

t. Shoppilaiset
    Kiitoksia paljon vinkistä. Jonkun verran siinä hommassa kesti mutta nyt visiiri sulkeutuu niinkuin pitääkin Huomenna tien päälle kokeilemaan
    .
    Whisper Strip ja Raid II, joitakin mielipiteitä.

Miinukset:
    - Kypärän pukeminen ja varsinkin riisuminen vaikeutuu, kun Stripin kaulus on ahdas. On opeteltava sopiva tekniikka, muuten silmäkulmat hiertyvät. Enää ei viitsi kypärää ottaa pois, jos ei ole aivan välttämätöntä.
    - Kypärän nauhan pujottaminen D-lukkoon vaatii enemmän näpräämistä tilan kypärän alla pienetessä.
    - Kaulusosa tukeutuu niskaan ja siirtää samalla kypärän alaosaa lähemmäksi leukaa. Joissakin tapauksissa voi tulla ahdasta. Purukumin pureskelu ajaessa on entistä hankalampaa.
    - Kypärästä tulee hikisempi. Ilmastointiin saattaa tulla vaikeuksia
    äärilämpötiloissa eli helteellä ja kylmässä.

Plussat:
    + Kokonaismelu pienenee, varsinkin liikenteen normaali nopeuksisa.
    + Korkeat äänen taajuudet vaimenevat selvästi, mutta matalat tulevat edelleen läpi. Äänet muuttuvat siten kuminaksi. Ainakin mun Möpissä myös matalat pakoäänet, joita ei ajaessa ole erottanut, tulevat esiin.
    + Kaula on paremmin suojassa vedolta kypärän alta.
    Lainaa kirjoitti
    Whisper Strip ja Raid II, joitakin mielipiteitä.

Miinukset:
    - Kypärän pukeminen ja varsinkin riisuminen vaikeutuu, kun Stripin kaulus on ahdas. On opeteltava sopiva tekniikka, muuten silmäkulmat hiertyvät. Enää ei viitsi kypärää ottaa pois, jos ei ole aivan välttämätöntä.
    - Kypärän nauhan pujottaminen D-lukkoon vaatii enemmän näpräämistä tilan kypärän alla pienetessä.
    - Kaulusosa tukeutuu niskaan ja siirtää samalla kypärän alaosaa lähemmäksi leukaa. Joissakin tapauksissa voi tulla ahdasta. Purukumin pureskelu ajaessa on entistä hankalampaa.
    - Kypärästä tulee hikisempi. Ilmastointiin saattaa tulla vaikeuksia
    äärilämpötiloissa eli helteellä ja kylmässä.

Plussat:
    + Kokonaismelu pienenee, varsinkin liikenteen normaali *nopeuksisa.
    + Korkeat äänen taajuudet vaimenevat selvästi, mutta matalat tulevat edelleen läpi. Äänet muuttuvat siten kuminaksi. Ainakin mun Möpissä myös matalat pakoäänet, joita ei ajaessa ole erottanut, tulevat esiin.
    + Kaula on paremmin suojassa vedolta kypärän alta.
    Itsekin ajelin stripin kanssa juuri muutaman kympin lenkin. Melua oli kyllä vähemmän eli systeemi toimii. Pinlock visiiri on aika ehdoton tämän kanssa, muuten on visiiri kyllä huurussa vaikka olisi tuuletusreikiäkin auki. Toinen huono puoli oli kypärän päähän laitto ja poisto. Itselläni on muutenkin aika tiukka se kypärä mutta stripin kanssa epäilin jo hetken meneekö se päähän ollenkaan, voimalla joutui oikein painamaan.
    .
    Meikällä se whisper strip poisti kaikki ilmavirtaukset naamalta. tuo XR-1000 tuntu vähän ihmeelliseltä, kun niistä luukuista huolimatta aina tuuli kasvoille. Eipä tuule enää. Miinuksena tosiaan se hemmetin hankala pukeminen.
    Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
    Kawasaki Z750 2004
    Yamaha FZS1000 2005
    KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
    toiset ne jaksaa "taistella" noitten umpikypärien kanssa menkää
    hyvät ihmiset kokeilemaan avattavia kypäriä niissä tuo "melu"
    on paljon vaimeampaa, niin miksi no ensinnäkin nehän ovat
    avo/umpi kypärän sekoitus joten avokypäräthän tulevat jo
    "poskille" paljon tiiviimin kuin umpikypärät, joten toppaukset
    painuvat paljon tiiviimin päähän ja sivuille, tämä ei ole mikään
    "uskon" asia eli menkää koettamaan jollette usko, itse olen
    käyttäny molempia kunnes päädyn lopullisesti avattavaan.

siitä löytyy monta muutakin "elämää" (ajamista) helpottavaa
    käytännön asiaa mutta jääköön ne sitten toiseen kertaan,
    jatketaan vaikka sitten kun joku tekee tuon "kokeilun" ja
    kertoo siitä mielipiteensä.

taitaa olla myös näissä asioissa sama ongelma kuin pyörissä
    ja siihen liittysissä asioissa nimittäin tuo kuuluisa-
    KATUUSKKOTTAVUUS huh huh mikä sanahirviö, mutta näin
    ole asian ymmärtäny (monestakin eri "suusta") olen tuon
    lauseen kuullut, eli aina ei haeta sitä omaa mukavuutta
    vaan mennään trendien mukana, ikävää mutta olisko asia
    todella näin .
    Lainaa (jarijii @ Kesä. 05 2005,17:54) kirjoitti
    avokypäräthän tulevat jo
    "poskille" paljon tiiviimin kuin umpikypärät, joten toppaukset
    painuvat paljon tiiviimin päähän ja sivuille,
    Oho, Minä en ainakaan kaipaa Sykköseltäni yhtään enenpää puristusta toppauksilta, nytkin puhuminen kypäräpuhelimeen on hieman hankalaa.Vai vitsailitko sittenkin
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
    Tuli ostettua Whisper Strippi ja Shoein yleismallin hengityksenohjain.
    Toi Whisper Strip kyllä vähensi melua, muttei ihan niin paljoa mitä Shoein sivuilla annetaan ymmärtää.
    Pyörän ääntä en tosin kuule oikeastaan ollenkaan.
    Mutta kyllä tuo oli 25 euron arvoinen.
    Pikkasen on tosiaan hankala vetää kypärä päähän nyt, mutta eipä tuo hirveästi haittaa.
    http://www.saunalahti.fi/~pldn/kamat...isperstrip.jpg

Ihan näin btw, sitä hengityksenohjainta kannattaa modata että sen saa kunnolla sopimaan, en viittinyt heittää poskipalojen taakse kiinni vaan laitoin ihan tuohon muovilistaan. Leikkasin siitä visiirin tuuletusaukon kohalta veke muovia ja se sujahti kiinni hyvin.
    http://www.saunalahti.fi/~pldn/kamat...reathguard.jpg

"Fact of life: The longer a man doesn't see a woman naked, the more he turns into a giant hoover pick!" - Jeff Murdock
    Whisperin saa myös kiinni vanhaan Raidiin eli tuli ostettua tuo. Samoja havaintoja kuin edellisillä, äänet hieman pieneni, helkkarin paljon hankaleempi ottaa kypärä pois sekä nauhan pujottaminen lenkkiin hankaloitu. Onko hintansa veroinen? no moporahassahan tuo ei nyt paljon maksanut ja kaikki melu on pahasta kypärän sisällä, mutta saa nyt nähdä kuinka hiostava tuosta tulee jahka ne helteet saapuvat. Annetaan nyt kuitenkin olla paikoillaan ja testaillaan. Pakettiin muuten kuului se leukasuojakangaskin.
    Bring M. Backalive

Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
    Tuli taas testiajoa, kun päristin eilenaamulla kiiruulla pari sataa kilometriä moottoritietä ja sitten myöhään illalla rauhassa kantateitä takaisin. Käytin Whisperin lisäksi korvatulppia. Kovassa vauhdissa Raid II:n ylemmän ilmastointiräppänän sulkeminen laski melua selvästi. Ilman viiletessä suljin myös alemman aukon, joka sekin leikkasi kohinaa. Kyyti oli kaikin puolin miellyttävää. Vaikuttaa siltä, että matka-ajossa Whisper on omiaan ja kypärä toimii hyvin jopa ilmastoimatta. Toistaiseksi siedän Whisperiä myös kaupunkiruuhkissa ja kuumalla, vaikka silloin suljetun tilan haittoja alkaa esiintyä.
  27.  
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Strippari näkyy menevän myös BMW SportIntegraliin. Istuu kuin junan vessa ja tuntuu toimivan kohtuu hyvin. Kaula-aukon melu ei ihan kokonaan vaimene, mutta kyllä tuo mun mielestä Schuberth S1:n tasolle menee, eikä lopulla ole enää niin väliä. Vakiona eroa S1:een on vain tuossa kaula-aukon melussa. Kypärä on nyt jonkun verran vaikeampi pukea ja riisua kuin vakiona.

ORG-shopissa hintaa oli noin 22 ekee.
    1000