Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Tulipa mieleen omat kokemukseni kuluneelta kaudelta. Ajeltiin pimenevässä loppukesäisessä illassa ja yhtäkkiä vastassamme oli tiealueen kunnostustyö, jossa ajoradan halkeamia paikkailtiin juoksevalla bitumilla. Varovaisuudesta ja hiljaisesta nopeudesta huolimatta seurauksena oli bitumiroiskeita ympäri mopoa: vanteissa, ketjuissa, lokareissa, sivu- ja alakatteissa ja jopa rekisterikilvessä.

    Soittelin asiasta Destialle eli siis Tieliikelaitokselle, jossa oltiin aidosti kiinnostuneita tapahtuneesta palvelun ollessa todella hyvää. Sain tarvittavat yhteydet, jota kautta sain tietoa käytetystä aineesta sekä vinkkejä puhdistukseen soveltuvista aineista. Minua jopa ohjeistetettiin, kuinka toimia mahdollisen korvausmenettelyn tapauksessa.

    Ja sitten siihen itse puhdistukseen. Liuottimella ei tuntunut tapahtuvan mitään, joten kokeilin muissa yhteyksissä hyväksi havaitsemaani Korrekin Cleaneria. Ja johan alkoi poistua bitumi moposta. Helppoa se ei tosin ollut silläkään ja melkoiseksi jynssäämiseksihän se meni.

    Onko muilla vastaavia kokemuksia ja / tai keinoja mopon puhdistukseen? Muoviosien ja maalipintojen kestävyys aiheuttaa aina omat kysymysmerkkinsä esim. vahvoja liuottimia käytettäessä. Ja asetoniahan nyt ei ainakaan kannata muoville mennä näyttämään.
  2. #2
    Olen saanut bitumin irti aivan normaaleilla liuottimilla kuten Crystal. Suihkuttaa pinnalle ja hetken päästä varovasti harjaamalla irti ja vettä huuhteluun. Toisaalta tarvikeliikkeissä myytävät vannesprayt ym. ovat aivan onnettomia puhdistukseen.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  3. #3
    Lainaa (sefo @ Loka. 11 2007,10:26) kirjoitti
    Suihkuttaa pinnalle ja hetken päästä varovasti harjaamalla irti ja vettä huuhteluun. Toisaalta tarvikeliikkeissä myytävät vannesprayt ym. ovat aivan onnettomia puhdistukseen.
    Juu, liuotinten tapauksessa ei ilmeisestikään riitä se hetken vaikutusaika ja huuhtelu, kuten joissain tapauksissa ohjeistetaan. Tuohon täytyy lisätä se "mekaaninen" työstäminen harjalla tms.

    Kokeilemani liuotin oli kyllä ihan merkkituote ja tekstissä mainittiin juuri samainen bitumi. Mutta hinkaamista en siis tehnyt. Tosin liuotinta kokeilin vastaa useita päiviä sotkeutumisen jälkeen, joten tilanne olisi voinut olla aivan toinen heti tuoreeltaan. Mutta kukapa sitä alkaa pimeässä puolenyön aikaan mopoaan puunamaan...
  4. #4
    Autoglym tar remover irrottaa hyvin tuollaiset tahrat. Sitten vaan vahaa perään. Periaatteessa puhdistava autovaha pitäisi riittää, mutta tuo tar remover vähentää hinkkaamisen tarvetta. Linkki tuotteeseen.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
  5. #5
    Joskus kokeilin perinteistä tärpättiä ja sillä lähti aika hyvästi.
    Trasseliin tärpättiä ja pyörittelemään puhtaaksi. Ei ainakaan itsellä tykänneet maalit pahaa. Oli kylläkin varmasti pienempi osuma mutta bitumia kuitenkin. Samalla aineella tuntuu lähtevän ketjurasvatkin takavanteesta kohtuullisen hyvin
    Tekevälle sattuu --toheloiden lohduttautumista--


    R1100S+kit, R100cafe, KTM 660 Rallye, FE401
    RIP: FLH-1200,R80GS,KLR600,K75,Bonneville,GS500

  6. #6
    Käytin autoa massauksessa, sieltä sain pienen pullon jotain litkua, sillä lähtee kuin talkkari lumiselta peltikatolta. Aineen nimeä en ikävä kyllä tiedä.
    Tukka putkella pitkin baanaa,
    kyllä vauhti korjaa virheet.
  7. #7
    Olin joskus töissä huoltoasemalla, mis oli massaamo samassa yhteydessä. Silloin massat putsattiin aineella nimeltä K10. Sitä kun ruiskutti, niin massa valui pois ilman hinkkaamista.

    Nykyään kuulemma aineen koostumus on EU määräysten vuoksi muuttunut, joten en tiedä aineen tenhoa uudella koostumuksella.
  8. #8
    Kiitoksia jo näistä vinkeistä ja kommenteista! Toivottavasti ovat avuksi jatkossa niin minulle kuin muillekin kanssamotoristeille autoilijoita unohtamatta.

    Kokemuksesta viisastuneena en vastaisuudessa jätä bitumiroiskeita ainakaan päiväkausiksi kuivumaan ja kovettumaan. Mitä pikemmin pois, sen helpompi homma.
  9. #9
    Ihan näinkin yksinkertainen aine kuin bensiini sieltä omasta tankista toimii loistavasti liuottimena bitumille.
    Bitumi ja bensiini ovat molemmat raakaöljyn tislauksessa syntyviä tuotteita, siksi bensiini toimii erinomaisena bitumin liuottimena.



    ©
  10. #10
    Lainaa (Petri12r @ Loka. 11 2007,15:34) kirjoitti
    Ihan näinkin yksinkertainen aine kuin bensiini sieltä omasta tankista toimii loistavasti liuottimena bitumille.
    Bitumi ja bensiini ovat molemmat raakaöljyn tislauksessa syntyviä tuotteita, siksi bensiini toimii erinomaisena bitumin liuottimena.
    Varmaan näin, mutta onko tuo bensiini sitten jo liian vahva aine esim. vanteiden lakka- ja maalipintoja ajatellen? Nimittäin jo vahaa ja cleaneria käytettäessä tuntuu trasseliin jäävän joka kerta myös väriä.
  11. #11
    Tärpätti on kova sana
    Rocket 3 -08 ,K1200 LT -05 , F650 GS -08 , R 1200 GS -05 , ...*
  12. #12
    Entäs millä olette saaneet pois bitumijätökset pakoputken alkukäyrästä?. Mun mopo on mallia naku ja pakoputki pääsi tässä eräällä reissulla sotkeentumaan aikalailla tuoreesta bitumista. Tämä bitumi ehti ikäänkuin palaa kiinni siihen pukeen.*Olen testannut tärpättiä, ksyleeniä sekä muuatta special cleaner:iä... ja tähän mennessä tuloksetta
  13. #13
    Hyvä tarkennus! Mullakin Akran käyrästössä roiskeita, joita en saanut pois. Tosin enimmät jäivät jo siihen alakatteeseen, jossa sitä olisi ollut vuolla asti. Bitumi palanut kuumaan käyrästöön, mutta jäljet sellaisia laikkuja eli ei liuotettavaa / rapattavaa ainesta. Onneksi sentäs vaimennin säästyi bitumiroiskeilta!
  14. #14
    Kaikki mikä ei lähde wd-40:llä pois niin ei tarvi lähteäkkään.
    Kawasaki Z750 '07, Suzuki GSX-R 1000 k7.
  15. #15
    Lainaa (suzufani @ Loka. 11 2007,11:59) kirjoitti
    Käytin autoa massauksessa, sieltä sain pienen pullon jotain litkua, sillä lähtee kuin talkkari lumiselta peltikatolta. Aineen nimeä en ikävä kyllä tiedä.
    Oliskos ksyleeniä. Lähtee hiilivedyt ko vesi hanhenselästä.

    Wurthin jarrukliinerillä olen putsaillut omaani. vielä ei ole maalit lähteny.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  16. #16
    Tuo ksyleeni niin sillä lähtee bitumit. Tuolla poisteltu aika paljon noita bitumeita.
  17. #17
    Lainaa (K.Alle @ Loka. 11 2007,15:53) kirjoitti
    Tärpätti on kova sana
    +1
    hinkkaan kotilon helmat ja lokasuojan reunat tärpätillä ja hyvin lähtee piki pois. Varmuuden vuoksi olen aina kyllä vahannut tärpättipesun jälkeen
  18. #18
    Ihmeen tiukassa se paska tuntuu olevan tuossa meikäläisen kawan pakoputkessa. Kyllähän se varmaan muuten lähtis, mutta kun se perkele ehti kärähtää siihen putkeen... Pitänee melekeen ostaa puteli tuota WD-40:tä ja tesmata sitäkin... *
  19. #19
    Lainaa (Berserk Fighter @ Loka. 11 2007,18:26) kirjoitti
    Kaikki mikä ei lähde wd-40:llä pois niin ei tarvi lähteäkkään.
    Aamen!!
    FJR
    "Dorkat eivät ikinä vanhene" - REMU
  20. #20
    Hyviä vinkkejä ja myös mielikuvitus näkyy toimivan myös

    "ko vesi hanhenselästä."
    "kuin talkkari lumiselta katolta."

  21. #21
    Yleensä aina ekana bensalla & rätillä kokeillaan hinkkailla tiukempia paskoja irti, jos ei niillä eväillä lähe kakki liikenteeseen niin sitten vasta ostoksille & erikoisaineet käyttöön

    Auton helmoista joskus putsailin bitumitahroja yms. moottorinpesuaineella, lähti muistaakseni ihan hyvin. Kannattaa vaan yleensä huuhdella kunnolla vedellä sen jälkeen kun oikeestaan millä vaan "erikoisemmalla" aineella maalipintoja puljaa, näin minä ainakin teen.
    Ninja forever, man!
  22. #22
    Lainaa (katfat @ Loka. 12 2007,13:05) kirjoitti
    Hyviä vinkkejä ja myös mielikuvitus näkyy toimivan myös

    "ko vesi hanhenselästä."
    "kuin talkkari lumiselta katolta."

    *
    Jep Ja pelkällä vedellä huuhtelemalla lähtee bitumit katteista kuin purkka tukasta tai kuin mummo hangesta Eli ei vissiin kovin hyvin...

    Noihin hyvin lähtemisiin vois vielä lisätä:
    "...kuin hauki rannasta"
    "...kuin telkkä pöntöstä"
    "...kuin sika makuulta"
    Ninja forever, man!
  23. #23
    Lainaa (Berserk Fighter @ Loka. 11 2007,18:26) kirjoitti
    Kaikki mikä ei lähde wd-40:llä pois niin ei tarvi lähteäkkään.
    Tuo on muuten totta. Ihan vahingossa joskus kokeilin WD 40:stä joka paikkaan tarttuneeseen ja vaimentimeen palaneeseen Eestin maantiepikeen.
    WD 40 tehosi yllättäen todella hyvin ja paljon paremmin kuin tärpätit yms. kaapista löytyneet liuottimet.
    1300 Gessu
  24. #24
    Kyselin vähän vastaavaan ongelmaan vinkkejä kun oli palanut pakoputkeen kengistä kumia ja nahkaakin vähän.
    Ja pienellä (tai isolla) varauksella koitin vinkkiä nimeltä sokeripala..., siis vähän kostuttaa sokeripalaa ja hieroo kököt pois. Ja kokemuksesta voin sanoa että toimii *. Miksi ei siis toimisi myös bitumiin ym kökköihin!!!
  25.  
  26. #25
    Lainaa (moottori @ Loka. 12 2007,17:08) kirjoitti
    Kyselin vähän vastaavaan ongelmaan vinkkejä kun oli palanut pakoputkeen kengistä kumia ja nahkaakin vähän.
    Ja pienellä (tai isolla) varauksella koitin vinkkiä nimeltä sokeripala..., siis vähän kostuttaa sokeripalaa ja hieroo kököt pois. Ja kokemuksesta voin sanoa että toimii *. Miksi ei siis toimisi myös bitumiin ym kökköihin!!!
    Meinasin ehdottaa samaa. Pätee myös jumahtaneeseen rengaspaikkavaahtoon. Ottaa vähän aikaa ja muutamina paloja sokeria, kun pahus liukenevat ja murtuvat käsiin palaset, kun ne kostuttaa. Mutta halpaahan tuo sokerikilo on. Ja kohta, kun sitä ei enää Suomessa valmisteta, niin hinnat tippuvat edelleen.