+ 1 tähän.(JaZZo @ Loka. 09 2007,19:43) kirjoitti
Itse huomannut kuin esim. ristipäämeisselissä on oikeita meisseleitä, ja meisseleitä. Valitettavasti laatu maksaa, mutta maksaa itsensä takaisin. Ja todettakoon loppuun, en itse omista kunnon työkaluja, mutta enää en huonoja osta![]()
Periaattessa kyllä. Esim. vanhan 405 pösön (se loisto auto) korj. opuksessa on kannenpulteissa aste kiristys. Sehän poistaa kitkan aih. virheet jos kierre on likainen tai kolhiintunut tai prikka puree kii. Epäilen, että saattaa olla jopa tarkempi, mutta tarvitaanko sitä.(MadMan @ Loka. 09 2007,19:14) kirjoitti
Kiire?? Muka, tässä valmiissa maailmassa.
stahlwillen manoskopilla pannaan pultit meillä kiinni. Monikko tulee remontinaikaisesta yleisestä humalatilasta (eri_mies_puikoissa)![]()
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
No, Ootteko ikinä poistaneet etupumppuja? Mitenkäs se kiinnitys rannemomentilla?katselin että vanhaan ysiärrään se on 28 Nm ja 98-99:iin 20 Nm. Olikos se paljon vai vähän?
Ja mikä on kyseisien pumppujen tehtävä?
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Noissa ristipäämeisseleissä kannattaa huomioida 2 eri tyyppistä kantamallia. On olemassa (yleisemmin euroopassa) Pozidrive ja toinen on Phillips (jenkit yleisesti käyttää). Tuo Pozidrive-kanta on merkitty ruuvin kantaan siten, että ristipää-kolojen väliin on painettu pienet "viikset", kun taas Phillips-kanta on tasainen.(yamark @ Loka. 09 2007,20:02) kirjoitti
Yleisesti ruuvarien kylkeen on sitten merkitty kirjaimet PZ = Pozidrive ja PH = Phillips. Niissäkin sitten on kokoeroja 1-3, jotka on yleisimmät koot käsin kiristettävissä kannoissa. Kaikista yleisin koko näyttäisi olevan PZ 2 ja PH 2.
Jos PZ-kannassa käyttää PH-ruuvaria, niin on ihan varma, että tuntuu epämukavalta ja kanta menee muusiksi. Sitä helposti syyttää paskaa ruuvaria, vaikka yleensä syynä on väärin valittu ruuvari.
![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Kun tarpeeks tekee momenttiavaimella niitä kiristyksiä, niin osaa tehdä ne melko lähelle ihan rannetuntumallakin...(Kane @ Loka. 07 2007,18:40) kirjoitti
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
No jaa... miten se "nollakohta" määritellään? Kyllähän lika ym hapettuminen vaikeuttaa sen arviointia tässä ihan yhtälailla kun sotkee momenttiavaimella kiristystä. joskus kun on hyvin hiekanjyvää jengassa tuntuu ihan että nyt alko kiristyyn, sitten liikahtaakin yllättäen 1/8 kierrosta helposti.(huiku @ Loka. 09 2007,20:56) kirjoitti
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Aina ja jokapaikassa momenttiavainta tyrkytän. Silloin ei jää mitään epäselvää koskaan. Momenttiavaimina Stahlwillen tuotteita. Noissa kattaiden ruuvien kiinityksessä ja kiristyksessä olen käyttänyt Philipsin sähköruuvaria, jossa on momenttiräikkä. Ei muuten alumiinirivit ja kumimutterit pyörähdä "nurin". Samalla vehkeellä voi 9 asenessa vetää Polariksen nokkapukit suoraan momenttiin.
Kyllähän nyt sentään moottoriremontin yhteydessä puhdistetaan kierteet ja kaikki muutkin osa ennen kasaamista.(whosia @ Loka. 11 2007,14:39) kirjoitti
Voihan sen tietysti jättää tekemättäkin, mutta eipä siitä "remontista" sitten paljoa hyötyä ollutkaan.
Tarkimman momentin tosiaan saa tolla astelukuun perustuvalla värkillä, mutta se ei ihan joka paikkaan käy.
Ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin tietyt ruuvit ja pinnapultit pitäisi vaihtaa täysin uusiin kun konetta kasataan.
Saivarteluksihan tämä menee. Mutta kyllä sellasen jolla ei mitään tuntumaa ole oikeasta kiristystiukkuudesta, kannattaa momenttiavain ostaa ja käyttää sitä myös.
Kiristystiukkudet menevät pitkälti ruuvin halkaisijan ja sen materiaalin mukaan jossa kierteet sijaitsevat. Näin on moottorikansissa ja kopissa. En tarkoittanut mitään kuusisylinterisen sylinterikantta enkä sylinterikansia ylipäätään. Niille on oltava se ihan oikea momentti, ja eritoten se, että yksikään ei ole toistaan kireämmällä tai löysemmällä.
Kun joku aloittelee, tai tekee itse joitain pieniä juttuja, niin kannattaa ostaa työkaluiksi sellasia hyvin lyhytvartisia avaimia. Niillä oppii tuntuman eikä tee suuria vahinkoja.
Niillä ei myöskään satuta sitä työtä seuraavaa kyttääjää..![]()
GHOSTWRITER
Niin sen verta vielä, että astelukumomentti on yleensä merkkikohtainen. Kierteennousu kun vaikuttaa siihen, ettei sekään joka paikkaan sovellu. Siis jos se sopii johonkin, se ei välttämättä ole käypä kalu jossain toisessa merkissä.![]()
GHOSTWRITER
Saivarteluksi tosiaan menee, mutta momentti määräytyy RUUVIN materiaalin ja halkaisijan mukaan. Ja sen mitä ruuvilla halutaan saada aikaan. Se osa, jossa kierteet sijaitsevat elää sitten sen mukaan millainen momentti ruuville tarvitaan. Käytännössä voidaan siis joko muuttaa kierteen pituutta tai vaihtaa materiaalia.(timo1 @ Loka. 11 2007,16:24) kirjoitti
Joo. Mutta ei ihan. Jos on kyse ruuvista/mutterista, jolla on "harva" kierre, niin silloin vaaditaan lukite, joka estää löystymisen. Tai pyörivissä osissa "toisenkätinen" kierre. Kuten jonkun rekan pyörissä.(MadMan @ Loka. 11 2007,16:28) kirjoitti
Lähinnä tarkoitin tolla astelukuun perustuvalla momentilla sitä, että jos antaa seitsemän moottoria jollekin "asentajalle", ja kyödään se astelukumomenttiavain käteen, niin pahimmassa tapauksessa kolmesta vuotaa kansi, ja toisesta kolmesta on sylinterit soikeana..
Vaan. Koska olet perillä asioista. Niin yhtä kysymystä kaipaisin, mikä on venttiilisäätöruuvin kierteennousu näissä japsi pyörissä? Olen etsinyt joka paikasta kyseistä tietoa mutta ei löydy. Vai meneekö pelkästään kone ja hienokierteen säännöt? Eli hieno 0.75 ??
Helpompi säätää noi kavereiden typerät telvakinlovettamat venttiilit, kun liuskalla ei saa kuin ylisuuren välyksen..![]()
![]()
GHOSTWRITER
Millainen on telvakinlovettama venttiili? Onko telvaki jokin momenttiavaintyyppi?
Per aspera ad lunam!
Kyseessä on siis minkä tahansa huonon voitelun seuraus.
Venttiilinsäätöruuvin pää osuu venttiilinvarren päähän. Tulee siis "monttu". Jos nyt laittaa liuskamitan tohon väliin, ei millään saa oikein säädettyä tuota kohdetta. Siksi kyselin tota kierteen nousua. Kun kääntää "löysät" pois sormin, ja sitten vastapäivään tietyn asteluvun verran, saadaan oikea välyn myös noille kalkattaville huonosti hoidetuille koneille. Eikä asiakas valita huonosta säädöstä..![]()
![]()
GHOSTWRITER
Tuossahan se kysymys oli, suotta sitä siis kaipaat. Vastauksesta taas en tiedä. Saivartelulinjalla näemmä pysytään vahvasti, ehe ehe.(timo1 @ Loka. 11 2007,17:10) kirjoitti
Ihan asiaa jos puhutaan, niin ainakin entisessä suzukissani se kierre näytti tosiaan hienolta M6-kierteeltä, jolloin nousu olisi tuo mainitsemasi 0,75. Toisaalta ei olisi ihme, jos tuollaisessa paikassa olisi vieläkinhienompi kierre, esim. 0,5mm nousulla. Ainoa vuorenvarma konsti lienee irrottaa koko ruuvi ja mitata nousu joko kierretulkilla tai ihan työntömitalla useamman harjan yli.
Tollaseen tulokseen itsekin päädyin. Toi 0.5 tuntuu jo kyllä aika tiuhalta. Saishan ton mitattua sillä liuskamitallakin. Kiertää vaan yhden kierroksen ja kattoo mikä paksuus väliin menee. On vaan yleensä niin pirun ahtaita noi paikat.(MadMan @ Loka. 11 2007,21:24) kirjoitti
Mutta 0,5 tai 0,75 se varmaankin on.![]()
GHOSTWRITER