Kumpaa itse käytät?
Ite olen tähän asti aina käyttänyt tota rannemomenttia, mutta nyt alko kyl mielipide muuttua vahvasti tohon momenttiavaimen suuntaan.
Normaali tapahtumien kulku kahdessa eri tapauksessa, eli öljyjen vaihdossa ja kotilon renkaiden vaihdossa.
Oljynvaihto: Ensin kiroat, että kuka p**kele on kiertänyt propun noin piukaan vai onkos se ruostunut kiinni?Kun saat ehjänä propun auki (toivottavasti) ja vanhat öljyt ulos, alkaa propun takaisinkiinnitys. Kierrät sen kiinni tasaisesti kiristäen ja koko ajan peläten, että siitä tulee yht' äkkiä "löysä", mutta samalla peläten, että jos se jää löysäksi, se aukeaa. Otat avaimen pois, jolloin tulee ensimmäisen kerran mieleen, että tulikos se nyt varmasti tarpeeksi piukkaan. Joten kiristät sitä vielä hieman. Nouset ylös ja kaadat öljyt koneeseen. Juuri ennen käynnistystä tulee mieleen, että tulikos se proppu nyt varmasti piukkaan? Ettei se vaan tipu ajon aikana! Asiahan on tarkistettava ja kiristettävä varmuuden vuoksi proppua vielä hieman.
Renkaiden vaihto: Kaikki pultit auton ollessa tunkilla "käsipiukkaan" avaimella ja tunkki alas. Tämän jälkeen jokaisen pultin kiristys ja varmuuden vuoksi vielä toinen kierros, että kaikki pultit on yhtä piukassa. Kaikkien renkaiden vaihdon jälkeen iskee se pirunvaiva: Tulikos ne nyt varmaan kaikki piukkaan, kun puhelin soi just kun olin kiristämässä tota oikeaa takarengasta, vai oliko se vasen? No, asia on helppo tarkistaa, joten varmuuden vuoksi tätyy kaikkia pultteja vielä hieman "narauttaa".
Tunnistatko itsesi tästä?
Ite käytin tossa viikonloppuna ensimmäisen kerran elämässäni momenttiavainta öljypropun kiinnittämiseen, ja täytyy myöntää, että sen ei TODELLAKAAN kuulu olla kovin piukassa. On kyllä yllättävän pieni toi ohjemomentti. Mutta näyttää se kyllä kestävän suurempiakin momentteja, nimittäin en ole koskaan jättänyt proppua noin löysään.
P.S Pysyyköhän se nyt varmasti kiinni?![]()
![]()
![]()
Ainakin oman prätkän kuparitiivisteprikka (joka tietty pitää vaihtaa joka kerta propun aikaisun kanssa) menee sopivasti "kasaan" sitä proppua kiristettäessä, joten se prikkakin siinä osallistuu siihen kiinnipitämiseen.(Kane @ Loka. 07 2007,18:40) kirjoitti
Pieni se momentti on.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Korvakuulomomentti ~ kiristetään kunnes kuuluu rusahdus ja sitten käännetään vartti takaisinpäin![]()
<span style='color:#003366'><span style='font-size:5pt;line-height:100%'>Mors certa hora incerta</span></span>
Tähän asti on tullut käsipelillä pelattua mutta momenttiavain on kyllä hankintalistalla juurikin samasta syystä, en tosin ihan yhtä paranoidinen ole asian suhteen ollut.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
sen kerran ku käyttää momenttiavainta niin ...
NAKS ,,,,, ja vähän päälle![]()
![]()
Eikä oo ikinä auennu (paitsi väkipakolla)![]()
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
Jaa mikä prikka, ei mulla vaan enään huollon jälkeen mitään prikkaa siinä ollut...tai siis on kyllä nykyään kun itse uuden sinne laitoin,onneks tulee itse vaihdettua öllit 5tkm välein *(Koris @ Loka. 07 2007,20:43) kirjoitti
04 Buell xb12s
No en ainakaan tunnista tuosta auton renkaan ruuvauksesta, ne voi sopivan lyhyellä avaimella vetää ihan piukkaan. Öljypropun kanssa on enemmän vaikeuksia, öljyä ja pehmeä prikka ==> tuntuu ettei kiristy ollenkaan. Oikeastaan tätä varten ostin 33 vuoden ajon jälkeen pari vuotta sitten elämäni ensimmäisen momenttiavaimen. Ainoa mihin olen käyttänyt on juurikin tuo öljypropu.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Momentti tottakai. Käytän kaikessa mihin vaan arvo löytyy ja jos ei löydy niin jotakin lähinnä vastaavaa. Auton vetoakselin pään 30 kiloon ei avaimeni yllä mutta sen saa muutenkin vetää niin lujaan kun vaan käsivoimin hieman piemmällä varrella saa.
Kerran on momentilla tullut vahinko kun K 75:n teleskoopin tyhjennysproppua käänsin kiinni niin kierre meni putkesta. Ruuvi oli lyhyt ja kun uusi tiiviste oli hieman paksumpi kuin alkuperäinen niin kierrettä jäi vähän ja kävi kuin kävi. Onneksi kierrettä jäi putkeen sen verran, että pitemmällä ruuvilla asia hoitui.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Käsimomentti käytössä. Ite kyllä tunnistan tuosta aloittajan viestistä liiankin hyvin itseni
Todellakin kaikki tiukennetaan aina turhan tiukkaan. Jotenkin tuntuu, ettei ne pysy ellei kiristele "vielä vähän". Huono hommahan tuo on heikoimpien kierteiden kannalta, pitäs se pikkumomenttien momenttiavain hankkia...
Momenttia käytän AINA kun on "alumiiniseosjengat"
Öljyproppua en koskaan vedä yli 30 Nm, eikä ole +200 000 km vielä irronnut.
Täällä laivalla yks vanhempi matruusi kehaisi olevansa "ihmismomenttiavain". "Sillon tietää että pultti on momentissaan ku niskasta kuulu rusahdus ja suusta alkaa valuun vaahtoa...". *(Antilooppi @ Loka. 07 2007,21:38) kirjoitti
![]()
Notta näin... Ei nuo momentit kyllä mitään kaksisia ole mitä pärrässä kuuluu kiristellä. Mä oon toistaseksi kyllä pärjänny ihan mutulla. *![]()
Eikös noi momentit mene silleen että esim. 30Nm momentti vastaa sitä vääntöä joka aikaansaadaan kun esim. metrin mittasen vivun päähän laitettais 30N (noin 3 kg.n) paino? Eli ei siis juuri mitään... Vai oonko mä ihan hakusessa tässäkin?
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Täällä on momenttiavain ollut aika monta vuotta käytössä enkä meinaa millään osata luottaa siihen. Aina tekee pahaa odottaa sen naksahdusta, pelkään vääntää loppuun. Vuosikymmenten kokemus erilaisista käsivara- ja korvakuulotöistä tuntuu luotettavammalta.
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Kaikkien vehkeitten yleisin momentti o kaks ja puol kiloo, elikkä sen takia esmes kiintoavaimet on erimittasia: niillä voip vääntää avainkitaan sopivan kuusioesineen suht kohilleen, käsin... Aika tarkkakii loppupelissä. Mut kun tää sai viime joululahjaks ihan oikeen momenttiavaimen niin sillä tullu sitte väännettyä nurin repullinen kone-elimiä kun ei usko manuaaliin ja aattelee et "jos kuitenkii vähä tiukemmalle"![]()
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
momenttiavain ja kaksi sellaista 5-25 (?) ja 28-200 (?)
- ovat mallia Louis ja riittävän tarkkoja (testasin kalibrointivermeillä)
nyttemmin ei ruuvien kiertäminen enää kauhistuta samallalailla kuin ennen ja tosiaan aika hellästi se ööliproppu laitetaan kun ohjeen mukaan toimitaan. keulan huollossa varsinkin huomasin että on se hjuva tälläselle amatöörille.
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Olet ihan oikeassa, 30Nm momentti on tosiaankin kokolailla tarkaan 3kg:n paino metrisen vivun nokassa.(Yamaha1 @ Loka. 08 2007,22:40) kirjoitti
Joskus aikoinaan vääntänyt Datsun 100A:n kanteen uusia jenkoja keinuvivulle, en juuri tykännyt hommasta. Momenttiavain säästää selvää rahaa ja mikä tärkeintä, myös hermoja.
Dirty Nasty Furriner
Kuulin joskus sanonnan joka oli jotakin sen suuntaista, että jos joku sanoo osaavansa ja hallitsevansa huoltohommat mutta ei käytä tai ei edes omista momenttiavainta niin eppäillä soppii...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Momenttiavain käytössä aina kun tarvitaan. Viimeksi tyllut kierteet väännettyä rikki yli 30 vuotta sitten ja ilman momenttiavainta.
Taivas saa odottaa
Riippuu tosiaan kohteesta, kaikki paikat missä pultti kierretään alumiiniin tai missä oikea momentti on toiminnan kannalta tärkeä, moottorin sisuskalut ym. aina momenttiavaimella. Itse en luottaisi rannetarkkuuteni esim. nokkapukkien kiristyksessä..
Periaatteessa momenttia tarkempi on särmävälikiristys, koska siinä kierteen vastuksen vaihtelu ei vaikuta lopputulokseen. Käytetään mm. erään loisto/urheiluauton kannenpulttien kiristyksessä sekä hydrauliliitoksien kiristyksessä yms..
Käytössä on kaksi erilaista momenttiavainta ja käytän niitä aina kun vain momentti on tiedossa ja avaimen saa kiinni. Vaikka kokemusta on kymmeniä vuosia pulttien kiristämisestä luotan silti mieluummin naksuavaimeen. Pitäisi muuten käydä kalibroimassa ne jälleen.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Asia vähän riippuu kuinka pitkään noiden laitteiden kanssa on propannut. Lopulta tulee se tuntuma ihan ranteeseen, että mitään momenttiavaimia ei enää tarvikaan.
Mutta on olemassa myös kohteita joissa momenttiavain on välttämätön. Eikä ainoastaan se avain, vaan myös ihan oikea kiristystiukkuus. Näitä on muuamuassa kiertokanget, sylinterin kansi ja muutama muu kohde, joissa ei rannetuntuma riitä vaikka olisi sitten kuinka ruuveja ja muttereita käännellyt. Ovat sellaisia osia jotka asettuvat oikein vain siinä oikeassa momentissaan.
Ja jos pikkasenkaan epävarma, niin kannattaa tuo momenttiavain hankkia ja käyttää. Irtoavat osat eivät ole yhtään sen mukavampia kuin korjata korkattuja kierteitäkään.
GHOSTWRITER
Monissa osissa on varsin pieni momenttiarvo ja ilman avainta tulee todella helposti vedettyä liikaa. Täälläkin foorumilla on monesti ihmetelty öljyproppujen rikottuja kierteitä. Ei se 40Nm kiristyksellä hajoa.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Hakusanaksi paukauttaa “momenttiavain” niin ensimmäiseltä sivulta löytyy kolme tapausta, joissa öljypohjan kierteet on mennyt.
Se ei välttämättä johdu momenttiavaimen puutteesta, vaan pikemminkin suhteellisuuden tajusta. *![]()
Se on kyllä sillain, ettei todellinen ammattilainen ei normaaleissa huoltohommissa momenttiavainta tarvitse. Mutterin vääntämiseenkin tulee näppituntumaa, ihan niinku mihin muuhun hommaan vaan. Ihan niinku joku tarttee maalaushommaan sapluunaa ja toinen tekee saman homman käsivaralla (jos tää nyt oli sopiva vertaus)(r1150r @ Loka. 09 2007,06:59) kirjoitti
Moottorihommat, kuten laakeripukkien ja kannen kiristykset se ammattimieskin tekee momenttiavaimella. Jos ei tee, niin minäkin eppäilisin.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Että mikä? Ikinä kuullukkaan. Kiinnostaa; onko lisätietoja?(Jycce12R @ Loka. 09 2007,08:31) kirjoitti
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Tarkoittanee, että ammattilainen ymmärtää momentin merkityksen. Sanonta koski lähinnä kaikkiosaavia kotiasentajia, jotka ovat "aina omansa huoltaneet, ja hyvin".(J@ck @ Loka. 09 2007,13:07) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Eiköhän tuo ole näitä "löysät pois ja sitten 60 astetta lisää" -tyyppisiä juttuja.(whosia @ Loka. 09 2007,16:26) kirjoitti
Höpöhöpö. Tuota tuntumaa tulekaan kuin ehkä ammatikseen noita tekevälle. Viisas possu ostaa momenttiavaimen ja kun se kerran on hankittu, ainoastaan tyhmä possu jättää käyttämättä....(timo1 @ Loka. 09 2007,09:55) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
ja kun viisas on ostamassa momenttiavainta, ei kattellakaan niitä halvimpia "takuu 5 vuotta" avaimia. sama pätee monien muiden työkalujen kanssa. mielummin teen remontit hyvillä työkaluilla kuin hälläväli-asenteella arviolta tai halvimmilla höttelövalu-sekundatyökaluilla.(C-A-D @ Loka. 09 2007,19:28) kirjoitti
Tyyli ennen tarkoitusta.