Löytyisikö joltain diagnoosia. Ylöspäin vaihdettaessa reippaan kiihdytyksen jälkeen kolmoselta neloselle tai neloselta vitoselle ei toisinaan meinaa vaihde mennä päälle vaikka kuinka yrittää nostaa. Muuten toimii suht normaalisti. Hetken rauhoittelun jälkeen menee. Kilometrejä on 107000.
Mikä on kulunut? Onko remonttireiskan mahdollista saada kuntoon vai onko ensimmäisen kerran turvauduttava ammattilaiseen? Kaatumisen merkkejä ei ole ja ongelma tuli vasta tässä loppukaudesta.
Ihan ensimmäiseksi koettaisin vaihtaa uudet/synteettiset öljyt lootaan. Yllättävän monesti vaihteistoöljyllä ja sen kunnolla saattaa olla isokin vaikutus askin toimintaan.
<p>2002-2014</p>
En usko, että öljynvaihto auttaa, mikäli on normaali huoltojen yhteydessä vaihdettu. Omassa on samaa ongelmaa ja viaksi olen päätellyt kiksin nivelten kulumisen, asia varmistuu ensi keväänä, kunhan olen saanut osat vaihdettua. Pahiten oireilee 2 ja 3 vaihdettaessa hieman nopeimmissa kiidytyksissä. (niinkuin tuolla lehmällä voisi nopeasti kiihdyttää.)
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
minulla on sama vehje. sen vaihteistoon tuli "ei siirry ei - ongelma", joka ilmeni pari kertaa vuodessa.
syynä oli yhdestä siirtohaarukasta irronnut kappale, joka pyöri siellä loodan pohjalla. apu löytyi reijo myllymaalta hämeenlinnasta.
kerääkö tyhjennysproppu metallipurua? jos - niin jokin siellä kuluu/on irrallaan.
öljyillä voi olla merkitystä. kokeile nyt ainakin vaihtaa ne ensin.
ajokilometrejä minulla on melkein puolet enemmän ja vaihteisto toimii nyt kuin unelma.
Pyörä on Saksasta uitettu ja ajautui minulle viime keväänä. Kaikki nesteet ja öljyt on vaihdettu kuluneen kauden alussa. Vaihteiston öljynvaihtotulppa oli kerännyt jonkin verran metallijauhoa. Pitää varmaan ottaa talven aikana tarkempaan syyniin tuo loota. Onko laatikko kuinka herkkä alue muuten käsistä kätevälle henkilölle? Uskaltaako alkaa itse tutkimaan vai onko siellä henkimaailman juttuja?
Melkein kaiken muun oon bemareista purkanu ja kasannu paitsi laatikon.(wuoto @ Syys. 12 2007,18:05) kirjoitti
Enkä pura, antaa ammattilaisten hoidella.
Tarpeeksi monta kertaa on joku kehunut, että purki ja hyvin toimii. Joskin kohta on ajellut lopun euroopanreissusta vajailla vaihteilla tai pidellyt pykälää päällä kokoajan polkimella![]()
no, pyörää joutuu purkamaan melko paljon, ennenkuin saa laatikon käsiinsä. siinä se aika menee. joku hyvä manuaali räjäytyskuvineen auttaisi. minä irroitin laatikon ja vein sen tohtorille. häneltä löytyivät myös ne tarvittavat varaosat. ei siellä henkimaailma vastaan tule, mutta kyllä hyvät työkalut ja tieto siitä, miltä sen pitäisi näyttää ja tuntua, on avuksi.
Laatikon irroittaminen on helppo ja selväpiirteinen homma. Yksinkertaisuudessaan vain perä ja takahaarukka irti sekä mitä laatikon päällä on akku, startti ja laturi. Ja kas siitä se lähtee. Pyörä pitää viritellä kiinni jotenkin kun laatikon alla on keskituki. Jos peukalon sijainti onjossakin muualla kuin keskellä kämmentä niin hoituu.
Vaihteensiirtorumpu on saattanut haljeta. Näin kävi eräässä kun takerteli. Repa korjasi...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Onko kokemuksia siitä, mikä öljy olisi toimivin K100 vaihdelaatikossa?
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan, No Direction Home
BMW K100 RS
Ducati 900 GTS -79(muumioitu)
Zündapp KS 125 -74 (muumioitu)
Zündapp Bella 200 -58
Itse olen käyttänyt Mobil Mobilube HD 80W-90, sekä laatikossa että perässä. Ei oo ollut ongelmia vaihtamisien kanssa, mutta eipä kilometrejäkään ole kertynyt kuin 50tkm. Taattua Motonet tavaraa(okie @ Syys. 17 2007,18:24) kirjoitti
![]()
Kawasaki ZZR-1200 -04
BMW K100 -83
Soitin "tohtori" Myllymaalle ja keskustelin asiasta. Hänen mukaan kyseinen vaihteisto hajoaa harvoin. Enemmän ongelmia ollut boksereissa. Ensimmäiseksi hänellä tuli mieleen, että ongelma saatta johtua kytkinakselin ruostumisesta ja siten kytkin ei kunnolla irroita. Oli kuitenkin sitä mieltä että jos vika sittenkin on laatikossa, niin kannattaa samalla tehdä täysi huolto. Maksanee 250-300 ekee ellei mitään isompaa ole särkynyt. Nyt mopo on pukeilla ja siinä takapyörää pyörittäen ja samalla vaihteita vaihdellen tuntuu toimivan ihan hyvin. Toivottavasti vika olisi vain kytkimessä. Viikonloppuna putoaa vaihteisto irti, sitten tietää vähän enemmän.
No niin, nyt on vaihteisto pudotettu pois. Kytkimestä ei löytynyt mitään ihmeellistä joten ensiviikolla vaihteisto matkustaa Myllymaalle. Diagnoosin saan todennäköisesti vasta kevätpuolella laatikkotohtorin työjonon ja loman johdosta.
"Tavallisella" pyörällä ajaessa tuo Mobilube on erittäin hyvää myös ketjuille. Pitää tietty laittaa useammin, kuin esim. jotain ketjuvahoja, mutta pysyy kettingit kiiltävinä. Eikä tunnu ees pahasti lentävän kintuille ... Ja vanteesta lähtee kun pyyhkäsee pesusienellä.(KEG @ Syys. 20 2007,11:34) kirjoitti
-Mikko
Honda VFR 750 F 1997 (RC36) - MYYTY!