Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 41:sta
  1. #1
    Kumpikohan se noista kannataisi laittaa kun tarjontaa on molemmissa samanverran. Lähinnä vm-04 ja sitä uudempia katellut. Onko tuo 4t ihan veen kallis pitää? Onko merkillä väliä yleensäkin crosseissa? Onko joku merkki merkittävästi muita parempi kestävyydeltään tai päinvastoin? Ei oikeen ole kokemusta näistä crosseista
    04-2006 Yamaha YZF R1 vm-00
    06-07 Suzuki GSX-R 1000 limited edition vm-04
    08- Honda CR 250 vm-04
    13- Ei pyörää
  2. #2
    No täähän on vaan mun mielipide, mutta 250 2-t on toki ärhäkämpi liikahtamaan.. ja muutamia kertoja ku on semmosta saanu testata niin vääntöäki minun käyttöön oli ihan tarpeeksi.. Ja onhan 2-t tosiaan helpompi huoltaa.. tiiä sitte, että kuinka paljon pitempi nelarissa on huoltoväli.. mutta siis 2-t ois mun valinta (nii ja tommosta nelaria en oo päässy testaamaan eli ehkä hiukan puolueellinen senkin vuoksi?)
    Edit: niin ja luulenpa että nykyään ei merkillä ole kovin suurta väliä.. osia taitaa löytyä jokaiseen ja eiköhän ne kestäkkin yhtälailla.



    köhköh, putput, pampam..
  3. #3
    Lainaa (ju1zma @ Loka. 06 2007,19:34) kirjoitti
    No täähän on vaan mun mielipide, mutta 250 2-t on toki ärhäkämpi liikahtamaan.. ja muutamia kertoja ku on semmosta saanu testata niin vääntöäki minun käyttöön oli ihan tarpeeksi.. Ja onhan 2-t tosiaan helpompi huoltaa.. tiiä sitte, että kuinka paljon pitempi nelarissa on huoltoväli.. mutta siis 2-t ois mun valinta (nii ja tommosta nelaria en oo päässy testaamaan eli ehkä hiukan puolueellinen senkin vuoksi?)
    Edit: niin ja luulenpa että nykyään ei merkillä ole kovin suurta väliä.. osia taitaa löytyä jokaiseen ja eiköhän ne kestäkkin yhtälailla.
    Kiitoksia sulle Lisää vaan mielipiteitä kehiin

    Edit:kirjaitus virhetet



    04-2006 Yamaha YZF R1 vm-00
    06-07 Suzuki GSX-R 1000 limited edition vm-04
    08- Honda CR 250 vm-04
    13- Ei pyörää
  4. #4
    Itsehän en kurapyöristä mitään tiedä mutta minkä takia toi 4-t ois kalliimpi pitää? Luulis ainakin 2-tahtisessa olevan enemmän huoltamista?
    -08 Kawasaki ZX-6R
    -07 Honda Hornet 600 (ex)
    -99 Suzuki GS 500 (ex)
  5. #5
    Moro,

    Vasta itselleni ostin yamaha wr 250 f enduron. Päädyin merkkiin sen takia koska taitaa olla nelareista melko kestävin, ainakin kuultujen juttujen mukaan.

    Öljyjä noihin nelareihin on suositeltavaa vaihdella aika tiheästi (vähän riippuu taas ajotyylistä).

    2t-Laitteita sen verran kokeillut, että kyllä 250 2t-vehkeessä tosiaan potkua enemmän on. Ittellä melkein enduro käytössä mopo ollu, niin on kyllä vielä tehot riittäny. Kikkailuunkin potkua riittää, kolmoselle asti keulii kaasusta. No saishan sitä jerkkua kyllä lisääkin olla.

    Kyllä nelarin pitäminen harrastekäytössä on kohtuu edullista, mutta käytetyn ostaminen on aina riski. Kohtuu kalliit kansiremontit ja täytyy noihinkin mäntiä välillä vaihdella + tiivisteet + kytkinkellot + kapiakseli+ kiertokanki, eli pahimmassa tapauksessa kallis paukku.

    Makuasia sano koira kun pallejaan nuoli. Itten en 2t-laitteeseen vaiha ihan heti.
    Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
  6. #6
    Luokkajakohan menee niin, että 125 2t ja 250 4t on samassa. Tuota puolikasta nelaria ja 2t on turha verrata keskenään. 2t pesee kyllä lattiaa puolikkaalla nelarilla miten lystää moottoritehoissa.

    Ennen se hyöty siitä, että nelari on halvempi pitää toimi, kun ne oli laiskoja ja ei lähelläkään nykyisiä kierroksia. 2t on halvempi pitää, koska liikkuvia osia ei ole niin paljoa. Silti se yleinen v*ttuilun aihe mäntä, ei kovin iso kulu ole, kun kerran vuoteen sen jaksaa vaihtaa. 200e... Kireän nelarin ostaa niin sen männän kera saa kyllä yleensä kiertokangen vaihtaa ja laakerointi tulee kampiakselin päittäisvälysten kera eteen. Tietty venttiilien kanssa tappelemista. Tietty vähän kärjistän tuota, mutta kaveri on saanut tapella noiden asioiden kanssa, niin sitä seuranneena tullu huomioitua.

    Ite en nelarissa näe sitä parempaa kaasuunvastaavuutta ja helpompaa ajettavuutta niin isoksi hyödyksi, että 2t helppouden ja hauskuuden takia vaihtaisin. Tietty pyörä itsessään on nelarina painavampi ja leveämpi mitä en pienenä tyyppinä kovin hyvänä puolena pidä metsässä ajellessa.
    Osta 2t, tehopiikki on aina hauska ja iso 2t ei tosiaan kovin ihme huoltoja tarvitse, piikki onkin sitten erikseen...
  7. #7
    En tiedä kuinka kokenut kuski on kyseessä, mutta 2-t puolikas on aika puuduttava ajettava, ainakin perusharrastajalle, lähinnä tuon repivyytensä vuoksi.

    Nelari on mielestäni näistä opettavaisempi, nopeampi ja miellytävämpi ajettava. Huoltaminenkaan ei ole juuri 2-t:tä kummosempaa ja tehokin riittä varmasti.

    Ja nuo -04:ta uudemmat mallit (Honda-Yamaha-Suki-Kawa) kestävät kyllä jo vallan mainiosti, kunhan et osta 04-05 rm-z:aa tai kx-f:ää, näissä on lähes kaikissa venojen ja kannen kanssa ongelmia. Toimivat kyllä nekin hyvin, jos seetit ja venat ovat jälkikäteen vaihdettu esim. rosteriksi.

    Mulla ois tossa yks vimpan päälle -06 250 Kx-f, jonka voisit saada edullisesti. *
    Laita privaa tai mailia jos kiinnostaa. *

    e. typo



    ...Vespa EI ole lälläripyörä, eihän??
  8. #8
    2t opettaa ajamaan agressiivisesti, sen kun osaa ja vaihtaa nelariin niin silloin on nopea kaveri.
  9. #9
    ehdotomasti 2t, KTM varma valinta, hyvin kestää
  10. #10
    Kustannusten ja huollettavuuden takia valitsisin 2t:n, mutta jos rahasta ei ole pulaa, niin kyllä noi nykyiset puolikkaat nelarit on pirun kivoja laitteita ajaa. Potkua on ihan riittävästi, keulii vielä kutosella ja rapa lentää niinkun pitääkin, keveyttä on ja ennenkaikkea moottori on pirun nöyrä ja tasanen. Ei potki, eikä hyydy, vaan vääntää tasasen varmasti.

    Eli jos oot rahamiehiä ja oot valmis vaihtamaan mopoa parin vuoden välien, ota nelari, mut jos meinaat ajaa samalla mopolla pitempään ja tahdot päästä mahdollisimman edullisesti, niin ota kakstahtinen.

    Itellä 250cc 2t-kotari.
  11. #11
    Lainaa (pekekla @ Loka. 07 2007,12:40) kirjoitti
    ehdotomasti 2t, KTM varma valinta, hyvin kestää
    +1. Jos offroad-pyörää joskus on saumaa hommata niin se tulee mulla olemaan 2t-kotari.
    KTM950SE
  12. #12
    Itsellä sama pohdinta käynnissä. RääRää hommista alkoi tällä kaudella hiipumaan innostus (=en vain osaa) ja taidan vaihtelun vuoksi siirtyä takas krossihommiin.

    2t 250cc taitaa olla valinta, merkistä ei vielä tietoa, liekö sillä väliäkääb, kunhan ei ole kawasaki.



  13. #13
    Nyt sellanen 140h 2t ajoa takan.. ja siis todellisia ajotunteja eikä varikolla hieromista.. bensaa tankkiin, kerran mäntä ja petilaakerit vaihtanut..
    Vauhti ei ole nyt kovaa.. normaalia C luokan 10 sakissa kisoissa..

    Houlettomia pelejä ainaki noin vajaatahtiset.. pikkunelari vois olla nöyrempi ajettava mutta taas kilahtaessaan "pienellä" budjetilla ajavalla voi homma tyssätä kuin seinään jos kertakilaus on 2-3ke

    samaan ajomäärään nelarilla ois pitäny laittaa jo venat. kampi, mäntä ja paljon muuta

    edit: ja pelinä GG200 joka tuntuu repivän tarpeeksi kun nyt pikkuhiljaa sillä alkanut availemaan



  14. #14
    Lainaa (tommipommi @ Loka. 07 2007,17:14) kirjoitti
    Itsellä sama pohdinta käynnissä. RääRää hommista alkoi tällä kaudella hiipumaan innostus (=en vain osaa) ja taidan vaihtelun vuoksi siirtyä takas krossihommiin.

    2t 250cc taitaa olla valinta, merkistä ei vielä tietoa, liekö sillä väliäkääb, kunhan ei ole kawasaki.
    Meinaatko että nämä uudemmatkin vm-04-> olevat kawatkin olis vielä luotettavuudeltaan huonoja?
    04-2006 Yamaha YZF R1 vm-00
    06-07 Suzuki GSX-R 1000 limited edition vm-04
    08- Honda CR 250 vm-04
    13- Ei pyörää
  15. #15
    Lainaa (willik @ Loka. 07 2007,12:35) kirjoitti
    2t opettaa ajamaan agressiivisesti, sen kun osaa ja vaihtaa nelariin niin silloin on nopea kaveri.
    Totta! Sanoisin kuitenkin, että 2-t piikki opettaa ajamaan agressiivisesti ja osittain myös puolikas nelari.
    Puolikas 2-t ja nelari fiddy ovat sitten jo vähän laiskoja opettajia... *

    edit. lisäys
    Ja jos on joku frendi joka ajaa, niin käy ny ihmeessä jossain radalla koittaan.
    Lisäksi sillä ajavalla frendillä on siellä radalla aina sen verran tuttuja, että pääset varmasti koittaan kumpaakin vaihtoehtoa. *



    ...Vespa EI ole lälläripyörä, eihän??
  16. #16
    2-T JA KAWA
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  17. #17
    Lainaa (MadMan @ Loka. 07 2007,16:58) kirjoitti
    niin kyllä noi nykyiset puolikkaat nelarit on pirun kivoja laitteita ajaa. Potkua on ihan riittävästi, keulii vielä kutosella ja rapa lentää niinkun pitääkin, keveyttä on ja ennenkaikkea moottori on pirun nöyrä ja tasanen. Ei potki, eikä hyydy, vaan vääntää tasasen varmasti.
    Keveyttä, 250sx 97kg ja 250sx-f 98kg, eikä nyt ylistetä liikaa puolikasta nelaria, ei ne niin tehokkaita ole. Tai sitten allesi on kyllä osunut super yksilöitä. Itelleni ne tuntui niin kovin nössöille. Alhaalta heräs ihan kivasti mutta ei se ylhäältä menny sen kummemmin kuin piikki. Sielä sitä kumminkin tulee huuatettua. Plus stumppasin sen paristi, 2t harvemmin tulee niitä ongelmia.

    Jos haluaa rauhallisen 2t puolikkaan niin ostaa enduron. Ei revi eikä riehu... Pakoputken vaihdolla alkaa laulu irtoamaan
  18. #18
    Itse lopetin ainakin väliaikaisesti asvaltilla ajot ja hommasin krossin. Päädyin koeajelu rupeaman jälkeen YZ250:n...
    Alussa meinasin jotta 250 4T olisi ollut se mun juttu, mutta kun hieman enemmän pääsi noita kokeilemaan, alko oppimaan elämään tuollaisen 250 2T:n terävyyden kanssa... lisäksi vaakakupissa 2T:n puolesta oli talven tulo jolloin pääsee myös jäällä loirottamaan... silloin tuollainen terhakka tahtari puolikas on saakelin paljon ihanampi kuin laiskan oloinen vastaava 4T.
    Mainittakoon ettei mulla ole muutamaa tuntia enempää krossikokemusta mutta ainakin KTM ja tuon Jammun alustan toimivuudessa on iso ero vakiona... KTM on paljon kovempi ja tuntui mielestäni "pompottavalta" radalla... en oikein tykännyt. Jammussa on aavistuksen pehmeempi ja nielevämpi alusta joka ainakin kaltaiselleni amatöörille sopii kuin nenä päähän.
    Huollot tulevat 2T:n pidemmän päälle paljon halvemmiksi ja ovat pääsääntöisesti huomattavasti helpompia tehdä vaikkei mekaanikon tutkintoa olisikaan Aika näyttää mitä tulee, nyt olen 3 tuntia omalla ajanut ja parikymmentä olisi vielä matkaa ekaan rengastukseen... suodattimen pesua ja vaihteistoöljyjen vaihtoa siihen asti... kerrasta tai viimeistään toisesta käymään kylmälläkin

    PS. Jos tuntuu että ei alaväännöt piisaa niin ainakin jammuun ja KTM:n saa eri jäykkyisiä pakoaukonsäädin jousia joista on apuja noissa hommissa...
    "mä kusen nurin kaikki haisevat kakstahdit ja viritetyt tvinit"
  19. #19
    Lainaa (willik @ Loka. 16 2007,00:39) kirjoitti
    Keveyttä, 250sx 97kg ja 250sx-f 98kg, eikä nyt ylistetä liikaa puolikasta nelaria, ei ne niin tehokkaita ole. Tai sitten allesi on kyllä osunut super yksilöitä. Itelleni ne tuntui niin kovin nössöille. Alhaalta heräs ihan kivasti mutta ei se ylhäältä menny sen kummemmin kuin piikki. Sielä sitä kumminkin tulee huuatettua. Plus stumppasin sen paristi, 2t harvemmin tulee niitä ongelmia.

    Jos haluaa rauhallisen 2t puolikkaan niin ostaa enduron. Ei revi eikä riehu... Pakoputken vaihdolla alkaa laulu irtoamaan
    En mä missään vaiheessa sanonu, että tehoa on PALJON, sanoin että sitä on TARPEEKSI. Ja nimenomaan helppoja ajettavia aloittelijalle. Ainoa miinus on tosiaan tuo stumppausherkkyys, mutta siihen auttaa reilumpi kaasukäsi. Kysehän oli aloittelevasta harrastajasta.

    Kun on tottunu 2-tahtiseen, tulee helposti ajettua nelarillakin vain yläkierroksilla huudattaen, vaikka nelarin hienous on juuri _laajassa_ vääntöalueessa. Ei pääse 2t endurolla samaan tasasuuteen mitenkään, kyllä siellä aina se tehopiikki löytyy.

    Oma valintani on silti 250cc 2t. Rahasyistä.
  20. #20
    Tos kuukausi sitten kävin KTM:n koeajopäivillä jossa ajoin seuraavat pannut: 450 sx-f, 250 sx-f, 250 exc. Laaja kirjo mutta ainakin omalle kohalle tuo 250 exc oli parhain, ehottomasti parhain myös hinta/ominaisuus-suhteeltaan. 250 sx-f oli suht pehmeä ajettava, mutta laiskahan se on jos sillä tän kokosta kaveria pitäs esim. crossiradalla viedä. Isompi crossinelari oli taas ihan liian tykki, pitäs ajaa crossin mm-sarjaa jotta pyörä pääsis oikeuksiinsa. Ainoa mikä jäi vielä avoimeksi oli tuo 300 exc 2-tahti jota ei ollut mukana. Siinä vois olla vielä lisää vääntöä alas joka helpottas ajamista reilusti.
    Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
  21. #21
    Tässä just hommaamassa jonkilaista enduroa talveksi ja nyt pähkäilen siitä kumpi 2-tahti vs. 4-tahti. Ajo pääasiassa metsä teitä, polkuja ja enduro reittejä. Yheden safarin kävin keväällä ajamassa ja ajokki oli Ktm 250cc 4-tahti, oli mukava vehe ajella. Kun tossa enskassa ajelu on osakaasulla köröttelyä, niin luulis ton 4-tahtisen olevan siinä helpompi ja vähemmän bensaa kuluttavampi. Eli enemmän ajaneet otetaan neuvoja vastaan.
    Fun is not a straight line
  22. #22
    Lainaa (Sebu @ Loka. 17 2007,18:43) kirjoitti
    Tässä just hommaamassa jonkilaista enduroa talveksi ja nyt pähkäilen siitä kumpi 2-tahti vs. 4-tahti. Ajo pääasiassa metsä teitä, polkuja ja enduro reittejä.
    Juuri tuollaista käyttöä varten ostin itselleni uuden Kotarin 530 EXC-R:n. Edellinen pyöräni oli saman merkin SXC625, joka on varmaankin paras sora- ja metsätiepyörä mitä saa mutta varsinaiseen maastoon ja enskauralle hieman painava ja kankea.

    Kokeilin viime syksynä porkkanamerkin 200-kuutioista 2t-enskaa. Pellolla se kiva ajettava mutta varsinaisella enskauralla mielestäni erittäin vaikea ajettava moottorin repivän luonteen vuoksi. Mainittakoon, että minulla ei ole koskaan ollut mitään 2t-laitetta, joten tottumus ja kokemus niistä puuttuu miltei täysin. Sora- ja metsätie- sekä satunnaista maastokokemusta kyllä on mutta erikokoisilla nelareilla. Jos tosissaan aikoo enduroa alkaa ajaa, niin mielestäni kokemattomalle ainakin kaksipuolikas nelari on hyvä vaihtoehto, varsinaisiin soratiehommiin se on kuitenkin liian pieni.
  23. #23
    Lainaa (Ande749 @ Loka. 18 2007,10:24) kirjoitti
    ...kaksipuolikas nelari on hyvä vaihtoehto, varsinaisiin soratiehommiin se on kuitenkin liian pieni.
    Heti kun tie levenee yli yhden auton levyiseksi tai vastaaavasti suoristuu riittävästi, niin puolikas nelari alkaa puutumaan soratiellä. Mutta toisaalta niin tekee kakstahtinenkin, koska huippunopeus ei enää yksinkertaisesti riitä. Tuossa suhteessa en juuri näe eroa nykyisten nelarien ja kakstahtisten välillä. Ja hyvin tuntui kotarin nelari rullaavan savipeltoakin kun vaan väänsi kaasua riittävästi. Kyse siis parivuotiaasta kakspuolikkaasta.

    Mutta pelko siitä, että venttiilit hajoaa -> kallis remontti, pitää meikäläisen kakstahtisissa. Ja samasta syystä en osaa kenellekään suositella muuta kuin uusia tai vuoden vanhoja pikkunelareita. enkä isojakaan jos ne on ihan oikeita krosseja.
  24. #24
    Lainaa (Sebu @ Loka. 17 2007,18:43) kirjoitti
    Tässä just hommaamassa jonkilaista enduroa talveksi ja nyt pähkäilen siitä kumpi 2-tahti vs. 4-tahti.
    2-tahti ehdottomasti. Vähemmän liikkuvia osia = vähemmän rikki meneviä osia. Harrastajalle se parempi vaihtoehto, ainakin omasta mielestä. Myöskin halvempi jos sattuu se ikävä täyskilahdus.
    Pain is just weakness leaving the body
  25. #25
    Tuollainen tuli sitten kauheassa kuumeessa hommattua

    Fun is not a straight line
  26. #26
    ps. Minkälaisia vakuutuksia porukka on pitäny noissa kura laitteissa?? Vaiko ollenkaan. Toi yllä oleva tulee olemaan "kilvetön".

    Niin ja minkälaiset sanktiot noi järjestystä maanteillämme pitävät poliisit langettavat jos ajelee rekisteröimättömällä pyörällä yleisillä teillä?? Siirtymiä tulee väkisin.
    Fun is not a straight line
  27. #27
    Maastoajoneuvon liikennevakuutus. Kannattaa ottaa. Maksaa about 150€/vuosi.

    Saktioista en tiedä, kai siitä sakot saa. "Asetusten vastaisen ajoneuvon kuljettaminen." tms. Lisäksi ne kai voi pistää MP-veron sun maksettavaks, mut sehän ei ton hintasessa vehkeessä oo mikään hirmunen...

    Minkä ikänen toi on? Ja onko 250? Varmasti kiva peli ajaa, ja toivotaan, että saat paljon vaivattomia kilsoja tolla
  28. #28
    Kysy maastovakuutusta vakuutusyhtiöstäsi.
    Itselläni n.150€/v ja korvaa lääkärikäynnit ym.On siinäkin mielessä hyvä jos sattuu kaverin kans kolaroimaan niin korvaa mielestäni myös vastapuolelle aiheutuneet vahingot.
    <br />
  29. #29
    Lainaa (MadMan @ Loka. 18 2007,20:05) kirjoitti
    Maastoajoneuvon liikennevakuutus. Kannattaa ottaa. Maksaa about 150€/vuosi.

    Saktioista en tiedä, kai siitä sakot saa. "Asetusten vastaisen ajoneuvon kuljettaminen." tms. Lisäksi ne kai voi pistää MP-veron sun maksettavaks, mut sehän ei ton hintasessa vehkeessä oo mikään hirmunen...

    Minkä ikänen toi on? Ja onko 250? Varmasti kiva peli ajaa, ja toivotaan, että saat paljon vaivattomia kilsoja tolla
    Juu soitin tänään (ei ollu MINUN asiamies paikalla) niin tyttö"nen"?? sanoi, että maastoajoneuvovakuutus 600€ pittee hu soitella uurestaan.

    toi on -04 ajettu n.2000 km ( myyjän mielestä ei voi enempää ajettu kun ei ole ns. norm. kulumia). Juu se kaikki 250cc todellista kokoa. Siinä oli ihan uudet sellaset puhkeamattomat renkaat alla, onko ne hyvät???



    Fun is not a straight line
  30.  
  31. #30
    ps. opettelisko oikein keulimaan... olis hienoo radalla ens kesänä vetää
    Fun is not a straight line
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen