Semmosta oon tässä itsekseni pohtinut, että ku onhan olemassa muitakin tuollaisia työkoneisiin tehtyjä öljyjä kuin delvac, esim valtralta superi ja engine.
Mutta onko kukaan ikinä kokeillut näitä mopossaan? Nopeasti ajatusleikkinä mietittynä, luulisi että tavara on kuitenkin hyvin pitkälti samaa kuraa. Öljyjen laatuluokitukset kuitenkin sen verta tiukkoja nykyään jne, et luulisi mönjän olevan kohtuu samaa pääasiassa vaikka purkin kyljessä onkin eri logo..
Nyt kysyisinkin Kokemuksia näistä? Ei tartte mitään et "eeeen suosittele sitä, esson baarin puheiden mukaan......" vaan jos ihan kokemuksia jollain olisi asiasta...?
Monilta maatiloilta kun näitä kuitenkin löytyy isoissa kanistereissa...
Jaa..Enempää en viittikään sitten kantaa ottaa.![]()
GHOSTWRITER
Kyllähän useimpien pyörien suositusrajoja hipoen (API SG) täyttäviä dieselöljyjä löytyy paljon, mutta Delvac on taas huippuöljy luokituksen puolesta (API (SJ)SL).(Duro @ Loka. 05 2007,09:15) kirjoitti
Koska Delvaccia (MX ja Super1400) saa 40-50e/20L hintaan en itse viitsisi tinkiä laadusta muutaman euron takia. Lisäksi tuosta litkusta on pitkät kokemukset pyöräkäytössä (jopa Mobilin tekninen neuvonta on perillä aineen vaihtoehtoiskäytöstä).
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Valtran öljyt (kuten myös John Deeren ja parin muun brandin) ovat Shellin tekemiä eli sama asia kuin tyrkkäisit Rotellaa koneeseen (eli ihan OK).
Shellin öljyistä synteettisistä Rotella Synth 5w-40 olis kohdillaan:
API SL, SJ, SH
ja mineraaliölpistä Rotella T 15W-40, vastaa Delvac 1300:sta.
Dirty Nasty Furriner
Minulla on Shell Rimula X:ää pyörässä (15W-40) - Rotellaa ilmeisesti myydään Euroopassa Rimula-nimellä?
Täyttää purkin mukaan standardit API CH-4/CG-4/CF-4/CF. Öljyt ovat tuoreet, joten moottori käy luonnollisesti tasaisemmin kuin vanhoilla öljyillä. Kytkimen pito lisääntyi aiempiin öljyihin verrattuna (jotkin Mobilin synteettiset tuossa on aiemmin ollut). Tosin kokemusta ei vielä ole pitkältä aikaväliltä.
Tuossa öljyssä ei ole merkintää bensiinimoottoreiden S-luokituksista.
Nesteen Turbo LXE 15w-40 on myöskin käypästä kamaa mopoihin. Superikin taitaa olla toimivaa, siitä ei tosin omakohtaisia kokemuksia.
Tuo CH-4 on varmasti riittävä luokitus, tosin mineraali Delvac MX 15w40 ylittää vielä tuonkin CI-4 luokituksellaan.(JaskaH @ Loka. 05 2007,12:39) kirjoitti
Eräs täällä kertoi ajavansa ratapyörällä Neste Diesel 15W40:llä.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Tuo CI-luokitus tosiaan puuttuu, mutta eipä ole Kawasaki valitellut.(svahnm @ Loka. 05 2007,13:42) kirjoitti
Siinä Agri-marketissa, mistä tämän 20 l pöntön kävin ostamassa, ei Mobilin öljyjä ollut tarjolla. Tämä pönttö kustansi n. 55 euroa.
Ilmeisesti tuosta Rimulasta on tarjolla myös Super-lajiketta, joka täyttäisi tuon tiukimman CI-luokituksen.
Pannarin jenkki-sitella aika moni tuntui käyttävän juurikin tätä Shellin Rotellaa.(Staga @ Loka. 05 2007,12:02) kirjoitti
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Ilmankos.(scuuba @ Loka. 05 2007,14:04) kirjoitti
Väärän ketjun liikkeessä tuli asioitua. Nooh, eiköhän nämä nesteet aja saman asian.
tässä linkissä 65000mailia ajettu TL kone, joka on nähnyt yli 500 drag racing lähtöä ja paljon muuta ajoa. öljynä Rotella T mineraali(dino oil textissä), eli shellin diesel öljy. vaihdettu tiheään, mutta niinhän se kovemmassa menossa kannattaa.
http://www.shellusserver.com/ubbthre....fpart=1
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Onko kellään muuten tullut vastaan paikkaa mistä näitä pyörien öljyluokituksien suosituksia näkisi? Ihan vaan mielenkiinnosta tutkailisin...
On, useitakin. Mutta omalta osaltani en aio lusikkaani tähän öljysoppakeskusteluun laittaa. Syystä että, keiton tuoksu tuo mieleen liian elävästi suoli24 foorumin.(Duro @ Loka. 05 2007,16:00) kirjoitti
Tietoa tosin on noista öljyistä paljonkin, mutta parempi kun ei tuo niitä esiin. Syystä että, tässäkin ketjussa puuttuu jo tietämystä aivan kylliksi
Mutta tosiaan. Jos öljyt noin kauheasti kiinnostaa, niin etsivä löytää lukemattomia sivustoja netistä ja ihan oikeista testeistäkin. Muutoin olen sitä mieltä noin henk.koht. että kannattanee pikkasen katsoa mitä sinne koneeseen kaataa, noita API luokituksia kun ei ole koskaan edes moottoripyörille tarkoitettu saati testattu. Se SG luokka monissa manuaaleissa tarkoittaa vaan viimeistä luokitusta, vuosien takaa, että öljyssä on tarpeelliset lisäaineistukset lähinnä ainepitoisuuksien määrällä, jotta toimivat ja voitelevat vaihteiston. Näissä SJ ja eteen päin niin ei enää ole. Enempää en aio sekottaa teiden päätä. Kukin tosin laittakoon sinne omaan myllyynsä ihan sitä, minkä parhaaksi katsoo.![]()
GHOSTWRITER
Juu, löytyi jo suosituksia, käyttöoppaista.
Ei tässä nyt mitään 24 foorumi tasoa haeta eikä muuta, ihan mielenkiinnosta kysyin vaan Kokemuksia näistä, koska oletan että tälläkin foorumilla farmareita pyörii jotka on saattaneet koneeseensa tuollaisia lykätä.
Mutta kyllä tosiaan löytyy tietoa paljonkin noista luokituksista mitä tutkailin, luokituksien mukaan monikin dieselöljy käy mopoihin joissa vaadintaan SG luokitus.
Mutta tämäpä tästä.
Tuoksuista puheen ollen, tuo shellin rimula se vasta ilkeäntuoksuinen liemi onkin.(timo1 @ Loka. 05 2007,16:13) kirjoitti
Mutta tottahan se on, että mp-öljyt on varta vasten moottoripyöriin kehitettyjä, ja siihen tarkoitukseen varmasti parhaiten soveltuvat. Dieselkoneisiin tarkoitettujen öljyjen käytöstä näyttäisi kuitenkin olevan niin paljon hyviä kokemuksia, että uskaltauduin vanhaan ja paljon ajettuun kawasakiini sellaiset laittamaan. En ole varma, miten kulunut tuo kone jo on, mutta uusimmat ja ohuimmat mp-öljyt soveltuvat varmasti paremmin johonkin uunituoreeseen koneeseen. Heikompilaatuisia mp-öljyjäkin varmaan on, mutta minä päädyin tällaiseen ratkaisuun. Pyörän edellinen omistaja oli käyttänyt autoihin tarkoitettuja öljyjä.
Joka tapauksessa kone, kytkin ja vaihteisto tuntuvat toimivan ja kuulostavat normaaleilta, joten en ole kovin huolissani.
Valmistetaanko nykyaikana enää huonosti voitelevia öljyjä?
(timo1 @ Loka. 05 2007,09:44) kirjoitti
Siinä on perkele asenne ja tietämys kohdallaan. Hyvä Timo! Timo tietää mikä on hyvää ölppää, mutta ei kerro, koska juntit ei kuitenkaan tajua.kirjoitti
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mitäs minä sanoin, että keitos tuoksuu jo ihan suoli24,lle(B12 @ Loka. 05 2007,17:30) kirjoitti
Lisäaineistuksista on ihan turha enää selittää,jos ei dieselmoottorin ja ottomoottorin ero ole selvää![]()
GHOSTWRITER
Aikoinaan kertausharjoituksissa yksi tyyppi siinä syödessä sanoi, että onpas pahaa makkarasoppaa. Totesin että ei tämä mitään makkarasoppaa ole, vaan lohikeittoa, mutta en ala väittämään jos sun makkaroissa ruotoja on.![]()
GHOSTWRITER
Muistanpa 80-luvun lopulta kun tuli muuan uusi öljytoimittaja joka nykyään vetelee yhden ralliosakilpailun nimeä.. lähes poikkeuksetta se aiheutti kytkimiin irrotusongelman joka meni ohi kun vaihtoi oljyn johonkin muuhun merkkiin.. Jotkut vanhemmat motoristit saattavat muistaa sen ihan omakohtaisesti.
Olen nyt ajanut ilman ongelmia VFR-800FI:llä noin 30 tkm Teboil super HPD SAE 15W-40 öljyllä.
Radalla olen käynyt tänä aikana 6 kertaa.
Öjyt olen vaihtanut noin 10 tkm:n välein ja joka syksy.
Pyörällä ajettu nyt noin 70 tkm.
Aiemmin käytin tässä pyörässä Gastrolin mp-öljyjä ja nekin toimi ihan hyvin.
Ducati SS1000DS
Condor A 350
Olen ajanut Kawasakilla z750 (vm.-06)
n.4500 km Motonetin Motox-dieseöljyllä enkä ole havainnut mitään ihmeellistä.
API: SL4/CI-4
ACEA:A3/B3/B4/E3/E5
Per aspera ad lunam!
On se sitten kivaa kun on kone kestänyt jo tuhansia kilometrejä.
No, eipä tohon mitään sanomista ole.toivottavasti kestää jatkosssakin,,sen muutaman tonnin lisää.
Mutta on se outo toi lintuflunssavirus. Se kun ei katso milloin iskee, ja veikkaan että ensi keväänä on suomessa sellanen versio että sopii kaikkiin..myös niihin 200 litran hemmoihin...eli jusseihin ilman perävaloa![]()
![]()
GHOSTWRITER
+1(B12 @ Loka. 05 2007,17:30) kirjoitti
Valentino Rossi käyttää neitsytoliiviöljyä, hyvin integroituneet esterit, ei kestä niin kauaa, mutta kiskäyttöön ihan ylivoimanen, ootteko kuullu?
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Tätäpä on mulla koneessa, vielä pelittää. Mut onki customi, varsinainen diisseli.(jmhonka3 @ Loka. 05 2007,13:08) kirjoitti
Humppaa taikka kuole
Muuntajaöljy on kuin polttoöljyä, ei voi käyttää voiteluaineena. Talon lämmitykseen niinkin, tai traktoriin mökäöljyn sijasta.(jockey @ Loka. 05 2007,21:39) kirjoitti
KTM950SE
Tämä on kyllä legendaarinen aihe.Vituttaa ja naurattaa, vaan ei koskaan kuole .. edes viikoksi.
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Jos halvalla pitää sitä öljyä saada moottoriyörään, tule meidän tallilta hakemaan, löytyy nimittäin 5 tynnyriä täynnä moottoripyörä öljyä. Jäte-sellaista!(Duro @ Loka. 05 2007,09:15) kirjoitti
Varmasti täyttää kaikki apit ja kapit eikä maksa mitään.
On kyllä ihme nysväämistä öljyjen kans!
Ketjuihin teräketjuöljyä? sitäkin saa 20l. pytyssä halavalla.
750SS,900SS,749,998,S4
Mikähän tässä aiheessa naurattaa kautta vituttaa?(mopedman @ Loka. 05 2007,22:19) kirjoitti
Lukisin kyllä mielelläni asiallisia kommentteja, jos vaikka joku jolla on tietoa aiheesta, sitä jakais. Olen lukenu kaikki aikaisemmat postaukset delvacista mitä oon löytäny ja siellä on ollu asiallista juttua. mut ei tunnu enää. öljyt on sellaista kemiaa mistä suurin osa lukijoista ei tiedä paskaakaan mutta jos sellaista syvällisempää infoa pääsisi lukemaan, luettaisiin pilkun paikatkin.
Harmi että heittelyksi menee.
Takas aiheeseen. LXEtä etsiskelin mutta delvac mx tonkka tuli vastaanaiemmin. TA tykkäs, kytkin toimii nyt "hienostuneesti". Aiemmat repsolin synt. mp-sellaiset. Kiisseliauto pääsee myös osingoille tonkasta. Halpaa kuin mikä lisäksi.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Juuri näin! Ja jos öljy on speksattu esim. öljyjarruille se varmasti toimii hientosti myös mopon kytkimen kanssa. Sama juttu tuo, että jotkut meinaa tuollaisen mopottimen "kierroskoneen" olevan jotenkin dieselmoottoriöljylle sopimaton laite. Mitä ne ahdettujen dieseleiden turbot pyörii ja minkälaisia lämpötiloja siellä pitää kestää verrattuna mopon moottoriin?(amaunu @ Loka. 05 2007,23:14) kirjoitti
Meillä käytetään tuota Delvacin MX 15w-40 ja ainakin mun mielestä on laatuöljy. Ja hienosti on toiminut.
Toisaalta, kyllä ymmärrän myös niitä, jotka ostaa mopoon "mopoöljyä". Nää samat varmaan ostaa autoonkin merkkihuollosta "oikeat", "parhaiten" moottoriin sopivat öljyt, yms muut varaosat ... Triplahintaan!
Aina ei jummarra ...
-Mikko
Honda VFR 750 F 1997 (RC36) - MYYTY!