Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Löytyisikö täältä tieto pohtimaani asiaan...
    Mulla on Suzuki sv 650 vm-02 ja siinä on vesijäähdytys. Kuinka se reagoi pakkaseen? Mahtaako siellä olla jotain pakkasnestettä tms. seassa? Pitäiskö saada pyörä jo sisätiloihin kun rupee oleen hallaa/yöpakkasta?
  2. #2
    Siellä on todennäköisesti tavanomainen n. 50/50 seos jäähdytysnestettä, joka kestää n.-35 C pakkasta.
    Pakkasenkeston voi tarkistaa ominaispainomittarilla, jollainen ei maksa paljon mitään autotarvikeliikkeessä, tai löytyy vaikkapa joltain huoltoa tarjoavalta huoltsikalta, jos asia askarruttaa.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  3. #3
    Nesteen väristäkin sen yleensä näkee. Sinertävää yleensä on pakkasen kestävä jäähdytysneste.

    Käy tosiaan lähimmällä huoltoasemalla kysymässä, jos askarruttaa. <= Tarkoitan oikealla huoltoasemalla. Ei missään aabeeceellä...

    Melkoisella varmuudella siellä on jo korroosioneston kannaltakin ihan asialliset aineet, eikä pelkkää vettä. Sehän ei ole tarkkaan ottaen "vesijäähdytteinen" vaan "nestejäähdytteinen" moottori. Vesijäähdytystä käytetään yleensä vain veneissä tai vesiskoottereissa.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  4. #4
    Lainaa (wekkuli @ Syys. 14 2007,10:21) kirjoitti
    Nesteen väristäkin sen yleensä näkee. Sinertävää yleensä on pakkasen kestävä jäähdytysneste.
    No ei näe väristä. Ihan yhtä hyvin kestää pakkasta vihreät, punaiset jne. jne. jäähdytysnesteet kun sinisetkin. Eikä se litku just vaalene vaikka sitä lantraa esim. 50/50-suhteeseen, eli ei voi silmällä erottaa. Ja samanväristä nestettä voi olla niin montaa eri merkkiä, että eiköhän niissä sävyerojakin liene...

    Kyllä se ominaispainomittaus on ainoa luotettava tapa mitata pyörässä sisällä olevat nesteet.

    Tai jos haluaa vähän vaivaa nähdä niin valuttelee vanhat nesteet pois ja sekoittelee uudet lillingit sopivalla suhteella (sekoitussuhteen haluamaansa pakkasen kestoon voi luntata purkin kyljestä), niin jopa voi olla varma että kestää pakkasta. Ja tuleepahan päivitettyä nesteet siinä samalla, ja taas mennään useempi vuosi!

    Ja tuo nesteiden vaihto ei todellakaan ole iso eikä vaikee homma, suosittelen tekemään. Tietty jos ei ole koskaan nesteitä vaihdellut, kannattaa hommata jonkilaista ohjeistusta tueksi.
    Ninja forever, man!
  5. #5
    Lainaa (juike1 @ Syys. 14 2007,14:31) kirjoitti
    No ei näe väristä. Ihan yhtä hyvin kestää pakkasta vihreät, punaiset jne. jne. jäähdytysnesteet kun sinisetkin.
    Kunhan ei sekoittele punaista litkua vihreään tai siniseen...sillon tapahtuu pahoja asioita..
    ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
  6. #6
    Nojaa..nojoo... suomesta ostettu, e.g. täällä käytössä ollu ja talvia vietänyt pärrä. Mikä on todennäköisyys että ei oo normaalit jäähdytysnesteet sisällä? Olematon.
    "For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
    -Citigroup Global Markets, 2010
  7. #7
    Lainaa (juike1 @ Syys. 14 2007,14:31) kirjoitti
    Lainaa (wekkuli @ Syys. 14 2007,10:21) kirjoitti
    Nesteen väristäkin sen yleensä näkee. Sinertävää yleensä on pakkasen kestävä jäähdytysneste.
    No ei näe väristä. Ihan yhtä hyvin kestää pakkasta vihreät, punaiset jne. jne. jäähdytysnesteet kun sinisetkin. Eikä se litku just vaalene vaikka sitä lantraa esim. 50/50-suhteeseen, eli ei voi silmällä erottaa. Ja samanväristä nestettä voi olla niin montaa eri merkkiä, että eiköhän niissä sävyerojakin liene...
    Joo, mut tarkotin vaan lähinnä sitä, että väristä näkee yleensä sen, ettei se ole pelkkää vettä... En tarkoittanut että sävyistä sen tarkan pakkasenkeston erottais. Mutta jos on värillistä, niin en nyt pikku hallaöistä syksyllä lähtis säikkymään.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  8. #8
    Lainaa (Kawa600 @ Syys. 14 2007,14:34) kirjoitti
    Kunhan ei sekoittele punaista litkua vihreään tai siniseen...sillon tapahtuu pahoja asioita.. *
    Juu näinhän ne viisaammat väittää. Tiiä sit mitä vaikutusta käytännössä... Jostain kyllä lueskelin että jotkut tietyt nesteet reagoi keskenään, mut mitkä ne oli, niin se on sitten toinen stoori.

    Autoihin oon ainaki lisäilly nesteitä kautta aikain sen kummemmin tutkimatta minkä väristä entinen neste on, ja hyvin on pelannu Siis ainaki vielä tähän asti... Mut autot onkin käyttötavaraa, pyörät taas rakkaita silmäteriä

    Kai viisaampaa ois kun päivittää kerralla kokonaan uudet nesteet niin onpahan varmalla pohjalla
    Ninja forever, man!
  9. #9
    Kiitos paljon vastauksista! Pitää selvittää nesteenkoostumus ja ei yhtään paha idea vaihtaakaan nesteitä. * On Suomi-pyörä, mutta ainakin edellisellä omistajalla tallissa säilytyksessä...
  10. #10
    Kasta sormi nesteeseen ja maista.
    Pakkasneste maistuu helvetin makealta. Siitä tietää, että on ainakin jotain veden seassa. Tippa ei tapa, mutta juomaan ei kannata ruveta.



    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  11. #11
    Muistetaan sen pakkasnesteen kanssa läträtessä että se on melko lailla samaa tavaraa kuin jarruneste. Eli työoletuksena voi pitää että se on myrkyllistä, ihoa ärsyttävää ja syö maalia.
    CBR600RR
    H-D XL883R
    ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
  12. #12
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Jäähdytinneste kannattaa vaihtaa parin vuoden välein. Myös autoon, mutta ehdottomasti pyörään jonka nestetilavuus on paljon pienempi. Jäähdytinnesteen ominaisuudet heikkenevät siinä kuin kaiken muunkin. Jos pyörässäsi on ollut vihertävää jäähdytysnestettä, niin älä laita punaista tilalle, ja toisin päin. Sekoittuessaan punainen ja vihreä hyytelöityvät. Jos taas haluat vaihtaa kokonaan jäähdytysjärjestelmään uudet nesteet, niin suorita huuhtelu hyvin jos vaihdat nesteen väriä. Molemmissa väreissä löytyy sopivia laatuja. Jäähdytysnesteen pitää olla fosfaatitonta, silikaatitonta, booritonta jne. Varmista myös, että se sopii alumiinijäähdyttimeen, jollainen lähes kaikissa pyörissä on. Seoksen teet 50/50 ja tislattuun tai akkuveteen sekoitettuna. Nykyään löytyy niin montaa laatuluokkaa noille jäähdytysnesteille, että tässä on turha alkaa asiaa vatvomaan. Tärkeintä, että et sekoita eri värisiä keskenään. Edelliseen viestiin kommenttina se, että jarruneste on lähinnä hydrauliikkaöljyä. Ei niinkään jäähdytysnestettä.
    GHOSTWRITER
  13. #13
    Lainaa (timo1 @ Syys. 19 2007,17:26) kirjoitti
    jarruneste on lähinnä hydrauliikkaöljyä. Ei niinkään jäähdytysnestettä.
    Juu, eri aineitahan ne ovat. Jarrunesteet ovat usein glykolipohjaisia kuten pakkasnesteet joten niillä sattuu olemaan samoja ominaisuuksia.
    CBR600RR
    H-D XL883R
    ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
  14. #14
    Jep useimmat pakkasnesteet ovat etyleeniglykolia eli eivät tee hyvää ihmiselle eivätkä maalipinnalle. Mutta parempikin vaihtoehto löytyy, myrkytön sellainen, propyleeniglykoli. Ainakin Nesteen BIO ja Zeron vihreäpakkauksinen ovat tätä. Itse neste väriltään vihertävää, mutta paljon kirkkaampaa kuin etyleeniglykoliset vihreät tai siniset nesteet.

    Punaisen "supernesteen" kanssa taas ei tosiaan pidä mennä muita sotkemaan. Lisäksi autofoorumeilta olen lukenut, että muitakin värejä on olemassa, jollakin valmistajalla ruskeaa, keltaista tms. Eli turhan helpoksi asiaa ei ole tehty, itse käytinkin keväällä aika monta tuntia näiden opiskeluun.



  15. #15
    Yleensä glykolia kannattaa käyttää kesälläkin, vaikka sen lämmönjohto onkin vettä heikompi. Kai pakkasettomissakin maissa glykolit laitetaan syyläriin, kun siihen yleensä kuuluvat lisäaineet käsittääkseni hidastavat korroosiota ja kalkin muodostumista.

    Glykoli alkaa kuitenkin pikku hiljaa muuttua liian happamaksi, joten syytä vaihtaa parin vuoden välein.

    -hh-
  16. #16
    Pakkasnesteet; etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia.
    jarruneste; butyylitriglykolia
    eli hiukka samalla pohjalla, mut erilaisia kuitenkin...ei sekoiteltavissa keskenään...
    Monesti vehkeissä, jotka tulevat ulkomailta on pelkkää pakkasnestettä sisällä..korroosioneston vuoks..pakkaskestävyyttä niillä ei ole haettu ;))
    Kannattaa mennä huoltoasemalle ja pyytää et joku tekee nesteelle mittauksen, et missä arvoissa se on, jollei itse omista ominasipainomittari ja osaa tehdä testiä...mikä kyl ei ole kamalan hankalaa..pari tippa linssiin ja sit katsotaan mitä astemäärää näyttää..
    Muutaman vuoden välein vaihto...ja vaihto 50/50 jollei tiedä mitä siel sisällä on...
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  17. #17
    Pyörässä voisi periaatteessa olla pelkät vedet sisällä, jos sillä joku on rataa enemmän kiertänyt. Sen kyllä huomaa siitäkin, että pyörä keittää aina tyhjäkäynnillä *

    (tai ainakin kiehuu sen verran, että paine nousee. Vesi tunnetusti kiehuu paineettomana jo 100 asteessa, matalapaineella ja mäen päällä vielä aikaisemmin; vesi-glykoli kestää vastaavasti 110 astetta).
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  18. #18
    Jos päädyt vaihtamaan nesteet kokonaan, käytä "fifty-fifty" seosta, sillä on matalin jäätymispiste. Turvallisinta käyttää moottoripyörälle tarkoitettua nestettä. Jos tulee kova pakkastalvi eipähän jäädy vaikka olisi kuusen alla. Mopolle paras säilytyspaikka on tasalämpöinen paikka, mielellään plussan puolella.
    " Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
    "Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
  19. #19
    Juu ja renkaisiin moottoripyörille tarkoitettua ilmaa, ettei mene neliskanttisiksi seisoessa.
  20.  
  21. #20
    Puhdas vesikin kiehuu jäähdytysjärjestelmässä huomattavasti yli 100 asteessa. Sillä siellä jäähdytysjärjestelmässä on painetta, joka nostaa kiehumispistettä.

    Ja tosta seoksesta, itse olen käyttänyt 30/70 seosta mopossa, sillä tolle seokselle luvataan jo täysi korroosionesto. Ja ainakin mulla on mopoillessa useammin ongelmana koneen liiallinen kuumeneminen, kuin nesteiden jäätyminen, joten sen takia glykolia niin vähän kuin mahdollista. Ja eipä toikaan keitos jäädy kunnolla vaikka olis kuinka kylmää, eli ei ole pelkoa koneen rikkoutumisesta jäätymisen takia vaikka mopo ulkona olisikin.
    1835