Omassa Bemussa moinen on vakiovarusteena, mutta eipä ole vaimon ajokissa (Er 6). Kun kyseessä on aloitteleva kuski, niin tahtoo vilkut jäädä päälle turhan usein. Ja näkyy nuo jäävän kyllä monella kokeneemmallakin..
Kaikennäköistä lisähärpäkettä mopoihin löytyy, mutta enpä ole kataloogeista onnistunut löytämään "vilkunpalautusautomaattia".
Onko sellaista lisävarustetta edes olemassa
Olen kyllä kuulut kaikennäköisistä virityksistä, esim. vibra satulan alla, lisämerkkivalot pleksissä jne.. Vaan kun ei ole pleksiä, enkä mitään hieromalaitostakaan viitsisi alkaa rakentelemaan![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
..Miten olisi jonkunlainen aikarele vilkkuun... ? ..
Kai jostain sähköliikkeestä/ vastaavasta tuollaisen löytäisi....
Riittävän iso/isot ja näkyvät merkkivalot vaikka hieman alemmaksikin. Myös sopivaa äänimerkkiä voisi käyttää.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Joskus jo kauan sitten mm. diversionissa oli auto-palautus, nykyään lienee Bemujen erikoisuus. Ihmettelen suuresti miksei nuo ole tuon yleisempiä.
Nojoo, eiköhän se vilkkujen käyttö kuulu aloittelevien motoristien oppia siinä missä kaikki muutkin asiat. Ajan mitaan tuostakin tulee automaatiota, ja hyvin harvoin jää vilkkumaan muutamaa sekunttia kauempaa... Henk.kohtaisesti en kyllä kaipaa automaattista palautusta, siinä missä en kaipaa ABS jarrujakaan... Vanhanaikainen vissiin sitten.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Ja harrikan, ainakin muutamissa malleissa(Köpi @ Loka. 04 2007,16:48) kirjoitti
XJ900F:ssä olisi palautin, jos siis toimisi. Uusi rele maksaisi n.100€; joten tyydyn vielä napsauttamaan vilkun pois päältä.
FZ 750 löytyy kanssa tuo autopalautin, tosin perinteisesti napsauttamalla toi vilkku tulee pois laitettua.
Honda CBF 1000 2011
Jos ei vilkkuja älyä palauttaa risteyksen jälkeen niin kannattaa ajatella jotain muita harrastuskohteita. Automaattipalautukset ovat täysin perseestä. Ainakin minä olen tarkka vilkun käytön suhteen ja lopetan sen näyttämisen just silloin kun se on liikennetilanteeseen nähden sopivaa.
Pekka
JOVVAIN....
.........Naaaaaaa, joo määkään en koskaan tee virheitä enkä unoha mitään.....
....semmosen pienen kimeä-äänisen indikaattorin, mikä lie piezorasia tms:n aikoinaan laittelin Enturoon vilkuille meneville johoille nii olihan muuten tosi hyvä "piipittäjä" !Ei jääny koskaan vahongos päälle
![]()
Kyse on kuolemanvaarasta! Kaikin osin puollan vaatimusta härpäkkeen pakollisuudesta![]()
... jotain piti muistaa
(Pekka Keränen @ Loka. 04 2007,19:50) kirjoitti
Eiks noin raaka ehdottomuus kuulu angstisen ja itseään etsivän teini-ikäisen ajatusmaailmaan? Samaa logiikkaa käyttäen kotiloissa ohjaustehostin, synkronoidut vaihteet, turvavyöt, talvirenkaat ja halogeenivalot on ihan perseestä, koska _minä_ osaan ajaa täydellisesti ilman niitäkin. Relaa ihmeessä.
Toimiva ja looginen palautusautomaatti on helvetin hyvä systeemi, jos se estää yhdenkin turhan kolarin. Nykytekniikalla se olis helppo toteuttaakin, jos onnistui hyvin 80-luvullakin.
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Teoriassa ajateltua... Kun vain olisi varaa kaupallistaa idea. *
Lankaa antenniksi kypärän alareunaan kiertämään, muutama pieni smd komponentti ja piezo kaijutin. Nämä muodostavat ns.kidekoneen joka muuttaa radioaaltoja ääneksi ilman paristoja. Koko laite sopii kyllä kuulan sisään helposti.
Pyörään pieni lähetin joka lähettää vilkun vilkkuessa naksutusta parin metrin säteellä.
Kuski kuulee, muut ei.
Ja niin löytyy automaattipalautin myös Yamaha XJ750kin(joumar @ Loka. 04 2007,18:35) kirjoitti
Löytyy vakiona Limiitistä joka toimii vielä (ihme kyllä), tosin on kaks jumalatonta keltasta pallukkaa jotka vilkkuu samaan tahtiin siin mittaristossa. Ei voi olla näkemättä, tai laittaa "kolmannen vilkun" sojottamaan kuskia kohti mittaritauluun?
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Ei ainakaan -83:ssa ollut.(divari @ Loka. 04 2007,22:04) kirjoitti
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Mitäs sitten kun ei huomaa ajo(i)ssa kun se on särki?(seku @ Loka. 04 2007,20:17) kirjoitti
Paistetaan?
No jopas tuli Pekalta totuutta tymäkästi(Pekka Keränen @ Loka. 04 2007,19:50) kirjoitti
Hienoa, että täydellisiäkin löytyy.
Ja ei - en ole ajatellut vaihtaa harrastusta, vaikka aina joskus huomaankin unohtavani vilkun. Ainiin - mutta juuri sitä varten pyörässäni on tuo automaattinen vilkkujen sammutus.![]()
<p>2002-2014</p>
mulla on tsygässä automaattinen vilkun palautus... ihan perseestäjos laitat vilkun aikasemmin päälle kuin mitä inssit on suunnitellu niin hups metrit ja sekat kun tulee täyteen niin eipä enää vilkuta, eli sit pitää muistaa laittaa vilkkua useaan kertaan päälle.
AIVAN TURHA LAITE, sanon minä!!!
-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa tai edes järkevää, eihän se olis enää kivaa.
Mä en ole niin hyvä kuski että voisin sanoa ette tuollaista arvostaisi.. Joskus joku suunnitteli että vilkutus loppuisi kun vaihteisiin koskee - Yleensähän risteyksen jälkeen tulee vaihdettua ennenpitkää isommalle. Tientekin ongelmana on, että seisoo risteyksessä N:llä ja täräyttää 1:lle niin vilkku katoaa - ehkä vapaalta vaihtamisen voisi sivuuttaa.
Eli kytkin joka tunnistaa vaihdepolkimen liikkeen.
Bemussa automaattipalautus on ilmeisesti toteutettu "saksalaisittain", eli se toimii täydellisen hyvin. En tunne sen sielunelämää, mutta mittaa ainakin ajettua matkaa..(H4KKI @ Loka. 05 2007,07:35) kirjoitti
Ei ollenkaan turha laite, vaikka mulla vilkku unohtuukin päälle äärimmäisen harvoin - tai siis unohtuisi
Niin ja onhan noita nopeus- ja kierroslukumittareista tietonsa saavia, jälkiasennettavia vaihdenäyttöjäkin. Kuvittelisin, että helposti sieltä saisi tarvittavan infon vilkkujen automaatillekin.
Tässäpä jollekin elektroniikkaharrastajalle ilmainen vinkki, vaimolle voitais ottaa ensimmäisen prototyyppi kokeiltavaksi
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Jos sama "sielunelämä" kuin omassani, niin se on joko 10 s tai 200m. Liikennevaloissa seistessä jatkaa vilkuttamista.(J@ck @ Loka. 05 2007,10:36) kirjoitti
Kaistanvaihto tilanteissa turhan pitkään vilkutteleepi, jolloin manuaalisesti katkaisen, normaali tilanteissa toimii "kuin ajatus", ei ole vielä tullut tilannetta/risteystä jossa vaadittaisiin 200m pidempää vilkuttamista.
Tähän täytyy todeta, että myös tuollaiset kommentit ovat - sinua lainatakseni "täysin perseestä"(Pekka Keränen @ Loka. 04 2007,19:50) kirjoitti
Kaikki motoristi eivät ikävä kyllä ole yhtä tarkkoja, täydellisiä ja älykkäitä kuten sinä - eivätkä sellaiseksi edes tule.
Jos päässäsi olevat ajatukset ovat tuota luokkaa ja ne pitää saada näkyville, niin suosittelisin Noviisi Suzuki PV:tä siirtymään vaikkapa Suomi 24 foorumeille
Ja jos tuo juttusi on olevinaan huumoria, niin onpahan alkeellista sellaista.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Enpähän pyörääni ottaisi automaattistavilkkua, ja rehellisesti sanoen haluaisin sen autostakin pois.
Kawasaki ZZR1400 -09
No nythän puhuu todellinen asiantuntija..(Pekka Keränen @ Loka. 04 2007,19:50) kirjoitti
Uskallan tasan tarkkaan väittää että vilkku on unohtunut jokaiselta joskus päälle. Aivan varmasti.
Joskus se jää itseltäkin, ei usein, mutta se yksikin väärä kerta riittää jos olosuhteet ovat otolliset onnettomuudelle. Ehkä tässä vuosien saatossa on tuo itsesuojeluvaisto alkanut toimimaan paremmin.![]()
Ja ehkä ne sullakin mielipiteet asettuu kun olet ikää saanut, ja toivottavasti rypemättömiä vuosia sillä mopottimella. Itselläni niitä on jo yli 30 ajokauden verran.![]()
GHOSTWRITER
Jep, ja Yamahalla myös RD350:ssä jo 80-luvulla.(Köpi @ Loka. 04 2007,16:48) kirjoitti
Itse en ole koskaan unohtanut vilkkua päälle missään kulkuvälineessä, joten en pitänyt automaattista palautusta tärkeänä; itse asiassa osittain jopa huonona, koska se aiheutti turhaa tarvetta laittaa vilkku uudestaan päälle. Esim. kun laittoi vilkun reilusti ennen ryhmittymistä (kuten kuuluu), se oli usein jo sammunut itse risteyksessä tai hieman ennen (joskin vilkun käytöllä onkin tarkoitus kertoa mitä tulee tekemään, eikä mitä tekee parhaillaan). Mutta joka tapauksessa, jos esim. tämän ryhmittymisen jälkeen oli liikennevalot, huomasi usein, että nyt vilkku ei enää olekaan päällä.
Tämä siitä huolimatta, että Yamahan automatiikka oli hyvin suunniteltu: se tarkkaili sekä ajettua matkaa (150 m) että aikaa (10 s), ja vilkku katkesi vasta kun molemmat suureet tulivat täyteen.
Tällainen löytyi
http://www.kisantech.com/index.php?cat_id=4
No tulihan sieltä palautetta. Teini-ikä tuli ohitettua jo 70-luvun alussa. Vilkun käyttö on moottoripyörässä todella tärkeää ja sitä ei puolla vilkkujen auttomaattipalautukset minkään vertaa. En ole erehtymätön sen enempää kuin muutkaan ihmiset. Aina kun laitan vilkun päälle alan laskemaan mielessäni vilkutuksien määrää, siis yksi, kaksi, kolme jne. Laskeminen loppuu sitten kun vilkku on palautettu. Tyhmää tai ei, mutta ei jää vilkku päälle.
Pekka
+1 ABSit voisin tosin itse huolia mutta vilkun palautus pitäis tulla selkärangasta automaagisesti.(Yamaha1 @ Loka. 04 2007,16:52) kirjoitti
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
On muuten olemassa sellainen laite ainakin jenkeistä saatavana joka pannaan satulan alle ja se tärisee kun vilkku on päällä kyllä huomaa joku voi irvailla että naisille hyvä juttu mutta kyllä sen miehetkin huomio. Helppo asentaa ja ei kauhean kallis.
Kovaa vääntöä joka käänteessä