Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
    Tämä reissu tuli 'päälle' niin yllättäen, etten ehtinyt tekemään mitään suunnitelmia... mutta eipä hätiä mitiä ajattelin, koska reissua on tullut tehtyä jo aikaisemmin Etelä-Eurooppaan ja Norjaan, niin eiköhän tämäkin onnistune.

Mukaan otin ainoastaan selkärepun, shortsit, farkut, pari T-paitaa, sandaalit ja hammasharjan - kaiken muun päätin ostaa sitä mukaan kun tarvetta ilmenee. Tällä kertaa lähdin todella minimi varustuksissa. Lämpötila on tuossa 25 - 35 C (varjossa), niin ajot tulee tehtyä shortsi -varustuksilla (tiedän sen olevan vaarallista - mutta niinhän tässä elämässä kaikki muukin on).

Torstaina 27.9. klo 19.00 lähdin Shanghaista (jossa nykyään asun ja teen töitä) Hongkongiin (lentoaika 2,5h) nopea vaihto ja olin lentokoneessa kohti Brisbanea (keskelle itärannikkoa Australiaa, lentoaika 8h).
    Brisbanen lentokentällä olin perjantaiaamulla ja sieltä jatkoin lentokenttä_taksibussilla Noosavilleen (noin 100km pohjoiseen) jossa viimein pääsin moottoripyörävuokraamoon http://www.aussiebiker.com.au.

Tarkoitukseni oli vuokrata Harley-Davidsson ROAD KING... mutta perskeles se oli hajonnut edellisellä vuokralaisella ja minun oli tyytyminen HONDAN ST1300:seen (no varmasti hyvä ja soveltuva vehje pitkille matkoille - ajattelin, ja päätin tyytyä moderniin matkapyörään, vaikkakin olin jo luonut mielikuvan yksinäisestä Australian valloittajasta H-D:n selässä - no luettuani H-D miehen seikkailuja/tarinoita, niin ihan hyvä, ettei se H-D ollutkaan kunnossa >).

Perjantai meni siinä pyöränhaku touhuissa, joten ilta alkoi jo hämärtämään kun oli alettava etsimään motellia/hotellia mihin majoittua. Se meinasikin olla vaikeampaa kuin kuvittelinkaan - Australiassa on parhaillaan koululaisten lomaviikot meneillään ja Noosaville on ERITTÄIN suosittu lomapaikka sekä turistien että Aussien itsensä käyttämänä. Lopulta löysin mukavan motellin n. 65 euron hintaan.

No viimein pyörä alla - ja viikko aikaa kierrellä Australian maita ja mantuja. Lauantaina päätin tehdä 'paikallisen' reitin ja jatkaa samassa motellissa vielä toisenkin yön. Kävin ajamassa 'MAPLETON-MONTVILLE' -kierroksen n. 175km:ia. Todella mukavia mutkia, mahtavia maisemia ja paljon muitakin motoristeja. Tähän kohtaan on kerrottava yksi ISO EROAVUUS meidän eurooppalaisten ja aussien välillä: Australiassa ei ole tapana moikkailla vastaantulevia motoristeja. Täytyy kyllä sanoa, että tuntuu todella oudolta ajella täällä, kun vastaantuleva ei nostakaan tassua ylös niin kuin meillä on tapana; tuntuu suorastaan hyljätyltä - niinkuin toiset ei huomaisia sinua ollenkaan. KYLLÄ meidän moikkaamiskulttuuri on hyvä asia; älkäämme siis unohtako sitä!

Sunnuntaina suuntasin kohti Etelää, Kulta Rannikkoa kohti (Gold Coast). Tämä alue on Surffaajien paratiisi kuin myös erittäin suosittu turistien lomakohde. Ennen 'paratiisia' tein kuitenkin koukkauksen Lasikotivuorien 'Glass Home Mountains' kautta, ja vierailin edesmenneen krokotiilimiehen, Steve Irwinin eläintarhassa. Oli muutens yksi parhaista eläintarhoista missä kuunaan olen päässyt vierailemaan... Koalojen, lintujen ja kenguruiden kanssa pääsi saamaan aitaukseen vapaasti (kävelyreitit menivät aitausten läpi). Krokotiilia, tiikereitä, norsuja, myrkkykäärmeitä jne. paljon nähtävää!

Tänään maanantaina olen ajanut n. 500km:iä, kierrellen ja kaarrellen erinnäisiä turistireittejä pitkin, toki myös Pacific Highway no1 pitkin, päätyen pikkukaupunkiin nimeltään KEMPSEY. Matkan varrelta erinäisiä huomioita: tien reunalla oli kolme (3) kokonaista, aikuista, kuollutta kengurua (kumma kun eivät siivoa pois samantien?) / vasemman puoleinen liikenne vaatii EXTRA huomiokykyä / täkäläiset rekat eivät ole pelkkiä rekkoja - vaan ne on REKKAJUNIA, sen verran valtavia tekeleitä ne ovat / viimeisin muttei vähäisin: nopeusrajoituksia noudatetaan TODELLA hyvin.

Huomenna meinaan 'piipahtaa' Sydneyssä ja jatkanen tarinaa taasen...
    ... Tänään lähdin matkaan kellon ollessa vasta seitsemän aamulla. Lämpötila oli +16C (vain), joten nahkarotsi oli vedettävä niskaan (onneksi tuli otettua tämäkin huomioon ja vuokrasin takin samalla kuin pyöränkin). Australiassahan kaikki ilmastoon liittyvät ovat 'ylösalaisin' verrattuna Suomeen. Elikkäs Etelässä on kylmempää kuin Pohjoisessa... Yökosteus oli vielä usvana ilmassa kun painelin Pacific Highwayta kohti Sydneytä. Matkaa majapaikasta Sydneyhin n. 450km. Kello 10.00 aikaan oli pakko luopua rotsista, koska auringon noustua ylemmäs lämpötila heilui 30C:n nurkilla! Sydneyhin saavuin kellon ollessa yksi. Matkalla tielle osui yksi ELÄVÄ peura (onneksi pysyi ojan reunalla syömässä ruohoa), yksi kuollut peura, neljä tunnistamatonta raatoa ja yksi yliajettu käärme - kyllähän täällä noita eläimiä tuntuu piisaavan vähän liiankin kanssa! Tästä oppia ottaneena sovitan ajamisen vain ja ainoastaan valoisaan aikaan.

Sydneyssä kävin syömässä pikaisen lounaan ja nappaamassa muutaman 'turistiluontoisen' valokuvan (tiedettehän sen moniulottoisen rakennuksen veden äärellä, joka oli (on) jokaisessa Olympia- ja Sydney aiheisessa valokuvassa.
    Tämän jälkeen suuntasin motskarin nokan takaisin pohjoiseen, mutta tällä kertaa valitsin etenemisreitikseni pinempiä 'maisemareittejä'. Illan hämärtyessä päätin etsiä majapaikan NEWCASTLE nimisestä kaupungista. Hotelli nimeltään 'Northern Star' Hamilton -kaupunginosassa oli edukas (36 eur/yö), osoite: 112 Beaumont Street, Hamilton, NSW 2303; puhelin: 4961 1087.

Tänään kilsoja n. 650km, vain! Täällä Australiassa eteneminen ei ole OLLENKAAN yhtä joutuisaa kuin esim. Euroopassa (Saksassa). Täällä kaikki tuntuu noudattavan nopeusrajoituksia!! Koko tänä viitenä päivänä mitä olen täällä tähän asti ollut KUKAAN ei vielä ole mennyt ohi yli 20km/h nopeampaa!! Valvonta on todella tiukkaa ja jäjestelmällistä (kameroita on joka nurkan takana - tosin niistä on varoitustaluja etukäteen myös?) + highway patrollit ovat liikenteessä sekä tunnuksilla varustetuilla että siviilipirsseillä.

Nyt kengurufileen kimppuun ja sitten
    pehkuihin... Huomenna lisää...
    Kuulostaa hienolta keikalta. Pyörittiin kolme vuotta sitten pari viikkoa Sydneyssä ja ympäristössä; Blue Mountainissa ja Hunter Valleyssa. Oli se hieno kokemus vaikka kotilolla mentiinkin. Ikävä tulee takaisin.

Erinomaista ja turvallista matkan jatkoa.
    Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. (Luutnantti Koskela)
    Myö ei olla tultu tänne kuolemaan, vaan tappamaan ( A. Rokka)
    *kateus* :)
    -- sjm
    ... Tänään takana 800km:iä ja paikkana hiukan pienempi kaupunki: BEAUDESERT (n. 70 km sisämaahan Brisbanesta). Tänne päädyin täysin vahingossa; Pacific Highway oli poikki jonkin accidentin takia ja koko liikenne ohjattiin kiertotielle. *HUOM! Pacific Highway on kaikenkaikkiaan MAHTAVA baana - nimestään 'valtatie' huolimatta. Kiertotielle ohjauksesta riemastuneena päätin hiukan 'laajentaa' maaseutumatkailuani ja 'kiertotiestäni' tuli sitten kaiken kaikkiaan n.350km pitkä. Siihen sisältyi HW91 (mahtavia maisemia, aakeita peltoalueita, kumpuilevia mäkiä, hyvä pintainen tie) / sitten loppumatka tuli päästeltyä 'SUMMERLAND HIGHWAYta', vapaasti suomennuttuna "kesämaa valtatie" - UPEITA kiemuroita! Tänään tuli reissun lämpöennätys, 36C mopottimen mittarissa yhtäjaksoisesti ainakin tunnin, vaikka vauhtia päällä +100km/h!!!

Väli NEWCASTLE - KEMPSEY oli sitten kuin pienoiseläintarha (tosin - kuolleitten eläinten). Neljä kengurua / yksi majava / kaksi koalaa / kaksi oravaa / kaksi peuraa ja parikymmentä muuta tunnistamatonta raatoa!!! Sekä lisukkeena vielä roihuava metsäpalo, joka nostatti aikamoisen savun tielle (tällä on varmaankin yhteys noihin kuolleisiin eläimiin...).

Täällä moottoripyöräily on todella vaarallista touhua, kun noita eläimiä tuntuu olevan liiankin kanssa - itselläkin oli törmäys lähellä... Highway nro 91:llä pomppasi kenguru mutkassa tielle, mulla vauhtia 100km/h enkä ehtinyt kuin 'oho' sanoa.. Onneksi pomppasi samaa vauhtia ripeästi tien yli, eikä jäänyt 'tuleen makaamaan'! Oli sellainen 130cm pikkuinen, mutta varmasti olisi tullut rumaa jälkeä jos olis osunut!

Niin ja sitten täytyy ottaa hiukan takaisin... ehdin jo aiemmin haukkua nämä motoristiaussit, kun eivät moikkaa tienpäällä... No, ehkä olin liian hätäinen.. Tänään tuli vastaan noin 5-kymmentä pyörää, joista 2 kpl:tta nosti tassua, vaikka minä en tehnyt elettäkään.. olivatkohan turisteja... joten mun ei tarvikaan ottaa takaisin...

Nyt täytyy lopetella... Mutta kirjoittelen huomenna vielä reissun loppumetreistä. Huomenna viimeinen ajopäivä ja takaisinlento perjantaiaamulla - kele! Huomiseen!
    ... Nonniin, viimeiset kilometrit ajettu taalla kenguruiden valtaamassa maassa (sorry, skandinaaviset kirjaimet puuttuu - kirjoittelen tata internet kaffilasta). 300km:ia tuli tanaan paineltua erinnaisia teita - ei enaa samanveroisia kuin \summerland highway\ mutta paljon kivoja mutkia ja hyvia maisemia siltikin!!!!!!!!

Nyt olen Noosa Heads -nimisessa paikassa jalleen (sama paikka, mista aloitin reissun).... tosin nytten olen eri motellissa, ihan asiallinen paikka. PIZZA oli erittain hyvaa ja majoittuminen kustansi ainoastaan n. 38 euroa (Paikan nimi BackPackers).

Aussie Bikers hoiti homman loppuun asti huolella ja osti viela GPS laitteenikin kaypaan hintaan (Loysin paikallisesta kaupasta: Norman Harvey -niminen, GPS laitteen hintaan 155 euroa!!! Sisalsi koko Austaralian kartan ja ihan katutasolle vietyna kaikki kaupungit! Nappara peli kaiken kaikkiaan! No joka tapauksessa maksoin itse vekottimesta tuon 155 euroa ja tama buulaaki, josta mopon vuokrasin, osti sen minulta hintaa 125 euroa - REILU KAUPPA sanoisin! Sain kayttaa viikon GPS:aa apuna ja maksoin koko touhusta ainoastaan vain 30 euroa ) !!! Suosittelen muillekin matkaajille ko. laitteen hankintaa TAVALLA A tai B, koska minulle se toi avun niin monta kertaa ja valtyin turhilta ajokilometreilta! GPS RULETTAA!

AUSTRALIA - 1 viikko motskarin selassa, mita jai mieleen?
    - YSTAVALLISIA IHMISIA
    - KENGURUT *seka elavina etta kuolleina
    - NOPEUSRAJOITUSTEN mukaan ajavat ihmiset
    - JUURI kukaan motoristeista ei moikkaa
    - LAMMINTA piisaa, yli 30C kokoajan
    - BENSA edullista (noin 80 centtia litra)
    - KUOLLEITA elaimia PALJON tienvarsilla
    - ETAISYYDET pitkia joka paikkaan
    - PIHVIT ISOJA
    - MAHTAVIA maisemia ja hyvia teita

Siina 'pahkinan kuoreen' laitettuna tama viikon reissu minun silmistani kuvattuna!

-GOSOX-
    Kuulostaa mukavalta varsinkin täältä sumuisesta savosta katsottuna

TOMTOM
    Suottaapa ollakkii tai suottaapa olla olemattakii...

Honda cbr XX 1100 Blackbird -97
    Suzuki gsx750 f -03
    [url="http://www.bikepics.com/members/tjaaskelainen/96cbr1100/"]http://www.bikepics.com/members/tjaaskelainen/96cbr1100/[/url]
  8.  
    down under on kiehtova maailma kaikkineen. mullakin on pala australiaa tuossa lattialla; karjakoira.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )