Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
    Kolmenkympin villityksen(?) alla tuli lähdettyä moottoripyöräkurssille ja mielessä tietenkin pitkät matkat Suomessa, Pohjoismaissa ja kenties jos kavereita saa houkuteltua harrastuksen pariin niin myös pitemmällekin matkalle jonnekin Eurooppaan. Näitä varten tietenkin pitäisi saada kaikki samassa paketissa, eli mukavannäköinen pyörä joka olisi vielä matka-ajossakin miellyttävä!

Näin "ei korttiakaan vielä omistavana" en ole juuri päässyt erilaisia pyöriä kokeilemaan ja päättämään mikä niistä olisi ajoasennoltaan mieluisin. Ulkonäöltään VFR kuitenkin miellyttää silmää, ja näyttääpä se varsin hyvin pärjäävän myös esim. Bike lehden arvosteluissa vuodesta toiseen.

Lisäksi nyt olis -99 VFR kiikarissa, mutta 192 senttiä pitkänä alkoi mietityttämään onko tuollaisen kyykkypyörän tankoon mitään asiaa? Onko siinä jotain säätöjä, onko tuo tällä pituudella täysin kyykky vai saako tarvittaessa ajettua selkä vähän suorempanakin, vaikkapa kaupungilla cruisaillessa?

Mielipiteitä ja kokemuksia kaipaisin!
    Ensin pieni korjaus: VFR ei ole kyykkypyörä... *

Ittelle VFR passasi pienellä säätelyllä. Olen 173 cm sukat jalassa ja laitoin clip-on'ien korokepalat peliin, jotta asentoa sai paremmin ittelle sopivaksi. Luulisin, että sulle ajoasento on melko OK. Suoraselkäisenä voit vakioVFR:llä ajella, luulen mä.
    Satula-, ohjaustanko- tai plexisäätöjä ei VFR:ssä normaalisti ole.
    Kaikkea säätöpalikkaa löytyy kyllä.

Käy koeistumassa tuo -99 VFR, niin olet jo paljon viisaampi.
    VFR on hieno pyörä.

Onnea ja menestystä taipaleelle VFR:n ja mopottelun parissa!

-jami

editoi Jami

Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
    Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
    'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
    Mulla mittaa 188/105 alla -01 VFR800
    Pleksin vaihtoin korkeampaan ZeroGravityn tuplakuplaan hyvin kokemuksin.
    Minulla toimii hyvin mutta edellinen omistaja möi pois kun ravisti kypärää kuulemma.

VFR ei tosiaan ole kyykky vaan matkasportti jota voi kuskata tankilla kyykkien tai selkäsuorana munat tankissa.

Maailmalla myydään tankoon korokepaloja mutta minä en ainakaan niitä halua.

Tekniikaltaan ja luonteeltaan loistopeli mutta V4 pääsi oikeuksiinsa vasta kun sai Staintunen hi-pipen.
    Tuli vääntöä ja ÄÄNTÄ lisää kivasti.
    Joo ajoasento on ihan hyvä normaalina pituutta 177
    siskon mies ajelee samalla pyörällä pituutta 197
    kyseinen vfr myytävänä
    nettimotossa id:504876
    Kiitoksia vastauksista! Niistä rohkaistuneena voi alkaa tosissaan katselemaan ko. mallia. Liikkeessä kävin itseasiassa jo istumassa yhden samaa vuosimallia olevan päällä, mutta ei siinä kiireessä saanut muuta käsitystä kuin että jalat oli enemmän linkussa kuin viereisen Suzuki GSX-F päällä istuessa.

Matkasporttina tuo tais tosiaan olla monessakin paikkaa, mutta on vähän uutta näiden kaikkien termien kanssa vielä kun ei ole alaa seurannut kuin sivusta.
    Itellä oli vielä keväällä -96 750vfr hyvä matkapyörä, mutta kyllähän se kyykky on vaikka sport touring luokkaan joidenkin mielestä kuuluu. Nämä ns. tonniset kyyykyt on lähinnä ratapyöriä. Mukava pyörä jossei pieni tärinä johtuen v-koneesta haittaa. Ite kun joskus ostan seuraavan pyörän niin se on rivinelonen.
    Life is too short to drink cheap beer.
    offtopic...VFR:ssähän on kaksi sylinteriä liikaa.
    Merkki kyllä on oikea.
    Mopo tykkää kun sillä ajetaan.

VTR SP-1
    Lainaa (JPA @ Syys. 30 2007,22:56) kirjoitti
    Merkki kyllä on oikea.
    OT:
    Eikun väärässä järjestyksessä
    Life is too short to drink cheap beer.
    Ei täysin ymmärrä; mikä tämä V vs. rivi juttu on? Tuntuu olevan joillekin joiden kanssa olen keskustellut "teh parasta" mitä kyseisestä pyörästä löytyy, mutta ei näköjään kaikille?
    JPA taitaa olla VTR:n miehiä, eli Hondan tonninen V2 malli. Itse en sillä lähtisi valloittamaan Eurooppaa, radalle kelpaa kyllä. V-koneet noin yleensä täryyttävät rivikoneita enemmän, mutta itselläni ainakin VFR:ssä se on ihan siedettävää. Ei VFR ole mikään mahdoton kyykky; kyllä edellisessä pyörässäni (joka oli pystyllä ajoasennolla varustettu naku) oli kamalee ajoasento. Polvet olivat hieman liian edessä ja lonkkiin otti kipeää pidemmillä reissuilla. Nyt polvet ovat suunnilleen yhtä koukussa, mutta polvet ovat alempana, jolloin olo on rennompi. Kun olet noinkin pitkä, suosittelen kokeilemaan myös tonnista, vanhempaa CBR:ää, miksei myös bläkkäriäkin. Mutta pysyttele Hondassa *! Kaikissa konemalleissa on puolensa ja kaikille löytyy omat kannattajansa. V4:n on sanottu yhdistävän rivinelosen ja V2:n parhaat puolet.

Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
    VFR:n tapauksessa V4-koneen parhaita ja yksilöllisimpiä ominaisuuksia taitaa olla nimen omaan äänet. Tähän pitää tietysti lisätä että myös koneen kestävyys on lähinnä legendaarinen.

Etenkin "vanhoissa" malleissa (muut paitsi uudet VTEC-mallit) äänimaailma on helposti tunnistettavissa: pakoäänien lisäksi nokka-akseleita käyttävät hammasrattaat päästävät turbiinimaisen, hyvin erottuvan "vihellyksen".

Itse olen 186cm ja ajoasento on ihan vakioasetuksin varsin miellyttävä, vaikka kuskilla on seljässä kahdessa välilevyssä rappeuma. Palasin juuri pari viikkoa sitten 5800 km reissulta Euroopasta.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

RC36 > RC51
    Lainaa (artisti @ Syys. 30 2007,23:04) kirjoitti
    Lainaa (JPA @ Syys. 30 2007,22:56) kirjoitti
    Merkki kyllä on oikea.
    OT:
    Eikun väärässä järjestyksessä
    Eikun just oikea määrä ja oikeassa järjestyksessä, mutta koko kone väärin päin
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
    Aloittajalle myös asiallinen vastine:

Kuljettajan sopiminen kuhunkin mopoon on erittäin henkilökohtainen asia ja osa sopivuudesta tai sopimattomuudesta on korvien välissä.

Eli kysy toki neuvoja, mutta tee itse omat päätöksesi.

Kortin puute haittaa tässä paljon, koska läheskään kaikkien pyörien ajoasentoa ei voi arvioida kunnolla pyörä keskituella kylmien tyyppien pohjalta. Pannarin tai BMW RT:n voi, mutta Vifferissä tuulee, joten ajotilanne ei olekaan sama.

Siitä on turha väitellä onko Vifferi kyykky vai ei, sillä kuljettajan koon suhteella katteisiin on aivan olennainen merkitys siihen, miten rasittavalta etunoja ajossa tuntuu.

Edes kuljettajan pituus ei anna täyttä kuvaa, koska eri ihmisten mittasuhteet poikkeavat tässä suhteessa merkittävästi. Minun 180 senttiä lyhyt varteni ei meinaa sopia juuri minkään nykyhenkilöauton takapenkille. 10 senttiä minua pidempi kaverini kyllä sopii. Siirtyessäni ratin taakse hänen jälkeensä minä en ylety polkimille lainkaan.

Kyykkymäisyys korostuu pitkäselkäisellä.

Eli kokeilemalla se parhaiten selviää.
    Itselläni tällä hetkellä VFR 800 mallia -00 ( neljäs VFR jo alla).

Pituutta on 185 ja kokeilin hiukan nostaa noita "clipsitankoja" eli poistin ne pikku haitta/sokkarenkaat putkista ja nostin tangot ihan putkien päähän ja kokeilin jopa parti milliä yläpuolellakin.

Palautin sitten kuitenkin aikas pian takas alkuperäiseen asentoon. Ei ainakaan itellä toi nosto toiminut. Rikko jotenkin pyörän ominaisuudet. Keräs ikäänkuin pussia kuskin ja etukatteen väliin ja rupes tuntuun siltä että yrittää nostaa koko ukon pois kyytistä. En siis kokenut hyväksi. Itsekin ajattelin jotakin Helibarsseja tms, mut en enää. Orkkis kuitenkin paras mulle.

Mutta kuten joku sanoikin, yksilöllisiä juttuja. Kannattaa itse kokeilla ennen kuin alkaa nosteleen tai tilaan arvokaita nostopaloja (helibars n. 300 erkkiä ).
    Yksilöllisyys pitää varmasti paikkansa. Yhden kyykky on toisen pappa-malli.

Kun kortti on plakkarissa (potentiaalisesti tällä viikolla), lähden testaamaan mitä pyörä on käytännön ajossa. Olettaen ettei ko. yksilöä ole vielä myyty muualle siis.

On ollut tapana ottaa aina etukäteen monelta kantilta ostoksista selkoa, ettei mene aivan täysin syteen omat mielikuvat vaan pystyy realistisesti suhtautumaan mitä tuleman pitää. Täältä on saanut nyt vinkkiä ja ainakin voi lähteä tutkailemaan tätä mallia positiivisin mielin.

Saa nähdä mitä käytäntö sitten osoittaa.

Ehkä tuo V vs. rivikin vielä aukeaa konkreettisesti kun kokemuksia on enempi.
    Lainaa (Maly @ Loka. 01 2007,13:53) kirjoitti
    Ehkä tuo V vs. rivikin vielä aukeaa konkreettisesti kun kokemuksia on enempi. *
    Itellä aika konkreettisesti ero tuli selville, kun hyppäsin sivistyneen, 600-kuutioisen rivinelosen kyytistä Ducatin ST 4 S:n kyytiin, jossa oli vielä Termignonin putket. ST 4:ssa on V2 ja ajotunnelma oli brutaali. Tehoputkella VFR:stäkin saa sarvet esiin, etenkin VTEC-mallit ovat aikas nyhväisiä ääniltään vakioputkilla. Kyllä se aika näyttää sitten, mihin suuntaan alkaa ajotaipumukset kallistumaan .
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
    Lainaa (marza @ Loka. 01 2007,14:29) kirjoitti
    Itellä aika konkreettisesti ero tuli selville, kun hyppäsin sivistyneen, 600-kuutioisen rivinelosen kyytistä Ducatin ST 4 S:n kyytiin, jossa oli vielä Termignonin putket. ST 4:ssa on V2 ja ajotunnelma oli brutaali.
    Kyllä Ducatin murina Termignonin hiilikuituputkiin on yksi kauneimpian musiikkikappaleita, mitä Italia on tähän mennessä pystynyt ihmiskunnan iloksi tuottamaan.

Noiden esimerkkien valossa olen samaa mieltä, mutta tämä ei silti tee V-koneesta automaagisesti rehvakasta rähinämyllyä sivistyneeseen rivikoneeseen verrattuna. Kysehän on siitä, minne valmistaja on asettanut suunnittelutiimin tähtäyspisteen.

Päinvastaisena esimerkkinä Pannarin V-4 on joko BMW bokseriin tai öljyjäähy-Banditin sepelimyllyyn verrattuna sivistyksen perikuva.

Eli itse laskisin mieluummin niin, että sylinteriluku asettaa liikkuvien massojen muodossa rajoja peruskonseptille, mutta sylinterien sijoittelu määrää muita suunnitteluvalintoja vähemmän silloin kun puhutaan samoista sylinteriluvuista ja -tilavuuksista.
    Itsellä oli joskus vfr ja siinä oli todellakin hieno ja persoonallinen moottorinääni ! Itse vaihdoin pois, kun jo 50 km:n ajon jälkeen alkoi lähteä tunto käsistä ja pitemmän päälle se oli inhottavaa . Muuten ajoasento oli varsin hyvä ja rento. Matkailuunkin sopiva sporttipyörä mun mielestä!
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
    Itselläni on -02 vtec. Ajoasento tuntuu oikein sopivalta (pituutta 180). Laitoin tuplakupla pleksin, lisäsi entisestään ajonautintoa. Laserin extreme antaa sopivat saundit ja näyttävät mielestäni hyvältä Vielä kun saisi dualit radalla jotenkin pois päältä, takapyörä luistelee aika lailla.
    Kyllä tämä todellakin on parasta mitä housut jalassa voi tehda!

Honda vfr vtec
    Viisi kesää ja abt 42 tkm VFR VTEC:llä ajaneena
    voin todeta, että ajoasento oli varsin miellyttävä.
    (pituutta kuskilla 186cm)

Suosittelen lämpimästi hyvää ja luotettavaa matkapyörää
    etsiville - ja erityisesti jos olet matkalla yksin.
    Kaksi päällä vois tehoja olla ehkä hiukka lisää.

Pitkillä päiväsiirtymillä (huom abt 1000 km)
    vain pääsi joskus puutumaan.
    Tosin sitäkin voisi välttää jos malttaa vähän jaloitella
    aina tankkauksen yhteydessä...

Yksi ääni VFR*lle - ja erikoismaininta koneen
    luotettavuudesta !
    Pari kesää VTR:llä ajaneena ja nyt tän kesän VFR:llä kurvailleena täytyy sanoa, että molemmissa on puolensa ja VTR:n ääniä kyllä kaipaan...

Toki VFR:n mukavan leppoisa kone ja hyvä ajoasento sopii mulle paremmin... Pystympi ajoasento sopii naruranteille paremmin...
    Ajoasento osoittautui sen verran hyväksi itselleni, että nyt on VFR pihassa!

Seuraavaksi pitää alkaa valitettavasti ottamaan selvää mitä pitää ottaa huomioon, jotta laitteen saa talviteloille, sen verran liukasta oli tänä aamuna jo...
    Onneksi olkoon HYVÄN valinnan johdosta.
    Omallani takana 59000 km ja peli toimii kuin unelma. mikäli tarvitset Honda tietoutta Oulun seudulla uskoisin Portaankorvan Esan olevan hyvä mies
    Harza
    Lainaa (19085 @ Loka. 10 2007,10:01) kirjoitti
    Onneksi olkoon HYVÄN valinnan johdosta.
    Omallani takana 59000 km ja peli toimii kuin unelma. mikäli tarvitset Honda tietoutta Oulun seudulla uskoisin Portaankorvan Esan olevan hyvä mies
    Ja netistä voi ladata paljon "talvilukemista" HOndan korjaamomanuaalien muodossa. Opit tuntemaan pyöräsi entistä paremmin.

-Mikko
    Honda VFR 750 F 1997 (RC36) - MYYTY!
  25.  
    Lainaa (mtkoskin @ Loka. 10 2007,11:22) kirjoitti
    Ja netistä voi ladata paljon "talvilukemista" HOndan korjaamomanuaalien muodossa. Opit tuntemaan pyöräsi entistä paremmin.
    Mukana sain Haynesin korjauskirjan, jota jo tavasin pikaisesti varastoon laittamisen osalta. Netistä talvilukemiset haettiin jo joku viikko sitten vaikka en niitä vielä ole ennättänyt kuin kuvia silmäilemään. Kiitoksia silti hyvästä vinkistä, itsekin aivan sattumalta törmäsin "nettimanuaaliin"!