Jep.(kjhh @ Loka. 01 2007,11:42) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Juu Gessun yksi hyvistä puolista on se, että akku on ns. käden ulottuvilla. Siihen saa kiinni laturin kuin laturin eli CTekin ilman töpselikikkailuja. Toista oli edellisessä R1100S:ssä jossa akku oli kaikkien katteiden alla. Toisaalta lisävarustetöpseli ei ollut katkovaa mallia...
Nää akkupulmat on kyllä kumman yleisiä ainakin R1200-sarjassa. Saisivat BMW:lläkin opetella tekemään cänniväyläisiä vehkeitä missä ei akut ja tyhjene omin päin.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Paras vetää akulta suoraan johdot sille CTEK laturille ja sen pikaliittimelle. Niin ei ole Cänniväylästä kiusaa.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Neuvokaa nyt tumpeloa miten tuon virran ulosottopistokkeen ja ylläpitolaturin toiminnan saa testattua *(C-A-D @ Loka. 01 2007,19:26) kirjoitti
*kotikonstein kun minkäänlaista mittaria ei ole ( ei silti että sitä osaisin käyttää vaikka olisikin) Ei millään viitsisi rikkoa tuota laturin johtoa ja laittaa siihen uudet päät suoraan akkuun kytkemiseksi tuon minun mielestäni ainakin paperilla nerokkaan systeemin tilalle.
![]()
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Töpselin mittaaminen on tietty aika epävarmaa. Jos otat laturin irti ja töpselissä ei ole henkeä, niin se tietty ei kerro sitä, ettei laturi osaisi tuota tarvitessa avata. Sen sijaan kun aika-ajoin mittaat akun napajännitteen, niin tiedät ettei laturi toimi ja ylläpidä varausta kun napajännite alkaa painua 12,7V alle.(r12gs @ Loka. 02 2007,19:47) kirjoitti
Eihän sun sitä rikkoa tartte, jos tuota pelkäät. Hae vaikka autotavikeliikkeestä (esim MotoNet) samanlainen naaraspuolinen liitin, kuin se oma lisävaruste-sellainen. Sen kun ripustaa sähköjohtojen päähän akkuun ja satulan alle, ei ole pelkoa väylän sulkeutumisesta. Tietty siihen kannattaa sulake laittaa, jos sattuu oikarin generoimaan laturi tai joku muu. Ei akku sula niille sijoilleen.
Itse kyllä pistäisin kylmästi johdon poikki ja hankkisin pari liitinsatsia. Toisella kytkisin halutessani alkuperäisen töpselin johtoon, toisella kiinteästi akkuun.
Niin - ja jos ei itselläsi taidot riitä ja/tai ei mittaria tallista löydä, niin pyydä vaan apua. Aika moni tuttu motoristi varmaan kyllä osaa auttaa - varmaan tarvittaessa tältä foorumiltakin.
<p>2002-2014</p>
Minä tein näin: Johdot suoraan akusta sulakkeen kautta muutaman euroa makseneelle pistorasialle, jonka kiinnitin satulan alle niin, että siihen pääsee helposti käsiksi. Kuminen mehupullon korkki sattui sopivasti käsille, joten siitä tuli hieno suujatulppa. Tuon kautta voi ladata akkua tai antaa lisävirtaa vaikkapa auton akusta. Mukana kulkee parin metrin mittainen jatkojohto, jonka toinen pää sopii auton tupakin sytkäriin ja toinen pää tuohon liittimeen. Eipä tarvitse jäädä pulaan, vaikka joskus olisikin virrat vähissä. Autoja on yleensä lähellä ja kun yhdistää piuhan vaikkapa varttitunniksi, käynnistymiseen tarvittava virtamäärä on ehtinyt hypätä autosta pyörään. Suoraa käynnistysvirtaa tuota kautta ei kannata yrittää, siihen ovat piuhat ja liittimet ohukaisia.
![]()