Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 37:een 37:sta
    Lainaa (kjhh @ Loka. 01 2007,11:42) kirjoitti
    Sulkeeko softa sen pistorasian vaikkei ohjauslukko ole päällä?
    Jep.
    <p>2002-2014</p>
    Juu Gessun yksi hyvistä puolista on se, että akku on ns. käden ulottuvilla. Siihen saa kiinni laturin kuin laturin eli CTekin ilman töpselikikkailuja. Toista oli edellisessä R1100S:ssä jossa akku oli kaikkien katteiden alla. Toisaalta lisävarustetöpseli ei ollut katkovaa mallia...

Nää akkupulmat on kyllä kumman yleisiä ainakin R1200-sarjassa. Saisivat BMW:lläkin opetella tekemään cänniväyläisiä vehkeitä missä ei akut ja tyhjene omin päin.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
    Paras vetää akulta suoraan johdot sille CTEK laturille ja sen pikaliittimelle. Niin ei ole Cänniväylästä kiusaa.

Pekka
    Pekka
    Lainaa (C-A-D @ Loka. 01 2007,19:26) kirjoitti
    Lainaa (r12gs @ Loka. 01 2007,18:47) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Syys. 30 2007,18:43) kirjoitti
    Lainaa (kjhh @ Syys. 30 2007,17:16) kirjoitti
    1200 GS talven kiinni bemarin ylläpitolaturissa - seurauksena keväällä täysin eloton akku. *Jommalta kummalta oli järki loppunut, laturilta tai kuskilta.
    Todennäköinen syy on se, että olet ladannut lisävarustetöpselin kautta (?), jonka softa on sulkenut ohjelmoidun kymmenen minuutin kuluttua virtojen sammuttamisesta.

Ainakaan CTEK ei osaa avata sulkeutunutta töpseliä. Netistä olen lukenut muutamankin tapauksen, jossa edes Bemarin laturi ei tuota ole pystynyt avaamaan.

Eli CANniväyläisessä kannattaa se ylläpitolaturi kytkeä suoraan akkuun.
    Mikä on lisävarustetöpseli ? Minulla on gessussa vain yksi töpseli. Ei kai nyt vaan ole tosissaan niin, että bemarin omaa ylläpitolaturia ei voi kytkeä tuohon "pistorasiaan" ? Yhden akun sipattua päädyin tuohon ylläpitolaturiin juuri sen vuoksi, että lähtö ei viivästy ainakaan tyhjän akun vuoksi. Vai ymmärsinkö tuon lisävarustepistorasian jotenkin väärin...?
    Just noin. Itse varmistin mittarilla, että CTEK ei osannut avata R12ST:n lisävarustetöpseliä, joka sulkeutui ~5minuuttia virtojen sammutuksen jälkeen. Oli ohjauslukossa tai ei. Bemarin laturi tuon kuulemma osaa avata, mutta jenkkisaitilla ainakin pari veijaria valitti, ettei heillä toiminut. Monilla on ollut ongelmia varsinkin GS:n lisävarustetöpselien aukeamisen ja sulkeutumisen kanssa. Ongelmia on poistettu softapäivityksillä. Joskus liian kevyt virtakuorma on aiheuttanut töpselin sulkeutumisen jopa kesken ajon.

Akun täydellinen kuoleminen, vaikka on ylläpitolaturissa, kyllä kertoo karun totuuden. "Galvaaninen yhteys laturin ja akun välillä on katkennut, eikä ole enää auennut." Kun se akku siinä Gessulissa on kai näkösällä, niin ei kummoista varmuuden maksimointia ole kiinnittää laturia suoraan akkuun sen sijaan, että miettii josko se patteri siellä on kuolemassa huolimatta kalliista latureista.
    Neuvokaa nyt tumpeloa miten tuon virran ulosottopistokkeen ja ylläpitolaturin toiminnan saa testattua * *kotikonstein kun minkäänlaista mittaria ei ole ( ei silti että sitä osaisin käyttää vaikka olisikin) Ei millään viitsisi rikkoa tuota laturin johtoa ja laittaa siihen uudet päät suoraan akkuun kytkemiseksi tuon minun mielestäni ainakin paperilla nerokkaan systeemin tilalle.
    Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
    Lainaa (r12gs @ Loka. 02 2007,19:47) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Loka. 01 2007,19:26) kirjoitti
    Lainaa (r12gs @ Loka. 01 2007,18:47) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Syys. 30 2007,18:43) kirjoitti
    Lainaa (kjhh @ Syys. 30 2007,17:16) kirjoitti
    1200 GS talven kiinni bemarin ylläpitolaturissa - seurauksena keväällä täysin eloton akku. *Jommalta kummalta oli järki loppunut, laturilta tai kuskilta.
    Todennäköinen syy on se, että olet ladannut lisävarustetöpselin kautta (?), jonka softa on sulkenut ohjelmoidun kymmenen minuutin kuluttua virtojen sammuttamisesta.

Ainakaan CTEK ei osaa avata sulkeutunutta töpseliä. Netistä olen lukenut muutamankin tapauksen, jossa edes Bemarin laturi ei tuota ole pystynyt avaamaan.

Eli CANniväyläisessä kannattaa se ylläpitolaturi kytkeä suoraan akkuun.
    Mikä on lisävarustetöpseli ? Minulla on gessussa vain yksi töpseli. Ei kai nyt vaan ole tosissaan niin, että bemarin omaa ylläpitolaturia ei voi kytkeä tuohon "pistorasiaan" ? Yhden akun sipattua päädyin tuohon ylläpitolaturiin juuri sen vuoksi, että lähtö ei viivästy ainakaan tyhjän akun vuoksi. Vai ymmärsinkö tuon lisävarustepistorasian jotenkin väärin...?
    Just noin. Itse varmistin mittarilla, että CTEK ei osannut avata R12ST:n lisävarustetöpseliä, joka sulkeutui ~5minuuttia virtojen sammutuksen jälkeen. Oli ohjauslukossa tai ei. Bemarin laturi tuon kuulemma osaa avata, mutta jenkkisaitilla ainakin pari veijaria valitti, ettei heillä toiminut. Monilla on ollut ongelmia varsinkin GS:n lisävarustetöpselien aukeamisen ja sulkeutumisen kanssa. Ongelmia on poistettu softapäivityksillä. Joskus liian kevyt virtakuorma on aiheuttanut töpselin sulkeutumisen jopa kesken ajon.

Akun täydellinen kuoleminen, vaikka on ylläpitolaturissa, kyllä kertoo karun totuuden. "Galvaaninen yhteys laturin ja akun välillä on katkennut, eikä ole enää auennut." Kun se akku siinä Gessulissa on kai näkösällä, niin ei kummoista varmuuden maksimointia ole kiinnittää laturia suoraan akkuun sen sijaan, että miettii josko se patteri siellä on kuolemassa huolimatta kalliista latureista.
    Neuvokaa nyt tumpeloa miten tuon virran ulosottopistokkeen ja ylläpitolaturin toiminnan saa testattua * *kotikonstein kun minkäänlaista mittaria ei ole ( ei silti että sitä osaisin käyttää vaikka olisikin) Ei millään viitsisi rikkoa tuota laturin johtoa ja laittaa siihen uudet päät suoraan akkuun kytkemiseksi tuon minun mielestäni ainakin paperilla nerokkaan systeemin tilalle.
    Töpselin mittaaminen on tietty aika epävarmaa. Jos otat laturin irti ja töpselissä ei ole henkeä, niin se tietty ei kerro sitä, ettei laturi osaisi tuota tarvitessa avata. Sen sijaan kun aika-ajoin mittaat akun napajännitteen, niin tiedät ettei laturi toimi ja ylläpidä varausta kun napajännite alkaa painua 12,7V alle.

Eihän sun sitä rikkoa tartte, jos tuota pelkäät. Hae vaikka autotavikeliikkeestä (esim MotoNet) samanlainen naaraspuolinen liitin, kuin se oma lisävaruste-sellainen. Sen kun ripustaa sähköjohtojen päähän akkuun ja satulan alle, ei ole pelkoa väylän sulkeutumisesta. Tietty siihen kannattaa sulake laittaa, jos sattuu oikarin generoimaan laturi tai joku muu. Ei akku sula niille sijoilleen.

Itse kyllä pistäisin kylmästi johdon poikki ja hankkisin pari liitinsatsia. Toisella kytkisin halutessani alkuperäisen töpselin johtoon, toisella kiinteästi akkuun.

Niin - ja jos ei itselläsi taidot riitä ja/tai ei mittaria tallista löydä, niin pyydä vaan apua. Aika moni tuttu motoristi varmaan kyllä osaa auttaa - varmaan tarvittaessa tältä foorumiltakin.

<p>2002-2014</p>
    Minä tein näin: Johdot suoraan akusta sulakkeen kautta muutaman euroa makseneelle pistorasialle, jonka kiinnitin satulan alle niin, että siihen pääsee helposti käsiksi. Kuminen mehupullon korkki sattui sopivasti käsille, joten siitä tuli hieno suujatulppa. Tuon kautta voi ladata akkua tai antaa lisävirtaa vaikkapa auton akusta. Mukana kulkee parin metrin mittainen jatkojohto, jonka toinen pää sopii auton tupakin sytkäriin ja toinen pää tuohon liittimeen. Eipä tarvitse jäädä pulaan, vaikka joskus olisikin virrat vähissä. Autoja on yleensä lähellä ja kun yhdistää piuhan vaikkapa varttitunniksi, käynnistymiseen tarvittava virtamäärä on ehtinyt hypätä autosta pyörään. Suoraa käynnistysvirtaa tuota kautta ei kannata yrittää, siihen ovat piuhat ja liittimet ohukaisia.
  7.  
    Nöyrimmät kiitokset
    Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12