Kuinkahan onnistuu pyörän osto jenkkilästä ja Suomessa tullaus ja kilpiin saanti?
Taala vs Euro kurssi nimittäin tekee esim. Ducatin hinnoista melkoisen houkuttelevia.
Esim uusi 1098 kustantaa alle 16.000 Taalaa, joka on noin 9600Euroa. Tuohon tietty tulee rahti, tullit yms muut ryöstöverot päälle (paljonko lienee?). Luulisi kokonaishinnan kuitenkin jäävän reippaasti alle Suomi- hinnan (ovh noin 25.000)
Saapiko US pyörää (uutta tai käytettyä) kuinka helposti Suomessa katsastettua?
.
Korjatkoon joku asian jos olen väärässä, mutta muistelisin joskus jostain kuulleeni että jenkki pyörissä ei ole e-hyväksyttyjä valoja ja jotain muuta osia. Nehän pitäisi siinä tapauksessa vaihtaa että saa kilpiin. Että vaikka pyörän saisi huomattavasti halvemmalla sis. tullit, verot ja rahdit niin esim. noista valoistakin voi jo joutua maksamaan kohtuu kovan hinnan.
SV650 -00 Z750 -07 WR400F -00
Käytettyjä jenkkipyöriä markkinoilla pyörii (mailimittareista päätellen). Niihin lienee nuo valot sitten vaihdettu. Toisaalta, tuolla USA vs Suomi hinta- erolla valoja hieman vaihteleekin.
.
Tällainen laskukaava oli jossain:
((ostohinta+rahti) + tulli 3,7%) + ALV 22% ja sen jälkeen sitten autovero ja alvi siitä.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Tulli on kyllä 6 %. Täällä on tietoa uuden pyörän tuonnista ja maksuista http://www.tulli.fi/fi....dex.jsp
Katsastuksen suhteen onkin sitten haastellisempaa, valot on oltava e-hyväksyttyjä, jenkkipyörissä ovat dot-hyväksyttyjä => periaatteessa ei kelpaa. Lisäksi päästöjen suhteen voi olla hankaluuksia, vastaako pyörä niiltä osin eurooppamalleja ?
Itse toin uuden goldwingin kolme vuotta sitten maahan jenkeistä.
Valot meni vaihtoon, lisäksi piti saada todistus päästöistä. Typerää koska ainakin tuohon aikaan jenkkimalli oli eurooppalaista puhtaampi tuolta osin. Kun nämä kaikki oli tehty niin piti vielä hakea poikkeuslupa AKElta (voi kestää kuukausia).
Olen kyllä kuullut että jossain päin Suomea katsastuskonttoreissa on päästy helpommalla![]()
Kiitos näistä. Tiedätkö onko mp puolella helpompaa tuoda tiettyä vuosimallia vanhempaa peliä käytettynä maahan ja kilvittää? Autoissa näin ilmeisesti on, eli saat jonkun 80- luvun reuhkan helpommin kilpiin härmässä kuin 2005-2006 mallin pelin.(muilura @ Loka. 02 2007,16:31) kirjoitti
.
Maltapas pari kuukautta. Sitten tiedetään lisää...![]()
High Stuck Are Wit To
Ahaa, oletteko/oletko tuomassa peliä rapakon takaa?(mcmies @ Loka. 04 2007,14:28) kirjoitti
.
En, mutta asiaan valmistellaan uutta lainsäädäntöä.(vma @ Loka. 04 2007,15:44) kirjoitti
High Stuck Are Wit To
Onko näin? Hieno homma, jos noin menee.(mcmies @ Loka. 04 2007,15:48) kirjoitti
Tuleeko vaikuttamaan veroihin, helpottamaan kilpiinsaamisia härmässä vai molempiin?
Tattis vinkistä muuten.
ps. toisaalta, Suomessa kun ollaan, voivat nämä kuituset & co tehdä koko jenkkituonnin laittomaksi
.
Ilmeisesti käytetyn pyörän katsastaminen on helpompaa kuin uuden. Olin wingin kanssa jo sopinut katsastuksesta eräällä konttorilla mutta kun katsastusmies kuuli että kyseessä on uusi pyörä niin meni puihin. Jos joutuu Akesta poikkeusluvan hankkimaan niin homma voi olla aika työläs. Mulle sattui Akessa nuori kaveri joka ei ilmeisesti uskaltanut tehdä päätöstä vaan yritti tehdä asian mahdollisimman vaikeaksi. Kysymykset oli tasoa "miten tässä on virityksen esto järjestetty ?" Pengottuani EU-pykäliä selvisi että se koskee vain piikkejä. Kerrottuani asian kaverille hän sanoin vain "Jaha, no entäs nämä muut asiat."(vma @ Loka. 04 2007,14:13) kirjoitti
Uusi laki, jos sellainen tulee, ei vaikuta verotukseen, mutta rekisteröinti, tarkemmin sanottuna teknisten vaatimusten toteennäyttäminen helpottuu.
High Stuck Are Wit To
Se olisikin hieno homma. Siis tuo teknisten vaatimusten todistelu. Sehän on käytännössä estänyt uudehkojen US autojen maahantuonnin. Suomi on ihme maa: virkamies ja katsastaja tietävät paremmin mm turvavöiden lujuuslaskennat, autolasien läpinähtävyydet yms kuin USAlainen autotehtailija tuhansine insinööreineen ja laboratorioineen.(mcmies @ Loka. 08 2007,16:59) kirjoitti
.
Moi!(mcmies @ Loka. 04 2007,14:28) kirjoitti
Tarkoittiko viestisi tätä autoverouudistusta vai onko tiedossasi jotakin, mikä helpottaisi Hondan tuontia Jenkeistä?
AKE:n ohjeiden mukaan muutokset tulevat turhan kalliiksi, jos ei USA-Hondaan saa vaatimustenmukaisuustodistusta. Tällöin pyörän tuonti jää haaveeksi, ainakin jenkkilästä.![]()
Muutama vinkki:
Usassa maakuljetukset ovat tosi kalliita, joten pyörä olisi ostettava mahd. läheltä terminaalia. Itsellä kävi hyvin, myyjä oli 20 km:n (12.5 mailin)päässä LA.sta, jossa terminaali.
Rahti käsittelykuluineen n. 800€, matkan kesto n. 4kk.
Sitten liuta kuluja + ALV n.600€
Lisäksi tietysti autovero ikävähennyksen mukaan 0,8%/kk
Euroopassa valmistetussa pyörässä oli E-hyväksyttyjä lamppuja muut paitsi ajovaloumpio joka oli täysumpio, vaihdoin Hellan vastaavaan n. 30€
Käyttämälläni tuojalla on kuljetukset LA.sta ja Texasista.
Minulta saa tarvittaessa yhteystiedot.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan, No Direction Home
BMW K100 RS
Ducati 900 GTS -79(muumioitu)
Zündapp KS 125 -74 (muumioitu)
Zündapp Bella 200 -58
Uusimmilla pyörillä vaatimukset ovat tiukentuneet koko ajan; tiukimmat vaatimukset on 2003 ja uudemmilla pyörillä. Seuraavassa ote AKEn sivuilta:
USA turvallisuusnormit:
Yhdysvaltalaisten FMVSS-turvallisuusnormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden hyväksytään L-luokan ajoneuvoilla käytännössä 4.4.1999 saakka, jonka jälkeen jarruilta vaaditaan direktiivin 93/14/EY mukaista hyväksyntää.
- 14.6.1999 ja sen jälkeen käyttöönotetuissa moottoripyörissä vaaditaan mm. matkustajan kädensijojen, seisontatuen, äänimerkinantolaitteen ja luvattoman käytön estävien laitteiden olevan eurooppalaisten normien mukaan hyväksyttyjä.
- Valaisimet: DOT merkityt (HB1 – HB5, HB7, D2S tai D2R tyyppisillä lampuilla varustetut) valot voidaan hyväksyä L-luokan ajoneuvoissa 31.12.1998 asti, mikäli eurooppalaisten normien mukaisia ei ole saatavilla.
Yhdysvaltojen päästönormit:
EPA-päästönormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden hyväksytään L-luokan ajoneuvoilla 17.6.2003 saakka.
AKEn palveluassistentti kirjoittaa www-artikkelissa (http://www2.ake.fi/asiantuntija/lehti12001/sivut/8.htm) seuraavasti:
Linkola varoittaa EU:n ulkopuolelta tulevista käytetyistä moottoripyöristä.
- Esimerkiksi USA:sta tuotavista pyöristä puuttuvat eurooppalaishyväksynnät. Niin ollen vaikkapa Internetin kautta Yhdysvalloista ostettua moottoripyörää ei voi rekisteröidä täällä. Käytännössä ainoa mahdollisuus USA:sta tuodun uudehkon pyörän rekisteröintiin Suomessa on sen maahantuonti muuttotavarana. Uudehkolla tarkoitetaan vuonna 1991 käyttöönotettua tai sitä uudempaa pyörää.
Aika jyrkästi ilmaistu asia.
Näistä teksteistä johtuen kyselin, mahtaako olla jokin muutos tulossa!![]()
Valojahan voi vaihdella mutta jos vastaavuustodistusta ei saa , niin kilpiin saaminen uudenkarheilla on todella hankalaa , joten sen todistuksen saatavuus kannattaa varmistaa etukäteen maahantuojalta.
Mopoton , barracuda 397hemi
Mitenkähän se pyörä muuttotavarana täyttää (turvallisuus ja muut) vaatimukset paremmin kuin "internetistä" ostettuna?
Ja mitenkähän tuollainen tulkinta kestäisi oikeudessa?
Todellisuudessa USA-laisen tehtaan USA-laisille kuluttajille tekemät tuotteet ovat taatusti niin turvallisia kuin voivat eikä "huononnettuja" tuotteita dumpata EU:n markkinoille.
Minusta tuo vaikuttaa EU-vaatimusten osalta (tai ettei vaatimuksista ole vertailutietoa) pelkältä kauppapolitiikalta ja Suomen menettelyn osalta taas "avuttomien" kansalaisten ylisuojelemiselta, ihan entisen järjestelmän malliin.
G
Jokos viisammilla on tähän asiaan uutta informaatiota, kaverin kontissa olisi pyörälle tilaa ja ennenkuin pistän tilauksen sisään niin olisi kiva kuulla miten on käyny rekisteröinnin
Tai sitten lähempää Englannista. Siellä myös mailimittarit.(vma @ Syys. 28 2007,15:19) kirjoitti
Lamput pitää vaihtaa kyllä oikeanpuolen liikenteeseen sopiviksi.
Suzuki GSX 1400
Hayabusa Gen 2
MY OTHER FAVOURITE TOY HAS TITS ..
No onkos kukaan tuonut uudempia ´97-´07 prätkiä USA:sta?
Miten katsastus on mennyt. Saako USA:sta hankittua pyörän mukaan tarvittavat dokumentit? Kertokaa nyt joku asiasta tietävä? Pyörätilaus (HD) pitäis laittaa menemään mutta kun ei vielä tiedä kuinka uutta uskaltaa ostaa?
Eihan se valo asia valttamatta niin iso juttu ole. Koska eipa taida kukaan kieltaa sita, etta laitat ducatiin vaikka suzuki pv:n valon. Sitten vaihdat jenkki valon katsastuksen jalkeen takasin.
Ja jos maarahtien hinnat kauhistuttaa, niin kuka kieltaa lentamasta usaan, ja ajamaan sen pyoran vaikka New Yorkiin? Vaimoko? No saahan usasta halpoja vaatteitakin, joten no problem siina asiassa![]()
![]()
![]()
Nostetaanpa vanha aihe taas esille..
Oletteko tuoneet USA:sta uudempia pyöriä lähivuosina? Kertokaa kokemuksenne.
Saako jenkeistä tuodun käytetyn 2004 - 2011 vuosimallin Ducatin suomessa kilpiin? (esim 848 /1098) Ja mitä se vaatii?
Entäpä "salvage" ajoneuvon tuonti? Saako sellaisen kilpiin täällä ja mitä se vaatii? Projekipyörää kun etsii, niin ei olisi niin väliä vaikka katteet olisivatkin *askana.
ps. Näyttäisi yksi salvage tuomion saanut Desmosedicci olevan huutokaupassa usa:ssa.. (linkki toimii toistaiseksi)
GAAAAAZ!!!!
Hayabusa K8 ei olis saanut kilpiin, koska siihen ei olis saanu vastaavuustodistusta. Tai ainakin se olisi ollut liki mahdotonta. Oma pyörä tuli kuitenkin muuttopyöränä joten todistusta ei onniksi tarvittu. Maahantuojan mukaan on pyöriä jotka ovat jääneet kilvittämättä. Mutta jos todistuksen saa, ei pitäis ongelmaa olla. Paitsi e-hyväksytyt lamput yms...
Kannattaa tutkia ennen ku hutkii
Hajapusanisti
Jollen ny ihan väärin muista, niin ton Salvage Titlen kanssa tais olla vielä omat jumppansa!
Onko tosiaan niin, että meren yli rahdattu ja USA:an maahantuotu ja tullattu EU-fillari on USA:ssa jälleenmyyjällä halvempi kuin sama vehje Euroopassa ilman veroja, rahteja ja tulleja? Ja että se takaisin laivattuna ja EU:hun uudelleen tullattuna ja verotettuna on edelleenkin halvempi kuin EU-taxfree? Tuntuu melko käsittämättömältä. Valaiskaapa.
Kannattaa tarkastaa ensin että saat tuon salvage-tittelillä olevaan myös paperit jolla voi yrittää rekisteröintiä täällä.Tuo on osiltaan sen hintainen pyörä että parasta olisi jos joku joka ymmärtää jotain pyörien päälle kävisi katsomassa sen.
Ja hinta muuten nousee tuosta vielä ja paljon.
Mä toin vuosi sitten -05 mallin 1000RR hondan, ensin senkin osalta vaikutti siltä että jää kilvet saamatta.
TUV.fi hoiti kumminkin sitten vastaavuustodistuksen, jonka jälkeen katsastus oli vain muodollisuus.
Edes etuvaloja en joutunut sitten vaihtamaan.
Katsastin pyörän vasta tuossa juuri ennen kesän alkua.
Isoin juttu noiden jenkkivehkeiden osalta on nimenomaan tuossa, että saako siihen tuon vastaavuustodistuksen. Ilman sitä käytännössä on kaksi mahdollisuutta
a) Etsiä paperillinen runko ja kasailla hilppeet siihen
b) Ajella ilman kilpiä
Ilman mitään teknisiä muutoksia sait pyörän kilpiin (ja kyseessä ei ole ns muuttopyörä tai valmiiksi euro- malli)? Vahva epäilys hiipii asiasta pintaan, mutta kerrohan lisää.(samserious @ Joulu. 17 2011,09:04) kirjoitti
.
Jep, juuri näin.(vma @ Joulu. 17 2011,10:40) kirjoitti
Hain siis pyörän Virosta ja pyörä oli Liettuan kilvissä.
Liettua luonnollisesti EU-maa, mutta ei muuta silti sitä asiaa mitenkään, että tuo pyörä on usa-malli ja tarvii tähän maahan siis vastaavuus todistuksen.
Kun aloin kilvitystä selvittämään, soitin ensimmäiseksi maahantuojalle, mistä sanottiin että et saa kilpiin, ei saa todistusta. Tämän jälkeen kyselyä kahteen eri firmaan(tuv.fi ja pakettiautopojat), molemmat sanoivat ensin että ei onnistu.
Kuukausi eteenpäin ja tuv.fi ilmoitti jotta vastaavuustodistus saadaan ehdollisena(lapussa siis maininta mitä osia pitää vaihtaa), tosin hintaa lapulla muistaakseni n.360e...
Tilasin lapun ja aloin katselemaan, että eihän siitä ymmärrä yhtään mitään mitä pitää vaihtaa. Siitä päätelmä, jotta jos en ymmärrä itse sitä, niin tuskin ymmärtää katsastusmieskään.
Ainut osa mikä pyörään oli katsastukseen vaihdettu oli äänenvaimennin 06-07 mallista. Tuollakaan ei ollut leiman kannalta mitään merkitystä, sillä sitä ei edes vilkaistu katsastuksessa. Katsastuksessa pyörä ei edes käynyt pakusta ulkona, saatikka käynnissä tai edes virtoja päällä.
Näin ollen leima oli siis käytännösssä vain ja ainoastaan se että paperit täsmäsi.
Kyseessä ei siis ole muuttapyörä, eikä euro-malli.