Onko kommentteja normaalista renkaiden kestoiästä. Pistää hiukan epäilyttämään, kun alla on keväällä ajoon saatu Suzuki 1250 Bandit SA, jossa nyt vajaa 6000 km mittarissa: Takarengas lopussa eikä etusellakaan enää juhlita. Ensiasennusrenkaat ovat Dunlopin Sportmaxit, jotka muuten ovat olleet ok. Onko muilla vastaavia kokemuksia? *
Ajotapa on ollut ihan asiallinen eli ei ainuttakaan kumin polttoa, mutta toki tarpeen mukaan mutkatiellä ja ohituksissa kahva auki, joskus pykälää pienemmällä avittaen.
Siitäpä aasinsiltaan eli mitkä renkaat olisivat hinta/laatusuhteeltaan ja kestävyydeltään sopivat. Onko kokemuksia kaksiseoskumeista, mitä maksavat, millaisia ovat ajaa ja kestävätkö?
Suzuki Bandit 1250 SA -07
Honda CBR 1100 XX -08
FJR:ssä oli ensiasennus renkaat Metzeler Roadtec Z6(raskaisiin pyöriin)
Etunen oli vaihtokunnossa n.12000 paikkeilla .
Takanen vaihtokunnossa n.15000 paikkeilla .
Ajettavuudeltaan olen ollut erittäin tyytyväinen !
Uudet samanlaiset tuli tilalle![]()
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
Kaverilla oli Pannarissa tuo samainen Sportmax ja lukemat oli samaa luokkaa eli 5-6 tonnissa takanen veteli viimeisiään. Sanoisin että tyypillistä tuolle renkaalle. Metzelerin Z6 tai Misukan Pilot Road:ia alle niin kyllä alkaa kestämään.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Sama tilanne oli mulla GSX 1400:sen kanssa, 6 tonnin huollossa vaihdettiin takarengas. Pari kappaletta Metzeler Z6 kesti kumpikin noin 10 tuhatta. Nyt alla Michelin Pilot Road 2 ja taitaa se kestää sen saman kun Z6, mut on vaan vähän halvempi. Misukka maksoi 200€. Etusen vaihdoin ensimmäisen kerran 16500 kohdalla Metzeleriin, nyt on mittarissa 32 tkm ja alkaa olla vaihtokunnossa.
siis mulla on vasta noin 5000km kokemus, mutta ei ole muuta huonoa sanottavaa kuin, ehkä vähän heikko märkäpito näissä on mutta kestävyyttä tuntuisi olevan ihan kivasti, aijempi kumi oli diablo ja se kesti sen 6000km. Aivan loisto rengas ajossa muutoin (kuivakeli). Radallakin menee jos ei käy usein ja ei ole kummemmin kiiru siellä(FJR -07 @ Syys. 26 2007,20:06) kirjoitti
![]()
Räksä - Kawasaki Gpz 1000 rx -86, Yamaha YZF Thunderace 1000 -97
Dunlop SPMax D220 ST on ainakin minun pannarissa takarenkaana kestänyt koko kesän ajot, > 10 000 km, ja vielä on pintaa jäljellä reilusti. Onkohan koneesta pollet lähtenyt karkuun, vai mikä on, kun ei kumi kulu? Myös etukumi Me Lasertec 33 on kestänyt, mutta ravistaa kyllä jo. Olisi pitänyt kai pistää ilmaa vähän reilummin. Tai tiiä häntä...(hondamania @ Syys. 26 2007,20:08) kirjoitti
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
busan alla dunlop sportmax GP vaihtokunnossa 2200km jälkeen. Eikä harmita yhtään, on tosi huono (veltto) runko. onneks on viimeinen dunlop.
ennen kova, joskus jopa nopeakin...
4000km ja morjens.. ja toiset 4000km ja taas morjens. renkaana mezeler.. ihan normi ajoa![]()
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin
Triumph Rocket
Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa
Agusta
Kawasaki ZZR
Kawasaki 800
Honda Goldwing 1800
Kawasaki ZZR
MV Agusta
Normiajoa....mustaa....normiajoa....mustaa...(tr3 @ Syys. 26 2007,21:41) kirjoitti
![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Ei se banditin ensiasennus dunloppi kestä tuon pitempään..Itellä takanen vaihtoon kun mittarissa oli 6600km, keskeltä aivan sileä.(Mieihte @ Syys. 26 2007,21:27) kirjoitti
Nyt alla misukan pilot road 2. Melko varmasti kestää ainakin pitempään kuin tuo edellinen...
-Bandit 1250SA -07-
XJR 1300 oli takana bridgestonen Battlax BT -014 pehmeä ja pitävä rengas mutta ei kulutusta kestävä. 6000 km ajoa sitten meni vaihtoon.
FJR 1300
XJR 1300
GR *650
SS1000 7/2004
Baltia ajot 2006-2017
Eurooppa turnee 2011
Eurooppa turnee 1983
Minne ajankin en ole koskaan perillä
Uusi *Suzuki GSR *600 *
Takana ensiasennus *Bridgestone BT 014 180/55-17
vaihdoin 3600 km *kohdalla jolloin pintaa oli *1.5 mm
Ei poltettu , normaalia mutkatieajelua .
Edessä *BT 014 *jonka vaihdoin *6800 km kohdalla jolloin pintaa oli jäljellä 1.5 mm .
Nyt *alla *Metzeler *Z kutoset . Takarenkaalla ajettu 4500 km , pintaa jäljellä 4.5 mm . Eturenkaalla vasta 1300 km joten se on vielä lähes uuden veroinen .
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Isossa Bandussa nyt alla toinen satsi Pilot Powereita. Kestänevät samat noin 5000 kuin edellisetkin. Suunnilleen saman verran kestivät ME Sportech M-1:t. Siis lähinnä takaset tietty. Ehkä seuraavat ovat Pilot Roadit tai Z6:t.
Mutta mikä kilometreissä tienaat - sen pidossa menetät. Niin se vaan tuppaa olemaan.
-hh-
6000 km:n jälkeen ei vielä kulumisen merkkejä:
CONTIROADATTACK, etunen n. 105e ja takanen n. 120e
(ja 16% vähemmän, jos y-tunnus).
Mynetmotosta viikossa kotiovelle 25e.
Vaihto ja tasapainotus 10e/nakki, kun ite irrotat ja kiikutat Öljyhetkeen.
![]()
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Gt:ssä Z6 kesti rauhallisessa ajossa 8500km, etukumi oli ihan loppu mutta takana olis ollu vielä vähän. Samanlaiset alla edelleen, tuntuvat ainakin tossa laitteessa pelittävän. Tosin sais vähän enempi kestää.
Mulla kesti Kawan ZRX1200:ssa ensiasennusrenkaina olleet Battalaxin BT20 mallit 19 000km. Etusella olis vielä ajanu hyvinkin pari tonnia. Vaihdatin alle BT014:set. Takarinkula kesti 10 000 etunen 13 000.![]()
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
Takarenkulassa kun ei oo kuviooooo keskellä,niin vaikka näyttäisikin hieman lego palikalta niin ei muuta ku(jarijii @ Syys. 26 2007,20:39) kirjoitti
.
Seuraavan kerran kun vaihdan renkaita niin taidampa molemmat vaihtaa samanaikaisesti,,,alkoi meinaan vaikuttamaan takarenkulan kulmikkuus jo tuota hieman ajettavuuteen .![]()
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
Etunen (Metzeler Lasertec) n. 18tkm ja takanen (Metzeler Marathon) n. 21tkm.
Kelpokestävyyksiä jos minulta kysytään *![]()
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Metzeler Z6:lla menty nyt about 13k tälle kesälle sekalaista ajoa. Etunen on todella hyvännäköinen vieläkin, kestänee toiset mokomat. Takarengas jo kulunut, mutta vielä mm. pyöreä muodoltaan, kestäisi helposti ainakin 15000:iin. Taidan varoiksi kuitenkin vaihtaa talvitauon aikana, ettei heti parin tonnin jälkeen keväällä tarvitse..
Aiemmat kumit (Avon,Maxxis) menneet tuossa pyörässä n. 6000:ssa aivan loppuun (takana).
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Kuussatasessa Maxxis kesti takana 17000.
Pirelli diablo strada edessä saman verran.
ZZR-1400
Sama rengastus. Ekalla setillä rekaat vaihtoon 21tkm kohdalla, uudella setillä menty 19tkm ja etunen olisi vaihtokunnossa, takakumissa runsaasti vielä pintaa.(harald73 @ Syys. 27 2007,08:20) kirjoitti
Michelin pilot roadille pisteet.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Mulla on Husqvarna SMR 510 supermotossa tollase sportmaxit ensiasennuspyörinä. Nyt on 4tkm ajettuna ja takanen on ihan slicksi ja etunen on kohta kulutusmerkeissä.(Mieihte @ Syys. 26 2007,19:27) kirjoitti
Todella hyvä pito pyörissä on tosiaankin kulutuskestävyyden kustannuksella... *Ja kaiken lisäksi on aikas kalliita nuo sportmaxit, jos meinaa samanlaiset uudet hankkia.
Minkä taakseen jättää, sieltä sen löytää...
Dunlop Sportmaxeilla takarenkaalla 11000 km (olisi vielä mennyt 2000 km) ja eturenkaalla varmastikin toinen mokoma lisää.Pyöränä Bläkkäri.(Mieihte @ Syys. 26 2007,19:27) kirjoitti
Kestävyydestä puhuttaessa yksi on ollut yli muiden: Metzeler ME 880. Mutta lähinnä vain matkailutarkoitukseen ja kustomeihin joten räkanokkaräppärit älkää vaivautuko.
Kokoluokissa 170/60-17 ja 120/70-17 takasen odotettavissa oleva kestoikä noin 20 tkm ja edessä 25 tkm mutta ajoin kerran jopa 37 tkm eikä rengas ollut loppu tai edes huono ajaa mutta vaihdoin samalla molemmat.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Norgessakin oli alunperin Z6:set ja takana kesti 11 tkm ja kankailla. Etunen on ollut nyt alla 17 tkm ja vielä elossa.(FJR -07 @ Syys. 26 2007,20:06) kirjoitti
Z6-takasen pieni ongelma on se, että sen kulumista on hieman vaikea tarkkailla puuttuvan keskiuran vuoksi. Lähinnä olevat urat näyttävän olevan vielä ok kun keskellä on jo kankailla.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Ei ehkä verrattavissa ihan nykyisiin renkaisiin/pyöriin, mutta edellisessä kulkineessani (HD WL-45) oli takana joku Pirellin rengas ja edessä muistaakseni Avon. En tiedä mitä edellinen omistaja oli niillä ajanut, mutta itse kulutin niitä 9 kesää n.10 000/kesä ja vielä jäi seuraavalle omistajalle ainakin yhdeksi kesäksi pintaa. Liekö tavallinen 90km/h matkanopeus ja olemattomat rengaspaineet auttaneet asiaa, mutta pitkälle riittivät.
+1 Metukalle pisteet täältäkin, ei tarvi enää muita merkkejä kokeilla.(r1150r @ Syys. 28 2007,09:06) kirjoitti
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Tähän juttuun on jo kyllä vastaukset annettu. Misukan Pilot Road 2 ja Mesukan Z6 oikein hyviä kruisailu kumeja. Työkaveri oli äijä Kasavikaansa ajanut radallakin noilla Z6:lla. Kuulemma toimii hienosti, varoittaa jos pidon raja lähestyy eikä luiskahda alta pois. Z6:t Banditiin![]()