Morjes!
n. vuosi sitten kun pyörän ostin jouduin vaihtamaan pyörään akun koska vanha ei tuntunut ottavan virtaa vastaan hätäpäissäni sitten metsästin loppukaudesta uutta akkua jotta kerkeisi edes vähän kilometrejä saamaan. No tuolloin ei juuri samanlaista akkua ei löytynyt vaan muistaakseni hieman vähän alkuperäistä vähemmän ah:ta omaava akku. Nyt tällä kaudella olen huomannut että jos mopo on vähän aikaa seissyt niin ei välttämättä vielä toisellakaan käynnistys yrityksellä käynnisty ja kolmannella akusta ei irtoa enää virtaa startille tarpeeksi ja moottori ei edes pyörähdä.Yleensä ongelmaa ei ilmene koska mopo lähtee ekalla käyntiin.
nyt mietinkin että onko vika siinä että akku on vaan liian pieni ja startti imasee sieltä sähköt pois parilla startti kerralla vai onko vika startissa joka mahdollisesti vetää startatessa oikoseen ja purkaa akun turhan nopeaan.
vai onko tämä vaan normaali toimintaa ja kuuluu korkeat puristukset omaavan moottorin vakio ominaisuksiin?
kaikki kommentit otetaan mielenkiinnolla vastaan.
-Janne
BRAAAAPB...
Tänä aamuna taas meinas kypärä lentää maahan, kun kiireellä olin duuniin lähös ja startatessa ei startti jaksa edes pyörähtää. Pyörä oli poikkeuksellisesti pihalla yön yli ja ei sitten ilmeisesti siitä pitänyt. Oli aikas kostea yö, että varmaan siellä sitten joku purkaa akun tyhjäksi kun hieman kostuu.. No pyörä kaapeleista käymään ja n.5 min tyhjäkäynnil jonka jälkeen virrat pois ja käyntiin kuin palmun alta.
Joutuu vissiin tosissaan rupeemaan metsästään sitä vikaa, ei kehtaa joka päivä duunista tuntia myöhästyä mokoman takia..
Vinkkejä otetaan vieläkin ilomielin vastaan *
-Janne
BRAAAAPB...
En nyt niin kauhea asiantuntija ole, mutta jotain mitä voisi yleismittarin avulla itse koettaa:
Mittari sarjakytkennällä akkuun ja mitataan virtaa, silloin kun mitään ei ole päällä. Pitäisi olla alle 3mA.
Latausjännitteen voi mitata esim. siten, että mopo käyntiin, yleismittari rinnankytkennällä kiinni, pitkät valot päälle, kierroksia n. 5000. Jännitteen pitäisi olla 14-15.5 V noilla kierroksilla.
Jos laitat mulle YV:llä mailiosoitteen niin voin lähettää sulle engl. manuaalista tuota vianetsintä taulukkoa tuosta eteenpäin?
----------------------
Suzuki SV650S -06
Määränpäätöntä vaellusta ilman tuloksellista toimintaa...
juuu....ostin pyörän, jossa joku v..n (anteeksi) b..n akku......sama juttu kylmällä lähti käyntiin yhtä huonosti kun vaimo..(toivovottavasti ei lue, ainakin lupas ettei kiinnosta tämä)...talvisäilön ja akunvaihdon jälkeenpelkkää Mallorcaa on ollut......36.000 yhteistä kilometriä ja ymmärrys kuten Kapteeni Kirk illä ja Spock illla......jos et luota toiseen, et voi luottaa toiseenkaan.
Osta kunnon akku ~80 €...ei tarvitvitse kirjoitella tänne 4 kk...säästät sen 80 euroa pelkästään "käynnistyskuluissa" ... ?
Et tu, Brute
- Ducati Multistrada 1200 S Touring - 2012
Omassa SV:ssä samaa vikaa.
Ensin meni akku vaihtoon ja sitten mentiinkin pari viikkoa ongelmitta. Viime viikolla kiinnitin huomiota että valot himmenee kirkastuu kun jarrua tai vilkkuja käyttää, eli tuntui sähkö olevan vähissä. Eipä siitä muuta haittaa.
Tänään tuli kaksi käynnistystä putkeen ja eipä se sitten jälkimmäisellä enää lähtenytkään. Matkamittarin näyttö "boottaa" kun yrittää startata, joten sähkö on selvästi korttilla.
Ensimmäisenä tulee mieleen että olisiko vika jännitteensäätimessä? Jostain muistan opiskelleeni että SV:ssä niitä on mennyt...
Törkeän hintainen osa, autoon maksaa ehkä 15e mutta mopoon 135e! Hitto. Netistä sain jo selville että sinne saa modattua melkeinpä minkä vain 5 johtoisen regulaattorin. Onkohan kellään kokemusta asiasta?
t.Ville
Morjes.
Tuossa vahan aika sitten otin itsea niskasta kiinni ja rupesin selvittamaan mika siina k*see. Yleismittarin ja korjausmanuaalin kanssa rupesin mittailemaan lataus jannitteita yms. sitten loppu viimeksi mittailin jannitteensaadinta. Varsin omituisia arvoja sielta sain pihalle joten arvailin etta vika vois olla siina. Ei sitten muuta kun paikalliseen mp-osakauppaan ostoksille ja tilailemaan taas ihania halpoja alkuperais varaosia saksan maalta. Kuitenkin osan korkea harkintahinta ei paljon tunnu koska pyora on sen vaihdon jalkeen tominut kuin unelma tuntuu etta akku ois vaihtunut kahteen samanlaiseen.
En tuosta modaamisesta mitaan tieda, oma aika on muuutenkin niin kortilla nii ei jaksanu moista edes miettia.
Toivottavasti loydat halvemman ratkasun!
-Janne
BRAAAAPB...
Eilen ehdin kuitenkin vielä ajella pari sataa kilometriä syksystä nauttien - viasta (ja naarmuisesta vanteesta...) huolimatta. Vaati vähän suunnittelua, esim. että parkkeeraa mäen päälle ja että yrittää aina starta ennenkuin kaverit on jo mutkan takana.
Hyvin se tuntui taas toimivan kun ajaa maantietä kovemmilla kierroksilla, kaupungissa lyhyt pätkä tyhjää akun. Alkaa olla diagnoosi aika valmis. Pitänee vielä mittailla vähän sitä säädintä. Ehkä sitä pitäisi sijoittaa OEM osaan... Tai sitten ei.
Yleismittari on yhä häviksissä, mutta laiton uuden jännitteensäätimen kiinni. Apuvirralla duunissa käyntiin ja ainakin pyörä lähti omin voimin tulille kun kotipihassa käynnisti - välissä 6km kaupunkiajoa. Tuo ei taida vielä akkua täyteen ladata?
JOS käy nyt niin, ettei huomenna ole jaksa startata, niin mikä olisi seuraava osa josta hakea vikaa? Se varmaan kallistuu sitten jo laturin suuntaan...
![]()
Uskoisin, että se on tuo jännitteen säädin. UK ja Kengurumaan foorumien emppiirisen tiedon persuteella natsaa oireet ja juu tässä on nyt toinen kesä ajeltu Bilteman geelillä ja onhan toi jo itsensä maksanut vaikka ens keväänä joutuskin uuden hommaan ja siinähän on vähemmän tehoo kun orkkiksessa.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Ainakin tänään lähtenyt jo kahdesti tulille ilman moitteen sijaa.. Yhä tosin huomaa että ajovalo himmenee hieman kun jarrua polkee. Sehän voinee johtua alkuperäisen johdotuksen pullonkauloistakin? Mutta pyörä toimii, sää ei![]()